پنج شنبه, 23 مرداد 1393 ساعت 04:31

امروز پنجشنبه 23 مرداد 1393 خورشیدی برابر با 17 شوال 1435 هجری و 14 آگوست 2014 میلادی

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
1
رویدادهای مهم این روز در تقویم خورشیدی
اعلام استقلال بحرين از ايران (1350 ش)
جزيره بحرين واقع در جنوب خليج فارس، در اوايل دوران قاجار تحت نظر ايران اداره مي‏شد ولي پس از چند سال، انگليسي‏ها به بهانه اينكه ايران فاقد نيروي دريايي است، طي قراردادي با قاجار، حفظ امنيت خليج فارس و بحرين برعهده نيروي دريايي بريتانيا گذاشته شد. اين حاكميت كه بيش از يكصد و پنجاه سال به طول انجاميد، بعدها به طور مكرر مورد مخالفت دولت‏هاي وقت ايران واقع مي‏گرديد ولي هر بار به نحوي با شكست مواجه مي‏شد. در نهايت وقتي كه ايران در سال 1336 ش در لايحه تقسيمات كشوري، بحرين را استان چهاردهم ايران اعلام كرد، موجي از مخالفت در كشورهاي عربي را برانگيخت. در اين ميان شاه كه نمي‏خواست حمايت كشورهاي عربي را از دست بدهد و ضمناً براي اينكه بتواند حاكميت ايران نسبت جزاير ديگر خليج فارس از قبيل تنب كوچك و تنب بزرگ و ابوموسي را تثبيت كند، يكباره و به طور ناگهاني، تصميم خود را مبني بر چشم‏پوشي از ادعاهاي ديرينه ايران به بحرين اعلام نمود و پس از آن، دولت، ميانجي‏گري دبير كل سازمان ملل را در اين مسأله تقاضا كرد. بنابراين در 21 ارديبهشت 1349 ش برابر 11 مي1970 م شوراي امنيت براساس گزارش هيئت اعزامي به بحرين مبني بر تمايل اكثريت قاطع اهالي بحرين به استقلال، قطعنامه‏اي صادر كرد كه مفاد آن قطعنامه مبني بر لزوم استقلال بحرين، در 24 ارديبهشت آن سال به تصويب مجلس شوراي ملي ايران رسيد. هنوز استقلال بحرين رسماً اعلام نشده بود كه هيئت حسن نيت ايراني راهي بحرين شد و هيئتي نيز از آنجا به ايران آمد. سرانجام اين جزيره مهم و استراتژيك و سرشار از منابع انرژي در 23 مرداد 1350 ش اعلام استقلال كرد و ايران نخستين كشوري بود كه يك ساعت پس از اعلام استقلال، آن كشور را به رسميت شناخت.
عمليات كوچك عاشوراي 1 در منطقه تكاب در شمال كردستان توسط سپاه پاسداران(1364ش)
عمليات عاشوراي 1 در تاريخ 23 مرداد 1364 در منطقه عملياتي تكاب و صائين دژ در شمال كردستان و با هدف سركوبي عناصر ضد انقلابي و مزدوران رژيم بعثي عراق، توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامي انجام شد. در اين عمليات، صدها تن از عوامل دشمن كشته و زخمي شده و تعدادي نيز به اسارت سپاه اسلام درآمدند. همچنين مقدار زيادي سلاح سبك نيز به غنيمت رزمندگان درآمد.
ارسال نامه "صدام حسين" حاكم عراق به حجت‏الاسلام "هاشمي رفسنجاني" رئيس جمهور ايران (1369ش)
پس از قبول قطعنامه 598 توسط ايران و شروع آتش‏بس، صدام حسين رييس جمهور منفور عراق پس از آن كه كشور كويت را به اشغال خود درآورد و خود را در برابر تهديدات جديدي از سوي قدرت‏هاي غربي حس مي‏كرد، در تاريخ 23 مرداد 14 ( 1369 آوريل 1990)، ششمين نامه‏اش را براي حجت‏الاسلام هاشمي رفسنجاني رييس وقت جمهوري اسلامي ايران ارسال كرد و بر پذيرش كامل و بدون قيد و شرط مفاد قرارداد 1975 الجزاير تأكيد نمود. در اين نامه خطاب به رييس‏جمهور ايران آمده است: "با اين تصميمِ ما، ديگر همه چيز روشن شده و به اين ترتيب همه آنچه را كه مي‏خواستيد و بر آن تكيه مي‏كرديد تحقق مي‏يابد و ديگر اقدامي جز مبادله اسرا باقي نمي‏ماند." اين عمل صدام حسين يك پيروزي بزرگ سياسي و نظامي براي ايران بود. پس از پنج روز، نيروهاي عراقي به مرزهاي بين‏المللي عقب نشيني كردند. به دنبال عقب‏نشيني نيروهاي عراق از اراضي ايران، هيئتي تحت عنوان "هيأت نظارت بر عقب‏نشيني و نصب علايم مرزي" تشكيل شد. وظيفه اين هيئت، نظارت بر عقب‏نشيني كامل نيروهاي عراقي، پاك‏سازي ميادين مين، تعيين محل و نصب ميله‏هاي مرزي جديد بر اساس عهدنامه 1975م بود. بدين ترتيب، پس از تماس‏ها و مذاكرات و تبادل ده نامه بين رؤساي جمهوري دو طرف در طي چهار ماه، مقدمات و تسهيلات لازم جهت ورود به مرحله جديد، يعني عادي سازي روابط دو طرف، به نحو كاملاً مساعدي فراهم شد.
انتصاب آيت‏ اللَّه "سيدمحمود هاشمي شاهرودي" به رياست قوه قضاييه با حكم مقام معظم رهبري (1378 ش)
آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی (زادهٔ ۱۳۲۷ ـ نجف) فقیه شیعه و سیاست‌مدار ایرانی عراقی است. او در حال حاضر عضو شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام، نماینده استان خراسان و نایب رئیس اول مجلس خبرگان رهبری و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم است. آیت الله هاشمی شاهرودی سابقه ریاست قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران از سال ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۸، ریاست مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق و عضویت در حزب الدعوه عراق را نیز در کارنامه دارد.
شهادت شهيد محمود رفيعي نجات (1367ش)
شهيد محمود رفيعي نجات پاک و منزه و فرشته‏وار آمد و فرشته‏وار رفت. مردي که پهناي کره خاکي براي دل دريائي‏اش کوچک بود، مردي که به وسعت آفتاب مي‏انديشيد و به صداقت و زلالي آب پاک بود. روزهاي دوشنبه و چهارشنبه را روزه مي‏گرفت. سکوت او در روزهاي پرنشيب زندگي براي ديگران درس عبرت بود، شايد آن لحظه که به چشم‏هايش نگاه مي‏کردي، صلابت و هيبتش لرزه بر اندامت مي‏انداخت. اگرچه بارها توسط مأموران ساواک دستگير و مضروب شد، اما راز ياران خميني (ره) را فاش نساخت تا آن زمان که اين گنبد هفت‏رنگ، رشادت‏هاي سربازان جوانمرد روح‏الله (ره) را به نمايش گذاشت و انقلاب به پيروزي رسيد. محمود مثل فرشتگان پاک خدا، منزه از دنيا رفت. • شهيد محمود رفيعي نجات در سال ۱۳۳۷ش در شهرستان بوشهر ديده به جهان هستي گشود. محمود، زندگي سراسر نور خود را با لبخندي مهربان و شور و شوقي کودکانه آغاز کرد. درحالي‏که هفتمين پائيز زندگي‏اش را در حکومت ستم‏شاهي تجربه مي‌کرد، راهي مدرسه شد و تحصيلات خود را تا اخذ مدرک فوق ديپلم ادامه داد. محمود در زمان مبارزات انقلابي حضرت امام خميني (ره) عليه حکومت سفاک پهلوي، هم‏دوش امت سلحشور ايران در تظاهرات و راهپيمائي‌ها حضوري فعالانه يافت به‏طوري‏که چندين‏بار توسط نيروهاي ساواک دستگير شد و مورد ضرب و شتم قرار گرفت. وي پس از اخذ مدرک کارداني، به استخدام صدا و سيماي مرکز بوشهر درآمد. محمود با شروع حملات ددمنشانه دشمن بعثي به مرزهاي جمهوري اسلامي ايران، به جبهه‌هاي نبرد حق عليه باطل شتافت و سرانجام در تاريخ بيست و سوم مردادماه ۱۳۶۷ هجري شمسي در جريان عمليات مرصاد و در سن ۳۰ سالگي، در آخرين روزهاي جنگ تحميلي بر خوان نعمت الهي ميهمان شد. پيکر پاک شهيد محمود رفيعي نجات در گلزار شهداي بوشهر، محله امامزاده به خاک سپرده شده است.
