دوشنبه, 01 آبان 1391 ساعت 03:30

برگزاری نشست تخصصی نمایندگان مناطق آزاد و ویژه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
نشست تخصصی مدیران عامل مناطق آزاد و ویژه ایران و تاجیکستان با حضور جناب آقای موحدی معاون دبیرخانه شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشورمان و جناب آقای امید دولت زاده معاون وزیر رشد و توسعه اقتصادی تاجیکستان برگزار شد و تفاهم نامه همکاری میان مناطق آزاد ایران و تاجیکستان به امضا مقامات دو کشور رسید.
در این نشست علیرضا موحدی معاون توسعه مدیریت دبیرخانه شورا با اشاره به پیشینیه فرهنگی و تاریخی میان مردم ایران و تاجیکستان، این امر را عاملی مهم در ایجاد روابط در حوزه های مختلف و گسترش تعاملات اجتماعی و اقتصادی دانستند و گسترش هر چه بیشتر این مناسبات را موجب افتخار کشور مقابل خواندند.
معاون توسعه مدیریت دبیرخانه شورای مناطق آزاد به معرفی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران پرداخته و افزودند: در حال حاضر هفت منطقه آزاد تجاری صنعتی و 16 منطقه ویژه اقتصادی در کشورمان فعالیت دارد که برنامه ای برای گسترش مناطق ویژه اقتصادی وجود دارد. همچنین در جنوب ایران مناطق آزاد چابهار، قشم و کیش امکان دسترسی به آب های آزاد و بین المللی را دارند؛ منطقه آزاد اروند در هم جواری کشور عراق و در شمال ایران منطقه آزاد انزلی پایلوت حمل و نقل بندری به کشورهای آسیای میانه را داراست و مناطق آزاد ارس و ماکو در شمال غربی ایران در همسایگی جمهوری نخجوان، ارمنستان و ترکیه قرار گرفته اند.
آقای موحدی به مزیت های موجود در مناطق آزاد کشورمان اشاره کردند و از جمله مزایای آن را معافیت مالی در فعالیت های اقتصادی در مناطق آزاد، معافیت از عوارض معمول در کشور، برقراری مقررات اختصاصی کار، اشتغال و امور اجتماعی، برقراری معافیت ارزش افزوده برای محصولات تولیدی در مناطق آزاد و وجود مقررات مبادلات تجاری مناطق آزاد ایران با سایر کشورها بر شمردند.
در ادامه این نشست نیز آقای امید دولت زاده معاون وزیر رشد و توسعه اقتصادی تاجیکستان با تاکید بر توجه روسای جمهور دو کشور ایران و تاجیکستان بر افزایش همکاری های اقتصادی و بازرگانی میان دو کشور تاکید کردند.
آقای امید دولت زاده اظهار نمودند که: توانمندی های مناطق آزاد در این نشست معرفی شد و در واقع برگی تازه و جدید از همکاری میان مناطق آزاد ایران و تاجیکستان رقم خورد و امیدوارم بتوانیم با استفاده از تمام توانمندی های اقتصادی و بازرگانی مناطق آزاد ایران به پیشرفت مناطق آزاد در تاجیکستان کمک کنیم.
ایشان هنچنین وجود بندر چابهار را به عنوان یک مسیر ترانزیتی حائز اهمیت برای تجار و بازرگانان تاجیکی برای حمل و نقل کالاها، جزیره کیش برای گسترش صنعت گردشگری و نیز منطقه آزاد ارس برای همکاری های ترانزیتی در مرزها را برای تاجیکستان بسیار مثمر ثمر دانستند.
امید دولت زاده اظهار داشت: اقتصاد تاجیکستان به ورود تکنولوژی نیاز دارد و پیشرفت های مناطق آزاد ایران و تاجیکستان در این راه می تواند بسیار مفید باشد.
ایشان در ادامه سخنان خود تاکید کردند: تاجیکستان می تواند از شبکه های تجاری و صنایع بسته بندی ایران کمک های بسیاری بگیرد همچنین ایران نیز می تواند از منابع عظیم معدنی در این کشور بهره برداری کند.
در این نشست مدیران عامل مناطق آزاد چابهار و ارس به معرفی ظرفیت ها و پتانسیل های موجود در منطقه متبوع خود پرداختند. همچنین مدیران مناطق آزاد سغد، پنج، دنقره و خجند در تاجیکستان نیز در این نشست به معرفی امکانات منطقه خود به اعضاء هیئت ایرانی پرداختند.
خواندن 1160 دفعه آخرین ویرایش در دوشنبه, 01 آبان 1391 ساعت 03:30

