یکشنبه, 21 مهر 1392 ساعت 03:30

تجلیل اهل قلم، دانشمندان، اندیشمندان و هنرمندان تاجیکستان از دکتر شعردوست

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
در جلسه ای که به مناسبت پایان مأموریت دکتر شعردوست به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران، از سوی هنرمندان، نویسندگان، استادان دانشگاه و جامعه فرهنگ و هنر تاجیکستان در محل هتل تاجیکستان تشکیل شد، نقش سفیر کشورمان در پدیده صلح تاجیکان و ارتباط گسترده میان 2 کشور، همچنین شناساندن تاجیکان در ایران مورد تقدیر قرار گرفت.
در این مراسم که با حضور جناب آقای زاهد اف، معاون محترم وزیر امور خارجه تاجیکستان، جناب آقای ارکین رحمت اله یف، مشاور ارشد امور بین المللی رئیس جمهور تاجیکستان، برخی از روسای نمایندگی دیگر کشورها ازجمله، جناب آقای امجد، سفیر محترم پاکستان، جناب آقای حسن اف، سفیر محترم آذربایجان و غیره...، کارکنان و اعضای محترم سفارت جمهوری اسلامی ایران، روسای دانشگاه ها و مراکز علمی تاجیکستان، ازجمله، جناب آقای هلال اف، ریاست محترم آکادمی علوم، جناب آقای رحمان اف، ریاست محترم دانشگاه آموزگاری به نام صدرالدین عینی، جناب آقای اکبر تورسون اف، ریاست محترم انیستیتو شرق شناسی و میراث خطی، جناب آقای ستارزاده، ریاست محترم شعبه ادبیات کلاسیک دانشگاه آکادمی علوم و غیره، ریاست محترم اتحادیه نویسندگان تاجیکستان و معاون محترم این اتحادیه، جمع کثیری از اساتید، دانشمندان، متفکرین، شعرا و نویسندگان برجسته این کشور، روسای نمایندگی های کشورمان در تاجیکستان و جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزار گردید، دکتر شعردوست، طی سخنانی از حضور میهمانان حاضر در این جمع، سپاسگزاری و تشکر کردند و در برابر اظهارات سراسر پر مهر و محبت حاضرین با اشاره به فراز هایی از دعای کمیل، آنجا که گفته می شود: « پروردگارا چه بسیار ویژگی هایی که در مورد من نشر کردی که من صاحب آن نبودم »، از اظهار لطف و تجلیل و تکریم مقامات سیاسی، دولتی و علمی تاجیک، ابراز تشکر کرده و افتخار حقیقی خود را همانا عشق ورزی به تاجیکان و تاجیکستان دانستند و گفتند: من اگر افتخاری دارم آن این است که عاشق سرزمین دوست، برادر و هم فرهنگ ایران یعنی تاجیکستان بوده، هستم و خواهم بود.
دکتر شعردوست ضمن اشاره به دیدار خود با جناب آقای امامعلی رحمان، ریاست محترم جمهور تاجیکستان، رضایت و قناعت مندی ایشان نسبت به فعالیت ها، مناسبات و روند ارتباطات دو کشور بویژه در دوران خدمت خود به عنوان سفیر و نماینده تام الاختیار جمهوری اسلامی ایران در این کشور را موجب افتخار، بزرگی و سربلندی خود دانستند و اظهار داشتند:  با نظر به این سخن جناب آقای رحمان، رئیس جمهور محترم تاجیکستان که گفتند: « من با شما خداحافظی نمی کنم، چراکه شما با سفارت به تاجیکستان نیامدید که با اتمام مهلت مأموریت در آن؛ این رفت و آمدها تمام شود»، باید بگویم که من با این کشور و مهر به آن از دوران پیش از استقلال، آشنایی و انس دارم و هر روز نیز به این عشق و علاقه افزوده می شود. شیخ اجل سعدی می فرماید:
سعدی به روزگاران مهری نشسته بر دل
بیرون نمی توان کرد الا به روزگاران
و استاد من دکتر شفیعی کدکنی نیز بر این بیت سعدی در سروده خود چنین می سرایند:
 ای مهربان تر از برگ در بوسه های باران 
بیداری ستاره در چشم جویباران 
آیینه نگاهت پیوند صبح و ساحل 