شهادت شهيد ابراهيم كرد (1367ش)
شهيد ابراهيم كرد در روز بيستم آبان‏ماه سال ۱۳۴۶ش در شهر تهران، قدم به عرصه هستي گذاشت. پدر، نامش را ابراهيم گذارد و او در سايه زحمات خانواده توانست تا سال پنجم ابتدايي تحصيل نمايد، وي سپس در يک کارگاه صافکاري مشغول به کار شد. پرهيز از غيبت و تهمت و محبت به ديگران از جمله خصائل پسنديده ابراهيم بود. با پيروزي شکوهمند انقلاب اسلامي در آئين‏هاي مذهبي از قبيل نماز جمعه و جماعت شرکت مي‏نمود. ابراهيم در سال ۱۳۶۵ش به عضويت لشگر ۱۰ سيدالشهدا (ع) درآمد و براي گذراندن دوره آموزشي، به شهرستان لنگرود رفت. ابراهيم پس از ورود به جبهه‌هاي جنوب در عمليات‏هاي بسياري حماسه آفريد. اما عمليات مرصاد، عمليات وصل بود. ابراهيم به‏واسطه اصابت ترکش خمپاره به سر مجروح گشت، چشمانش را از دست داد تا اين‏که سرانجام چند روز بعد در تاريخ بيست و سوم مردادماه ۱۳۶۷ هجري شمسي به‏علت شدت جراحت وارده، به شهادت نائل آمد. پيکر پاک شهيد ابراهيم كرد در قطعه چهلم بهشت ‌زهرا (س) به خاک سپرده شده است.
رحلت فقيه و مفسر جليل آيت ‏اللَّه "علي نجفي كاشاني" (1365 ش)
آيت ‏اللَّه شيخ علي‏نجفي‏كاشاني در حدود سال 1300 ش (1338 ق) در كاشان به دنيا آمد و تحت نظر پدرش كه از علماي كاشان بود، مقدمات علوم اسلامي را فرا گرفت. وي در بيست و دو سالگي براي ادامه تحصيل به نجف رفت و در مدت كمتر از ده سال تمام دوره سطح و خارج را گذراند و به اجتهاد دست يافت. استادان آيت‏اللَّه نجفي كاشاني در اين دوره، حضرات آيات سيدابوالقاسم خويي، سيدمحسن حكيم و سيدعبدالهادي شيرازي بودند. ايشان سپس راهي ايران شد و پس از سه سال اقامت در قم و شركت در درس آيت‏اللَّه بروجردي، در نهايت در كاشان سكني گزيد. آيت‏اللَّه نجفي كاشاني در آنجا به تفسير قرآن روي آورد و در طي بيش از سي سال، دو مرتبه قرآن را از ابتدا تا انتها تفسير نمود كه دور دوم هجده سال به طول انجاميد. ايشان نه تنها در فقه، اصول، رجال، درايه، كلام، ادبيات، معاني بيان، تجويد و تفسير قرآن تبحر داشت بلكه در علم هيئت و نجوم قديم هم تدريس مي‏نمود. صدق بزرگترين فضيلت، برداشتي از نماز، افسانه‏ها يا كرامات خيالي و چند جلد تفسير قرآن و... از آثار ايشان است. اين عالم بزرگوار سرانجام در بيست و سوم مرداد 1365ش برابر با شب عرفه سال 1406 ق در 67 سالگي در كاشان درگذشت و به جوار رحمت حق شتافت.
تولد علي حاتمی؛ فیلم‌ساز فقید سینمای ایران (1323ش)
