دوشنبه, 16 ارديبهشت 1392 ساعت 04:30

مراسم بزرگداشت روز معلم و سالروز شهادت آیت اله مطهری، در خانه ایران در جمع ایرانیان برگزار گردید

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
مراسم بزرگداشت مقام معلم و سالروز شهادت آیت اله مطهری، در جمع معلمین، کادر آموزشی و دانش آموزان مجتمع امام جعفر صادق (ع) با حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان، کارکنان و اعضای محترم سفارت ایران، اعضای محترم انجمن اولیا و مربیان، مسئولین نهادهای ایرانی و جمعی از ایرانیان مقیم تاجیکستان در محل خانه ایران برگزار گردید.
در این مراسم که اجرای برنامه هایی متنوع با محوریت موضوع تجلیل از مقام معلم را در برداشت، سفیر جمهوری اسلامی ایران به ایراد سخن پرداختند.
ایشان تقارن پر میمنت ولادت ام الائمه و بانوی پاکی ها و فضیلت ها، حضرت فاطمه زهرا با هفته معلم را مناسبتی مسعود خواندند و ضمن اشاره به سخن امام راحل که معلمی را شغل انبیاء دانستند، از اول معلم آفرینش، پیامبر مکرم اسلام و کوثر همیشه جاری ایشان، حضرت فاطمه (س) یاد کردند و گفتند: اول معلم آفرینش پیامبر مکرم اسلام است که به امر خداوند متعال مأمور تزکیه و تعلیم انسان شدند و این اولین مربی اسلام، در جامعه جاهلی عرب آن روزگار، انسانی نمونه، مادر همه پاکی ها، مادر ائمه، مادر حسنین و مادر امام زمان ما را پرورش می دهد و امروز در این روزهای بسیار خجسته و مسعود، امید آن دارم که نه تنها بانوان ما بلکه مردان و جامعه امروز بشر از اسوه حسنه این بانوی بزرگ اسلام و این سر مستودع خداوند متعال، این راضیه مرضیه ای که پیامبر مکرم اسلام بارها عبارت " فداها ابوها" در مورد آن حضرت بکار برده اند، هر لحظه درس بیاموزند.
دکتر شعردوست تلاش برای شناخت پیامبر مکرم اسلام – اول معلم آفرینش – دخت گرامی ایشان و امیر المومنین و سعی در تبعیت از سیره حسنه و مرضیه آن بزرگواران را، نیازی همیشگی و راه سعادت هر 2 جهان خوانده و افزودند: پیامبر مکرم اسلام با تزویج علی و فاطمه خانه ای را بنا کردند که در آن جمیع فضیلتهای جهان گرد هم آمده بودند. خانه ای که مدار تمامی فضیلت های تاریخ بر در آن می چرخد. خانه که امام حسن با مظلومیتش، امام حسین با مظلومیت مضاعف و شهادت خود و خاندانش، زینب با همه فضیلت های برادرانش و همه زیبایی ها و عبرت های تاریخ در این خانه به ظاهر کوچک که در باطن عظیم ترین رکن رکین خانواده های بشریت است ساخته شده.
سفیر کشورمان، یکی از بزرگ ترین حسرت های شیعیان را گم شدن ارزش ها و فضیلت هایی عنوان کردند که فاطمه زهرا در روزگار جاهلیتی که زن به منزله کالایی مورد خرید و فروش قرار می گرفت، منادی آن شد. ایشان در این خصوص چنین اظهار داشتند: آنچه که برای انسان امروز سوزناک تر از قبر گم شده و آرامگاه حضرت زهراست، فضیلت های متعالی می باشد که اگر امروز آن ارزش ها و فضیلت ها در جوامع یاد شود نه تنها جامعه مسلمین بلکه تمامی جوامع پی به این مهم خواهند برد که این همه فضایل، کرامت ها و شجاعت در کنار دریایی از عصمت و پاکدامنی یکجا و در یک وجود نهفته است که فقط و فقط زیبنده حضرت فاطمه است. بشریت امروز برای زن حقی قائل می شود که باید هم پای مرد از حق خود دفاع کند. در 1400 سال پیش از این مه هم پای مرد بلکه مقدم بر مرد، نه در جامعه عادی بلکه در زمان شورش حکام زمانه برای دفاع از حقی که نامش فدک بود، فاطمه زهرا بپا خاست.
