شنبه, 17 خرداد 1393 ساعت 04:30

بازتاب گفتگوی شبکه تلویزیونی Kompas با دکتر شعردوست، در پایگاه خبری-تحلیلی «نصر نیوز»

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

www.facebook.com/aliasghar.sheardoost

نصر نیوز: علی اصغر شعردوست سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان و نماینده سابق مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با برنامه ي پر بيننده و چالش برانگيز "kompas" از شبكه برون مرزي سحر سيماي جمهوري اسلامي ايران پیرامون موضوعاتى از قبيل امام، ادبيات انقلاب اسلام، روز شهريار و بالاخره اينكه روز بزرگداشت شهريار در تقويم ميمانذ يا حذف مى شود، سخن گفت.

به گزارش نصر نیوز، به مناسبت شب ١٥ ام خرداد برنامه ي پر بيننده و چالش برانگيز "kompas" از شبكه برون مرزي سحر سيماي جمهوري اسلامي ايران كه علاوه بر كشورهاي جمهوري آذربايجان و تركيه ، در داخل كشور هم مخاطبان جدي دارد شاهد حضور ٤٥ دقيقه اي علي اصغرشعردوست  بود.

در آغاز اين گفتگو مجري برنامه از احساسات دكتر شعردوست در اين ايام پرسيد و وي گفت : پس از اعياد پر سرور آغاز ماه شعبان اينك در ايام پرسوز و گداز چهارده و پانزده خرداد هستيم و ديگر بار ياد امام بيدارگرمان در جان و دل دوستدارانش زنده گشته است. اين روزها بندي از سروده معروف "آيريليق" را مكررا در خلوت و جلوت زمزمه مي كنم :
فكريندن گئجه‌لر ياتابيلميرم
بو فكري باشيمدان آتابيلميرم
نئيله بيم من سنه چاتا بيلميرم
آيريليق، آيريليق، آمان آيريليق
هر بيردرددن اولوريامان آيريليق...
براي نسل ما كه همگام با انقلاب اسلامي قد كشيده و شاهد پيروزي انقلاب اسلامي و رهبري داهيانه و عزت آفرين امام بوده اند و آن رجعت الهي را به چشم ديده اند با گذشت ربع قرن از آن جدايي جانسوز رحلت امام هنوز مثل درد و داغي تازه در درونمان سوز و شور مي آفريند.دكتر شعردوست در پاسخ به سوال مجري برنامه كه چه خاطره اي از شب و روز ارتحال امام داريد گفت: آن زمان من مدير شبكه سراسري صداي جمهوري اسلامي ايران بودم و راديو تنها رسانه ي بيست و چهار ساعته اي بود كه مردم با آن در ارتباط بودند. در پايان برنامه هاي آن شب شبكه اول تلويزيون مجري اعلام كرد كه در روند معالجات امام اختلالي پيش آمده است و از مردم براي سلامت امام درخواست دعا كرد. من در خانه ميهماني داشتم كه شاعر و اديب بود . همزمان رئيس وقت سازمان جناب آقاي محمد هاشمي طي تماسي به اينجانب گفت براي هرگونه حادثه اي آمادگي داشته باشيد. من بلافاصله به پخش راديو رفتم. برنامه هاي عادي راديو پخش ميشد ولي سيل تلفنهاي مردم كه خواهان آخرين اخبار از وضعيت سلامتي حضرت امام بودندهمه بخشهاي پخش راديو را تحت تاثير قرار داده بود. در آن زمان سيستم تلفن همراه نبود و تنها وسيله ارتباط پيج هاي يكطرفه اي بود كه مسئولين صدا وسيما دراختيار داشتند و من هرچه با رئيس وقت سازمان تماس مي گرفتم پاسخي نمي گرفتم تا اينكه بعد از اذان صبح پخش قرآن را از شبكه سراسري راديو آغاز كردم . ساعت ٧ برنامه ي زنده سلام صبح به خير راديو شروع شد. باز سيل تلفنها براي كسب آخرين وضعيت حال امام به راديو سرازير بود.ساعت حدود ٧:٤٥ بود كه  آن خبر مهم غير قابل باور مبني بر ارتحال جانگداز امام طي بيانيه ي سران سه قوه به راديو رسيد اما مجري برنامه سلام صبح به خير براي خواندن آن آمادگي نداشت . همه در پخش راديو غرق ماتم و اندوه بودند. ثانيه ها به سختي مي گذشت تا اينكه عقربه هاي ساعت ٨ صبح  را نشان داد و آرم خبر زده شد و مجري خبر در حاليكه بغض راه گلويش را بسته بود با صدايي لرزان خبر جانگداز ارتحال امام را اعلام كرد. پس از آن تا ساعت ٩ بامداد خود اينجانب تهيه كنندگي برنامه راديو را برعهده داشتم و در لابه لاي قطعات سوگوارانه دوست شاعرم كه شب قبل ميهمان من بود مرثيه گونه هايي از شاعران متقدم و متاخر به زبانهاي فارسي و تركي اجرا مي كرد كه آن مجموعه بعدها به صورت نواري با عنوان مرثيه آفتاب منتشر شد.