علي حاتمي در ۲۳ مردادماه سال ۱۳۲۳ش در خيابان شاهپور تهران متولد شد. مادر وي خانه‌دار بود و پدرش سمت صفحه‌آرا در يک چاپخانه را داشت و دومين فرزند ذکور خانواده بود. شوق نمايشنامه‌نويسي پاي او را به تماشاخانه‌هاي لاله‌زار باز ‌کرد و در آن‏جا مسحور بازي هنرمندانه جعفر توکل ‌شد و آروز مي‌کرد روزي برسد که توکل در نمايشي به کارگرداني خود او بازي کند. از همان ايام، حاتمي تصميم مي‌گيرد روي مايه‌هايي از داستان‌هاي ملي و ايراني کار کند. زماني که در کلاس نهم تحصيل مي‌کرد، براي آموختن اصول اوليه نمايشنامه‌نويسي به هنرستان هنرپيشگي تهران ‌‌رفت؛ پس از آن به هنرستان آزاد هنرهاي دراماتيک وارد شد. سختگيري مهدي نامور رئيس هنرستان نسبت به نمايشنامه‌هايي که هنرجويان نوآموز مي‌نوشتند تا در سالن هنرستان اجرا شود، حاتمي را بر آن مي‌دارد که در فراگيري فنون و شگردهاي نمايشنامه نويسي، به‏ويژه گفت‏وگوپردازي، حساسيت و تلاش فراواني از خود نشان دهد. حاتمي نخستين نمايشنامه‌اش را با عنوان "ديب" (ديو) نوشت و در ارديبهشت‏ماه ۱۳۴۴ش با حضور کودکان در تالار نمايش هنرهاي دراماتيک به مدت ۳ شب اجرا کرد. در سال ۱۳۴۵ش نمايشنامه مدرني با عنوان "آدم و حوا" (برج زهر مار) را مي‌نويسد که تحولي در کار او محسوب مي‌شود و همين نمايش موجب آشنايي او با آن دسته از مسئولان تلويزيون مي‌گردد که در آن ايام در کار جذب افراد مستعد بودند. نخستين فيلمنامه کاملي که ارائه مي‌کند، "شب جمعه" (۱۳۴۶ش) نام دارد که به‏صورت يک فيلم کوتاه درمي‌آيد. سال ۱۳۴۸ش کيميايي و مهرجويي و تقوايي فيلم‌هاي قيصر، گاو و آرامش را مي‌سازند و حاتمي در تدارک ساختن "حسن‌ کچل" است. هدف مشترک اين فيلم‏سازان دوري جستن از بازار فيلم‌فارسي بود. علي حاتمي از آن پس به‏صورت جدي وارد فعاليت‌هاي سينمايي شد و فيلم‏ها و مجموعه‏هاي مهمي در تاريخ سينماي ايران خلق کرد و به يکي از ماندگارترين سينماگران ايراني مبدل شد. وي در ۱۴ آذرماه سال ۱۳۷۵ش هنگام ساخت فيلم "جهان پهلوان تختي" به‏علت بيماري دار فاني را وداع گفت. عمده آثار علي حاتمي بعد از "حسن کچل"، عبارت‏اند از: "طوقي" (۱۳۴۹)، "باباشمل" (۱۳۵۰)، "قلندر" (۱۳۵۱)، "خواستگار" (۱۳۵۲)، "ستارخان" (۱۳۵۳)، مجموعه تلويزيوني "مثنوي مولوي" (۱۳۵۴)، مجموعه تلويزيوني "سلطان صاحبقران" (۱۳۵۵)، "سوته‌دلان" (۱۳۵۶)، مجموعه تلويزيوني "هزاردستان" (۱۳۵۸)، "حاجي واشنگتن" (۱۳۶۱)، "کمال‌الملک" (۱۳۶۳)، "مادر" (۱۳۶۸) و "دلشدگان" (۱۳۷0(
در اروند کنار آبادان گرما 7 نفر را کشت(1352ش(
.........................................................................................................................................
رویدادهای مهم این روز در تقویم هجری
وقوع غزوه‏ي "خندق" معروف به جنگ احزاب در مدينه(5 ق)
آتش افروزان اصلي نبرد احزاب، يهوديان مدينه بودند كه با تحريك قبايل و طوايف قريش از جمله: بني سليم، بني‏اسد، غطفان و...، سپاه متحدي بين 10 هزار تا 24 هزار نفر (بنا به نقل‏هاي مختلف مورخان) جهت هجوم به مدينةالرسول مهيّا نمودند. اين سپاه عظيم، شهر مدينه را به مدت يك ماه در محاصره نگه داشتند. مسلمانان مدينه به فرماندهي پيامبر اسلام(ص) با حفر خندق در دور شهر، از مدينه دفاع كردند. با اين كه جوّسازي منافقان در داخل مدينه به اوج رسيده بود و يهوديان هم پيمان با مسلمانان، پيمان خويش را نقض كردند ولي سپاه سه هزار نفري اسلام، مقاومت سرسختانه‏اي از خود به نمايش گذاشت. سرانجام با كشته شدن "عمرو بن عبدود" شجاع‏ترين و قوي‏ترين نيروي سپاه دشمن به دست امام علي(ع)، مشركان، روحيه‏ي جنگي خود را ازدست داده و پس از مدتي سرگرداني، مفتضحانه شكست را پذيرا شده و به سوي مكه عقب‏نشيني نمودند.
