پنج شنبه, 15 فروردين 1392 ساعت 04:30

حضور جناب دکتر صالحی، وزیر امورخارجه ج.ا.ایران در خانه ایران و دیدار با ایرانیان مقیم تاجیکستان

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
وزیر امورخارجه کشورمان و هیئت همراه ایشان در سفر به جمهوری تاجیکستان، در فرودگاه شهر دوشنبه پایتخت این کشور، مورد استقبال دکتر شعردوست سفیر جمهوری اسلامی ایران و معاونین ایشان در سفارت همچنین مقامات عالی رتبه تاجیک قرار گرفتند و در نخستین ساعات ورود خود، در جمع ایرانیان مقیم در محل خانه ایران حاضر شدند و با آنان دیدار کردند.
وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار به ایراد سخن پرداختند و در آغاز سخنان خود در بیان اهمیت دین و توجه به بعد درونی انسان، به دسته بندی کشورها از حیث پیشرفت بر مبنای تعیین شاخص هایی از سوی سازمان ملل متحد اشاره کردند و گفتند: شاخص های معین شده از سوی سازمان ملل متحد برای دسته بندی کشورها شاخص هایی مادی هستند و شاخص هایی هستند که از زندگی روزمره انسان و برخاسته از نیازهای جسمانی انسان است و این امر موجب شد که بعد از مدتی سازمان ملل به این نتیجه برسد که بر فرض بالا بودن طول عمر مردم یک کشور و درآمد سرانه آن، آیا آن کشور کشوری سعادتمند است و به اینجا رسیدند که باید ابعاد دیگری را به عنوان شاخص تدوین نمایند که به ابعاد درونی انسانها باز می گردد .
ایشان با اشاره به موضوع فوق به بحث کم توجهی به بعد درونی افراد جامعه و سعی در کم رنگ کردن دین به عنوان عاملی موثر در جهت گیری صحیح ابعاد درونی انسان در سالهای پیش از انقلاب اسلامی ایران پرداختند و در ادامه افزودند: ما در پیش از انقلاب مقدسمان هر زمان که بحث از دین می شد گویی دین عامل ارتجاع و عقب ماندگی و بدبختی می بود.امام بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران با ورود خود دین را غبار روبی و زنگار زدایی کردند و آن را در کشور احیا نمودند و به جهانیان نشان دادند که دین می تواند عامل محرک جهانیان باشد و دین می تواند در قرن 20 و 21 نمونه ای از حکومت مداری را ارائه دهد که در جهان کارآمد و ویژه است.انقلاب ما ضمن توجه به مسائل مادی، یک بعد دیگر را نیز زنده کرد که دنیا بدان توجه دارد و آن بعد معنوی، درونی و دین است.
دکتر صالحی در بیان اینکه چرا با وجود جهت گیری ها و آرمان ها و اهداف درست در کشور هنوز نیز تا رسیدن به جایگاه و اهداف مورد نظر فاصله ای وجود دارد، ضمن درخشان و تابناک خواندن آینده ایران اسلامی، رفع این فاصله را همانا تلاش بیشتر برای تربیت انسانها، و صبر و پیوسته پیمودن راه استقلال دانستند و خاطرنشان ساختند که: نابرده رنج گنج میسر نمی شود. ما ادعای بزرگی در این دنیا کرده ایم و آن استقلال است. باید دانست که استقلال در این دنیای وحشی امر ساده ای نیست چراکه اگر ایران بخواهد این استقلال را حفظ کرده و تبدیل به الگو شود و کشورهای دیگر نیز بخواهند نظیر این حرف را بزنند دیگر برای استکبار و استعمار جایی باقی نخواهد ماند و این است چالش بزرگ ما با دنیای غرب، تمام حق علیه تمام باطل.و این نشان از یک واقعیت درونی در ذات ملت ایران دارد ذاتی با ارزش، با اهمیت و دارای پیام دین.
وزیر امورخارجه کشورمان با پر اهمیت خواندن ایران و نقش این کشور در جهان، برخورداری از چنین اهمیتی که در دوره آخر الزمان ایران پرچم دار احیاء دین، معنویت و سعادت بشر گردیده را تنها اراده الهی دانستند و چنین بیان داشتند که: روزی پیامبر بر شانه های سلمان فارسی دست گذاشتند و گفتند که مردمان این ملت مردمانی هستند که اگر علم در ثریا باشد به آن دست خواهند یافت و دین خدا را حمایت خواهند کرد.
دکتر صالحی سرزمین با شکوهمان را تلفیقی از حضور اقوامی گوناگون با آداب و سنن خاص همراه با تنوع فراوان در پوشاک و خوراک ونحوه زیست دانستند که همگی در یک کوره به نام ایران ذوب شده اند.تنه نیرومند و بزرگی که تاجیکستان و کشورهای حوزه فرهنگ تمدنی ایران شاخه های پربار این درخت تنومند را تشکیل می دهند.ایشان در این خصوص تصریح کردند: ما باید شاکر باشیم که ایرانی و مسلمان هستیم. باید شاکر باشیم که در این شرایط چالش برانگیز خدمت گزار بمانیم و بتوانیم برای کسب رضایت الهی کار کنیم. عزیزان 34 سال از انقلاب اسلامی ایران می گذرد. و ما شرایط سختی را پشت سر گذاشته ایم و حتی ممکن است گردنه های متعددی را پیش رو داشته باشیم اما باید بدانیم که این ملت رو به اوج است زیرا ما در جهتی درست در حال حرکت هستیم. باید با یکدیگر هم دل و همراه باشیم و بدانیم که اتفاقاتی که پیش می آید مصون سازی جامعه ما را در بر خواهد داشت.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه سخنان خود به تحریم های اخیر استکبار جهانی بر علیه ایران و انتظار ناخوشایند و باطل آنان مبنی بر فلج کردن این کشور قدرتمند اشاره کرده و چنین بیان داشتند: ایران با قدرت ابتکاری که دارد توانسته از بحران هاو تهدیدات استکبار عبور کند و ناتوانی آنان را در توطئه و دسیسه هایشان به آنها نشان دهد.شما بدانید که سال 92 بشارت سالی خوب را به ما می دهد.
این مقام عالی رتبه کشورمان در پایان سخنان خود ضمن پرداختن به خانه ایران، از این سرای فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به نگینی درخشان در کشور تاجیکستان تعبیر نموده و از سفیر جمهوری اسلامی ایران و همکاران ایشان برای تلاش در برپایی چنین بنایی تشکر کردند.
لازم به توضیح است که در پایان جلسه دیدار وزیر محترم امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و هیئت همراه با ایرانیان مقیم تاجیکستان، ایشان از نمایشگاه کتاب و صنایع دستی خانه ایران که با تلاش و ابتکار دکتر شعردوست همزمان با تحویل سال جدید افتتاح و برپا گردید دیدن کردند.
 
