سه شنبه, 27 تیر 1391 ساعت 04:30

مراسم اختتامیه دوازدهمین دوره های آموزشی پیوسته علوم قرآنی و الفبای نیاکان برگزار گردید

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
عصر جمعه مراسم اختتامیه دوازدهمین دوره های آموزشی پیوسته علوم قرآنی و الفبای فارسی (نیاكان) در جمع فراگیران و اساتید این دوره ها ی آموزشی، با حضور دکتر شعردوست، سفیر جمهوری اسلامی ایران، جناب آقای نظام زاده نماینده ولی فقیه در امور دانشجویان آسیا و اقیانوسیه، مسئولین محترم رایزنی فرهنگی و فرهیختگان علوم قرآنی برگزار گردید.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در این مراسم با استناد به سخنی از حضرت امیرالمونین علی (ع) که فرمودند: " زمانی که فتنه ها شما را همانند سیاهی شب در هم بپوشاند، بر شما با قرآن " ، ضمن یادآوری معجزات حضرت موسی(ع) حضرت عیسی(ع) دیگر پیامبران برای اثبات حقانیت رسالت خود از سوی پروردگار، به اعجاز قرآن از سوی حق و نزول آن به قلب پیامبر خاتم به عنوان معجزه ای مکتوب اشاره نمودند و اظهار داشتند: معجزات معمولا خارج از عادات عادی و كاری بود كه از دست بشر برنمی آمد و این را هر كدام از رسولان الهی به تناسب مخاطبین و مردمان جامعه خود برای اثبات حقانیت شان از جانب خداوند متعال به بشر عرضه می كردند. اما در جامعه جاهلیت كه مردان وقتی خبر تولد نوزاد دختر را می شنیدند از فرط عصبانیت، چهره شان سیاه می شد و دختران خود را زنده به گور می كردند و در زمانی كه نشان بزرگی در جامعه فقط اسب راهوار و شمشیر بران بود، معجزه پیامبر اسلام در یك چنین جامعه ای تنها از جنس كلمه و كلام بود.
ایشان در ادامه و در بیان خصوصیات ویژه این معجزه الهی و ماندگار افزودند: این معجزه به واسطه آنكه پیامبر ما خاتم الانبیین و آخرین پیامبر الهی بود و دینی كه او آورده، براساس اعتقادات ما كاملترین دین الهی است، در واقع نه برای زمان خود بلكه تا قیامت جاری می باشد. قرآن معجزه ای است كه برای همه زمان ها، مكان ها و انسان ها قابل دسترسی است و نه كهنه می شود و نه كسی می تواند مثل و مانندش را بیاورد. به گونه ای که با گذشت بیش از یكهزار و 400 سال از ظهور اسلام و آیین پاك محمدی، انواع خوارج، دشمنان دین با انواع لباس ها و توطئه ها آمده اند و كوشیده اند كه مثل قرآن بیافرینند ولی در جامعه شان مفتضح و نابود شده اند چون این كلام، كلام خداست كه بواسطه امین وحی حضرت جبرئیل به پیامبر مكرم اسلام نازل شده است.
سفیر جمهوری اسلامی ایران همچنین خطاب به فراگیران تاجیك ابراز داشتند که: شما از نعمت و فضیلتی بزرگ بهره مند شده اید. اینکه یا قرآن یاد گرفته اید و یا بواسطه یادگیری حروف الفبای خط نیاكان، ابزار آموزش قرآن را بدست آورده اید به طوریكه می توانید با یک دوره آموزشی دیگر به راحتی خواندن قرآن را فرا بگیرید. از سوی دیگر این کتاب آسمانی به عنوان کتاب دوا بخش تمامی آلام و دردهای بشری و راه حیات بخش و نجات آفرین که از سوی خداوند متعال برای کامل ترین و آخرین دین خود به مثابه دستورالعمل زندگی در همه عرصه ها آمده است، فرا راه زندگی شما قرار گرفته است.
سفیر کشورمان با اشاره به فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و ماه نزول وحی و قرآن، تجهیز فراگیران علوم قرآنی به سلاح کلام نورانی حق را ستودند و خاطرنشان ساختند که: ماه رمضان ماه نزول قرآن است و ما در بهترین زمان ممکن در کلاس های رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران توانسته ایم دوره های آموزش قرآن را به ختم برسانیم و خود را مسلح به سلاح کلام خداوندی نماییم یقینا این رمضان برای یکایک شما عزیزان با سال های گذشته متفاوت خواهد بود چرا که این ماه، خود، در ضیافت الهی با آمادگی هرچه تمام تر حضور پیدا خواهید کرد و قرآن می خوانید. من این موفقیت بزرگ را به شما عزیزان و فراگیران الفبای فارسی و قرآن مجید در رایزنی فرهنگی تبریک می گویم و از همه کسانی که به نحوی برای برپایی این کلاس ها تلاش کردند صمیمانه سپاسگزارم.
حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی نظام زاده نیز در مراسم اختتامیه دوازدهمین دوره های آموزشی پیوسته علوم قرآنی و الفبای فارسی (نیاكان) و در جمع فراگیران و اساتید این دوره ها، با بیان آنكه اولین آیه نازل شده بر پیامبر، سخن از قرائت دارد چنین بیان نمودند: كلام قرآن، كلام الهی است كه از ناحیه پروردگار بزرگ به قلب شریف پیامبر گرامی اسلام(ص) رسیده است و در اولین آیه نازل شده سخن از قرائت و خواندن، قلم و علم و دانش است و اینكه گفته می شود اسلام با قدرت شمشیر جهان را فتح كرده و جوامع در زیر سلطه خود قرار داده غلط است بلكه قرآن و اسلام با سلاح كلام و فرهنگ به میدان آمده و با فرهنگ جذاب خود توانسته مردم را جلب و جذب كند.
نماینده مقام معظم رهبری در امور دانشجویان آسیا با ذكر آیه ای با این مضمون "ما در قرآن چیزی را ارایه می كنیم كه برای مومنان شفا است"، در ادامه افزودند: این سخن بدان معنی است که مومنان وقتی با این كتاب آسمانی انس پیدا كنند نه تنها دردهای باطنی و روحی آنها بلكه دردهای جسمی آنها نیز علاج می شود اما چون شرط استفاده از قرآن داشتن ایمان است وقتی انسان های ظالم، كافر و ستمگر به آن نزدیك شوند زیان و خسارت خواهند دید. اگر كسی بخواهد مفاهیم قرآن را دریابد و باطن آیات را برای خود بهره برداری كند، او هم باید پاك باشد، آدم های ناپاك نمی توانند معارف بلند قرآن را درك كنند بلكه باید مجهز باشند.
جناب آقای نظام زاده در پایان سخنان خود خطاب به فراگیران علوم قرآنی گفتند: سه مرحله آموزش، درك و فهم قرآن را طی كرده اید و اكنون در كنار تلاوت، خواندن و حفظ كردن باید به بطن آیات نیز توجه كنید، تمام اجزای قرآن با حكمت نازل شده و دارای فرزانگی است به طوری كه برای فهم و درك و همچنین بكار بستن و پیاده كردن مفاهیم نازل شده است. درك صحیح قرآن می تواند به انسان در تمام مواردی كه با آنها سر و كار دارد اعم از حیات فردی، اجتماعی، سیاست، فرهنگ، جامعه و غیره كمك كند.
رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران نیز طی سخنانی در این مراسم چنین اظهار داشتند که: هرچند در برخی از جوامع ثروت، قدرت و نژاد باعث برتری و تمایز و تفاخر است اما در نظام اسلامی چنین نیست زیرا قرآن و دین اسلام تقوا، دانش و جهاد و تلاش را ملاك های تمایز انسان ها نسبت به یكدیكر می دانند.
دکتر اردوش در توضیح چگونگی برنامه های آموزشی رایزنی فرهنگی ایران، تصریح نمودند: دو گروه آموزش الفبای فارسی یا نیاكان و آموزش علوم قرآنی در حوزه آموزش رایزنی فرهنگی قرار دارند كه همین دو گروه در حوزه آموزش پیوسته و وابسته با تكیه بر فرهنگ و تمدن ایران اسلامی آموزش داده می شوند. جدا از دوره های آموزشی پیوسته كه شامل سه دوره آموزشی آغازین، میانی و پایانی است، اكنون در دوره های آموزشی پیوسته كه دراتاق های ایران و مراكز مردم نهاد و یا نیمه دولتی برگزار می شود حدود 44 كلاس آموزشی كه 26 كلاس آن علوم قرآنی و بقیه آموزش الفبای فارسی و آموزش رایانه فارسی است، نیز داریم. دوره های آموزش پیوسته نیز در رایزنی با 9 استاد علوم قرآنی، چهار استاد الفبای نیاكان و حدود 400 فراگیر در روزهای تعیین شده بین ساعت 8.30تا 17 تشكیل می شود.
خواندن 1161 دفعه آخرین ویرایش در سه شنبه, 27 تیر 1391 ساعت 04:30

