جمعه, 12 خرداد 1391 ساعت 04:30

معرفی شش اثر از دکتر علی اصغر شعردوست در روزنامه کثیرالانتشار اطلاعات

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
روزنامۀ اطلاعات در صفحه فرهنگی روز سه شنبه 9 خرداد 1391 شش کتاب از دکتر علی اصغر شعردوست سفیر ایران در تاجیکستان را معرفی کرده است. با اینکه معرفی بعضی از آثار مذکور پیشتر در این سایت انجام شده است اما تلخیصی از معرفی روزنامۀ اطلاعات را که در حقیقت معرفی کتب از دیدگاه آن روزنامه می باشد تقدیم خوانندگان می شود:
 
تاريخ ادبيات تاجيكستان
ناشر: شركت انتشارات
علمي و فرهنگي
چاپ اول: 1390
613ص ـ 18000 تومان
مؤلف محترم در اثر حاضر تلاش كرده ضمن تشريح اوضاع ادبيات نوين تاجيكستان در هر دوره، به جوانب مختلف موثر بر جريانهاي فكري و ادبي نيز پرداخته شود. در تهيه اين رساله از نظرها و ديدگاه‌هاي اكثر نويسندگان و شعرا و محققان ادبيات تاجيك استفاده شده است.در فصل اول اين كتاب به مباحثي همچون چشم‌اندازي به تاريخ آسياي مركزي، ماوراءالنهر و بخارا، دوره حكومت امير حيدر، دوره حكومت امير نصرالله، رقابت انگليس و روسيه و الحاق آسياي ميانه به روسيه، تأسيس تركستان و مباحثي تاريخي از اين دست مي‌پردازد. در فصل دوم مسائل مربوط به اوضاع فرهنگي و آغاز روشنگرايي در آسياي ميانه، بيداري شرق، تحولات منطقه و ديدگاه روشنفكران در آسياي‌ميانه و زندگي و آثار برخي روشنفكران اين دوران را، از جمله دلشاد برنا، عبدالقادر خواجه سودا و شمس‌الدين شاهين واكاوي مي‌كند.در فصل سوم به بررسي و تحليل جنبش جديديه از جمله مكتبهاي روسي، محلي، مكاتب اصول جديد، مدارس سنتي، و نيز معرفي نمايندگان ادبيات جديد پرداخته است. در فصلهاي چهارم و پنجم، پيامدهاي انقلاب بخارا و تأثير آن بر ادبيات تاجيك، شكل‌گيري ادبيات شوروي تاجيك و بنيانگذاران ادبيات شوروي تاجيك، به ويژه لاهوتي و عيني و نيز ادوار ادبيات شوروي تاجيك، از سال 1917 تا به امروز پرداخته شده است. علاوه بر اين، در فصل پنجم به آثار پيشگامان نظم و نثر معاصر تاجيك اشاره شده است.فصل ششم پژوهشي در زمينه ادبيات نمايشي تاجيكستان و نمايشنامه‌نويسي در اين كشور است و فصل هفتم مشتمل بر مطبوعات تاجيكستان و نيز تاريخ ادبيات تاجيك به روايت تصوير در قالب آلبوم عكسي جامع است.
 
ايران در شعر معاصر تاجيكستان
ناشر: شركت انتشارات علمي و فرهنگي
چاپ اول: 1389
384ص ـ 9000 تومان
شاعران معاصر تاجيكستان در كتاب حاضر با شيفتگي و اخلاص به زبان فارسي، چنان تصوير باشكوهي از سرزمين فرهنگ‌پرور ايران در برابر چشم خواننده ترسيم مي‌كنند كه گويي خود اكنون جزيي از همين سرزمين‌اند و هرگز شكافي در طول تاريخ ميان ايران و تاجيكستان ايجاد نشده است. در كوششي كه براي گردآوري اشعار دلدادگان ايران زمين صورت پذيرفته است، خواننده با نام و شعر شاعران در قالب‌هاي گوناگون يكصد سال اخير آشنا مي‌شوند و به خوبي مي‌تواند تصويري از آنچه در عرصه شعر تاجيكستان گذشته است، به دست آورد.
اين اثر در قالب شش فصل سامان يافته است: پيوند دوستي، زبان فارسي، ايرانيان و تاجيكان، فرهنگ‌، تاريخ و مشاهير ايران زمين، در ستايش شهرها و جاهاي ايران، با شاعران و چهره‌هاي معاصر ايران، انقلاب اسلامي و امام خميني(ره) در شعر تاجيك.
در بخشي از مقدمه اين كتاب مي‌خوانيم: «بايد اين كتاب را بخشي از گزارش‌نامه مجاهدت فرهنگي يك ملت به شمار آورد و فراز و فرود زندگي فرهنگي آنان را در لابه‌لاي سطور اين كتاب جستجو كرد. از آنجا كه تقريباً تمامي شاعران تاجيكستان در خصوص ايران و فرهنگ ايراني و انقلاب اسلامي شعر سروده‌اند، اين كتاب نمونه‌اي از شعر چند دهه گذشته تاجيك به شمار مي‌آيد و خواننده به واقع، گلچيني از شعر معاصر تاجيك را پيش چشم دارد.»
 