نظر دادن

یادی از دوران نمایندگی در مجلس شورای اسلامی

پشت صحنه حضورم در برنامه زير نور ماه در شبكه جهانى سحر

تازه ها

درگذشت احياگر موسيقي «فلك» ،  صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/12/2

درگذشت احياگر موسيقي «فلك» ، صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/12/2

دوشنبه, 03 ارديبهشت 1403 09:35

استاد دولتمند خال‌اف‌ خواننده «آمدم ‌اي شاه پناهم بده» و «دور مشو، دور مشو» به ابديت پيوست.  دوست گرامي‌ام استاد دولتمند خال‌اف، آهنگساز، نوازنده و احياگر موسيقي «فلك»‌ دار فاني را...

بعثت شادابي حيات - صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/11/18

بعثت شادابي حيات - صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/11/18

پنج شنبه, 19 بهمن 1402 12:00

غبار كدورت و تيرگي فرونشسته بر جهان چنان غليظ بود كه گويي هيچ صبحي در پس پرده نيست و خورشيد روشناي خويش را براي هميشه از زمين برگرفته است و...

حضور در تئاتر لیلی و مجنون در تالار وحدت ؛ نمایشی از یعقوب صدیق جمالی

حضور در تئاتر لیلی و مجنون در تالار وحدت ؛ نمایشی از یعقوب صدیق جمالی

سه شنبه, 10 بهمن 1402 18:18

نمایش لیلی و مجنون به کارگردانی و نویسندگی یعقوب صدیق جمالی به زبان ترکی آذربایجانی بر اساس مثنوی «لیلی و مجنون» اثر حکیم ملا محمد فضولی در تالار وحدت تهران...

بزرگداشت هشتادوچهارمین سالگرد تولد استاد ساوالان

بزرگداشت هشتادوچهارمین سالگرد تولد استاد ساوالان

پنج شنبه, 21 دی 1402 18:25

روز یکشنبه سوم دی ماه کانون هنرمندان آذربایجان در تهران ، مراسمی به مناسبت هشتاد و چهار سالگی استاد حسن مجید زاده متخلص به ساوالان برگزار کرد . در این...

" جلوه رفیع جلال "، پاسداشت نیم قرن تلاش استاد جلال رفیع در عرصه روزنامه نگاری

" جلوه رفیع جلال "، پاسداشت نیم قرن تلاش استاد جلال رفیع در عرصه روزنامه نگاری

پنج شنبه, 21 دی 1402 15:22

تالار سید محمود دعائی در موسسه اطلاعات روز سه شنبه دوازدهم دی ماه شاهد مراسمی به یاد ماندنی بود . این مراسم که برای تجلیل از خدمات نیم قرن استاد"...

پای سخن شاگرد استاد شهریار ؛ بسیاری از اشعار شهریار منتشر نشده است.

پای سخن شاگرد استاد شهریار ؛ بسیاری از اشعار شهریار منتشر نشده است.

سه شنبه, 23 آبان 1402 15:34

 شاعر و نویسنده زبان و ادبیات فارسی و از شاگردان استاد شهریار بیان کرد:متاسفانه شهریار شناسی در ایران هنوز بسیار ضعیف است، درحالیکه در دانشکده های پیرامونی لااقل در دانشکده...

حق تكثير كليه محتواى تصويرى، صوتى و نوشتارى اين وبسايت متعلق است به على اصغر شعردوست .