تسخير شهر مرو توسط ابومسلم خراساني(130 ق)
پس از تسخير خراسان توسط اعراب مسلمان در سال 129 ه . ق، ابومسلم خراساني از شهر مرو قيام كرد و سراسر خراسان را تصرف نمود و از آن زمان به ترتيب عباسيان، طاهريان، صفاريان، سامانيان، غزنويان، سلجوقيان و خوارزمشاهيان بر اين سرزمين حكومت كردند.
وفات "سيدابراهيم كربلايي" عالم مسلمان(1263 ق)
سيدابراهيم كربلايي در سال 1214 ق در ايران به دنيا آمد. پس از تحصيل علوم مقدماتي براي تكميل دانش خود، عازم شهر كربلا شد و تا پايان عمر در اين شهر به تحصيل و تدريس پرداخت. از جمله آثار اين عالم بزرگ مسلمان، مي‏توان به كتب دلايل الاحكام و نتايج الافكار اشاره نمود. سيدابراهيم كربلايي سرانجام در سال 1263 در 49 سالگي در شهر مقدس كربلا دار فاني را وداع گفت.
درگذشت آيت اللَّه "سيدمحمدقلي" عالم مسلمان هندی(1286 ق(
رحلت عالم زاهد "ملاعباس تربتي" معروف به "حاج آخوند" (1362 ق)
حاج آخوندملاعباس تربتي از عالمان زاهد و روحانيان وارسته‏ي منطقه‏ي تربت حيدريه بود كه علاوه بر ترويج دين و اقامه‏ي جماعت و وعظ و ارشاد مردم، مانند يك كشاورز روستايي، زراعت و كار مي‏كرد و با دسترنج خويش امرار معاش مي‏نمود. وي پدر دانشمند و واعظ معروف، مرحوم "حسينعلي راشد" است. كتابي كه مرحوم راشد در شرح حال پدر خود به نام "فضليت‏هاي فراموش شده" نوشته است، مفيد و خواندني است.
.........................................................................................................................................
رویدادهای مهم این روز در تقویم میلادی
تولد "لئوناردو داوينچي" نقاش، هنرمند و مبتكر نامدار ايتاليايي (1452م)
لئوناردو داوينچي، هنرمند شهير ايتاليايى در 14 اوت 1452م در روستاي وينچي درنزديك شهر فلورانس ايتاليا به دنيا آمد. وي از آغاز جواني به مطالعه در طبيعت علاقه داشت و پس از چندي به فراگيري هنر نقاشي و مجسمه‏سازي پرداخت. داوينچي سپس راهي ميلان شد و به خلق آثار هنري و ساختن و اختراع وسايل مكانيكي مشغول شد. او چند سالي نيز در فرانسه زندگي كرد و كارهاي هنري و علمي خود را ادامه داد. داوينچي علاوه بر نقاشي و مجسمه‏سازي، در رشته‏هاي رياضي، مهندسي راه و ساختمان، ستاره‏شناسي، زمين‏شناسي، كالبدشناسي و هواشناسي استاد بود و اختراعات متعددي در هر زمينه انجام داد. وي در يادداشت‏هاي روزانه خود طرح‏هاي جالبي از زير دريايى، تانك جنگي، لباس غواصي، چتر نجات، رطوبت‏سنج، بالگرد و كيلومتر شمار و... كشيد كه بسياري از آن‏ها، راهنمايى براي ساخت اين وسايل در سال‏ها و قرن‏هاي بعدي گرديد. با اينكه داوينچي در قرون وسطي زندگي مي‏كرد، اما اختراعات، اكتشافات و نوآوري‏هايش، وي را در زمره پيش‏گامان رُنِسانس قرار داده است. اختراعات و اكتشافات او به قدري زياد است كه باعث حيرت انسان مي‏گردد. داوينچي در علم و هنر از هم‏عصران خود، ده‏ها و گاهي صدها سال پيش افتاده بود و به جايى رسيد كه با مردم قرن بيستم، فاصله چنداني نداشت. داوينچي هنرمند بزرگي بود كه آثارش را با نبوغ و آينده‏نگري ژرفي به وجود مي‏آورد. از وي آثار بسياري برجاي مانده كه تابلوهاي شام آخر و لبخند ژوكونْدْ (موناليزا) شهرتي جهاني دارند. هم‏چنين ساختمان كليساي جامع ميلان، از آثار برجسته معماري اوست. لئوناردو داوينچي سرانجام در دوم ماه مه 1519م در 67 سالگي درگذشت.