دکتر شعردوست در ادامه این مراسم پس از پرداختن به مقام والای حضرت زهرا و تأکید بر لزوم تبعیت جامعه مسلمین از ارزش ها و فضایل آن بانوی مکرم اسلام، در آیین تجلیل از مقام شامخ معلم و بزرگی و فضایل معلم شهید آیت اله مطهری نیز با بیان اینکه "تعلیم  در اساس خود از شئون پروردگار است"، چنین ابراز نمودند: شغل معلمی از افضل مشاغلی است که انسان می تواند از آن بهره مند گردد چراکه شغل اولیا و انبیاست.
ایشان یکی از افتخارات جمهوری اسلامی ایران را برخورداری و بهره مندی از وجود سردمداران و سلسله جمبانانی دانستند که خود از برجسته ترین معلمین بشمار می آمدند بگونه ای که بنیانگذار فقید انقلاب نیز خود یکی از بزرگ ترین معلمین حوزه در فقه و اصول و تدریس انواع علوم و اخلاق اسلامی بودند. دکتر شعردوست در این باب چنین تصریح کردند: این از بزرگ ترین افتخارات ما است که بانیان انقلاب و داعیان راه حضرت امام (ره) همگی از معلمین بودند و روزی که ما به نام و یاد آن از مقام معلمی تکریم می کنیم همراه یاد معلم بزرگ انقلاب آیت اله مطهری است. آیت اله مطهری وجود پر برکتی بود که هم در پهن دشت فقاهت جان نورانی خود را پرورده بود و هم تاریخ ایران و جهان را به خوبی می شناخت  و با دردها و مصائبی که جامعه آن روز ایران با آن دست به گریبان بود آشنایی کامل داشت و توانست با شناخت کافی از اسلام و با بهره گیری از اندیشه های ناب اسلامی به دردها و شبهات آن روز پاسخ دهد و این بود که نام جاودانه معلم انقلاب را از بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران دریافت کرد. و امروز بعد از گذشت بیش از 3 دهه می بینیم که آثار استاد مطهری همچنان ماندگار است. و دلیل این ماندگاری نیز بهره مندی سرچشمه این آثار از تعالیم حیات بخش اسلام می باشد.
دکتر شعردوست همچنین اظهار داشتند که: ما همچنان به اندیشه های ناب استاد مطهری نیازمند بوده و هستیم بویژه در دنیای ارتباطات امروز با انواع هجمه هایی که مانند بادهای مسموم علیه فرهنگ اسلامی وزیدن گرفته است. ما امروز بسیار نیازمند غور در متون مکتب متعالی اسلام برای مبارزه با آن چیزی هستیم که اعتقاداتمان را در تیررس هدف قرار می دهد.
سفیر کشورمان در تاجیکستان خاطرنشان کردند: در صورتی که ما از اندیشه های استاد مطهری برای پاسخگویی به این هجمه ها و شبهات بهره ببریم خواهیم توانست ادامه دهنده راه حیات بخش این معلم شهید انقلاب باشیم. ایشان در ادامه و در تجلیل از مقام معلم افزودند: شغل مقدس معلمی در ادوار مختلف تاریخ، همواره ماندگار و منشأ تحولات و آگاهی بخشی به جامعه بوده است.
مدیر مجتمع آموزشی امام جعفر صادق (ع) نیز با توجه به اهمیت مقام والای معلمی در آیات و روایات و سخنان اندیشمندان و بزرگان جهان، هفته معلم را فرصتی مناسب برای توجه بیشتر و بهتر جامعه و مسئولان به جایگاه رفیع معلم و معلمی دانستند و نقش سازنده معلمان و مربیان و والدین در پیشرفت و تعالی جامعه را مرهون همین توجه اصولی به امر تعلیم و تربیت خواندند.
خواندن 819 دفعه آخرین ویرایش در دوشنبه, 16 ارديبهشت 1392 ساعت 04:30

