دوشنبه, 01 مهر 1392 ساعت 03:30

زنگ آغاز ماه مهرو مهربانی، ماه مدرسه، توسط سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان نواخته شد

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
صبح امروز، در نخستین روز آغاز سال تحصیلی، زنگ شروع تلاش و تکاپو در عرصه علم اندوزی با حضور دانش آموزان ایرانی مقیم تاجیکستان و والدین آنها، مدیریت، معلمین، معاونین و کارکنان محترم مجتمع آموزشی امام جعفر صادق (ع)، اعضای محترم انجمن اولیا و مربیان، کارکنان و مشاورین محترم سفارت ایران و جمعی از اصحاب رسانه، توسط دکتر شعردوست، سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان به صدا درآمد.
سفیر کشورمان در آغاز این مراسم و پس از به نواختن زنگ آغاز سال تحصیلی 93-92، به ایراد سخن پرداختند و با قرائت آیه ( هو الذی بعث فی الامیین رسولا منهم علیهم آیاته و یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمه.......)، این آیه از کلام نورانی حق تعالی در مصحف مجید را منشور آموزش جمهوری اسلامی ایران خواندند که دز آن به هم سنگ دانستن وظیفه معلمین با پیامبران و اولیای حق در آموزش کتاب، حکمت، تزکیه و تعلیم اشاره و دلالت آشکار دارد. ایشان در این خصوص گفتند: همچنانکه بنیانگذار راحل انقلاب اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) فرمودند که: " معلمی شغل انبیاست و معلمان همان کاری را انجام می دهند که انبیاء برعهده داشته اند." باید بدانیم که همانطور که پیامبران وظیفه رهایی انسان از ظلمت به نور، از جهالت به دانش و از نادانی به علم و از گمراهی به راه را بر عهده داشتند همین وظیفه را نیز معلم بر عهده دارد و احترامی که دانش آموز به معلم در مدرسه و به دست اندر کاران امر تعلیم و تربیت می گذارد از همین رهگذر است.
دکتر شعردوست در ادامه سخنان خود و اینبار در کسوت معلمی که از سالهای نخستین خدمت به امر آموزش در پایه های مختلف تحصیلی اعم از مقاطع مختلف مدرسه و دانشگاه اهتمام داشتند با استناد به حدیثی از امیرالمومنین علی (ع) با این مضمون که: " العلم فی الصغر کالنقش فی الحجر"، افزودند: یک روز نام وزارت متکفل امر آموزش عالی در کشورمان، وزارت علوم بود اما بعد این وظیفه به وزارت آموزش و پرورش محول شد. من امروز عرض می کنم که ما به جای اینکه تنها بگوییم وزارت آموزش و پرورش، شایسته است که بگوییم وزارت آموزش و پرورش و پژوهش. چراکه علمی که در کودکی آموخته شود مانند نقشی است که بر روی سنگ حک شده باشد. نقشی که بر روی سنگ کنده می شود، نه از بارش باران، نه از تابش آفتاب و نه از هیچ چیز دیگر آسیب نمی بیند و از بین نمی رود. و همه ما پدران و مادران و کسانی که امروز خود معلم هستند شاید بسیاری از علوم و مقالاتی که در سالهای گذشته آموخته و یا خوانده اند را در خاطر نداشته باشند، اما هیچ کدام علمی را که در کودکی فراگرفته اند و یا شعری را که در اول ابتدایی به خاطر سپرده اند را در یاد دارند زیرا " العلم فی الصغر کالنقش فی الحجر" و از این جهت است که من پیشنهاد می کنم که به وزارت آموزش و پرورش، مقوله پژوهش را نیز اضافه نماییم تا بدین گونه علمی را که کودکان می آموزند بتوانند با تمام وجود درک کرده و بر تن و جانشان بنشیند و بر خاطرشان نقش بندد. ناگفته نماند که این امر در عمل در حال اجراست. از سالهای گذشته ایجاد آزمایشگاهها و کارگاهها در مدارس در خصوص اجرایی شدن این هدف تشکیل یافت، اما ایجاد فضایی خاص برای پژوهش امری ضروری است که امیدواریم مسئولین آموزش و پرورش بدان توجه نمایند.
سفير جمهوری اسلامی ایران در این مراسم همچنين ضمن اشاره به اتمام ماموريت تعداد زيادي از كادر آموزشي مجتمع آموزشي امام صادق (ع) مستقر در تاجيكستان و برگشت آنها به ايران خواستار اقدام سريع مقامات وزارت آموزش و پرورش براي جايگزيني آنها شد. و نیز از مدیریت و نیروهای آموزشی و سایر معلمین خواستند تا با همیاری یکدیگر در مدت زمان کوتاه جایگزینی کادر جدید آموزش، مشکلات و نیازهای احتمالی را برطرف سازند.
دکتر شعردوست در ادامه سخنان خود به احداث مدرسه بین المللی «رودکی» در تاجیکستان اشاره نمودند و کار اجرایی آن را تا حدود 70 درصد رو به اتمام خواندند و ابراز امیدواری کردند که بخش گسترده ای از این مجتمع طی ماه های آینده بر طبق توافق های صورت گرفته با وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران افتتاح گردد و بدین ترتیب فرزندان تاجیک و افاغنه نیز بتوانند به راحتی و فارغ از مشکلات مرتبط با کمبود فضای آموزشی و نمونه هایی از این دست، به تحصیل در این مدرسه بپردازند.