تولد "لي دِ فارِسْتْ" مخترع و صنعت‏گر امريكايي (1873م)
لي د فارست مخترع امريكايي در ۱۴ اوت ۱۸۷۳م در ايالت آيووا در امريكا به‏دنيا آمد. وي از دوران تحصيل به كارهاي فني و به‏ويژه پهنه جديد مخابرات بي‏سيم علاقه‏مند بود. فارست پس از چندي، مدرك دكتراي خود را در اين رشته گرفته و فعاليت‏هاي خود را در زمينه صنايع الكترونيك متمركز نمود. فارست در سال ۱۹۰۱م، روشي براي تسريع انتقال پيام‏هاي بي‏سيم عرضه داشت كه براي اولين‏بار در انتقال اخبار مربوط به جنگ روس و ژاپن در سال ۱۹۰۴م، مورد استفاده قرار گرفت. اما بزرگ‏ترين اختراع فارست، تريود يا لوله خلأ بود كه براي توليد يا كنترل پيام‏هاي برقي كه در مدارهاي گوناگون الكتروني به‏کار مي‏رود، مورد استفاده قرار مي‏گيرد و معمولاً آن را لامپ راديو مي‏نامند. بدون وجود تريود، ساخت راديو، تلويزيون و ارتباط تلفني از راه دور امكان‏پذير نيست. از اين‏روست كه گاه، لي فارست را به‏دليل اختراع تريود، پدر و مخترع راديو به‏شمار مي‏آورند. او در طي سال‏هاي اوليه قرن بيستم ميلادي اختراعات متعددي به انجام رساند؛ از جمله اين‏كه: در سال ۱۹۰۴م جريان متناوب برق را به جريان مستقيم تبديل نمود، در سال ۱۹۱۶م يك دستگاه فرستنده راديويي ساخت و به‏وسيله آن، به پخش اخبار مبادرت ورزيد. وي هم‏چنين تعبيه‏اي براي انتقال صوت در فيلم تهيه كرد و بدين‏طريق در سال ۱۹۲۳م، سينماي ناطق را اختراع كرد. لي د فارست مخترع و صنعت‏گر امريكايي در طول حيات علمي خويش بيش از سي‏صد اختراع را به ثبت رساند و در بسط و تكميل تلگراف، بي‏سيم و تلويزيون و... از پيشروان به‏شمار مي‏رفت. لي فارست سرانجام در سوم ژوئن ۱۹۶۱م در سن هشتاد و هشت سالگي درگذشت.
آغاز نخستين جشنواره فيلم "ونيز" ايتاليا (1932م)
جشنواره فیلم ونیز (به ایتالیایی: Mostra Internazionale d'Arte Cinematografica di Venezia) قدیمی‌ترین جشنواره سینمایی دنیا[۱] و یکی از بزرگ‌ترین جشنواره‌های سینمایی جهان بشمار می‌آید. جشنواره فیلم ونیز نخستین بار در سال ۱۹۳۲ میلادی برگزار شد و در کنار جشنواره‌هایی چون کن و برلین از مهمترین رخدادهای سینمایی اروپا و جهان به شمار می‌آید. جشتواره فیلم ونیز در طول سال‌های جنگ دوم جهانی برگزار نمی‌شد و در برخی سال‌ها، بخش مسابقه آن فعال نبوده است.[۲] شصت‌وپنجمین جشنواره فیلم ونیز، ۲۷ اوت تا ۶ سپتامبر ۲۰۰۸ جایزهٔ اصلی جشنواره ونیز، شیر طلایی نام دارد. همچنین در این جشنواره، جایزه‌ای به نام جایزهٔ انسانیت وجود دارد. این جایزه که مبلغ آن ۵۰ هزار دلار است، به سینماگران و بازیگرانی اهدا می‌شود که خود را وقف فعالیت‌های انسان‌دوستانه می‌کنند
تسليم ژاپن در برابر متفقين و پايان جنگ جهاني دوم در آسيا (1945م)
