پنج شنبه, 02 آبان 1392 ساعت 03:30

نگاهي بر تاریخ، فرهنگ و آیین سرزمین تاجیکان در گذر از موزه‌های تاجیکستان

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
کشور تاجیکستان دارای مکان ها و موزه‌های تاریخی مختلفی است که تعداد زیادی از گردشگران خارجی را برای دیدن این مکان‌ها مشتاق سفر به این کشور می نماید. از اسناد بایگانی و نتیجه پژوهش پژوهندگان و منابع تاریخی و علمی، معلوم می‌شود که اولین موزه "تاجیکستان" در زمان شوروی در شهر باستانی "خجند" ایجاد شده است. 
برخی از منابع علمی، زمان ایجاد آن را سال 1926 و برخی از آثار رسمی حکایت از ایجاد اولین موزه "تاجیکستان" در سال 1931 در شهر باستانی و تاریخی خجند دارد. آغاز فعالیت موزه‌ای یا کار موزه‌ای در "تاجیکستان"، به فردی به نام "حاجی عتیقه خجندی" برمی‌گردد که وی آثار تاریخی گوناگون را جمع آوری و در مقبره مشهور "شیخ مصلح الدین" در شهر خجند به نمایش می‌گذاشت. در اواخر دهه 20 قرن بیستم میلادی، وقتی که فعالیت‌های گوناگون علمی (طبیعت شناسی و تاریخی) آغاز شد، برای رشد فعالیت موزه‌ای، کمک بسیاری شد.
در پایتخت "تاجیکستان"، شهر دوشنبه، اولین موزه‌ها در سال 1934 ایجاد شد که تحت عنوان " موزه تاریخی –مردم شناسی" نام داشت. سپس در سال 1940 به مناسبت بزرگداشت پانصدمین سالگرد تولد "کمال الدین بهزاد" یکی از مشهورترین نقاشان شرق، موزه تاریخی –کشورشناسی ( که در حوالی باغ رودکی نزدیک مجسمه امیر اسماعیل سامانی) و منابع تصویری (در مقابل فروشگاه مرکزی شهر دوشنبه) با هم ادغام شدند و موزه کمال الدین بهزاد، ایجاد شد.
 
ماهیت اولین آثار خانه‌ها در دوشنبه
اولین موزه‌هایی که در دوشنبه ایجاد شدند، برای پیش بردن فعالیت ایدئولوژی حاکمیت شوروی (سیاست کمونیستی) بود، یعنی موزه مانند یک موسسه تبلیغاتی برای ایدئولوژی حزب کمونیست بود و حتی جمع آوری آثار تاریخی ملی در مرحله دوم قرار داشت، ولی همین توجه به تأسیس موزه‌ یک نکته مثبت در آن دوره بود. البته این سخن به این معنا نیست که تا زمان شوروی، در ورارود یا ماورالنهر، به آثار تاریخی اهمیت نمی‌دادند، بلکه افرادی بودند که این آثار را جمع آوری می‌کردند. حتی اگر ما شهر سمرقند را مثال بزنیم در قرن نوزدهم، آثار تاریخی و سکه‌ها جمع آوری می‌شده است.
"سه سیانف" مستشرق مشهور شوروی در سال 1898 سفری به شهر "کولاب" "تاجیکستان" داشت، یعنی جایی که مرقد " میرسید علی همدانی" در آن قرار دارد. او وقتی به بازار این شهر سفر می‌کند، مشاهده می‌کند که هندی‌ها در حال جمع آوری سکه‌های عتیقه و قدیمی هستند و برای این کار دکان‌های جداگانه داشتند.البته هندی‌ها نه با اندیشه ایجاد موزه، بلکه جمع آوری سرمایه بوده است. آنان بخشی را می‌فروختند و بخشی از این سکه‌ها را ذوب کرده، زیورآلات می‌ساختند.
امروزه علم تاریخ، ثابت کرده است که پیش از یونان قدیم، در مصر، فراعنه و در ایران قدیم، هخامنشیان نیز برخی آثار تاریخی را جمع آوری می‌کردند. در حدود بلخ نیز حتی در قرن هشتم هجری حاکم بلخ، دستور حفاری تپه‌ها و جمع آوری طلا را می‌دهد تا برای مهمانان سلطان پیشکش کند و حجره‌ای با نام "خانه عتیقه" داشته است.
 
