دوشنبه, 12 تیر 1391 ساعت 04:30

آزمون بورسیه برای پذیرش 250 دانشجوی تاجیك مقطع كارشناسی در دانشگاههای ایران برگزار شد

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
آزمون بورسیه پذیرش 250 دانشجوی تاجیك علاقه مند به تحصیل در مقطع لیسانس دانشگاههای ایران روز یكشنبه با حضور نماینده ولی فقیه در امور دانشجویان ایرانی آسیا و اقیانوسیه، سفیر ایران و برخی از مقامات وزارت معارف تاجیكستان در دانشگاه فنی شهر دوشنبه این كشور برگزار شد.
 
سفیر جمهوری اسلامی ایران در حاشیه برگزاری این آزمون در گفت و گو با خبرنگاران، افزود: هرچند براساس تفاهم اولیه جمهوری اسلامی ایران و تاجیكستان قرار بود سالی 100 دانشجو در ایران پذیرش شوند اما در سفر دو سال پیش رئیس جمهوری ایران به تاجیكستان این تعداد به 250 نفر افزایشیافت.
'علی اصغر شعردوست' افزود: بخش عمده این دانشجویان در رشته های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پذیرش و تعداد كمتری نیز در رشته های مربوط به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در ایران مشغول به تحصیل خواهند شد.
وی كه در باره چگونگی برگزاری مقدمات این آزمون سخن می گفت، اظهار داشت: با همكاری وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری كشورمان و وزارت معارف تاجیكستان و همراهی سفارت ایران در دوشنبه از مدت ها پیش نام نویسی داوطلبان آغاز شد و هفته پیش نیز نمایندگان اعزامی از وزارت علوم ایران با همكاری وزارت معارف تاجیكستان نسبت به طرح سئوالات اقدام كردند.
این دیپلمات ایرانی افزود: تمام مراحل اجرایی طراحی سئوالات آزمون روز جاری كه در نوع خود در تاجیكستان بی نظیر است در فضایی سالم، امن و قابل اعتماد صورت گرفته تا داوطلبان بتوانند امكان تحصیل در دانشگاههای ایران را طی كنند.
وی با بیان آنكه همه مراحل طراحی، چاپ، آماده سازی و تكثیر سئوالات در شهر دوشنبه و توسط سفارت ایران و مشاركت نمایندگان وزارت علوم و نمایندگان سازمان سنجش كشور صورت گرفته، افزود: این آزمون مختص دوره كارشناسی است و قبول شدگان در دانشگاه های تهران و دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) تحصیل خواهند كرد.
شعردوست ادامه داد: بعد از این آزمون مقطع كارشناسی ارشد و دكترا برگزار و از این طریق نیز تعداد دانشجوی تاجیك برای دوره های یادشده جذب خواهیم كرد.
وی ابراز امیدواری كرد: تا دو ماه آینده موفق به برگزاری این آزمون شویم كه تا آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاهها در مجموع 250 تاجیك بتوانند تحصیل خود را در دانشگاههای ایران آغاز كنند.
وی خاطرنشان كرد: منابع مالی لازم برای استمرار و افرایش تعداد دانشجویان تاجیك در دانشگاههای ایران در سالهای آینده در بودجه وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری دیده شده و به تایید مجلس شورای اسلامی نیز رسیده است.
سفیر ایران با بیان آنكه دولت دوشنبه تنها معادل یك دهم از این تعداد به ایران بورسیه اختصاص داده، گفت: تا سال تحصیلی گذشته این تعداد تنها 20 نفر بود كه امسال قرار است این میزان را به 25 نفر افزایش دهد.
شعردوست درباره چگونگی تصحیح اوراق شركت كنندگان نیز گفت: علاوه بر ضرورت دستیابی شركت كنندگان در آزمون به یك حدنصاب اولیه، از قبول شدگان در آزمون كتبی، مصاحبه نیز انجام خواهد شد و در صورت موفقیت در آن می توانند برای بخش های مورد نظر بورسیه شوند.
 
خواندن 1238 دفعه آخرین ویرایش در دوشنبه, 12 تیر 1391 ساعت 04:30

نظر دادن

یادی از دوران نمایندگی در مجلس شورای اسلامی

پشت صحنه حضورم در برنامه زير نور ماه در شبكه جهانى سحر

تازه ها

درگذشت احياگر موسيقي «فلك» ،  صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/12/2

درگذشت احياگر موسيقي «فلك» ، صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/12/2

دوشنبه, 03 ارديبهشت 1403 09:35

استاد دولتمند خال‌اف‌ خواننده «آمدم ‌اي شاه پناهم بده» و «دور مشو، دور مشو» به ابديت پيوست.  دوست گرامي‌ام استاد دولتمند خال‌اف، آهنگساز، نوازنده و احياگر موسيقي «فلك»‌ دار فاني را...

بعثت شادابي حيات - صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/11/18

بعثت شادابي حيات - صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/11/18

پنج شنبه, 19 بهمن 1402 12:00

غبار كدورت و تيرگي فرونشسته بر جهان چنان غليظ بود كه گويي هيچ صبحي در پس پرده نيست و خورشيد روشناي خويش را براي هميشه از زمين برگرفته است و...

حضور در تئاتر لیلی و مجنون در تالار وحدت ؛ نمایشی از یعقوب صدیق جمالی

حضور در تئاتر لیلی و مجنون در تالار وحدت ؛ نمایشی از یعقوب صدیق جمالی

سه شنبه, 10 بهمن 1402 18:18

نمایش لیلی و مجنون به کارگردانی و نویسندگی یعقوب صدیق جمالی به زبان ترکی آذربایجانی بر اساس مثنوی «لیلی و مجنون» اثر حکیم ملا محمد فضولی در تالار وحدت تهران...

بزرگداشت هشتادوچهارمین سالگرد تولد استاد ساوالان

بزرگداشت هشتادوچهارمین سالگرد تولد استاد ساوالان

پنج شنبه, 21 دی 1402 18:25

روز یکشنبه سوم دی ماه کانون هنرمندان آذربایجان در تهران ، مراسمی به مناسبت هشتاد و چهار سالگی استاد حسن مجید زاده متخلص به ساوالان برگزار کرد . در این...

" جلوه رفیع جلال "، پاسداشت نیم قرن تلاش استاد جلال رفیع در عرصه روزنامه نگاری

" جلوه رفیع جلال "، پاسداشت نیم قرن تلاش استاد جلال رفیع در عرصه روزنامه نگاری

پنج شنبه, 21 دی 1402 15:22

تالار سید محمود دعائی در موسسه اطلاعات روز سه شنبه دوازدهم دی ماه شاهد مراسمی به یاد ماندنی بود . این مراسم که برای تجلیل از خدمات نیم قرن استاد"...

پای سخن شاگرد استاد شهریار ؛ بسیاری از اشعار شهریار منتشر نشده است.

پای سخن شاگرد استاد شهریار ؛ بسیاری از اشعار شهریار منتشر نشده است.

سه شنبه, 23 آبان 1402 15:34

 شاعر و نویسنده زبان و ادبیات فارسی و از شاگردان استاد شهریار بیان کرد:متاسفانه شهریار شناسی در ایران هنوز بسیار ضعیف است، درحالیکه در دانشکده های پیرامونی لااقل در دانشکده...

حق تكثير كليه محتواى تصويرى، صوتى و نوشتارى اين وبسايت متعلق است به على اصغر شعردوست .