مجري برنامه در موضوع رابطه امام با شعر و ادبيات از دكتر شعردوست سوال كرد. وي در پاسخ گفت : "حضرت امام خميني در جايي گفته اند كه لسان شعر، بالاترين لسان است.تا قبل از ١٤ ام خرداد كه روح خميني كبير به دياري ديگرپروازكردجذابيتهاي شخصي امام دربرخي ابعادمهم جلوه نموده بود.اما پس از آن ارتحال ناباورانه به سرعت بر جذابيتهاي فردي اين بزرگمرد ديني افزوده شد.شايد اين خاصيت مردان بزرگ است كه درهنگام حيات برفراز قله هايي معين هستند اما پس از وفات نه فقط آن قله هاي مشخصرااز دست نمي دهندكه برارتفاع وتعدد قله هاي خويش مي افزايند.وقتي در روز وداع با پيكر امام در مصلاي تهران و پس از آن تشييع جنازه باشكوه بنيانگذار جمهوري اسلامي كه در حقيقت بزرگترين تشييع جنازه قرن بود مرحوم حاج سيد احمد آقا خميني غزل معروف امام با مطلع من به خال لبت اي دوست گرفتار شدم ، چشم بيمار تو را ديدم و بيمار شدم  را به نشانه قدرشناسي از امت امام تقديم مردم كردند ، بعد ديگري از شخصيت امام براي مردم كشور آشكار شد. 
براي بسياري از مردم بسيار ناباورانه بود كه مرادشان امام خميني از قريحه شعري فراواني برخوردار است.بسياري كه شخصيت امام را فقط در قالب مواجهه با حكومت ستمشاهي ديده بودندو پس از پيروزي انقلاب اسلامي فرامين و دستورات امام را در نحوه تشكيل جمهوري اسلامي و مديريت آن با تمام وجود لمس كرده بودند هنگامي كه پس از ارتحال با اشعار عرفاني امام مواجه شدندابتدا دچاربهت شدند، اما به سرعت موضوع بسيار مهمتري آنها را شگفت زده كرد و آن شخصيت جامع و ممتاز و كامل امام خميني بود.امام مرد خداست و جزخدا در زندگي اش نميبينند.همانطور كه اولين كلامش را درمقابله با طاغوت به خاطر رضايت حق بر زبان آوردو زلزله در كاخ ستم انداخت به همان اندازه در آيينه جمال او محو شدو اين را ميتوان در نقطه به نقطه ي اشعارش مشاهده كرد:
باچشم مني جمال او نتوان ديد//باگوش توئي نغمه او كس نشنيد
اين قافله از صبح ازل سوي تو رانند//تا شام ابد نيز بسوي تو روانند
قريحه شعر امام آنهم دروادي عرفان براي مردم سرزميني كه باشعر و ترانه متولد و زندگي ميكنند، برجذابيتهاي شخصيتي امام افزوده است . شعر را آنگونه كه گفته اند اگر انعكاس روح شاعر بدانيم بااندك جرعه اي نوشيدن از چشمه اشعار امام متوجه روح بزرگ و صميمي ايشان مي شويم.بزرگمردي كه درتمام مدت عمرسخت درتكاپوي برداشتن حجاب ميان خدا و خود بود:
بردار حجاب تا جمالش بيني//تا طلعت ذات بي مثالش بيني
و فقط مي توانيم بگوييم مردي باآن كلام آتشين كه در ميدان رزم ، حماسه پيروزي خون را بر شمشير تحقق بخشيدداراي چنان امتيازي در شخصيت بود كه بعد ديگر آن مصداق كامل عشق بود. و امام عاشقي به معناي تمام بود:
اي عشق ببار بر سرم رحمت خويش // اي عقل مرا رها كن اززحمت خويش
از عقل بريدم و به او پيوستم // شايد كشدم به لطف در خلوت خويش
