چهارشنبه, 13 ارديبهشت 1391 ساعت 04:30

مراسم بزرگداشت روز معلم در خانه ایران برگزار شد

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
مراسم بزرگداشت مقام معلم، با حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران، جمعی از معلمین، دبیران، دانش آموزان، مسئولین اداری و مدیریت مجتمع آموزشی امام جعفر صادق(ع)، اعضای محترم انجمن اولیا و مربیان این مجتمع، اعضای محترم سفارت جمهوری اسلامی ایران، کارکنان نهادها و ارگان های جمهوری اسلامی ایران و خانواده های ایرانی مقیم در تاجیکستان در محل خانه ایران واقع در شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان برگزار گردید.
پس از اجرای برنامه های متعدد به مناسبت آغاز هفته معلم، آقای جمیری، مدیریت مجتمع آموزشی امام جعفر صادق (ع) ضمن تقدیر و تشکر از حاضرین در این مراسم، معلمی را نثار عشق و ایثار و وجود معلم را چون شمعی توصیف نمودند که با نور خود محفل بشریت را روشن ساخته و بهای بهشت الهی را نصیب خویش گردانیده است.
مدیریت مجتمع امام جعفر صادق(ع) در طی سخنان خود گزارشی از عملکرد این مجتمع آموزشی را ارائه دادند که از جمله آن می توان به تأمین سرمایش و گرمایش مناسب برای کلیه کلاس های موجود در این مجتمع آموزشی، تعمیرات ساختمانی متناسب با نیاز این مجتمع علی رغم افزایش تعداد دانش آموزان و محدودیت مکان مدرسه، تکمیل تجهیزات آزمایشگاهی، تأمین لوازم کارگاه آموزشی، ایجاد کانال مستقل برق از طریق ترانس مستقل برای تأمین انرژی مورد نیاز برق، اجرای مراسم های فرهنگی و هنری در بزرگداشت اعیاد، جشن ها و سایر مراسم، فراهم نمودن امکان برخورداری دانش آموزان از تغذیه روزانه، ایجاد کلاس های آموزشی و تقویتی فوق برنامه، اجرای جلسات مشاوره جمعی و فردی با حضور مشاوران خبره در این امر، برگزاری اردوهای متعدد، بازدیدهای علمی، اجرای مسابقات متعدد فرهنگی و هنری، ایجاد نمایشگاه عکس و کتاب و همچنین فراهم آوردن محیطی آرام در سایه صمیمیت، دوستی و وفاق میان همکاران این مجتمع و بالطبع ایجاد فضایی دوستانه و سراسر از محبت میان معلمین و دانش آموزان، اشاره نمود.
پس از سخنان آغازین آقای جمیری، سفیر جمهوری اسلامی ایران در این مراسم به ایراد سخن پرداختند. ایشان آغاز به کار فعالیت خانه ایران را با برگزاری مراسم بزرگداشت و تکریم مقام معلم، مبارک و خجسته دانستند و این روز را به تمامی دست اندر کاران امر مقدس تعلیم و تربیت تبریک گفتند.
دکتر شعردوست نامیدن سالروز شهادت آیت اله استاد مرتضی مطهری به عنوان روز معلم را نشان از جوهره انقلابی، ماهیت و تلاش های شهید مطهری خواندند و اظهار نمودند که: شهید مطهری عالمی آشنا به زمان خود بود و در روزگاران برهوت ایمان و در دورانی که افکار اسلامی از سوی شرق و غرب مورد هجمه واقع شده بود، با نگرشی علمی و با مخاطب شناسی ویژه به تبیین معارف اصیل انقلابی پرداخت و از این مخاطب شناسی حقیقی توانست در بین آحاد مردم رسوخ کند تا جایی که درکنار نگارش کتاب سنگین اصول فلسفه و روش رئالیسم که در دانشگاه ها مخاطب می طلبید، کتاب داستان راستان را هم با قلمی دیگر برای مخاطبین نوجوان و جوان می نوشت زیرا هدایت نوجوانان و جوانان و برنامه ریزی برای آینده فکری آنان را از اوجب واجبات می دانست و این همان نیازی است که هنوز هم با گذشت 3 دهه از پیروزی انقلاب اسلامی ضرورت آن احساس می گردد.
سفیر ایران با کافی ندانستن کتب موجود در زمینه اطلاعات گوناگون برای تأمین نیازهای اساسی نوجوانان و جوانان، با وجود برخورداری از حوزه های علمیه پر بار در کشور، عالمان بزرگ و زمان شناس، دانشگاه های عظیم و صاحب نام با فارغ التحصیلان فراوان در هر سال، افزودند: ما مفتخریم که معتقد به آیینی هستیم که پیامبر آن در میان عرب جاهلی، بیش از 1400 سال پیش، زمانی که افتخارات را در اسب راهوار و شمشیر بران و جنگ های قبیله ای می دانستند با یک کتاب به عنوان معجزه ای مسلم و غیر قابل انکار بر جامعه جهل و تعصب گام می نهد و رسالت هدایت را بر عهده می گیرد. همین افتخار برای ما مسلمانان کافی است که بدانیم بسیاری از کشورهایی که بر فرهنگ خود می بالند، هنوز بر صفحه گیتی وجود نداشتند، که پیغامبر ما با معجزه کتاب الهی آن هم کتابی که تا به امروز مبارز می طلبد، از جانب خداوند مبعوث شد.