خواندن 771 دفعه آخرین ویرایش در پنج شنبه, 15 فروردين 1392 ساعت 04:30

نظر دادن

یادی از دوران نمایندگی در مجلس شورای اسلامی

پشت صحنه حضورم در برنامه زير نور ماه در شبكه جهانى سحر

تازه ها

درگذشت احياگر موسيقي «فلك» ،  صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/12/2

درگذشت احياگر موسيقي «فلك» ، صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/12/2

دوشنبه, 03 ارديبهشت 1403 09:35

استاد دولتمند خال‌اف‌ خواننده «آمدم ‌اي شاه پناهم بده» و «دور مشو، دور مشو» به ابديت پيوست.  دوست گرامي‌ام استاد دولتمند خال‌اف، آهنگساز، نوازنده و احياگر موسيقي «فلك»‌ دار فاني را...

بعثت شادابي حيات - صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/11/18

بعثت شادابي حيات - صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/11/18

پنج شنبه, 19 بهمن 1402 12:00

غبار كدورت و تيرگي فرونشسته بر جهان چنان غليظ بود كه گويي هيچ صبحي در پس پرده نيست و خورشيد روشناي خويش را براي هميشه از زمين برگرفته است و...

حضور در تئاتر لیلی و مجنون در تالار وحدت ؛ نمایشی از یعقوب صدیق جمالی

حضور در تئاتر لیلی و مجنون در تالار وحدت ؛ نمایشی از یعقوب صدیق جمالی

سه شنبه, 10 بهمن 1402 18:18

نمایش لیلی و مجنون به کارگردانی و نویسندگی یعقوب صدیق جمالی به زبان ترکی آذربایجانی بر اساس مثنوی «لیلی و مجنون» اثر حکیم ملا محمد فضولی در تالار وحدت تهران...

بزرگداشت هشتادوچهارمین سالگرد تولد استاد ساوالان

بزرگداشت هشتادوچهارمین سالگرد تولد استاد ساوالان

پنج شنبه, 21 دی 1402 18:25

روز یکشنبه سوم دی ماه کانون هنرمندان آذربایجان در تهران ، مراسمی به مناسبت هشتاد و چهار سالگی استاد حسن مجید زاده متخلص به ساوالان برگزار کرد . در این...

" جلوه رفیع جلال "، پاسداشت نیم قرن تلاش استاد جلال رفیع در عرصه روزنامه نگاری

" جلوه رفیع جلال "، پاسداشت نیم قرن تلاش استاد جلال رفیع در عرصه روزنامه نگاری

پنج شنبه, 21 دی 1402 15:22

تالار سید محمود دعائی در موسسه اطلاعات روز سه شنبه دوازدهم دی ماه شاهد مراسمی به یاد ماندنی بود . این مراسم که برای تجلیل از خدمات نیم قرن استاد"...

پای سخن شاگرد استاد شهریار ؛ بسیاری از اشعار شهریار منتشر نشده است.

پای سخن شاگرد استاد شهریار ؛ بسیاری از اشعار شهریار منتشر نشده است.

سه شنبه, 23 آبان 1402 15:34

 شاعر و نویسنده زبان و ادبیات فارسی و از شاگردان استاد شهریار بیان کرد:متاسفانه شهریار شناسی در ایران هنوز بسیار ضعیف است، درحالیکه در دانشکده های پیرامونی لااقل در دانشکده...

حق تكثير كليه محتواى تصويرى، صوتى و نوشتارى اين وبسايت متعلق است به على اصغر شعردوست .