پنج شنبه, 02 خرداد 1392 ساعت 04:30

دیدار وزیر محترم اقتصاد و دارایی کشورمان با ایرانیان مقیم تاجیکستان در محل خانه ایران

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
شب گذشته دیداری با حضور جناب آقای دکتر شمس الدین حسینی وزیر محترم اقتصاد و دارایی کشورمان، هیأت محترم همراه ایشان، جناب آقای دکتر شعردوست، سفیر محترم جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان، اعضا و معاونین سفارت ایران، کارکنان و کارمندان نهادهای ایرانی، تجار، صنعت گران ، دانشجویان و ایرانیان مقیم تاجیکستان در محل خانه ایران واقع در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان صورت پذیرفت. و در این دیدار هریک از نمایندگان اصناف و اقشار ایرانی مقیم تاجیکستان طی سخنانی کوتاه به ارائه گزارشی مختصر از فعالیت حوزه کاری خود  و طرح مشکلات و مسائل مربوط به آن پرداختند.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیكستان نیز در این جلسه با ایراد سخنانی ضمن خوشامدگویی به جناب آقای دکتر حسینی و هیأت همراه ایشان و همچنین تبریک فرا رسیدن ایام مبارک ولادت مولی الموحدین حضرت علی (ع)، در بیان روابط نزدیک و مناسبات سازنده موجود میان دو کشور ایران و تاجیکستان، از این کشور به عنوان كشوری برادر و همزبان یاد کردند كه ایرانیان در آن احساس بیگانگی نمی كنند و بر همین اساس مقام های عالی رتبه كشورمان در روابط خارجی و همكارهای بین المللی به تاجیكستان اهمیت بیشتری می دهند. 
علاوه بر آن دکتر شعردوست با تایید بر مشكلات مطرح شده از سوی دانشجویان و تجار ایرانی، از مقامات كشورمان خواستند تا برای رفع مشكلات مطرح شده شرایط لازم را فراهم نمایند ایشان یكی موانع اصلی تجار ایرانی را كارشكنی كشور ازبكستان برای حمل و نقل محموله های كالاهای ایرانی به مقصد تاجیكستان و بالعكس عنوان کردند و حل این مشکل را در گرو اقدامات و رایزنی های دیپلماتیک دانستند. در خصوص مشکلات مطرح شده از سوی دانشجویان نیز، سفیر کشورمان ضمن تأیید سخنان مطرح شده و بیان اقدامات صورت گرفته در خصوص حل این معضلات و عدم دریافت نتیجه دلخواه از این اقدامات علی رغم ارائه مستندات و دلایل کافی، بار دیگر خواستار پیگیری مجدد مشکلات موجود در زمینه مسائل دانشجویان ایرانی مقیم تاجیکستان شدند.
ایشان همچنین در خصوص حضور وزیر اقتصاد و دارایی و هیأت اقتصادی کشورمان برای شرکت در سی و هشتمین اجلاس مجمع عمومی بانک توسعه اسلامی گفتند: اعضای هیات ایرانی شركت كننده در اجلاس بانك توسعه اسلامی افراد توانمند و متخصص بودند كه به خاطر اهمیت این اجلاس و نقش آن در توسعه كشور و منطقه در تاجیكستان حضور یافتند. 
جناب آقای دکتر حسینی نیز با ایراد سخنانی به برخی از موارد مطرح شده در این اجلاس نظیر اجرای طرح احداث خط آهن میان ایران ، افغانستان ، تاجیكستان ، قرقیزستان و خط آهن ایران ، تركمنستان، در سی و هشتمین اجلاس بانك توسعه اسلامی در تاجیكستان و استقبال رئیس بانک توسعه اسلامی از اجرایی شدن این طرح اشاره کردند و گفتند: با ایجاد این طرح ، مشكلات تردد در این منطقه كاهش و روابط تاجیكستان و دیگر كشورهای منطقه آسیای میانه با كشور های اسلامی تقویت خواهد یافت. 
ایشان در ادامه افزودند: با مشاركت بانك توسعه اسلامی در احداث شبكه‌های راه آهن جدید میان این کشورها شرایط مطلوبی برای افزایش همكاریهای اقتصادی و تجاری بین كشورهای منطقه فراهم خواهد شد. 
وی با بیان اینكه شمار زیادی از كشورهای جهان حمل و نقل زمینی و ترانزیتی خود را از خاك جمهوری اسلامی ایران انجام می دهند از علاقه مندی و عزم ایران برای توسعه كمی وكیفی شبكه‌های ارتباطی و حمل و نقلی كشورمان خبر داده و اظهار داشتند: هم اكنون اقداماتی در زمینه متصل كردن راه آهن ایران به افغانستان انجام شده و با بهره برداری از این مسیر كه مورد توافق سران سه كشور ایران، افغانستان و تاجیكستان است، فصل جدیدی از همكاری‌های اقتصادی میان كشورهای فارسی زبان برقرار خواهد شد. همچنین موافقت برای پرداخت تسهیلات جهت اجرای طرح انتقال آب، انرژی و ساخت راه ارتباطی جمهوری اسلامی ایران، افغانستان و تاجیكستان بعد از امكان سنجی و ارائه طرح اولیه از مصوبات این اجلاس بود. و شركت كنندگان در این اجلاس در خصوص اجرای طرح های عمرانی با محوریت جمهوری اسلامی ایران به عنوان یكی از سهامداران اصلی بانك توسعه اسلامی و همچنین كشور برتر در حوزه امنیت ترانزیت خاورمیانه و آسیای میانه تاكید كردند. 
از سوی دیگر وزیر اقتصاد و دارایی كشورمان با توجه به درخواست و مشكلات مطرح شده دانشجویان و تجار ایرانی حاضر در جلسه در این دیدار تصریح کردند: مسائل مطرح شده را  پیگیری کرده و به رئیس جمهوری و مقامات متولی در ایران انتقال خواهم داد.
گفتنی است که پس از پایان سی و هشتمین اجلاس مجمع عمومی توسعه بانک اسلامی جناب آقای دکتر حسینی وزیر محترم اقتصاد و دارایی ، علی اصغر ابوالحسنی معاون بانك مركزی و بهروز علیشیری معاون وزیر امور اقتصاد و دارایی و رئیس كل سازمان سرمایه گذاری و دیگر اعضای محترم هیأت همراه، ظهر پنجشنبه شهر دوشنبه را به مقصد تهران ترک کردند.
 
