سه شنبه, 28 خرداد 1392 ساعت 04:30

گزارشی از برگزاری و بازتاب انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
صبح روز جمعه 24 خرداد در نخستین ساعات آغاز به کار حوزه های انتخاباتی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران، ایرانیان مقیم تاجیکستان هم زمان با هموطنان خود در ایران همیشه سرافراز، برای شرکت در این دوره از انتخابات در پای صندوق‌های اخذ رأی در محل مسجد ولی عصر (عج) واقع در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران حاضر شدند و کاندیدای مورد نظر خود را انتخاب کردند.
دکتر شعردوست سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان به هنگام حضور در محل حوزه رأی گیری و پس از انداختن رای خود در صندوق، تقارن ایام انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری با ایام شریف ماه شعبان و تقارن آن با روز ولادت حضرت ابا عبداله الحسین و روز پاسدار و اعیاد شعبانیه را یکی از عوامل مضاعف شدن شور و شوق مردم و انگیزه بیشتر آنان برای حضور هرچه با شکوه تر عنوان کردند و افزودند: مردمان ما همیشه در کنار اینکه شرکت در انتخابات را یک وظیفه برای صیانت از انقلاب می دانسته اند یک نوع وظیفه عبادی هم تلقی می کردند. با فرا رسیدن این ایام و تقارن ایام تولد امامان هدایت، امام حسین (ع) و امام سجاد (ع) همچنین حضرت ابوالفضل(ع) باز این امر را رونق بیشتری یافته است و امروز شاهد هستیم که از اولین ساعات صبح حتی قبل از اینکه آغاز به کار صندوق ها را اعلام کنیم جمعیت قابل ملاحظه ای برای شرکت در انتخابات حاضر بودند. حضور امروز ایرانیان قابل توجه و سپاس و تقدیر است. خدا را شاکریم و از عزیزانی که در این مرحله مهم به وظیفه انقلابی، دینی و تاریخی خود عمل کرده اند صمیــمانه تـــشکر می کنیم.
سفیر کشورمان این فصل از سال را برای میزان حضور ایرانیان در کشور تاجیکستان، بواسطه فرا رسیدن آخر سال تحصیلات دانشگاهی و برگزاری امتحانات و از سوی دیگر آماده شدن تعدادی از دانشجویان مقاطع بالای تحصیلی برای دفاع از رساله خود با در نظر گرفتن مشکلات بسته بودن شورای دفاع، زمانی متعادل برای حضور تعداد ایرانیان در تاجیکستان ذکر کردند و گفتند: تعداد زیادی از ایرانیان در محل شعبه شماره 1 اخذ رأی در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان واقع در مسجد ولی عصر (عج) سفارت ایران برای رأی دادن حضور پیدا کرده اند. صندوق دیگر ما در محل سنگ توده است که ما حدود 150 الی 200 نفر مهندس، تکنیسین و نیروهای فنی اعزامی از ایران را در آن منطقه داریم که بعضا با خانوادهای خود در آن منطقه سکونت دارند و برای آنکه مجبور به آمدن به دوشنبه نباشند یک صندوق رأی را نیز در آن محل مستقر کرده ایم. تا علاوه بر این عزیزان، افرادی که در شهرهای نزدیک به سنگ توده زندگی می کنند بتوانند در صندوقی که در سنگ توده هست رأی بدهند.  
لازم به ذکر است که در این دوره از انتخابات به مانند دوراه های پیشین، حضور ایرانیان چشمگیر بوده و در این بین نمی توان سهم عمده ایرانیان مقیم خارج از کشور را نادیده گرفت، ایرانیان مقیم تاجیکستان از نخستین ساعات صبح روز جمعه تا ساعات پایانی اعلام شده برای تمدید انتخابات از سوی وزارت کشور، برای انداختن رأی خود در دورن صندوق، در محل دو حوزه انتخاباتی تعیین شده حضور پیدا کردند و با رأی خود در تعیین آگاهانه سرنوشت کشور با هم میهنان داخل مرز ایران اسلامی همدلی و مشارکت نمودند.
دکتر شعردوست سفیر جمهوری اسلامی ایران پس از پایان وقت تعیین شده برای رأی گیری از سوی وزارت کشور، از روند کار و نظارت عوامل اجرایی در مدیریت دو شعبه اخذ رأی اظهار رضایت نمودند و حضور فعال ایرانیان مقیم تاجیکستان را عاملی موثر در ایجاد شور انتخاباتی مضاعف در این دوره دانستند و گفتند:براي اخذ راي ايرانيان ساكن تاجیکستان، در يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري يك شعبه ثابت در محل اين سفارت و يك شعبه سيار در محل طرح ايراني سنگ توده ۲در استان ختلان تاجيكستان استقرار يافته بود که بعد از اتمام زمان راي گيري شمارش آرا نيز آغاز گردید و طي يك صورت جلسه نتيجه شمارش آرا به وزارت خارجه در تهران اعلام شد.
گفتنی است که انتخابات یازدهمین دوره از ریاست جمهوری اسلامی ایران بازتاب های خاص خود را نیز در میان تاجیکان و رسانه های کشور تاجیکستان داشته است. برخی از تاجیکان طی گفتگو با خبرنگاران ایرانی در خصوص انتخابات این دوره از ریاست جمهوری چنین گفته اند:
