چهارشنبه, 28 تیر 1391 ساعت 04:30

معرفی « بهبود ظرفیت بانوان جهت شرکت برابر در ورزش و فعالیت اجتماعی و تأمین حقوق برابر در تاجیکستان »

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
مراسم معرفی پروژه UNOSDPبا عنوان « بهبود ظرفیت بانوان جهت شرکت برابر در ورزش و فعالیت اجتماعی و تأمین حقوق برابر در تاجیکستان » با حضور آقای الکساندر زیوف، نماینده دائمی سازمان ملل متحد در تاجیکستان، آقای میرسعید یحیی یف، رئیس فدراسیون ملی تکواندو و فدراسیون کیک بوکسینگ تاجیکستان، خانم نرگس نبی یوا، رئیس شعبه رشد ورزش در کمیته کار با جوانان، ورزش و گردشگری وابسته به حکومت جمهوری تاجیکستان، خانم زیب النسا رستم آوا، نماینده سازمان جمعیت مرکز دستگیری زنان و کودکان و همچنین رئیس بخش المپیک تاجیکستان به همراه حضور برخی از اعضای سفارت خانه های سایر کشورها درتاجیکستان ازجمله کشور ایران، افغانستان، پاکستان، بلاروس، روسیه و جمعی از سرپرستان و روسای مراکز ورزشی و آموزشی، بانوان ورزشکار و مدال آفرین تاجیکستان و بعضی از اصحاب رسانه، در تالار کنفرانس مجتمع « وفـا » واقع در شهر دوشنبه برگزار گردید.
در ابتدای این مراسم آقای زیوف به معرفی پروژه UNOSDPو نحوه عملکرد و وظایف آن پرداختند. ایشان دفتر ملل متحد برای توسعه صلح در ورزش که مستقر در ژنو می باشد را مجموعه ای دانستند که با هدف توجه به توسعه و صلح در ورزش و همچنین نزدیک ساختن جهان ورزش با عوامل توسعه روز افزون آن احداث یافته و به عنوان مدافع و تسهیل کننده روند تأثیر اجتماعی ورزش و گسترش آن در میان ورزش دوستان اعم از کودکان، نوجوانان، جوانان با جنسیت مذکر و مونث در سراسر جهان، در حال فعالیت می باشد.
نماینده دائمی سازمان ملل متحد، حمایت و ارشاد و تسهیل و هماهنگی در امر ورزش را از جمله مهمترین وظایف این سازمان و پروژه های مرتبط با آن دانستند و در توضیح آن چنین اظهار داشتند: این سازمان بر آن است تا با حمایت و ارشاد ورزش دوستان از طریق کنفرانس ها، گزارش ها، قطعنامه های رسمی، توسعه رسانه ها و مشاوره لازم در بالا بردن آگاهی های مورد نیاز ورزش دوستان و فعالیت بدنی مناسب و اصولی همچنین معرفی ورزش و بازی به عنوان ابزار قدرتمند در پیشبرد اهداف توسعه و صلح برای جامعه ورزش و ورزشکاران خصوصا بانوان گام بردارد و به بهره برداری از پتانسیل ورزش به عنوان نیروی قوت بخش قوای ذهنی و جسمی بپردازد.
این پروژه بر آن است تا از طریق تسهیل و هماهنگی با تأکید بر گفتگو، به اشتراک گذاری دانش ورزشی به عنوان مشوق ورزش دوستان به اهداف و قوانین فعالیت جسمانی عمل نموده و در میان علاقه مندان به استفاده از این عامل تحرک سازنده، به عنوان ابزاری برای آموزش، پرورش، بهداشت و توسعه و صلح معرفی نماید.
پس از سخنان آقای زیوف، نماینده دائمی سازمان ملل متحد در تاجیکستان، برخی از بانوان ورزشکار و مشتاق ورزش از تاجیکستان و افغانستان به بیان دستاوردهای ورزشی خود و همچنین طرح مشکلات موجود بر سر راه ورزش بانوان این دو کشور اشاره نمودند و از جمله این مشکلات را پوشش حجاب، نبود امکانات ورزشی، کمبود سالن های ورزشی مخصوص بانوان و کمبود متخصصان و مربیان کارآزموده در امر ورزش بانوان ذکر کردند.
خانم زیب النسا رستم آوا نماینده سازمان جمعیت مرکز کمک به زنان و کودکان که خود از جمله نخستین بانوان ورزشکار و مدال آور کشور تاجیکستان نیز می باشند تلاش بانوان و دختران را برای حفظ حقوق و بهبود نحوه زندگی شخصی و ورزشی خود حائز اهمیت دانستند و کمک یاری بانوان را برای بهبود زیرساخت های ورزش بانوان امری مهم خواندند.
ایشان امکان فعالیت بهینه در جامعه، قوت جسم، و ترمیم ضعف های روحی و فکری را از دستاوردهای غیرقابل انکار ورزش برای بانوان برشمردند و از گرایش روز افزون دختران تاجیک به رشته های ورزشی بویژه فوتبال، تکواندو و سایر شاخه های ورزش نسبت به گذشته اظهار خشنودی نموده و به تعلیم اصولی و آموزش هدفمند دانش آموختگان و شاغلان به تحصیل در رشته تربیت بدنی و تربیت نیروی متخصص در دانشگاه ها و فرهنگ سازی ورزش و تربیت جسمانی در مهد های کودک و مدارس تاجیکستان تأکید فراوان نمودند.
ایشان ضمن اشاره به اهمیت مسائل دینی در خانواده های تاجیک اظهار داشتند: برای بانوان بسیار مهم است که بدانند چگونه می توانند از اعضای بدن خود به صورت مفید و دور از هرگونه آسیب استفاده نمایند. ما می دانیم که در تاجیکستان مسائل دینی در بیشتر خانواده ها مانع از رجوع دختران به مراکز آموزشی و ورزشی می شود. اما والدین باید بدانند که عقل سالم در بدن سالم است و پدران و مادران می توانند با تشویق کودکان و نوجوانان و جوانان خود به امر ورزش سلامت بدنی و فکری آنان را تضمین کنند.
خانم نرگس نبی یوا، رئیس شعبه رشد ورزش در کمیته کار با جوانان، ورزش و گردشگری وابسته به حکومت جمهوری تاجیکستان نیز  ضمن تأکید سخنان خانم رستم آوا  پی بردن به طریق دست یابی به زندگی سالم را عاملی مهم در زندگی دانستند و در کنار ورزش به تغذیه سالم بانوان تأکید کردند ایشان به محیط به عنوان تنها عامل موثر و مهم در امر ورزش اعتبار نداده بلکه مدارس، مربیان و وزارتخانه های مرتبط به امر تربیت جسمانی همچون وزارت معارف و وزارت بهداشت را نیز عاملی موثر و تأثیر گذار در کنار علایق شخصی فرد و تشویق والدین دانستند. در خصوص حجاب نیز ایشان با اشاره به حضور قدرتمند بانوان ایرانی و کشورهای عربی در مسابقات المپیک و بین المللی، حجاب را مانع از اقتدار ورزشی و پیشرفت در عرصه های تربیت بدنی ندانستند.
این امری است که آقای الکساندر زیوف، نماینده دایمی سازمان ملل متحد در تاجیکستان و خانم زیب النسا رستم آوا نیز بر آن تأکید نموده و اساس کار را در برنامه ریزی ساختاری و اصلاح مشکلات موجود بیان کردند. آقای زیوف در این خصوص چنین تصریح نمودند که: در ایران نیز زنان ایرانی دارای محدودیت هایی به لحاظ حجاب و تا حدی کمبود امکانات ورزشی هستند اما با و جود این مشکلات در شرایط خوب ورزشی به سر می برند این درحالی است که حتی برخی از این محدودیت ها در تاجیکستان به چشم نمی خورد.
خواندن 1330 دفعه آخرین ویرایش در چهارشنبه, 28 تیر 1391 ساعت 04:30