چشم‌انداز شعر معاصر تاجيكستان
ناشر: انتشارات بين‌المللي المهدي
336 ص ـ 7000 تومان
كتاب حاضر نخستين مجموعه علمي درباره شعر قرن بيست تاجيكان آسياي ميانه مي‌باشد و مولف در آن به بيان فراز و فرودهاي ادبيات معاصر تاجيك پرداخته است.اين كتاب در شش بخش به مطالب زير پرداخته است: نگاهي به گذشته (ماوراءالنهر پيش از اسلام، آغاز ادبيات دري، گذشته سياسي و ادبي ماوراءالنهر)، تكوين و تحول تصوير در شعر تاجيكستان، درونمايه شعر، انواع شعر و تحول آنها در شعر تاجيكستان، موسيقي و عناصر آهنگزا در شعر معاصر تاجيكستان، تاثير شعر ايران بر شعر معاصر تاجيكستان.
محقق ارجمند در اين رساله تأكيد مي‌كند كه گرايش شاعران تاجيك به تصويرآفريني اساساً از سالهاي قبل آغاز شده و اكنون رو به رشد و گسترش است.
 
در مكتب شاعران آذربايجان
از قطران تا شهريار
ناشر: شهرياران
چاپ اول: 1390
400 ص ـ 9500 تومان
اين كتاب مشتمل بر يازده فصل است. نگارنده در هر يك از فصول، به تفكيك به معرفي كامل شاعر، بررسي جايگاه، آثار، موضوع اشعار و نمونه‌هايي از اشعار او در قالب‌هاي مختلف مي‌پردازد.
مولف محترم در فصل آغازين كتاب خويش به شرح و تفصيل جامع سبك آذربايجاني، از آغاز شعر فارسي تا كنون، و زمان نفوذ و گسترش زبان فارسي و ظهور شاعران پارسي‌گوي در آذربايجان‌ پرداخته است. فصل دوم به بررسي شعر عصر صفوي و شاعران آذربايجان، ويژگي‌هاي مهم سبك هندي و نقش شاعران آذربايجان در تكوين و تشكيل سبك هندي اختصاص يافته است.
در فصلهاي بعدي، پارسي‌گويان برجسته آذري سده پنجم هجري، مانند قطران تبريزي، خاقاني شرواني، نظامي گنجوي و ... تا شاعران صاحب‌نام آذري دوره مشروطيت و معاصر، مانند ايرج ميرزا، پروين اعتصامي و استاد شهريار، به تفكيك قرن معرفي مي‌شود.
 
نقش ايام
(جستارهايي در جغرافياي فرهنگي فرارودان)

ناشر: شهر ياران
چاپ اول: 1389
461 ص
كتاب حاضر مشتمل بر 58 مقاله و متن سخنراني نگارنده، پيرامون فرهنگ و ادب همسايه‌هاي شمالي ايران و وجه اشتراك آنان با ادبيات ايراني است كه از ميان آنها مي‌توان به اين موارد اشاره كرد: امامعلي رحمان، آن گونه كه من مي‌شناسم، شبنم يك صبح خندانيم ما، سهم تاجيكان و ايرانيان در بناي تمدن جهاني، پيرامون زبان و ادبيات ملي، رودكي بزرگترين معمار زبان پارسي، پير شوريده بلخ، سند هويت فرهنگي، شهريارِ شهرِ ياران، ويژگيهاي زبان شناختي اشعار آذري شهريار، همراه با جلال، گستره فرهنگ و زبان فارسي، تعامل فرهنگي و رابطه خط و زبان، گذري به ادبيات منظوم تاجيك، مروري بر سفرنامه‌نويسي، تجربه كارآمد صلح در تاجيكستان، درآمدي بر هنرهاي نمايشي، آسياي مركزي و مسئله هويت ملي، مسافر سرزمين افسانه‌ها و اساطير و ...
 