همانطور كه ابعادشخصيتي حضرت امام و تاثيرات انقلابي كه به وجود آوردهنوز چون غنچه اي ناشكفته درروزگار معاصر باقي مانده و تاريخ آن را شكوفا خواهد كرد ، تاثيرات انقلاب امام بر ادب و هنر را نيز نسلهاي آينده بهتر و موثر تر مشاهده خواهند كرد. از يادها نرفته كه در اوايل انقلاب شاعران و هنرمندان باالهام از تحولاتي كه در جامعه به واسطه حضور امام رخ داد ، هنر خويش را به صورت جوششي معطوف به امام كرده و درباره او سرودند. 
مجري از دكتر شعردوست پرسيد آيا سروده هاي امام خميني به زبانهاي ديگر هم ترجمه شده است ؟ شعردوست پاسخ  داد: " بله ، بخشي از سروده هاي امام به زبانهاي ديگر ترجمه و شرحهاي مختلفي در باره آنها نوشته شده است اما به زبان تركي كل ديوان امام ترجمه و از سوي موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني و بعضي ناشرين ديگر ترجمه و منتشر شده است. دكتر شعردوست در پاسخ به مجري كه خواستار نمونه هايي ازترجمه ي تركي شعر امام بود چند بيت از يك غزل امام را بدين شرح قرائت كرد:
دست آن شیخ ببوسید که تکفیرم کرد// محتسب را بنوازید که زنجیرم کرد
معتکف گشتم از این پس به در پیر مغان// که به یک جرعه‌ می از هر دو جهان سیرم کرد
آب کوثر نخورم منّت رضوان نبرم// پرتو روی تو ای دوست! جهانگیرم کرد
اؤپ او شیخین الینی کیم منی تکفیر ائتدی،// سئوگيل اول محتسبی كيم منی زنجير ائتدی.
معتكف باغلانارام پير مغان درگهينه،// بير اودوم مِیله منی هر ايكيدن سير ائتدی.
آب كوثر سويو، جنّت باغی‌نین منّتینی،// چكمه‌رم، چونكو منی دوست جهانگير ائتدی
مجري به عنوان آخرين سوال در مورد روز شعر و ادب ايران و استادشهريار سوال كرد و گفت شما كه مبتكر ايجاد روزي در تقويم كشور به نام روز شعر و ادب ايران و بزرگداشت استاد شهريار هستيد آيا در سروده هاي شهريار نمونه هايي از پرداختن به امام خميني را سراغ داريد؟ شعردوست در پاسخ گفت : اين بحثي بسيار دراز دامن است به نحوي كه مي توان گفت استاد شهريار قبل از پيروزي انقلاب اسلامي همراهي با انقلابيون و نهضت امام خميني را آغاز كرده بود كه نمونه هاي زيبايي كه حتي پيروزي انقلاب اسلامي را پيش بيني كرده باشند در مجموعه آثار استاد وجود دارد و آن چكامه ي معروف استاد شهريار كه در هنگام ورود امام به ايران در ١٢ بهمن سال ٥٧ بر اساس بيتي از سعدي سرودند كه سعدي گفته است :  
بــه زیورهــا بیــارایند مــــردم گلــــعذارن را  //  تو شاخ گل چنان زیبا که زیورها بیارایی
كه استاد شهريار سروده است :
تو آن سروی که چون سر بر کُنی سرها بیارایی//و گر ســــرور شدی آیین ســــرورهــــا بیـــارایی
به نقــــاش ازل مانی کـــــه با نقشی جهان آرا//چمن هـــــا بـــا گل و سرو و صنوبرها بیـــارایی
نه هــــر کـو کـــاروان راند رموز رهبــری داند//تو روح الـلـه رهــی داری  که رهبــرها بیــارایی
كه اين چكامه در چهارده بيت ادامه پيدا مي كند و با اين مقطع به پايان ميرسد كه :
تو خود هم (شهریارا) گوهرآرایی و گوهر سنج//به هر گنجت گذار افتاد گــوهــر ها بیـــارایی 
مجري درپايان ضمن تاكيد بر روز شعر و ادب گفت : "بعضا شاهد چالشها و مخالفتهايي با نامگذاري روز شعر و ادب فارسي ايران به نام استاد شهريار هستيم . آيا امسال براي اين روز تمهيداتي انديشيده شده است ؟"