نظر دادن

یادی از دوران نمایندگی در مجلس شورای اسلامی

پشت صحنه حضورم در برنامه زير نور ماه در شبكه جهانى سحر

تازه ها

درگذشت احياگر موسيقي «فلك» ،  صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/12/2

درگذشت احياگر موسيقي «فلك» ، صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/12/2

دوشنبه, 03 ارديبهشت 1403 09:35

استاد دولتمند خال‌اف‌ خواننده «آمدم ‌اي شاه پناهم بده» و «دور مشو، دور مشو» به ابديت پيوست.  دوست گرامي‌ام استاد دولتمند خال‌اف، آهنگساز، نوازنده و احياگر موسيقي «فلك»‌ دار فاني را...

بعثت شادابي حيات - صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/11/18

بعثت شادابي حيات - صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/11/18

پنج شنبه, 19 بهمن 1402 12:00

غبار كدورت و تيرگي فرونشسته بر جهان چنان غليظ بود كه گويي هيچ صبحي در پس پرده نيست و خورشيد روشناي خويش را براي هميشه از زمين برگرفته است و...

حضور در تئاتر لیلی و مجنون در تالار وحدت ؛ نمایشی از یعقوب صدیق جمالی

حضور در تئاتر لیلی و مجنون در تالار وحدت ؛ نمایشی از یعقوب صدیق جمالی

سه شنبه, 10 بهمن 1402 18:18

نمایش لیلی و مجنون به کارگردانی و نویسندگی یعقوب صدیق جمالی به زبان ترکی آذربایجانی بر اساس مثنوی «لیلی و مجنون» اثر حکیم ملا محمد فضولی در تالار وحدت تهران...

بزرگداشت هشتادوچهارمین سالگرد تولد استاد ساوالان

بزرگداشت هشتادوچهارمین سالگرد تولد استاد ساوالان

پنج شنبه, 21 دی 1402 18:25

روز یکشنبه سوم دی ماه کانون هنرمندان آذربایجان در تهران ، مراسمی به مناسبت هشتاد و چهار سالگی استاد حسن مجید زاده متخلص به ساوالان برگزار کرد . در این...

" جلوه رفیع جلال "، پاسداشت نیم قرن تلاش استاد جلال رفیع در عرصه روزنامه نگاری

" جلوه رفیع جلال "، پاسداشت نیم قرن تلاش استاد جلال رفیع در عرصه روزنامه نگاری

پنج شنبه, 21 دی 1402 15:22

تالار سید محمود دعائی در موسسه اطلاعات روز سه شنبه دوازدهم دی ماه شاهد مراسمی به یاد ماندنی بود . این مراسم که برای تجلیل از خدمات نیم قرن استاد"...

پای سخن شاگرد استاد شهریار ؛ بسیاری از اشعار شهریار منتشر نشده است.

پای سخن شاگرد استاد شهریار ؛ بسیاری از اشعار شهریار منتشر نشده است.

سه شنبه, 23 آبان 1402 15:34

 شاعر و نویسنده زبان و ادبیات فارسی و از شاگردان استاد شهریار بیان کرد:متاسفانه شهریار شناسی در ایران هنوز بسیار ضعیف است، درحالیکه در دانشکده های پیرامونی لااقل در دانشکده...

حق تكثير كليه محتواى تصويرى، صوتى و نوشتارى اين وبسايت متعلق است به على اصغر شعردوست .