يادگار روزگار
(جلد دوم)
ناشر: سروش
چاپ اول: 1388
377ص ـ 7000 تومان
اثر حاضر جلد دوم از مجموعه مقالات دكتر علي‌اصغر شعردوست است كه در نه بخش تهيه و تدوين يافته است، بخش نخست «عطر گل‌محمدي» نام دارد كه شامل 27 مقاله درباره حضرت محمد(ص)، حضرت فاطمه(س)، امام علي(ع)، امام حسين(ع)، امام رضا(ع) و امام مهدي(عج) و همچنين چند مقاله درباره ماه رجب و رمضان و ليالي قدر است.
«زندگي‌ام بي‌ياد تو مباد» عنوان بخش دوم است كه مشتمل بر 13 مقاله درباره فاطمه(س) و روز مادر و امام خميني(ره) است. بخش سوم شامل 17 مقاله در خصوص «زمينه‌ها و پيامدهاي انقلاب اسلامي ايران» است. بخش چهارم به 4 مقاله درباره «نوروز و روز نو» اختصاص يافته است.
بخش پنجم «جامعه، دولت و سياست» نام دارد كه عناوين برخي مقالات آن بدين قرار است: آزادي جزو فطرت انسان است، قانون اساسي منشور ميثاق ماست، راهكارهاي عملي در رسيدن به وحدت و امنيت ملي، فصلي جديد در حيات بين‌المللي جمهوري اسلامي ايران، روز قدس، روز فرياد عليه اشغالگران صهيونيست. عناوين برخي مقالات بخش ششم با عنوان «نقد، نظر و روايت» بدين شرح است: سروي بلند قامت در سرزمين طوفانها، شهريار، رسالت قلم را همواره فراياد داشت، نگاهي به شعر نخجوان، افغانستان و نابودي مباني ملي و فرهنگي.
بخش هفتم مشتمل بر 26 مقاله در خصوص «فرهنگ و هنر و وسائل ارتباط جمعي» و بخش بعدي حاوي دو مقاله درباره «شهد شهادت و شهيد» و در نهايت بخش آخر دربردارنده چهار مقاله به زبان تركي است.
 
خواندن 1104 دفعه آخرین ویرایش در جمعه, 12 خرداد 1391 ساعت 04:30

نظر دادن

یادی از دوران نمایندگی در مجلس شورای اسلامی

پشت صحنه حضورم در برنامه زير نور ماه در شبكه جهانى سحر

تازه ها

درگذشت احياگر موسيقي «فلك» ،  صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/12/2

درگذشت احياگر موسيقي «فلك» ، صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/12/2

دوشنبه, 03 ارديبهشت 1403 09:35

استاد دولتمند خال‌اف‌ خواننده «آمدم ‌اي شاه پناهم بده» و «دور مشو، دور مشو» به ابديت پيوست.  دوست گرامي‌ام استاد دولتمند خال‌اف، آهنگساز، نوازنده و احياگر موسيقي «فلك»‌ دار فاني را...

بعثت شادابي حيات - صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/11/18

بعثت شادابي حيات - صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/11/18

پنج شنبه, 19 بهمن 1402 12:00

غبار كدورت و تيرگي فرونشسته بر جهان چنان غليظ بود كه گويي هيچ صبحي در پس پرده نيست و خورشيد روشناي خويش را براي هميشه از زمين برگرفته است و...

حضور در تئاتر لیلی و مجنون در تالار وحدت ؛ نمایشی از یعقوب صدیق جمالی

حضور در تئاتر لیلی و مجنون در تالار وحدت ؛ نمایشی از یعقوب صدیق جمالی

سه شنبه, 10 بهمن 1402 18:18

نمایش لیلی و مجنون به کارگردانی و نویسندگی یعقوب صدیق جمالی به زبان ترکی آذربایجانی بر اساس مثنوی «لیلی و مجنون» اثر حکیم ملا محمد فضولی در تالار وحدت تهران...

بزرگداشت هشتادوچهارمین سالگرد تولد استاد ساوالان

بزرگداشت هشتادوچهارمین سالگرد تولد استاد ساوالان

پنج شنبه, 21 دی 1402 18:25

روز یکشنبه سوم دی ماه کانون هنرمندان آذربایجان در تهران ، مراسمی به مناسبت هشتاد و چهار سالگی استاد حسن مجید زاده متخلص به ساوالان برگزار کرد . در این...

" جلوه رفیع جلال "، پاسداشت نیم قرن تلاش استاد جلال رفیع در عرصه روزنامه نگاری

" جلوه رفیع جلال "، پاسداشت نیم قرن تلاش استاد جلال رفیع در عرصه روزنامه نگاری

پنج شنبه, 21 دی 1402 15:22

تالار سید محمود دعائی در موسسه اطلاعات روز سه شنبه دوازدهم دی ماه شاهد مراسمی به یاد ماندنی بود . این مراسم که برای تجلیل از خدمات نیم قرن استاد"...

پای سخن شاگرد استاد شهریار ؛ بسیاری از اشعار شهریار منتشر نشده است.

پای سخن شاگرد استاد شهریار ؛ بسیاری از اشعار شهریار منتشر نشده است.

سه شنبه, 23 آبان 1402 15:34

 شاعر و نویسنده زبان و ادبیات فارسی و از شاگردان استاد شهریار بیان کرد:متاسفانه شهریار شناسی در ایران هنوز بسیار ضعیف است، درحالیکه در دانشکده های پیرامونی لااقل در دانشکده...

حق تكثير كليه محتواى تصويرى، صوتى و نوشتارى اين وبسايت متعلق است به على اصغر شعردوست .