جنگ جهاني دوم كه با حمله آلمان نازي در سپتامبر 1939م آغاز شده بود، 5 سال به طول انجاميد. شكست هيتلر در نقشه‏هاي بلند پروازانه‏اش و سرانجام خودكشي وي و تسليم آلمان و به كارگيري سلاح هسته‏اي در ژاپن باعث شد تا با تسليم بي‏قيد و شرط ژاپن در برابر متفقين، آتش جنگ جهاني دوم به طور كامل خاموش شود. آمار تلفات جنگ جهاني دوم نشان مي‏دهد كه حدود صد ميليون نفر در اين جنگ بسيج شده بودند. از اين ميان 50 ميليون نفر از آنان يعني به طور متوسط روزانه 25 هزار نفر به چنگال مرگ افتادند. از سال‏هاي 1942 - 43 و 1943م شكست‏هاي بزرگي بر ژاپن وارد آمد و تا سال 1945، متفقين به تدريج تمام سرزمين‏هاي اشغالي و بعضي از جزاير ژاپن را تصرف كردند. امريكا نيز با بمباران هسته‏اي ژاپن در ششم و نهم اوت 1945، شهرهاي هيروشيما و ناكازاكي را به مخروبه‏اي تبديل كرد و با اين عمل، ژاپن را به زانو درآورد. سرانجام با اعلان جنگ شوروي به ژاپن، اين كشور متحد آلمان، شرايط متفقين را پذيرفت و به آتش بس تن داد.
سقوط سنگ آسماني 8800 كيلويي در "بوركينافاسو" واقع در قاره افريقا (1962م(
افتتاح تونل معروف "مون بلان" بين ايتاليا و فرانسه (1963م)
مون بلان نام بخشي از سلسله كوه‏هاي آلپ است كه در مرز فرانسه و ايتاليا قرار گرفته است. فكر ساخت گذرگاهي از ميان اين رشته‏كوه از سال‏ها قبل در ذهن مسؤولان فرانسه و ايتاليا شكل گرفته بود و آنان تصميم داشتند با ساخت آن، مسير عبور و مرور بين دو كشور را كوتاه كنند. در نهايت، در ششم دسامبر 1958م اولين عمليات احداث تونلي طولاني و مهم در زير اين كوه آغاز شد. طول اين تونل 6 كيلومتر است و پس از چند سال تلاش و كوششِ هزاران كارگر و مهندس و متخصص فرانسوي و ايتاليايي، سرانجام حفر اين تونل در 14 اوت 1962 به پايان رسيد و دو كشور فرانسه و ايتاليا به وسيله اين تونل كه اتومبيل‏رو مي‏باشد، به يك‏ديگر متصل شدند.
کشف‌ بنزين‌ (1825م)
در چنین روزی در سال 1825 میلادی ، مایکل فارادی دانشمند بر جسته انگلیسی توانست از نفت خام بنزین را استخراج نماید . فیزیک دان و شیمی دان معروف، مایکل فارادی در سال 1791 در نوینگتون به دنیا آمد. خانواده ی او کمی پس از تولد او به لندن نقل مکان کرد. مایکل که در یک خانواده شلوغ به دنیا آمد و یکی از 10 فرزند پدر و مادرش بود، در جوانی به خواندن و نوشتن علاقه ی زیادی داشت و در علوم بیش از همه، عاشق مثلثات بود. در سن 14 سالگی و از فرط علاقه به کتاب سرانجام توانست کار مورد نظر خود را پیدا کند و به عنوان کتاب دار و کتاب فروش در یک مغازه مشغول به کار شد. شوق و ذوق زیاد او به کتاب با این کار راضی شد تا مایکل جوان بتواند همواره در کنار کتاب ها باشد و در اوقات فراغت به انبوهی از کتاب دسترسی داشته باشد. برای موضوعاتی که علاقه مند بود، مدام کتاب می خواند و در کلاس درس اساتید به عنوان مخاطب آزاد حاضر می شد. یکی از این استادها «سرهامفری دیوی» بود. موقعیت اصلی در زندگی فارادی زمانی آغاز شد که دیوی به دلیل کوری نسبی از مایکل خواست تا به عنوان دستیار در کالج سلطنتی علوم به او کمک کند. فارادی در این زمان از استاد بزرگ شیمی، یعنی، سردیوی درس می گرفت پس از مشارکت در پروژه های مختلف به جایی رسید که می توانست به طور مستقل در آزمایشگاه تحقیق و مطالعه کند. تحقیقات مستقل او در زمینه هایی بود که خارج از محیط کاری خود به آن می پرداخت و همین تحقیق ها، موقعیتی بزرگ برای او فراهم آورد. در سال 1825 توانست پس از تحقیق بر مشتقات نفتی، بنزین را کشف کند.
 