لبخند گاه گاهت صبح ستاره باران 
گفتی : به روزگاری مهری نشسته، گفتم:
بیرون نمی توان کرد حتی به روزگاران
 پیش از من و تو بسیار بودند و نقش بستند
دیوار زندگی را زین گونه یادگاران
وین نغمه محبت بعد از من و تو ماند
تا در زمانه باقیست آواز باد و باران
و این ابیات از آن گفته مصداق دارد. نغمه محبت میان ایران و تاجیکستان تا آن زمان که آواز باد و باران در طبیعت جاری است باقی خواهد ماند. و خوشا به سعادت آنانکه در سرودن این نغمه محبت و عشق ورزی در ایجاد این بنای بزرگ مناسبات دو کشور دوست، برادر، همخون و هم ریشه، بتوانند سهمی داشته باشند.
دکتر شعردوست از سوی دیگر وجود روابط مستحکم میان ایران و تاجیکستان را ناشی از اراده رهبران دو کشور دانستند و در این خصوص به 15 دیدار از 20 دیدار روسای جمهور دو کشور ایران و تاجیکستان برای حضور در کشور یکدیگر طی 6 سال گذشته، در کنار حضور و دیدار 2 رئیس جمهور در مجامع بین المللی طی 5 سفر دیگر اشاره نمودند و از این تعداد سفر روسای جمهور در مدت زمان یاد شده، در عرصه مناسبات بین المللی به عنوان یک رکورد یاد کرده و گفتند: علاوه بر سفر روسای جمهور، در مدت 6  سال گذشته،  بیش از 70 سند، میان دو کشور چه به لحاظ دولتی و چه در میان بخش های خصوص معتبر 2 کشور امضاء شده که اکثر آنها نیز اجرا گردیده است.
سفیر کشورمان با اشاره به برگزاری انتخابات اخیر ریاست جمهوری در ایران افزودند: دولت جدیدی که به ریاست جناب آقای دکتر روحانی با قریب به 20 میلیون رأی مردم ایران در این کشور انتخاب شده نیز این راه دوستی و همکاری را به بهترین شکل ممکن ادامه خواهد داد چراکه این امر از یک اراده بالاتر در 2 کشور ناشی می گردد. تا آنجا که رهبر فرهیخته جمهوری اسلامی ایران، 2 کشور را خویشاوند اعلام کرده اند. و در ملاقات با رئیس جمهور محترم تاجیکستان، ایشان نیز با مروری گذرا نسبت به مناسبات ایران و تاجیکستان از گذشته تا کنون، مناسبات جاری را هر روز بهتر از دوره گذشته بویژه در دوران اخیر، ارزیابی کرده و از این باب بسیار خرسند بودند.
سفیر ایران، زمینه استحکام بیشتر و گسترش هر چه بهتر مناسبات میان 2 کشور را با توجه به آماده بودن بسترهای همکاری از جهات گوناگون، فراهم دانستند. ایشان کارهای سودمند و موفق صورت گرفته را نتیجه همکاری های 2 دولت در سطوح عالی و از دیگر سو حضور کارشناسان و همکاران مجرب در سفارت جمهوری اسلامی ایران عنوان کردند و سخنان خود را با ابیاتی از منظومه بلند « حیدر بابایه سلام » استاد محمدحسین شهریار به پایان رساندند.
جناب آقای زاهداف، معاون محترم وزیر امور خارجه جمهوری تاجیکستان نیز در این مراسم، از دوران سفارت و خدمت دکتر شعردوست به عنوان دورانی ممتاز یاد کردند و دستاوردهای حاصله در عرصه های گوناگون دو کشور را گواه این امر دانستند. ایشان شخصیت مبتنی بر فضیلت هایی چون خیرخواهی، نیکوکاری، خردورزی، دانش پژوهی را مهمترین عامل توفیق سفیر کشورمان طی دوران فعالیتشان در تاجیکستان عنوان نمودند.