        انتخابات ايران واقعا در محيطي شفاف ، مطابق معيارهاي دموكراسي و كاملا سالم برگزار مي شود.  مردم ايران، دوست و برادر تاجيكستاني ها و معتقد به قرآن و آموزه هاي اسلامي هستند و در ميان ۵۶كشور عضو سازمان همكاري اسلامي سربلند بوده اند. ايران بدون توجه به ياوه گويي هاي دشمنان به پيشرفت هاي بزرگي دست يافته است و كشور ما تاجيكستان بايد به اين همه پيشرفت كشور دوست و همزبان خود افتخار كند. ايراني ها توانسته اند در ۳۴سال كشوري پيشرفته و نظامي مقتدر را در صحنه سياسي جهان بسازند. مردم ما در مورد رقابت سياسي كشور دوست خود چگونه با محبت حرف مي زنند و همه مردم تاجيك خواستار سربلندي بيشتر ايران هستند چون پيشرفت ايران را پيشرفت و ترقي كشور خود مي دانند.
 معاون امام مسجد امام اعظم شهر دوشنبه در گفت وگو هود با خبرنگاران و گزارشگران ایرانی در خصوص انتهابات ایران چنین اظهار داشت : در انتخابات ايران هر كسي پيروز شود ، فرزند ما است و ما همه نامزد هاي رياست جمهوري ايران در اين رقابت سياسي را برادر خود مي دانيم. وي تاكيد كرد: هر كسي كه به منصب رياست جمهوري در ايران برسد مطمئنا به تقويت روابط ايران و تاجيكستان اهميت مي دهد.
بابا جان حاجي تاجر و ساكن شهر دوشنبه نيز در گفت و گوی خود چنین بیان داشت: انتخابات شفاف ايران ، آمريكا را به لرزه مي اندازد. شركت مردم كشور دوست و برادر ما در انتخابات در مقايسه با آمريكا كه خود را سردمدار و حامي دموكراسي معرفي مي كند ، بسيار بالاتر است. هشت نامزد كه دوتايشان انصراف دادند خودش نشانه دموكراسي است و من براي برادران ايراني از خدا توفيق مي خواهم.
 سليم جان ساكن شهر دوشنبه هم گفت: كسي كه در اين معركه (رقابت) سياسي پيروز مي شود، بايد او را پذيرفت و به او تبريك گفت. وي افزود: انتخابات متعدد در ايران براي كشور هاي حوزه خليج فارس و همه كشورهاي عربي يك درس بزرگ است بايد آنها اين تجربه را براي خود بكار گيرند.
شبكه اول تلويزيون تاجيكستان نيز روز جمعه در گزارشي اعلام كرد: در اين رقابت سياسي از دو جناح اصلاح طلب و اصول گرا شخصيت هاي مهمي حضور دارند.
دیگر رسانه هاي مختلف تاجيكستان نيز ديدگاه هاي مختلف كارشناسان درباره ميزان شانس قبولي هر يك از نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري ايران را بررسي كردند. این پایگاه‌های خبری با اشاره به اهمیت این رویداد مهم سیاسی برای ایران به تاثیر مثبت آن به تحولات سایر کشورهای منطقه تاکید می‌کنند. «آسیا پلوس» خبرگزاری مستقل تاجیکستان در مطلبی با استناد به گزارش پایگاه‌های خبری ایران از استقبال گرم مردم ایران در نخستین ساعات پس از گشایش مراکز رای گیری خبر داد. سامانه خبری این پایگاه با ذکر اسامی هر کدام از شش نامزد انتخابات بر محبوبیت و جایگاه برخی از این نامزدهای انتخاباتی اشاره کرد. بنا به تاکید این پایگاه، انتخابات یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران بوده و از نگاه سیاسی یکی از حساس‌ترین این انتخابات‌ها به شمار می‌رود. «اوستا» یک پایگاه دیگر خبری تاجیکستان نیز با انتشار مطلبی در مورد ایران بر حضور پرشور و مشارکت گسترده مردم در اولین ساعات رای گیری اشاره کرده است. این پایگاه خبری همچنین بنا به گزارش مقدماتی چنین گفته است که بیش از 4 هزار افراد واجد رای در تاجیکستان در محل سفارت رای خود را برای نامزدهای مورد نظر خود به صندوق انداختند. این پایگاه با اشاره به روابط نیک و برادرانه ایران و تاجیکستان، ساخت نیروگاه «سنگ‌توده 1 » را از طرح‌های مهم دولت ایران در دوران هشت سال ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد دانست که تا چند ماه دیگر کرسی ریاست جمهوری را به جانشین خود واگذار خواهد کرد. به گفته این منبع، با انتخاب رئیس جمهور جدید در ایران و تشکیل دولت جدید، روابط دو کشور وارد فصلی تازه خواهد شد. این پایگاه تاکید کرده که ایران به عنوان بزرگترین کشور آسیایی در 135 کشور جهان سفارت داشته و امروز در هر کدام از این نمایندگی‌های سیاسی انتخابات ریاست جمهور آینده در حال برگزاری است. رادیو «آواز تاجیک» در برنامه ویژه‌ای با رجوع به تاریخ ایران اسلامی انتخابات روز جمعه را یک رویداد مهم برای جمعیت 70 میلیون نفری ایران عنوان کرد و تاثیر آن را به تحولات سیاسی در بیشتر کشورهای دیگر منطقه نیز مهم دانست. در برنامه ویژه این رادیو که با حضور چند کارشناس مسائل سیاسی  برگزار شد، تجربه ایران در زمینه شرکت نامزدهای مختلف و دارای دیدگاه‌های مخالف را یک شیوه مطلوب احترام بر حقوق هر فردی برای شرکت در رویدادهای سیاسی عنوان کرد. این رادیو همچنین تصریح کرد که مشارکت بی‌سابقه مردم در انتخابات رئیس جمهوری ایران که با شرکت 6 نامزد شناخته شده و با نفوذ برگزار شده‌ است، بیانگر بی‌تاثیر بودن تبلیغات دشمنان ایران و کشورهای مخالف در برابر این رویداد مهم بوده و نشانگر توانمندی ایران برای مقاومت به هر اقدام خصمانه‌ای است.
 