ایشان در مورد اتباع خارجي افاغنه و تاجيك كه امسال نيز طبق سنوات گذشته خواهان تحصيل فرزندانشان در اين مجتمع آموزشی امام جعفر صادق (ع) در پایه اول ابتدایی بودند، اظهار داشتند: به خاطر كمبود كادر آموزشي در سال جاري اولويت براي تحصيل در پايه اول ابتدايي با دانش آموزان ايراني است و چنانچه مشكلات كادر آموزشي حل شود خانواده کودکان افغان و تاجيك نيز مي توانند براي ثبت نام فرزندانشان در اين مجتمع اقدام كنند. 
سفیر کشورمان با بيان اينكه دولت جمهوري اسلامي براي هزينه هاي مجتمع آموزشي امام صادق (ع) يارانه زيادي مي پردازد، از خانواده ها خواست شهريه ناچيز تعيين شده را براي رفع مشكلات آموزشي به موقع پرداخت كنند. ایشان همچنین از تلاش برای تشکیل و ایجاد مرکز پیش دبستانی طی رایزنی های صورت گرفته با مسئولین محترم وزارت امور خارجه و وزارت آموزش و پرورش و اختصاص دادن مکانی برای اجرای این طرح خبردادند و در این خصوص از تلاش های مدیریت محترم مجتمع امام جعفر صادق (ع) برای جامعیت بخشیدن به این طرح و اجرایی شدن آن نیز قدردانی کردند.
دکتر شعردوست با توجه به همزماني شروع سال تحصيلي و سالگرد دفاع مقدس در جمع دانش آموزان، والدین آنها و اولیای مدرسه گفتند: زماني دانش آموزان و دانشجويان براي دفاع از تمامیت ارضی، شرف و سرزمين ايران كلاس هاي درس را رها كرده و براي مبارزه با دشمن شتافتند. چراکه در آن روزهای آغاز انقلاب، انقلاب جوان ما که هنوز سالهای اول حیات خود را طی می کرد مورد هجوم ددمنشانه دشمن مجهز به آخرین نمونه های سلاح های شیمیایی و غیره قرار گرفت. در آن زمان این دانش آموزان و دانشجویان بودند که درس و دانشگاه را رها کرده و نقد جان را که شیرین تر از هر چیز دیگر است برای دفاع از کشور و انقلاب هدیه نمودند تا ایران سرافراز را حفظ کنند.
اگر سر به سر تن به کشتن دهیم / از آن به که کشور به دشمن دهیم، دکتر شعردوست در تکمیل گفته های خود با قرائت این بیت از حماسه سرای بزرگ ایران، حکیم فردوسی، عقیده نهفته در کلمه کلمه این بیت را همان آرمان بزرگ هر ایرانی مسلمان دانستند. آرمانی که هر ایرانی در هر کجای این مرز پر گهر را بر این عقیده استوار و متفق القول ساخته که دفاع از ایران، انقلاب و آرمان های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در اولویت وظایف هر ایرانی بیدار دل است.
ایشان از مدیریت محترم مدرسه امام جعفر صادق و کادر آموزشی این مجتمع خواستند تا با ایجاد جلسه ای ویژه بزرگداشت هفته دفاع مقدس برای دانش آموزان این مجتمع آنان را هر چه بیشتر و بهتر با این بخش از صفحات طلایی تاریخ سرزمینمان آشنا کنند.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در ادامه به ديدار جناب آقای دکتر حسن روحاني رئيس جمهوري اسلامی ايران به نيويورك اشاره كرده و گفتند: رئيس جمهوري با منطقي قوي و با توجه به رهنمودي هاي مقام معظم رهبري و بكارگيري سياست تدبير و اميد براي احقاق حقوق ايرانيان در مجامع جهاني تلاش خواهند كرد. و اعلام می کنند که ما با دنیا از موضع برابر فارغ از هرگونه پیش شرط و بدون آنکه شرایطی را بر ما تحمیل کنند آماده مذاکره هستیم که این امر خود برخاسته از یک منطق قوی برخاسته از مکتب و منشعب از اسلام است. زیرا نباید اجازه داد که باطل با زبان و صدای بلند با ایجاد شرایط در مقابل حق بایستد.
ما نشان دادیم که اگر کسی قصد زورگویی داشته باشد ما از جان می گذریم اما تسلیم بی منطقی و ظلم و زور نمی شویم و این همان چیزی است که رئیس جمهور محترم بدان اشاره داشته اند که: " با ایران به زبان تکریم سخن بگویید." و این سخن ایشان برگرفته از همان آموزه هایی است که بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران بر آن تأکید داشته و مبارزه کردند تا حرف حق را بر کرسی بنشانند. تا جایی که بعد از ورود به ایران اولین کشور مبتنی بر اسلام را بعد از زمان حضرت رسول (ص) و حضرت امیر مومنان علی (ع) بنیاد نهادند و پس از ارتحال امام، رهبر فرزانه انقلاب، خلف شایسته ایشان همین راه عزت بخش را ادامه دادند. راهی که استمرار آن را شما عزیزان دانش آموز باید ادامه بدهید. ایران این کشور بزرگ و زیبا و چهار فصلی که تمامی امکانات را در خود دارد، به دست شما عزیزان ساخته خواهد شد.
دکتر شعردوست در پایان سخنان خود با تأکید بر لزوم دست یابی به تزکیه پیش از آموزش، به تقدم تزکیه بر تعلیم در اسلام و آموزه های این دین مبین اشاره کرده و گفتند: اینکه پروردگار به پیامبر مکرم اسلام می فرماید اول تزکیه لازم است اول انسانهای تحت تعلیم را تزکیه کند و بعد آموزش دهد، نشان از آن دارد که اول باید خود را پالوده و پاک کرد و خود را ساخت سپس امر آموزش و پرورش را جاری ساخت.
جناب آقای عيسي جميری مديریت محترم مجتمع آموزشي امام صادق (ع) نيز در اين مراسم ضمن سخناني در مورد اهميت علم آموزي، جمعيت دانش آموزي اين مجتمع را حدود ۳۵۰ دانش آموز و با برخورداری از ۳۶ نفر كادر آموزشي عنوان كرد. 
خواندن 990 دفعه آخرین ویرایش در دوشنبه, 01 مهر 1392 ساعت 03:30

