پنج شنبه, 21 دی 1391 ساعت 03:30

نخستین شماره از فصلنامة «اندیشه» منتشر شد

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
نخستین شماره از فصلنامة علمی- پژوهشی «اندیشه» به مدیر مسئولی دکتر علی‌ اصغر شعردوست، سفیر کشورمان، به خط سریلیک تاجیکی از سوی پژوهشگاه فرهنگ فارسی – تاجیکی سفارت جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان منتشر شد.
علی‌رغم یگانگی زبان میان ایران و تاجیکستان، اختلاف خط موجب شده است تا بسیاری از اساتید، محققان، دانشجویان و دانش‌پژوهان تاجیک از گنجینة گرانسنگ رسالات و بویژه مقالات علمی چاپ ایران، محروم باشند. از آنجایی که هم کتابهای به خط فارسی در تاجیکستان کم‌شمار و هم آشنایان به این خط بسیار معدود می‌باشند، لذا خلأای بسیار جدی در حوزة منابع پژوهشی در تاجیکستان وجود دارد. این احساس نیاز محققان تاجیک به آثار محققان ایرانی و آثار منتشره در ایران که جمهوری اسلامی ایران را در فهرست صدر کشورهای بزرگ تولیدکنندة آمار کتاب قرار داده است، به دلیل «همزبانی» کاملاً مشهود است، زیرا تنها یک «خط» میان آن فاصله انداخته است.
از این رو، پژوهشگاه فرهنگ فارسی –تاجیکی سفارت جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان، بر آن شد که وزین‌ترین، معتبرترین و علمی‌ترین مقالات مفاخر ایران و جهان را به صورت مسلسل و در قالب فصلنامه‌ای با عنوان «اندیشه» منتشر نماید.
در اولین شمارة این مجله، مقالاتی به شرح ذیل از فارسی به سریلیک برگردان و گنجانده شده است:
-       ویل دورانت. تغییر عادات و اخلاق ما (ترجمة عباس زریاب خویی)
-       عبدالحسین زرّین‌کوب. پیر نیشاپور (در خصوص خیام)
-       محمدرضا شفیی کدکنی. معنای واژة «قلندریه»
-       مجتبی مینوی. ذکر جمیل سعدی
-       جلال خالقی مطلق. داستانی از ادبیات از­ دست رفتة پهلوی
-       مهدی محقّق.ابوحنیفه و ادب فارسی
-       مهدی پرتوی آملی. نقل کفر کفر نیست (پیرامون یک بیت حافظ)
-       برتراند راسل.نهضت رمانتیکی (ترجمة نجف دریابندری)
-       ذبیح‌الله صفا. گودرزیان
-       پرویز ناتل خانلری. زبان و جامعه
-       غلامحسین یوسفی.تصویر شاعرانة اشیاء در نظر صائب
در خاتمة مجله، فشردة هر مقاله به زبان روسی نیز آمده است.
سفیر کشورمان، دکتر علی‌اصغر شعردوست، در مقدمة این شماره از فصلنامه که با عنوان «یادداشت مدیر مسئول» آمده است، با ارائة تاریخچه‌ای مختصر از عمر مطبوعات و جراید در جهان و ایران، به درستی خاطرنشان می‌کند که امروزه میزان تولید مقالات علمی، به عنوان یکی از شاخصه‌های مهم و اساسی ارزیابی پیشرفت‌ کشورهای مختلف به شمار می‌آید.
دکتر شعردوست در بخشی از این یادداشت با اشاره به ظهور مطبوعات در ایران، به عنوان کشوری فارسی‌زبان آورده است:
«زبان فارسی از اولین زبانهای مسلمانان و دومین زبان در میان زبانهای غیراروپایی است که به روزنامه‌نگاری راه یافت. نخستین روزنامه به زبان فارسی، «مرآت الاخبار» است که نخستین شمارة آن در 22 آوریل سال 1822 در کلکتة هندوستان توسط شخصی به نام «رام موهان روی» منتشر شد. نخستین روزنامه در ایران نیز با عنوان «کاغذ اخبار» به مدیر مسئولی میرزا محمد‌صالح شیرازی، که در سفر خود به انگلیس تحت تأثیر روزنامه و صنعت چاپ قرار گرفته بود، در رمضان‌المبارک 1252 هجری قمری تأسیس شد و اولین شمارة آن در روز د‌وشنبه 25 محرم‌الحرام 1253 هجری قمری برابر با اول ماه مه 1837 میلاد‌ی در تهران منتشر شد. اما اوج روزنامه‌نگاری در دوران ناصرالدین‌شاه قاجار و به سعی و اهتمام صدراعظم دانشمند او میرزا تقی‌خان امیر کبیر و بعد از انتشار روزنامة «وقایع اتفاقیه» است. با نگاهی گذرا به اوضاع علمی و ادبی دوران قبل و بعد از مشروطة ایران و 89 سال فعالیت مطبوعاتی در دوران قاجار، در خواهیم یافت که آثار و رساله‌های علمی و ادبی نسبت به سالیان قبل از آن، از تنزل نمایانی برخوردار است. زیرا بیشتر ادیبان و نویسندگان ترجیح می‌دادند بسیاری از مطالب علمی و ادبی خود را در جراید به چاپ رسانند. از این رو، بسیاری از آثار علمی و ادبی در این دوران را بایستی در خلال مقالات و مطالب مطبوعات جستجو کرد.
از عمر مطبوعات در ایران، 175 سال می‌گذرد و طی این دوران هزاران عنوان روزنامه و مجله تا به امروز چاپ و منتشر شده است که در میان آنها می‌توان ارزشمندترین آثار نویسندگان را مشاهده نمود. از این رو، مطبوعات را می‌توان جزئی از گنجینة معارف به شمار آورد، به گونه‌ای که امروزه بسیاری از مطالب و آثار چاپ شده در این جراید، منبع و سرچشمة خلق آثار گرانبهایی در عصر کنونی گردیده است».
در بخشی دیگر از این یادداشت، دکتر علی‌اصغر شعردوست با علم به نیاز جامعة علمی تاجیکستان به ذخایر علمی جمهوری اسلامی ایران می‌نویسد:
«پژوهشگاه فرهنگ فارسی-تاجیکی سفارت جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان، از همان بدو تأسیس در سال 1995 میلادی در دوشنبه، جهت گردآوری و نشر معارف در حوزة جمهوری تاجیکستان، اقدام به تأسیس مجله‌ای به نام «نامة پژوهشگاه» نمود که به صورت فصلنامه، مقالات ادیبان و دانشمندان تاجیک در این حوزه را به صورت منظم تا زمان حال به خط فارسی منتشر می‌نماید.
متأسفانه، دوگانگی خط میان اصحاب علم و ادب ایران و تاجیکستان موجب شده تا بسیاری از نویسندگان و عالمان از آثار بویژه قرن گذشتة یکدیگر، بی‌اطلاع باشند. بر این اساس، بر آن شدیم تا مجله‌ای حاوی منتخبی از بهترین آثار علمی و ادبی دانشمندان و نویسندگان برجستة ایران و جهان را تماماً به خط سریلیک تاجیکی در قالب فصلنامه‌ای با نام «اندیشه» فراهم نماییم که هر سال چهار شماره از آن منتشر خواهد شد».
فصلنامة «اندیشه» در قطع وزیری و جلد رنگی نرم، در 176 صفحه توسط چاپخانة «پیوند» جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان چاپ گردید که برای مراکز تحقیقاتی و شخصیتهای علمی و فرهنگی تاجیکستان توزیع می‌گردد.
خواندن 1200 دفعه آخرین ویرایش در پنج شنبه, 21 دی 1391 ساعت 03:30