نظر دادن

یادی از دوران نمایندگی در مجلس شورای اسلامی

پشت صحنه حضورم در برنامه زير نور ماه در شبكه جهانى سحر

تازه ها

درگذشت احياگر موسيقي «فلك» ،  صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/12/2

درگذشت احياگر موسيقي «فلك» ، صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/12/2

دوشنبه, 03 ارديبهشت 1403 09:35

استاد دولتمند خال‌اف‌ خواننده «آمدم ‌اي شاه پناهم بده» و «دور مشو، دور مشو» به ابديت پيوست.  دوست گرامي‌ام استاد دولتمند خال‌اف، آهنگساز، نوازنده و احياگر موسيقي «فلك»‌ دار فاني را...

بعثت شادابي حيات - صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/11/18

بعثت شادابي حيات - صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/11/18

پنج شنبه, 19 بهمن 1402 12:00

غبار كدورت و تيرگي فرونشسته بر جهان چنان غليظ بود كه گويي هيچ صبحي در پس پرده نيست و خورشيد روشناي خويش را براي هميشه از زمين برگرفته است و...

حضور در تئاتر لیلی و مجنون در تالار وحدت ؛ نمایشی از یعقوب صدیق جمالی

حضور در تئاتر لیلی و مجنون در تالار وحدت ؛ نمایشی از یعقوب صدیق جمالی

سه شنبه, 10 بهمن 1402 18:18

نمایش لیلی و مجنون به کارگردانی و نویسندگی یعقوب صدیق جمالی به زبان ترکی آذربایجانی بر اساس مثنوی «لیلی و مجنون» اثر حکیم ملا محمد فضولی در تالار وحدت تهران...

بزرگداشت هشتادوچهارمین سالگرد تولد استاد ساوالان

بزرگداشت هشتادوچهارمین سالگرد تولد استاد ساوالان

پنج شنبه, 21 دی 1402 18:25

روز یکشنبه سوم دی ماه کانون هنرمندان آذربایجان در تهران ، مراسمی به مناسبت هشتاد و چهار سالگی استاد حسن مجید زاده متخلص به ساوالان برگزار کرد . در این...

" جلوه رفیع جلال "، پاسداشت نیم قرن تلاش استاد جلال رفیع در عرصه روزنامه نگاری

" جلوه رفیع جلال "، پاسداشت نیم قرن تلاش استاد جلال رفیع در عرصه روزنامه نگاری

پنج شنبه, 21 دی 1402 15:22

تالار سید محمود دعائی در موسسه اطلاعات روز سه شنبه دوازدهم دی ماه شاهد مراسمی به یاد ماندنی بود . این مراسم که برای تجلیل از خدمات نیم قرن استاد"...

پای سخن شاگرد استاد شهریار ؛ بسیاری از اشعار شهریار منتشر نشده است.

پای سخن شاگرد استاد شهریار ؛ بسیاری از اشعار شهریار منتشر نشده است.

سه شنبه, 23 آبان 1402 15:34

 شاعر و نویسنده زبان و ادبیات فارسی و از شاگردان استاد شهریار بیان کرد:متاسفانه شهریار شناسی در ایران هنوز بسیار ضعیف است، درحالیکه در دانشکده های پیرامونی لااقل در دانشکده...

حق تكثير كليه محتواى تصويرى، صوتى و نوشتارى اين وبسايت متعلق است به على اصغر شعردوست .