نظر دادن

یادی از دوران نمایندگی در مجلس شورای اسلامی

پشت صحنه حضورم در برنامه زير نور ماه در شبكه جهانى سحر

تازه ها

درگذشت احياگر موسيقي «فلك» ،  صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/12/2

درگذشت احياگر موسيقي «فلك» ، صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/12/2

دوشنبه, 03 ارديبهشت 1403 09:35

استاد دولتمند خال‌اف‌ خواننده «آمدم ‌اي شاه پناهم بده» و «دور مشو، دور مشو» به ابديت پيوست.  دوست گرامي‌ام استاد دولتمند خال‌اف، آهنگساز، نوازنده و احياگر موسيقي «فلك»‌ دار فاني را...

بعثت شادابي حيات - صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/11/18

بعثت شادابي حيات - صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/11/18

پنج شنبه, 19 بهمن 1402 12:00

غبار كدورت و تيرگي فرونشسته بر جهان چنان غليظ بود كه گويي هيچ صبحي در پس پرده نيست و خورشيد روشناي خويش را براي هميشه از زمين برگرفته است و...

حضور در تئاتر لیلی و مجنون در تالار وحدت ؛ نمایشی از یعقوب صدیق جمالی

حضور در تئاتر لیلی و مجنون در تالار وحدت ؛ نمایشی از یعقوب صدیق جمالی

سه شنبه, 10 بهمن 1402 18:18

نمایش لیلی و مجنون به کارگردانی و نویسندگی یعقوب صدیق جمالی به زبان ترکی آذربایجانی بر اساس مثنوی «لیلی و مجنون» اثر حکیم ملا محمد فضولی در تالار وحدت تهران...

بزرگداشت هشتادوچهارمین سالگرد تولد استاد ساوالان

بزرگداشت هشتادوچهارمین سالگرد تولد استاد ساوالان

پنج شنبه, 21 دی 1402 18:25

روز یکشنبه سوم دی ماه کانون هنرمندان آذربایجان در تهران ، مراسمی به مناسبت هشتاد و چهار سالگی استاد حسن مجید زاده متخلص به ساوالان برگزار کرد . در این...

" جلوه رفیع جلال "، پاسداشت نیم قرن تلاش استاد جلال رفیع در عرصه روزنامه نگاری

" جلوه رفیع جلال "، پاسداشت نیم قرن تلاش استاد جلال رفیع در عرصه روزنامه نگاری

پنج شنبه, 21 دی 1402 15:22

تالار سید محمود دعائی در موسسه اطلاعات روز سه شنبه دوازدهم دی ماه شاهد مراسمی به یاد ماندنی بود . این مراسم که برای تجلیل از خدمات نیم قرن استاد"...

پای سخن شاگرد استاد شهریار ؛ بسیاری از اشعار شهریار منتشر نشده است.

پای سخن شاگرد استاد شهریار ؛ بسیاری از اشعار شهریار منتشر نشده است.

سه شنبه, 23 آبان 1402 15:34

 شاعر و نویسنده زبان و ادبیات فارسی و از شاگردان استاد شهریار بیان کرد:متاسفانه شهریار شناسی در ایران هنوز بسیار ضعیف است، درحالیکه در دانشکده های پیرامونی لااقل در دانشکده...

حق تكثير كليه محتواى تصويرى، صوتى و نوشتارى اين وبسايت متعلق است به على اصغر شعردوست .