دکتر شعردوست با استناد به سخن پیامبر مکرم اسلام که فرمودند: « آیا کسانی که نمی دانند با کسانی که می دانند برابرند؟!» و باز با افتخار فرمودند: « من معلم مبعوث شدم»، اشتغال به شغل پیامبر را که همانا تعلیم و تربیت است، موجب افتخار و بالندگی معلمین دانستند و چنین بیان نمودند که: ما افتخار داریم معتقد به دینی هستیم که پایه های آن بر علم، خرد و دانایی بنیان گذاشته شده است. ما افتخار داریم ائمه هدایت ما از امیرالمومنین علی (ع) که نهج البلاغه حضرت بعد از قرآن، عالی ترین نمونه ادبیات بلاغی و راهنمای زندگی و راه گشای تدبیر عقلی است تا امام حسن، امام حسین و سایر ائمه، هنگام پدیدار گشتن حکام جور و جهد و ستم، راه نورانی علم و دانش را گشودند تا زمانی که نوبت به امام غائب ما رسید.
سفیر جمهوری اسلامی ایران، از کتاب الله و عطرت پیغمبر به عنوان راه گشای سعادت یاد کردند و برخورداری از معارف حقه و تعالیم قرآن، پیامبر و ائمه اطهار در دنیای امروز را نیازمند مجاهده ای شبانه روزی دانستند. ایشان همچنین با اشاره به سخن پیامبر مکرم اسلام، دانش و کار علمی را دارای درجه ای والا و موجب ماندگاری آرمان شهدا خواندند و تنها راه این ماندگاری در دنیای امروز را بیان حوادث دوران پیروزی انقلاب و دفاع مقدس در لباس هنر و بیان درست علم و قلم دانستند.
ایشان همچنین از انقلاب اسلامی ایران به عنوان بزرگ ترین حادثه در 100 سال اخیر نام بردند و اذعان داشتند: خدا را شاکریم که انقلاب ما از تمامی حوادث و سختی ها سربلند بیرون آمده و امروز توانسته به عنوان یک ایده اثر گذار در عرصه جهانی مطرح شود. اینکه جنگی بتواند علی رغم برخورداری از سلاح مدرن در برابر ارتش سراپا مسلح، پیروزمندانه بایستد، خود پشتوانه ای را مطلبد که همانا انقلاب اسلامی است. انقلابی که از آن با وجود تمامی سختی ها سربلند و پیروز بیرون آمدیم.
دکتر شعردوست، تحریم های تحمیل شده از سوی غرب را با وجود سختی های غیر قابل انکار، به مثابه عاملی موثر در پیشرفت و خودکفایی کشور دانستند و خاطر نشان ساختند که: ما در تحریم ها و سختی ها آبدیده شده ایم. تحریم هایی که در دوران دفاع مقدس نیز بر ما تحمیل گردید. اگر تحریم های دوران دفاع مقدس نبود آیا تا این اندازه در صنایع دفاعی و نظامی پیشرفت حاصل می شد؟ بی تردید اگر در عرصه های گوناگون همچون گذشته سایر کشورها به تجهیز نیازهای کشور ما می پرداختند، موفقیت های امروز بدست نمی آمد. ما امروز افتخار می کنیم که می توانیم تمامی نیازهای داروئی خود را در داخل کشور تأمین نموده و حتی اقدام به صدور آن به دیگر کشورها می نماییم.
سفیر ایران ورود بیش از 800 نمونه داروی ساخت جمهوری اسلامی ایران را به صورت رسمی در سیستم داروئی کشور تاجیکستان از جمله این موفقیت های بدست آمده ذکر کردند و نسبت به افزایش 200 نمونه دیگر به ظرفیت ذکر شده که به لحاظ کیفیت و قیمیت از داروهای موجود در سطح جهان دارای ارزش و مقامی چشمگیر و بالا می باشد، خبر دادند.
دکتر شعردوست در ادامه این مراسم از موفقیت های مجتمع آموزشی امام صادق (ع) تجلیل نمودند و از این مجتمع به عنوان بزرگترین مجتمع آموزشی در سطح منطقه به لحاظ کمی و به عنوان ممتاز ترین مجتمع از نظر کیفی و برخورداری از کادر مجرب و فضایی سرشار از وفاق و هم دلی، یاد کردند و در خصوص افتتاح ساختمان آموزشی مدرسه بین المللی «رودکی» برای سال تحصیلی 91-92 بنا بر تأکید روسای جمهور دو کشور ایران و تاجیکستان، و همچنین گسترش همکاری های علمی و دانشگاهی از طریق برگزاری امتحانات گزینش علمی برای انتخاب و اعزام دانشجویان واجد شرایط علمی جهت استفاده از 250 بورسیه تحصیلی در ایران برای مردم تاجیکستان در آینده ای نزدیک اظهار امیدواری نمودند.
ایشان همچنین در سخنان خود به بر پایی سمینار علمی و راهبردی با موضوع نگاهی به 20 سال روابط ایران با تاجیکستان و بیان راهکارهای آینده در روابط دو کشور و همچنین سمیناری با محوریت نقش همکاری های کشورهای فارسی زبان در امنیت منطقه به مدیریت علمی و دبیری دانشمند پر تلاش و پژوهشگر دقیق نظر، دکتر علی رحمتیان، اشاره نمودند و بار دیگر بر وجود ظرفیت های بالای همکاری میان ایران و تاجیکستان تأکید کردند.
خواندن 1258 دفعه آخرین ویرایش در چهارشنبه, 13 ارديبهشت 1391 ساعت 04:30