موزه‌های امروزه تاجیکستان
امروزه موزه‌هایی که تحت سرپرستی وزارت فرهنگ جمهوری "تاجیکستان" هستند، بیش از 40 مورد را شامل می‌شوند. این تعداد تنها موزه‌های ناحیه‌ای و ملی را شامل می‌شود و اگر به این تعداد موزه‌هایی که توسط اشخاص و نیز در شرکت‌ها و خانه‌ها ایجاد شده را اضافه کنیم، بیش از 100 مورد را شامل می‌شود. 
ولی 2 موزه قدیمی "تاجیکستان"، یکی آثار خانه ملی با نام "کمال الدین بهزاد" و دیگری "موزه ملی باستانی پژوهشگاه تاریخ، مردم شناسی و باستان شناسی" آکادمی علوم "تاجیکستان" است که هر 2 در شهر دوشنبه قرار دارند. موزه‌های تاریخی و باستانشناسی شهر "پنجکنت"، مجتمع موزه‌ای شهر کولاب (که شامل موزه میراث خطی میرسیدعلی همدانی و موزه 2007 سالگی شهر کولاب و موزه یکی از شاعران زمان شوروی "سید علی ولی‌زاده" است) و موزه مجتمع تاریخی و فرهنگی "هلبوک" است که در قصر هلبوک یادگاری است که همزمان و هماهنگ با " شادیاخ" نیشابور ایران تأسیس شده است.
 
فعالیت موزها در زمان شوروی و پس از استقلال
در زمان شوروی، بیشتر به جمع آوری آثار مردم شناسی اهمیت داده می شد بطوریکه در موزه بهزاد بیشتر آثار مربوط به مردم شناسی بود که البته خیلی مهم است. البته سکه‌ها، مجسمه‌ها و دیگر آثار تاریخی نیز جمع آوری می‌شد، ولی با طرح و ایده مشخص و معینی نبود.
ولی پس از استقلال، "جمهوری تاجیکستان"، ایجاد موزه‌ها با طرح و ایده معینی مدنظر قرار گرفت. دستاورد این دوره این بود که یادگارهایی که برای موزه مردم شناسی و کشورشناسی مورد نیاز بود، جمع آوری شد.
پس از استقلال فعالیت موزه ملی شهر دوشنبه شروع شد و حتی سالی که طالبان مجسمه‌های بودا را که در ادبیات کلاسیک فارس _ تاجیک به نام "بت کبود" و "بت سرخ" توصیف می‌شدند، تخریب کردند، همان سال در "تاجیکستان"، مجسمه "گلین بودا" به نمایش گذاشته شد.
از ابتدای زمان شوروی، هیئت‌های گوناگون علمی، حفاری‌های باستانشناسی را انجام می‌دادند، ولی یافته‌های باستانشناسی تنها در آکادمی علوم نگهداری می‌شد و در معرض دید همگان قرار نمی‌گرفت.
مثلا در موزه ملی باستانی آکادمی علوم "تاجیکستان" در پژوهشگاه تاریخ، مردم شناسی و باستان شناسی آثاری از عصر سنگ تا قرن 12 و 13 میلادی نگهداری می شد.
موزه اشخاص مشهور از جمله میرزا تورسون زاده، سید علی ولی‌زاده و موزه‌هایی که به شاعران و نویسندگان مشهور تعلق دارند از دیگر اقسام موزه‌های "تاجیکستان" محسوب می‌شوند. یکی از ویژگی‌های فعالیت موزه‌ای "تاجیکستان" این است که اکثر آنان، تاریخی و مردم شناسی هستند. به عنوان نمونه در موزه ملی کمال الدین بهزاد هم بخش طبیعت، هم صنایع تصویری و هم تاریخ قدیم و هم تاریخ معاصر وجود دارد و یک مقطع تاریخی خاصی را شامل نمی‌شود.
 