معاون وزیر امور خارجه تاجیکستان، دکتر شعردوست را فردی نازک بین، خردمند و صبور در عرصه سیاسی توصیف کردند که با ویژگی های یاد شده طی این مدت علی رغم شخصیت فرهنگی ایشان که موجب شده بود تا عده ای در نخستین روزهای خدمت ایشان به عنوان سفیر و نماینده تام الاختیار کشورمان، بر این عقیده استوار باشند که  سفیر کشورمان در دوران حضور و فعالیت خود در تاجیکستان، تنها رسیدگی به امور فرهنگی و بسط روابط علمی و ادبی را وجه همت خود قرار داده و از کسب توفیق برای فعالیت در سایر عرصه ها بازمانند، توانستند راه حل های مناسبی برای از میان برداشتن دشواری ها و هموار ساختن جاده تحکیم روابط و مناسبات میان 2 کشور را ارائه نموده. و در کسب موفقیت در عرصه سیاسی به مانند سایر زمینه ها و دیگر عرصه ها، حضوری ممتاز و مثال زدنی داشته باشند.
آقای زاهداف با اشاره به تعدد سفرهای روسای جمهور 2 کشور، طی 6 سال گذشته که 15 دیدار رسمی 2 رئیس جمهور با یکدیگر در کشور ایران و تاجیکستان را در بر داشت، خدمات سفیر کشورمان ر ا در فراهم آوردن زمینه های لازم برای این مهم، شایان توجه و قابل تقدیر خواندند.
آقای زاهداف، شکل گیری، ثبت و اشتغال به کار سودمند بیش از 200 شرکت فعال ایرانی در تاجیکستان، تطبیق و تصدیق بسیاری از لایحه های اقتصادی، را از جمله عملکردهایی سودبخش و دستاوردهای مثمر ثمر دوران خدمت دکتر شعردوست در عرصه اقتصادی دانستند.
ایشان همچنن در زمینه خدمات فرهنگی سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان نیز  از دکتر شعردوست به عنوان اندیشمندی یاد کردند که توانسته با تأکید بر مشترکات دینی، زبانی و فرهنگی دو کشور، سهم بزرگی را در این عرصه به خود اختصاص دهد. معاون محترم وزیر امور خارجه تاجیکستان در این خصوص چنین خاطرنشان کردند: اگر در عرصه سیاسی آقای شعردوست همچون مسئول ارشد جمهوری اسلامی ایران، به رسالت سیاسی خود جامه عمل پوشاندند، در عرصه فرهنگ نیز بی شک ایشان سفیر فرهنگی و ادبی تاجیکستان در ایران و سفیر فرهنگی و ادبی ایران در تاجیکستان بوده اند زیرا خدمات وی موجب معرفی هرچه بهتر ادبیات و فرهنگ دو ملت به یکدیگر گردید. امروز با پایان پذیرفتن مدت سفارت ایشان، رسالت سیاسی وی به پایان می رسد اما رسالت فرهنگی ای که بیش از 25 سال داوطلبانه بر عهده گرفته اند همچنان ادامه خواهد یافت.
پس از سخنان جناب آقای زاهداف، معاون محترم وزیر امور خارجه تاجیکستان، جناب آقای ارکین رحمت اله یف، مشاور ارشد رئیس جمهور در امور بین الملل، به ایراد سخن پرداختند و از سفیر کشورمان نه تنها به عنوان نماینده سیاسی ایران در تاجیکستان بلکه نماینده تمام اقشار جامعه و بخش های زندگی مردم ایران در این کشور یاد کرده و خاطر نشان ساختند که: در عرصه فرهنگی، دکتر شعردوست بهترین نماینده ادبیات ایران در تاجیکستان و در عرصه سیاسی نیز به عنوان یکی از بهترین سیاستمداران فرهنگی بوده که حتی پیش از ورود به تاجیکستان، برای مردم این کشور چهره ای شناخته شده و آشنا بودند. زیرا «آب اگر صدپاره گردد، باز با هم آشناست».
جناب آقای هلال اف، ریاست محترم آکادمی علوم تاجیکستان نیز از دیگر سخنرانان در این مراسم بودند که حضور دکتر شعردوست به عنوان یکی از اعضای وابسته این آکادمی و شرکت ایشان در محافل و جلسات تحقیقی و علمی برگزار شده در آن را موجب افتخار جامعه علمی تاجیکستان و اندیشمندان و اساتید آکادمی علوم دانستن و در خصوص ادامه همکاری های سفیر کشورمان با اهل علم و فرهنگ این کشور ابراز اطمینان همراه با امیدواری کردند.
جناب آقای عبدالنبی ستارزاده، ریاست محترم بخش ادبیات کلاسیک آکادمی علوم نیز که خود یکی از افراد فعال در جریان صلح تاجیکان در دوران جنگ شهروندی بود، طی سخنانی از توجه جدی دکتر شعردوست، پیش از مسئولیت سفارت به مقوله تاجیکان گفتند: من از نزدیک در جریان هستم که آقای شعردوست یکی از پایه گذاران و افراد موثر صلح تاجیکان در جریان جنگ خانمان برانداز شهروندی است.