نظر دادن

یادی از دوران نمایندگی در مجلس شورای اسلامی

پشت صحنه حضورم در برنامه زير نور ماه در شبكه جهانى سحر

تازه ها

درگذشت احياگر موسيقي «فلك» ،  صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/12/2

درگذشت احياگر موسيقي «فلك» ، صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/12/2

دوشنبه, 03 ارديبهشت 1403 09:35

استاد دولتمند خال‌اف‌ خواننده «آمدم ‌اي شاه پناهم بده» و «دور مشو، دور مشو» به ابديت پيوست.  دوست گرامي‌ام استاد دولتمند خال‌اف، آهنگساز، نوازنده و احياگر موسيقي «فلك»‌ دار فاني را...

بعثت شادابي حيات - صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/11/18

بعثت شادابي حيات - صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/11/18

پنج شنبه, 19 بهمن 1402 12:00

غبار كدورت و تيرگي فرونشسته بر جهان چنان غليظ بود كه گويي هيچ صبحي در پس پرده نيست و خورشيد روشناي خويش را براي هميشه از زمين برگرفته است و...

حضور در تئاتر لیلی و مجنون در تالار وحدت ؛ نمایشی از یعقوب صدیق جمالی

حضور در تئاتر لیلی و مجنون در تالار وحدت ؛ نمایشی از یعقوب صدیق جمالی

سه شنبه, 10 بهمن 1402 18:18

نمایش لیلی و مجنون به کارگردانی و نویسندگی یعقوب صدیق جمالی به زبان ترکی آذربایجانی بر اساس مثنوی «لیلی و مجنون» اثر حکیم ملا محمد فضولی در تالار وحدت تهران...

بزرگداشت هشتادوچهارمین سالگرد تولد استاد ساوالان

بزرگداشت هشتادوچهارمین سالگرد تولد استاد ساوالان

پنج شنبه, 21 دی 1402 18:25

روز یکشنبه سوم دی ماه کانون هنرمندان آذربایجان در تهران ، مراسمی به مناسبت هشتاد و چهار سالگی استاد حسن مجید زاده متخلص به ساوالان برگزار کرد . در این...

" جلوه رفیع جلال "، پاسداشت نیم قرن تلاش استاد جلال رفیع در عرصه روزنامه نگاری

" جلوه رفیع جلال "، پاسداشت نیم قرن تلاش استاد جلال رفیع در عرصه روزنامه نگاری

پنج شنبه, 21 دی 1402 15:22

تالار سید محمود دعائی در موسسه اطلاعات روز سه شنبه دوازدهم دی ماه شاهد مراسمی به یاد ماندنی بود . این مراسم که برای تجلیل از خدمات نیم قرن استاد"...

پای سخن شاگرد استاد شهریار ؛ بسیاری از اشعار شهریار منتشر نشده است.

پای سخن شاگرد استاد شهریار ؛ بسیاری از اشعار شهریار منتشر نشده است.

سه شنبه, 23 آبان 1402 15:34

 شاعر و نویسنده زبان و ادبیات فارسی و از شاگردان استاد شهریار بیان کرد:متاسفانه شهریار شناسی در ایران هنوز بسیار ضعیف است، درحالیکه در دانشکده های پیرامونی لااقل در دانشکده...

حق تكثير كليه محتواى تصويرى، صوتى و نوشتارى اين وبسايت متعلق است به على اصغر شعردوست .