آشنایی با چند آثار خانه تاجیکستان
 
1- موزه استروشن
موزه مردم شناسی استروشن در داخل یک درخت چنار کهن سال قرار گرفته است. به اعتقاد ساکنان محلی این چنار از دوران قبل از میلاد بوده است و اسکندر مقدونی هنگام اشغال آسیای مرکزی در زیر سایه آن، تفریح می‌کرد. نخستین مدرسه این روستا در داخل این چنار قرار گرفته بود که در آن 15 دانش آموز تحصیل می‌کردند. در واقع یک و نیم قرن بیش، برای اولین بار از وجود این چنار کهن سال ذکر شده است. چند سال قبل، از دو و نیم هزار سالگی استروشن باستانی تجلیل شد. استروشن باستانی با داشتن حدود 150 آثار تاریخی یکی از مناطق دیدنی "تاجیکستان" به شمار می‌رود و گردشگران مختلفی را به خود جلب می‌کند.
2- موزه محمود امین زاده
موزه نویسنده، شاعر و روزنامه نگار تاجیک "محمود امین زاده" در تاریخ 9 سپتامبر سال 1974 میلادی در خانه وی، در شهر خجند تاسیس شده است. شماره آثار این موزه بیش از 2 هزار عدد است که از زندگی و فعالیت و کارهای وی اطلاع می دهد. این آثار خانه دارای سه اتاق بوده که در آن کتاب ها و عکس های مختلف جمع آوری شده اند. در این موزه میز کاری امین زاده نیز نگهداری می شود که در روی آن تلفن، رادیو، تقویم، چراغ، عینک، قلمدان و دست نویس های وی نگهداری می شوند.
3- موزه میرزا تورسون زاده
موزه شاعر زنده یاد میرزا تورسون زاده در تاریخ 25 سپتامبر سال 1981 میلادی بمناسبت هفتادمین سالگرد تولدش افتتاح شد. بخش ادبی این موزه درباره زندگی و فعالیت سیاسی و اجتماعی استاد نقل می‌کند. تمام درخت‌هایی که در ایوان این موزه وجود دارد به دست خود تورسون‌زاده کاشته شده است. اتاق دیگر این موزه درباره سرچشمه‌های الهام شاعر نقل می‌کند. در آنها پیش از همه ادبیات کلاسیک تاجیک که در اساس آن استاد نظم تاجیک را باز هم گسترده تر کرد و ادبیات شفاهی مردم تاجیک که استاد به آن با نظم، روح بخشیده است، نگهداری می‌شود. در موزه مذکور، مواد تاریخی و معاصر نیز نگهداری می‌شوند. این موزه از بخش‌های مختلف از جمله مقدسات ملی، طبیعت زیبای این کشور از دوران راه ابریشم بزرگ، هنر و ... عبارت است. همچنین در این موزه، نمونه‌های هنر مردم تاجیک از جمله زرگری، چرم گری و ... جای داده شده است.
4- موزه ختلان
موزه کشورشناسی استان ختلان یکی از موزه‌های بزرگ در "تاجیکستان" است که در آن بیشتر عکس‌های شخصیت‌های معروف تاریخی تاجیک و تابلو‌ها به معرض دید گذاشته شده‌اند.
5- موزه استاد صدرالدین عینی
خانه و موزه استاد صدرالدین که در میدان مرکزی سمرقند واقع شده است. سال‌های عمر استاد در سمرقند گذشته است و موزه او در سال 1956 دو سال پس از درگذشت شاعر و نویسند مشهور تاجیک تأسیس شده است. در این موزه آثار گران قدر استاد نگهداری می‌شود.
6-  موزه شهر پنجکنت
نخستین موزه تاریخ و آثار باستانی رودکی در تاریخ 13 نوامبر سال 1957 میلادی به استقبال 1100 سالگی ابوعبد الله رودکی در بنای جدید افتتاح شده است و از 18 اکتبر سال 1958 نخستین بازدید کنندگان را قبول کرد. در این موزه، اشعار و آثار 10 نسخه دست نویس، ظرف‌های باستانی و مسی، لباس، کوزه‌های سفالی و آثاری که به قرن های 9 تا 19 تعلق دارد، نگهداری می‌شود.