جناب آقای عبدالجبار رحمان اف، ریاست محترم دانشگاه آموزگاری به نام صدرالدین عینی که پیش از این مسئولیت وزارت معارف جمهوری تاجیکستان را نیز برعهده داشتند، طی سخنانی، ضمن تبریک به دکتر شعردوست بواسطه کسب موفقیت های ارزشمند در دوران خدمت خود، از فعالیتهای ارزنده ایشان در عرصه علم و فرهنگ از جمله تلاش برای تألیف و انتشار کتاب الفبای نیاکان و نیز تلاش و پیگیری در تألیف و انتشار کتب بیاض ادبیات و توضیع رایگان آن میان مراکز آموزشی و مدارس تاجیکستان، همچنین ایجاد زمینه برای آموزش و بازآموزی معلمان تاجیک از سوی اساتید ایرانی برای تدریس الفبای نیکان به شیوه صحیح در مقاطع مختلف تحصیلی در مدارس، ایجاد زمینه مساعد برای تحصیل دانشجویان ایرانی در دانشگاه های تاجیکستان برای تحصیلات عالیه و بالعکس، که تبادل علمی دانش پژوهان 2 کشور و نگارش رساله های ناب در موضوعات گوناگون را در پی داشت، همچنین چاپ و نشر آثار نویسندگان، ادیبان، شاعران و متفکرین تاجیک به الفبای فارسی و نیز برگردان و چاپ بزرگترین و برجسته ترین آثار موجود از زمان رودکی تا شهریار ، به خط سیریلیک، جهت ایجاد زمینه آشنایی دو کشور با آثار اندیشمندان و بزرگان یکدیگر درعرصه علم و فرهنگ و ادب و سایر خدمات ایشان یاد کرده و افزودند: در حقیقت مهر و محبتی که دکتر شعردوست با تاجیک و تاجیکستان دارد پایان نمی پذیرد و من می دانم که ایشان با این مهر و محبت به مردم این کشور، در دل و جان،  هم پیوند با تاجیکستان هستند.
در ادامه این مراسم، جناب آقای اکبر تورسون اف، ریاست محترم انیستیتو شرق شناسی و میراث خطی، سرکار خانم گلرخسار صفی آوا، شاعر و نویسنده خلقی و مردمی تاجیکستان، جناب آقای جوربیک نظری، مدیر محترم بخش آثار خطی انیستیتو شرق شناسی و جناب آقای میرزا شکورزاده مدیر بخش نثر اتحادیه نویسندگان، هر یک جداگانه طی سخنانی از خدمات شایسته دکتر شعردوست در تاجیکستان بویژه در عرصه علم و فرهنگ و ادب و شناساندن بزرگان عرصه های یاد شده به مردم دو کشور تجلیل و قدردانی نمودند و نسبت به ادامه روند تحکیم و گسترش هر چه بیشتر این مناسبات و تبادلات علمی و فرهنگی، ابراز امیدواری کردند.
گفتنی است در پایان این مراسم که تعدادی از خوانندگان و موسیقی دانان و هنرمندان حضور داشتند، استاد دولتمند خال اف، جملاتی در تقدیر از فعالیت های دکتر شعردوست به زبان آورده و گفتند: ارتباط موسیقایی ایران و تاجیکستان با خدمات دکتر شعردوست آغاز شده و اکنون نیز استمرار می یابد. وی پس از آن، قطعاتی از اشعار و سروده های مولانا، حافظ و سعدی، ازجمله سرود معروف « مرو، مرو» را برای حاضرین خواند. در این مراسم همچنین استاد جوربیک نظری که پیش از مسئولیت های علمیشان به عنوان خواننده ای معروف در تاجیکستان شناخته می شدند و همچنین آقای قربانعلی رحمان دیگر خواننده شناخته شده تاجیک، به صورت خودجوش به اجرای برنامه پرداختند. آقای قربانعلی رحمان که اخیرا به نمایندگی تاجیکستان در جشنواره امام رضا (ع) در مشهد شرکت کرده بود، با اجرای سروده ای که برای امام هشتم ساخته شده بود آغاز به خواندن کردند و پس از آن تعدادی از سروده های فولکلوریک با مضامین جدایی و دوستی را برای حضار اجرا نمودند.
 