دكتر شعردوست پاسخ داد:  "براساس اخباري كه من در دسترس دارم امسال ٢٧ شهريور شكوهمندتر از هرسال گرامي داشته خواهدشد.سال گذشته وزير محترم فرهنگ و ارشاد اسلامي ياد استاد شهريار را با حضور شاعران برجسته كشورمان درسطح ملي گرامي داشتند.در مذاكراتي كه طي هفته جاري با استاندار محترم آذربايجان شرقي داشتم ايشان نيز بر برگذاري شكوهمند ياد استادشهريار در شهريورماه امسال تاكيد كردند.بعضي از نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي نيز در اين باره پيشقدم شده و با اينجانب گفتگوهايي داشتند. در مجموع من فكر مي كنم امسال شاهدشكوهمندترين مراسم بزرگداشت استادشهريار در تبريز ، تهران و حتي خارج از كشور خواهيم بود"

خواندن 1305 دفعه آخرین ویرایش در شنبه, 17 خرداد 1393 ساعت 04:30

نظر دادن

یادی از دوران نمایندگی در مجلس شورای اسلامی

پشت صحنه حضورم در برنامه زير نور ماه در شبكه جهانى سحر

تازه ها

درگذشت احياگر موسيقي «فلك» ،  صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/12/2

درگذشت احياگر موسيقي «فلك» ، صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/12/2

دوشنبه, 03 ارديبهشت 1403 09:35

استاد دولتمند خال‌اف‌ خواننده «آمدم ‌اي شاه پناهم بده» و «دور مشو، دور مشو» به ابديت پيوست.  دوست گرامي‌ام استاد دولتمند خال‌اف، آهنگساز، نوازنده و احياگر موسيقي «فلك»‌ دار فاني را...

بعثت شادابي حيات - صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/11/18

بعثت شادابي حيات - صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/11/18

پنج شنبه, 19 بهمن 1402 12:00

غبار كدورت و تيرگي فرونشسته بر جهان چنان غليظ بود كه گويي هيچ صبحي در پس پرده نيست و خورشيد روشناي خويش را براي هميشه از زمين برگرفته است و...

حضور در تئاتر لیلی و مجنون در تالار وحدت ؛ نمایشی از یعقوب صدیق جمالی

حضور در تئاتر لیلی و مجنون در تالار وحدت ؛ نمایشی از یعقوب صدیق جمالی

سه شنبه, 10 بهمن 1402 18:18

نمایش لیلی و مجنون به کارگردانی و نویسندگی یعقوب صدیق جمالی به زبان ترکی آذربایجانی بر اساس مثنوی «لیلی و مجنون» اثر حکیم ملا محمد فضولی در تالار وحدت تهران...

بزرگداشت هشتادوچهارمین سالگرد تولد استاد ساوالان

بزرگداشت هشتادوچهارمین سالگرد تولد استاد ساوالان

پنج شنبه, 21 دی 1402 18:25

روز یکشنبه سوم دی ماه کانون هنرمندان آذربایجان در تهران ، مراسمی به مناسبت هشتاد و چهار سالگی استاد حسن مجید زاده متخلص به ساوالان برگزار کرد . در این...

" جلوه رفیع جلال "، پاسداشت نیم قرن تلاش استاد جلال رفیع در عرصه روزنامه نگاری

" جلوه رفیع جلال "، پاسداشت نیم قرن تلاش استاد جلال رفیع در عرصه روزنامه نگاری

پنج شنبه, 21 دی 1402 15:22

تالار سید محمود دعائی در موسسه اطلاعات روز سه شنبه دوازدهم دی ماه شاهد مراسمی به یاد ماندنی بود . این مراسم که برای تجلیل از خدمات نیم قرن استاد"...

پای سخن شاگرد استاد شهریار ؛ بسیاری از اشعار شهریار منتشر نشده است.

پای سخن شاگرد استاد شهریار ؛ بسیاری از اشعار شهریار منتشر نشده است.

سه شنبه, 23 آبان 1402 15:34

 شاعر و نویسنده زبان و ادبیات فارسی و از شاگردان استاد شهریار بیان کرد:متاسفانه شهریار شناسی در ایران هنوز بسیار ضعیف است، درحالیکه در دانشکده های پیرامونی لااقل در دانشکده...

حق تكثير كليه محتواى تصويرى، صوتى و نوشتارى اين وبسايت متعلق است به على اصغر شعردوست .