این موزه یکی دیگر از بزرگترین موزه‌های "تاجیکستان" به شمار می‌رود که بیش از 10 هزار اشیا و 72 اثر باستانی درآن به نمایش گذاشته شده است. به عقیده باستان شناسان، قدیمی ترین اشیا این موزه دارای تاریخ بیش از 5 هزار ساله هستند.
7-  موزه قلعه باستانی حصار
موزه تاریخی قلعه حصار در بنای مدرسه کهنه قرار گرفته است. در این موزه بیش از 3200 نسخه آثار نادر و تاریخی که هنگام عملیات حفاری در قلمرو حصار باستانی و بیرون از آن پیدا شده، نگهداری می‌شود.
8-  موزه گرمینج ذوقی بیک؛ هنرمند معروف تئاتر و سینما تاجیک
وی موسیقی شناسی بود که 40 سال عمر خویش را برای جمع آوری سازهای مناطق مختلف "تاجیکستان" و کشورهای آسیای مرکزی صرف کرد. ذوقی اف بیشتر سازها را از مردم خریداری می‌کرد ولی برخی سازها را ساکنان مناطق مختلف "تاجیکستان" به او اهدا می‌کردند.
سرانجام بعد از جمع آوری سازها، گرمینج حدود 20 سال قبل، این موزه را تاسیس کرد و در حال حاضر مردم از تمام مناطق "تاجیکستان" و همچنین مهمانان و توریست ها از این موزه بازدید می‌کنند. ساختمان این موزه عبارت از چند اتاق و محوطه به همراه صحن تابستانه، برای برگزاری مراسم‌ها است. در دوران جنگ داخلی "تاجیکستان" دست اندرکاران این موزه توانسته‌اند از سازهای جمع آوری شده که در میان آنها سازهای قدیمی نیز وجود دارند مراقب کنند. برخی از سازهای این موزه بسیار کهنه هستند، از جمله "رباب بدخشی" آن موزه حدود 300 سال عمر دارد.
این موزه یک موزه معمولی نیست، زیرا ویژگی‌های خود را دارد که تمام سازهایی که در آن نگهداری می‌شوند، قابل استفاده هستند. در موزه "گرمینج ذوقی بیک اف" از سازهای مردمان مختلف "تاجیکستان" و آسیای مرکزی و دیگر کشورها مانند ژاپن و کشورهای اروپایی نگهداری می‌شود.
9-  موزه شهر قیراقم
موزه تاریخی آثار باستانی به مناسبت سی امین سالگرد شهر قیراقم استان سغد در تاریخ 4 آکتبر سال 1993 میلادی تاسیس شده است. در یکی از اتاق‌های آن 37 عدد نقاشی‌های "محمد عبدالسلام اف" نقاش معروف که توسط "اینگیلیچووا" همسر وی جمع آوری شده است، نگهداری می‌شود. در اتاق دیگری مواد نظامی –وطن‌پرستی وجود دارد که در آن عکس، اسناد و دیگر موضوعات درباره زندگی و فعالیت شرکت کنندگان جنگ دوم جهانی به نمایش گذاشته شده است. اتاق سوم به گوشه تاریخ شهر قیراقم ارتباط دارد. همچنین در این اتاق، بیننده با اولین روسای این شهر، تاریخ بزرگترین کارخانه قالی بافی و ساختمان نیروگاه برقی "دوستی خلق ها" آشنا می‌شوداتاق چهارم به گوشه طبیعت تعلق دارد. همچنین در این اتاق، تصاویری از معادن کوهی شهر قیراقم "تاجیکستان" و کل آسیای مرکزی به نمایش گذاشت شده است.
در خانه ملی مردم تاجیک، اشیا مختلف سنتی از جمله کرپچه، بالشت، گلزار، کمربند مردانه، لباس‌های زنانه، کرته چکن، دسترخان، ابزار خود نقاش به نمایش گذاشته شده است.در این موزه، بیش از 3000 آثار تاریخی نگهداری می‌شود. صندوق این موزه دارای بیش از 50 هزار آثار تاریخی می‌باشد که تنها 20 درصد آن به نمایش گذاشته شده است.
خواندن 1107 دفعه آخرین ویرایش در پنج شنبه, 02 آبان 1392 ساعت 03:30