خواندن 1158 دفعه آخرین ویرایش در سه شنبه, 28 خرداد 1392 ساعت 04:30

نظر دادن

یادی از دوران نمایندگی در مجلس شورای اسلامی

پشت صحنه حضورم در برنامه زير نور ماه در شبكه جهانى سحر

تازه ها

درگذشت احياگر موسيقي «فلك» ،  صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/12/2

درگذشت احياگر موسيقي «فلك» ، صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/12/2

دوشنبه, 03 ارديبهشت 1403 09:35

استاد دولتمند خال‌اف‌ خواننده «آمدم ‌اي شاه پناهم بده» و «دور مشو، دور مشو» به ابديت پيوست.  دوست گرامي‌ام استاد دولتمند خال‌اف، آهنگساز، نوازنده و احياگر موسيقي «فلك»‌ دار فاني را...

بعثت شادابي حيات - صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/11/18

بعثت شادابي حيات - صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/11/18

پنج شنبه, 19 بهمن 1402 12:00

غبار كدورت و تيرگي فرونشسته بر جهان چنان غليظ بود كه گويي هيچ صبحي در پس پرده نيست و خورشيد روشناي خويش را براي هميشه از زمين برگرفته است و...

حضور در تئاتر لیلی و مجنون در تالار وحدت ؛ نمایشی از یعقوب صدیق جمالی

حضور در تئاتر لیلی و مجنون در تالار وحدت ؛ نمایشی از یعقوب صدیق جمالی

سه شنبه, 10 بهمن 1402 18:18

نمایش لیلی و مجنون به کارگردانی و نویسندگی یعقوب صدیق جمالی به زبان ترکی آذربایجانی بر اساس مثنوی «لیلی و مجنون» اثر حکیم ملا محمد فضولی در تالار وحدت تهران...

بزرگداشت هشتادوچهارمین سالگرد تولد استاد ساوالان

بزرگداشت هشتادوچهارمین سالگرد تولد استاد ساوالان

پنج شنبه, 21 دی 1402 18:25

روز یکشنبه سوم دی ماه کانون هنرمندان آذربایجان در تهران ، مراسمی به مناسبت هشتاد و چهار سالگی استاد حسن مجید زاده متخلص به ساوالان برگزار کرد . در این...

" جلوه رفیع جلال "، پاسداشت نیم قرن تلاش استاد جلال رفیع در عرصه روزنامه نگاری

" جلوه رفیع جلال "، پاسداشت نیم قرن تلاش استاد جلال رفیع در عرصه روزنامه نگاری

پنج شنبه, 21 دی 1402 15:22

تالار سید محمود دعائی در موسسه اطلاعات روز سه شنبه دوازدهم دی ماه شاهد مراسمی به یاد ماندنی بود . این مراسم که برای تجلیل از خدمات نیم قرن استاد"...

پای سخن شاگرد استاد شهریار ؛ بسیاری از اشعار شهریار منتشر نشده است.

پای سخن شاگرد استاد شهریار ؛ بسیاری از اشعار شهریار منتشر نشده است.

سه شنبه, 23 آبان 1402 15:34

 شاعر و نویسنده زبان و ادبیات فارسی و از شاگردان استاد شهریار بیان کرد:متاسفانه شهریار شناسی در ایران هنوز بسیار ضعیف است، درحالیکه در دانشکده های پیرامونی لااقل در دانشکده...

حق تكثير كليه محتواى تصويرى، صوتى و نوشتارى اين وبسايت متعلق است به على اصغر شعردوست .