نظر دادن

یادی از دوران نمایندگی در مجلس شورای اسلامی

پشت صحنه حضورم در برنامه زير نور ماه در شبكه جهانى سحر

تازه ها

درگذشت احياگر موسيقي «فلك» ،  صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/12/2

درگذشت احياگر موسيقي «فلك» ، صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/12/2

دوشنبه, 03 ارديبهشت 1403 09:35

استاد دولتمند خال‌اف‌ خواننده «آمدم ‌اي شاه پناهم بده» و «دور مشو، دور مشو» به ابديت پيوست.  دوست گرامي‌ام استاد دولتمند خال‌اف، آهنگساز، نوازنده و احياگر موسيقي «فلك»‌ دار فاني را...

بعثت شادابي حيات - صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/11/18

بعثت شادابي حيات - صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/11/18

پنج شنبه, 19 بهمن 1402 12:00

غبار كدورت و تيرگي فرونشسته بر جهان چنان غليظ بود كه گويي هيچ صبحي در پس پرده نيست و خورشيد روشناي خويش را براي هميشه از زمين برگرفته است و...

حضور در تئاتر لیلی و مجنون در تالار وحدت ؛ نمایشی از یعقوب صدیق جمالی

حضور در تئاتر لیلی و مجنون در تالار وحدت ؛ نمایشی از یعقوب صدیق جمالی

سه شنبه, 10 بهمن 1402 18:18

نمایش لیلی و مجنون به کارگردانی و نویسندگی یعقوب صدیق جمالی به زبان ترکی آذربایجانی بر اساس مثنوی «لیلی و مجنون» اثر حکیم ملا محمد فضولی در تالار وحدت تهران...

بزرگداشت هشتادوچهارمین سالگرد تولد استاد ساوالان

بزرگداشت هشتادوچهارمین سالگرد تولد استاد ساوالان

پنج شنبه, 21 دی 1402 18:25

روز یکشنبه سوم دی ماه کانون هنرمندان آذربایجان در تهران ، مراسمی به مناسبت هشتاد و چهار سالگی استاد حسن مجید زاده متخلص به ساوالان برگزار کرد . در این...

" جلوه رفیع جلال "، پاسداشت نیم قرن تلاش استاد جلال رفیع در عرصه روزنامه نگاری

" جلوه رفیع جلال "، پاسداشت نیم قرن تلاش استاد جلال رفیع در عرصه روزنامه نگاری

پنج شنبه, 21 دی 1402 15:22

تالار سید محمود دعائی در موسسه اطلاعات روز سه شنبه دوازدهم دی ماه شاهد مراسمی به یاد ماندنی بود . این مراسم که برای تجلیل از خدمات نیم قرن استاد"...

پای سخن شاگرد استاد شهریار ؛ بسیاری از اشعار شهریار منتشر نشده است.

پای سخن شاگرد استاد شهریار ؛ بسیاری از اشعار شهریار منتشر نشده است.

سه شنبه, 23 آبان 1402 15:34

 شاعر و نویسنده زبان و ادبیات فارسی و از شاگردان استاد شهریار بیان کرد:متاسفانه شهریار شناسی در ایران هنوز بسیار ضعیف است، درحالیکه در دانشکده های پیرامونی لااقل در دانشکده...

حق تكثير كليه محتواى تصويرى، صوتى و نوشتارى اين وبسايت متعلق است به على اصغر شعردوست .