نظر دادن

یادی از دوران نمایندگی در مجلس شورای اسلامی

پشت صحنه حضورم در برنامه زير نور ماه در شبكه جهانى سحر

تازه ها

درگذشت احياگر موسيقي «فلك» ،  صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/12/2

درگذشت احياگر موسيقي «فلك» ، صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/12/2

دوشنبه, 03 ارديبهشت 1403 09:35

استاد دولتمند خال‌اف‌ خواننده «آمدم ‌اي شاه پناهم بده» و «دور مشو، دور مشو» به ابديت پيوست.  دوست گرامي‌ام استاد دولتمند خال‌اف، آهنگساز، نوازنده و احياگر موسيقي «فلك»‌ دار فاني را...

بعثت شادابي حيات - صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/11/18

بعثت شادابي حيات - صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/11/18

پنج شنبه, 19 بهمن 1402 12:00

غبار كدورت و تيرگي فرونشسته بر جهان چنان غليظ بود كه گويي هيچ صبحي در پس پرده نيست و خورشيد روشناي خويش را براي هميشه از زمين برگرفته است و...

حضور در تئاتر لیلی و مجنون در تالار وحدت ؛ نمایشی از یعقوب صدیق جمالی

حضور در تئاتر لیلی و مجنون در تالار وحدت ؛ نمایشی از یعقوب صدیق جمالی

سه شنبه, 10 بهمن 1402 18:18

نمایش لیلی و مجنون به کارگردانی و نویسندگی یعقوب صدیق جمالی به زبان ترکی آذربایجانی بر اساس مثنوی «لیلی و مجنون» اثر حکیم ملا محمد فضولی در تالار وحدت تهران...

بزرگداشت هشتادوچهارمین سالگرد تولد استاد ساوالان

بزرگداشت هشتادوچهارمین سالگرد تولد استاد ساوالان

پنج شنبه, 21 دی 1402 18:25

روز یکشنبه سوم دی ماه کانون هنرمندان آذربایجان در تهران ، مراسمی به مناسبت هشتاد و چهار سالگی استاد حسن مجید زاده متخلص به ساوالان برگزار کرد . در این...

" جلوه رفیع جلال "، پاسداشت نیم قرن تلاش استاد جلال رفیع در عرصه روزنامه نگاری

" جلوه رفیع جلال "، پاسداشت نیم قرن تلاش استاد جلال رفیع در عرصه روزنامه نگاری

پنج شنبه, 21 دی 1402 15:22

تالار سید محمود دعائی در موسسه اطلاعات روز سه شنبه دوازدهم دی ماه شاهد مراسمی به یاد ماندنی بود . این مراسم که برای تجلیل از خدمات نیم قرن استاد"...

پای سخن شاگرد استاد شهریار ؛ بسیاری از اشعار شهریار منتشر نشده است.

پای سخن شاگرد استاد شهریار ؛ بسیاری از اشعار شهریار منتشر نشده است.

سه شنبه, 23 آبان 1402 15:34

 شاعر و نویسنده زبان و ادبیات فارسی و از شاگردان استاد شهریار بیان کرد:متاسفانه شهریار شناسی در ایران هنوز بسیار ضعیف است، درحالیکه در دانشکده های پیرامونی لااقل در دانشکده...

حق تكثير كليه محتواى تصويرى، صوتى و نوشتارى اين وبسايت متعلق است به على اصغر شعردوست .