خواندن 1321 دفعه آخرین ویرایش در پنج شنبه, 02 خرداد 1392 ساعت 04:30

نظر دادن

یادی از دوران نمایندگی در مجلس شورای اسلامی

پشت صحنه حضورم در برنامه زير نور ماه در شبكه جهانى سحر

تازه ها

درگذشت احياگر موسيقي «فلك» ،  صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/12/2

درگذشت احياگر موسيقي «فلك» ، صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/12/2

دوشنبه, 03 ارديبهشت 1403 09:35

استاد دولتمند خال‌اف‌ خواننده «آمدم ‌اي شاه پناهم بده» و «دور مشو، دور مشو» به ابديت پيوست.  دوست گرامي‌ام استاد دولتمند خال‌اف، آهنگساز، نوازنده و احياگر موسيقي «فلك»‌ دار فاني را...

بعثت شادابي حيات - صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/11/18

بعثت شادابي حيات - صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/11/18

پنج شنبه, 19 بهمن 1402 12:00

غبار كدورت و تيرگي فرونشسته بر جهان چنان غليظ بود كه گويي هيچ صبحي در پس پرده نيست و خورشيد روشناي خويش را براي هميشه از زمين برگرفته است و...

حضور در تئاتر لیلی و مجنون در تالار وحدت ؛ نمایشی از یعقوب صدیق جمالی

حضور در تئاتر لیلی و مجنون در تالار وحدت ؛ نمایشی از یعقوب صدیق جمالی

سه شنبه, 10 بهمن 1402 18:18

نمایش لیلی و مجنون به کارگردانی و نویسندگی یعقوب صدیق جمالی به زبان ترکی آذربایجانی بر اساس مثنوی «لیلی و مجنون» اثر حکیم ملا محمد فضولی در تالار وحدت تهران...

بزرگداشت هشتادوچهارمین سالگرد تولد استاد ساوالان

بزرگداشت هشتادوچهارمین سالگرد تولد استاد ساوالان

پنج شنبه, 21 دی 1402 18:25

روز یکشنبه سوم دی ماه کانون هنرمندان آذربایجان در تهران ، مراسمی به مناسبت هشتاد و چهار سالگی استاد حسن مجید زاده متخلص به ساوالان برگزار کرد . در این...

" جلوه رفیع جلال "، پاسداشت نیم قرن تلاش استاد جلال رفیع در عرصه روزنامه نگاری

" جلوه رفیع جلال "، پاسداشت نیم قرن تلاش استاد جلال رفیع در عرصه روزنامه نگاری

پنج شنبه, 21 دی 1402 15:22

تالار سید محمود دعائی در موسسه اطلاعات روز سه شنبه دوازدهم دی ماه شاهد مراسمی به یاد ماندنی بود . این مراسم که برای تجلیل از خدمات نیم قرن استاد"...

پای سخن شاگرد استاد شهریار ؛ بسیاری از اشعار شهریار منتشر نشده است.

پای سخن شاگرد استاد شهریار ؛ بسیاری از اشعار شهریار منتشر نشده است.

سه شنبه, 23 آبان 1402 15:34

 شاعر و نویسنده زبان و ادبیات فارسی و از شاگردان استاد شهریار بیان کرد:متاسفانه شهریار شناسی در ایران هنوز بسیار ضعیف است، درحالیکه در دانشکده های پیرامونی لااقل در دانشکده...

حق تكثير كليه محتواى تصويرى، صوتى و نوشتارى اين وبسايت متعلق است به على اصغر شعردوست .