خواندن 1304 دفعه آخرین ویرایش در یکشنبه, 21 مهر 1392 ساعت 03:30

نظر دادن

یادی از دوران نمایندگی در مجلس شورای اسلامی

پشت صحنه حضورم در برنامه زير نور ماه در شبكه جهانى سحر

تازه ها

درگذشت احياگر موسيقي «فلك» ،  صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/12/2

درگذشت احياگر موسيقي «فلك» ، صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/12/2

دوشنبه, 03 ارديبهشت 1403 09:35

استاد دولتمند خال‌اف‌ خواننده «آمدم ‌اي شاه پناهم بده» و «دور مشو، دور مشو» به ابديت پيوست.  دوست گرامي‌ام استاد دولتمند خال‌اف، آهنگساز، نوازنده و احياگر موسيقي «فلك»‌ دار فاني را...

بعثت شادابي حيات - صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/11/18

بعثت شادابي حيات - صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/11/18

پنج شنبه, 19 بهمن 1402 12:00

غبار كدورت و تيرگي فرونشسته بر جهان چنان غليظ بود كه گويي هيچ صبحي در پس پرده نيست و خورشيد روشناي خويش را براي هميشه از زمين برگرفته است و...

حضور در تئاتر لیلی و مجنون در تالار وحدت ؛ نمایشی از یعقوب صدیق جمالی

حضور در تئاتر لیلی و مجنون در تالار وحدت ؛ نمایشی از یعقوب صدیق جمالی

سه شنبه, 10 بهمن 1402 18:18

نمایش لیلی و مجنون به کارگردانی و نویسندگی یعقوب صدیق جمالی به زبان ترکی آذربایجانی بر اساس مثنوی «لیلی و مجنون» اثر حکیم ملا محمد فضولی در تالار وحدت تهران...

بزرگداشت هشتادوچهارمین سالگرد تولد استاد ساوالان

بزرگداشت هشتادوچهارمین سالگرد تولد استاد ساوالان

پنج شنبه, 21 دی 1402 18:25

روز یکشنبه سوم دی ماه کانون هنرمندان آذربایجان در تهران ، مراسمی به مناسبت هشتاد و چهار سالگی استاد حسن مجید زاده متخلص به ساوالان برگزار کرد . در این...

" جلوه رفیع جلال "، پاسداشت نیم قرن تلاش استاد جلال رفیع در عرصه روزنامه نگاری

" جلوه رفیع جلال "، پاسداشت نیم قرن تلاش استاد جلال رفیع در عرصه روزنامه نگاری

پنج شنبه, 21 دی 1402 15:22

تالار سید محمود دعائی در موسسه اطلاعات روز سه شنبه دوازدهم دی ماه شاهد مراسمی به یاد ماندنی بود . این مراسم که برای تجلیل از خدمات نیم قرن استاد"...

پای سخن شاگرد استاد شهریار ؛ بسیاری از اشعار شهریار منتشر نشده است.

پای سخن شاگرد استاد شهریار ؛ بسیاری از اشعار شهریار منتشر نشده است.

سه شنبه, 23 آبان 1402 15:34

 شاعر و نویسنده زبان و ادبیات فارسی و از شاگردان استاد شهریار بیان کرد:متاسفانه شهریار شناسی در ایران هنوز بسیار ضعیف است، درحالیکه در دانشکده های پیرامونی لااقل در دانشکده...

حق تكثير كليه محتواى تصويرى، صوتى و نوشتارى اين وبسايت متعلق است به على اصغر شعردوست .