نظر دادن

یادی از دوران نمایندگی در مجلس شورای اسلامی

پشت صحنه حضورم در برنامه زير نور ماه در شبكه جهانى سحر

تازه ها

درگذشت احياگر موسيقي «فلك» ،  صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/12/2

درگذشت احياگر موسيقي «فلك» ، صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/12/2

دوشنبه, 03 ارديبهشت 1403 09:35

استاد دولتمند خال‌اف‌ خواننده «آمدم ‌اي شاه پناهم بده» و «دور مشو، دور مشو» به ابديت پيوست.  دوست گرامي‌ام استاد دولتمند خال‌اف، آهنگساز، نوازنده و احياگر موسيقي «فلك»‌ دار فاني را...

بعثت شادابي حيات - صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/11/18

بعثت شادابي حيات - صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/11/18

پنج شنبه, 19 بهمن 1402 12:00

غبار كدورت و تيرگي فرونشسته بر جهان چنان غليظ بود كه گويي هيچ صبحي در پس پرده نيست و خورشيد روشناي خويش را براي هميشه از زمين برگرفته است و...

حضور در تئاتر لیلی و مجنون در تالار وحدت ؛ نمایشی از یعقوب صدیق جمالی

حضور در تئاتر لیلی و مجنون در تالار وحدت ؛ نمایشی از یعقوب صدیق جمالی

سه شنبه, 10 بهمن 1402 18:18

نمایش لیلی و مجنون به کارگردانی و نویسندگی یعقوب صدیق جمالی به زبان ترکی آذربایجانی بر اساس مثنوی «لیلی و مجنون» اثر حکیم ملا محمد فضولی در تالار وحدت تهران...

بزرگداشت هشتادوچهارمین سالگرد تولد استاد ساوالان

بزرگداشت هشتادوچهارمین سالگرد تولد استاد ساوالان

پنج شنبه, 21 دی 1402 18:25

روز یکشنبه سوم دی ماه کانون هنرمندان آذربایجان در تهران ، مراسمی به مناسبت هشتاد و چهار سالگی استاد حسن مجید زاده متخلص به ساوالان برگزار کرد . در این...

" جلوه رفیع جلال "، پاسداشت نیم قرن تلاش استاد جلال رفیع در عرصه روزنامه نگاری

" جلوه رفیع جلال "، پاسداشت نیم قرن تلاش استاد جلال رفیع در عرصه روزنامه نگاری

پنج شنبه, 21 دی 1402 15:22

تالار سید محمود دعائی در موسسه اطلاعات روز سه شنبه دوازدهم دی ماه شاهد مراسمی به یاد ماندنی بود . این مراسم که برای تجلیل از خدمات نیم قرن استاد"...

پای سخن شاگرد استاد شهریار ؛ بسیاری از اشعار شهریار منتشر نشده است.

پای سخن شاگرد استاد شهریار ؛ بسیاری از اشعار شهریار منتشر نشده است.

سه شنبه, 23 آبان 1402 15:34

 شاعر و نویسنده زبان و ادبیات فارسی و از شاگردان استاد شهریار بیان کرد:متاسفانه شهریار شناسی در ایران هنوز بسیار ضعیف است، درحالیکه در دانشکده های پیرامونی لااقل در دانشکده...

حق تكثير كليه محتواى تصويرى، صوتى و نوشتارى اين وبسايت متعلق است به على اصغر شعردوست .