 
خواندن 1289 دفعه آخرین ویرایش در پنج شنبه, 23 مرداد 1393 ساعت 04:31

نظر دادن

یادی از دوران نمایندگی در مجلس شورای اسلامی

پشت صحنه حضورم در برنامه زير نور ماه در شبكه جهانى سحر

تازه ها

درگذشت احياگر موسيقي «فلك» ،  صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/12/2

درگذشت احياگر موسيقي «فلك» ، صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/12/2

دوشنبه, 03 ارديبهشت 1403 09:35

استاد دولتمند خال‌اف‌ خواننده «آمدم ‌اي شاه پناهم بده» و «دور مشو، دور مشو» به ابديت پيوست.  دوست گرامي‌ام استاد دولتمند خال‌اف، آهنگساز، نوازنده و احياگر موسيقي «فلك»‌ دار فاني را...

بعثت شادابي حيات - صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/11/18

بعثت شادابي حيات - صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/11/18

پنج شنبه, 19 بهمن 1402 12:00

غبار كدورت و تيرگي فرونشسته بر جهان چنان غليظ بود كه گويي هيچ صبحي در پس پرده نيست و خورشيد روشناي خويش را براي هميشه از زمين برگرفته است و...

حضور در تئاتر لیلی و مجنون در تالار وحدت ؛ نمایشی از یعقوب صدیق جمالی

حضور در تئاتر لیلی و مجنون در تالار وحدت ؛ نمایشی از یعقوب صدیق جمالی

سه شنبه, 10 بهمن 1402 18:18

نمایش لیلی و مجنون به کارگردانی و نویسندگی یعقوب صدیق جمالی به زبان ترکی آذربایجانی بر اساس مثنوی «لیلی و مجنون» اثر حکیم ملا محمد فضولی در تالار وحدت تهران...

بزرگداشت هشتادوچهارمین سالگرد تولد استاد ساوالان

بزرگداشت هشتادوچهارمین سالگرد تولد استاد ساوالان

پنج شنبه, 21 دی 1402 18:25

روز یکشنبه سوم دی ماه کانون هنرمندان آذربایجان در تهران ، مراسمی به مناسبت هشتاد و چهار سالگی استاد حسن مجید زاده متخلص به ساوالان برگزار کرد . در این...

" جلوه رفیع جلال "، پاسداشت نیم قرن تلاش استاد جلال رفیع در عرصه روزنامه نگاری

" جلوه رفیع جلال "، پاسداشت نیم قرن تلاش استاد جلال رفیع در عرصه روزنامه نگاری

پنج شنبه, 21 دی 1402 15:22

تالار سید محمود دعائی در موسسه اطلاعات روز سه شنبه دوازدهم دی ماه شاهد مراسمی به یاد ماندنی بود . این مراسم که برای تجلیل از خدمات نیم قرن استاد"...

پای سخن شاگرد استاد شهریار ؛ بسیاری از اشعار شهریار منتشر نشده است.

پای سخن شاگرد استاد شهریار ؛ بسیاری از اشعار شهریار منتشر نشده است.

سه شنبه, 23 آبان 1402 15:34

 شاعر و نویسنده زبان و ادبیات فارسی و از شاگردان استاد شهریار بیان کرد:متاسفانه شهریار شناسی در ایران هنوز بسیار ضعیف است، درحالیکه در دانشکده های پیرامونی لااقل در دانشکده...

حق تكثير كليه محتواى تصويرى، صوتى و نوشتارى اين وبسايت متعلق است به على اصغر شعردوست .