جمعه, 09 فروردين 1392 ساعت 04:30

وزیرامور خارجه جمهوری اسلامی ایران در شورای وزیران گفتگوی همکاری آسیا، در جمهوری تاجیکستان حضور یافت

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در شورای وزیران گفتگوی همکاری آسیا، در جمهوری تاجیکستان حضور یافتند
 
 
دکتر علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه که برای شرکت در شورای وزیران گفت‌وگوی همکاری آسیا به دوشنبه پایتخت تاجیکستان سفر کرده است، روز جمعه در این نشست حضور یافتند و طی سخنانی از مواجهه کشورهای در حال توسعه در آسیا که با چالش‌هایی همچون فقر مطلق، بحران غذا و نا امنی غذایی، بیکاری، فشار بدهی‌های خارجی و بی ثباتی مالی روبرو هستند؛ ابراز ناخشنودی کردندو سیاست‌ها و اولویت‌های اقتصادی به منظور رشد اقتصادی و گسترش تجارت بویژه با توجه به ظرفیت آسیا جهت کالاهای مورد نیاز دنیا در مقیاس بسیار گسترده را مورد تاکید قرار دادند.
دکتر صالحی در ادامه با اشاره به گذشت یک دهه از آغاز شکل گیری مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا، اظهار داشتند: هم اکنون این مجمعبه مجمعی موثر برای تبادل دیدگاه‌ها و سنگ بنایی در روند همکاری و همبستگیبین ملل آسیایی تبدیل شده و سکوی مناسبی برای پیشبرد همکاری در سطح فرامنطقه‌ای می‌باشد.گفت‌وگوی همکاری آسیاACD بعنوان یک مکانیسم همکاری منطقه‌ای و در بردارنده همه کشورهای آسیایی، این ظرفیت را دارد تا صداهای متفاوت را با همدیگر متحد کرده و با استفاده از ارزش‌ها و قواعد مشترک فرهنگی، پایهو اساسیبرای گسترش همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی باشد.
وزیرخارجه کشورمان ضمن تشریح برخی امتیازات و ویژگی‌های برجسته قاره آسیا در زمینه‌هایی مانند اسناد باستانی مکتوب، راه‌های مواصلاتی باستانی (جاده ابریشم) دانش‌های سنتی کهن، اسطوره شناسی منحصر به فرد، ادیان ریشه دار، هنر و روش‌های همزیستی نهادینه مسالمت آمیز تاکید کردند: قاره آسیا با موفقیت وارد دوران مدرن شده و به شکل موفقیت آمیزی در قلمرو اقتصاد، فرهنگ، توریسم و سایر زمینه‌ها عمل می‌کند.
ایشان قاره آسیا را مهد تمدن‌ها و پرجمعیت ترین قاره جهان توصیف کردند قاره ای که از جذابیت‌ها و تنوع طبیعی، نژادی، قومی، شاخص‌های مذهبی و موقعیت ژئوپولتیک و استراتژیک مهمی برخوردار است و همه این شاخص‌ها به همراه منابع انرژی و معدنی، آسیا را قادر ساخته تا بیش از سطوح بین‌المللی در روند پیشرفت‌ها تاثیر گذار باشد.
دکتر صالحی ضمن برشمردن امتیازات قاره آسیا و با اشاره به اینکه آسیا رویکرد مبتنی بر کار اقتصادی را در پیش گرفته و به رشد اقتصادی و تجارت اولویت بخشیده است، افزودند: در آخرین نشست گفت‌وگوی همکاری آسیا در ماه سپتامبر گذشته در کویت، اهمیت سازمانهای بین الدولی بعنوان یک سرمایه غیر سیاسی که در بردارنده ظرفیت بالایی برای پیشبرد تغییرات قابل توجه در اقتصاد بین‌الملل، مبادلات اجتماعی و فرهنگی و افزایش جایگاه آسیا در صحنه بین‌المللی است، مورد تاکید قرار گرفت.
وزیرخارجه در ادامه به جایگاه غیر قابل انکار فرهنگی ایران در آسیا اشاره کردند و بر عزم کشورمان برای کمک بیشتر به تبادلات فرهنگی بین کشورهای آسیا در چارچوب گفت‌وگوی همکاری آسیا تاکید کردند.
وی در این راستا به برخی برنامه‌ها و طرح‌های فرهنگی پیشنهادی کشورمان مانند ایجاد ساختار فرهنگی گفت‌وگوی همکاری آسیا، ضرورت نقش زنان در پیشبرد فرهنگ آسیا، پیشنهاد ایجاد یک مرکز آسیایی برای مطالعات سینمایی،همکاری در زمینه برگزاری نمایشگاه‌های پوشاک و فرهنگ، احیای فرهنگی جاده ابریشم، ایجاد فرهنگ لغات گفت‌وگوی همکاری آسیا و برگزاری مراسم‌های بزرگداشت برای شخصیت‌های فرهنگی آسیا اشاره کردند.
دکترصالحی همچنینبا اشاره به برگزاری کنفرانس فرهنگ و تمدن در آسیا به میزبانی کشورمان در فوریه 2013 اظهار داشتند: ما تصمیم داریم سومین نشست مقامات ارشد و نشست وزیران همکاری‌های فرهنگی را در تهران در ماه می 2013 برگزار کنیم.و باید بدانیم که گفت‌وگوی همکاری آسیا باید نقشی موثر برای کمک به کشورهای عضو به منظور غلبه بر مشکلات و چالش‌هایی که ناشی از روند توسعه منطقه‌ای و بین‌المللی می‌باشد، ایفا کند و شرایط کنونی ایجاب می‌کند که گفت‌وگوی همکاری آسیا، به دنبال منافعاز طریق همکاری نزدیک و تبادلات فرهنگی بین اعضا باشد و در این ارتباط ما نیازمند مکانیسمی برای توسعه مناسب و حتی یک نقشه راه هستیم.
وزیر خارجه کشورمان به برخی از مشکلات کشورهای آسیایی مانند فقر شدید، بحران مواد غذایی و ناامنی ادامه دار در این زمینه و میزان بالای بیکاری اشاره کردند و اظهار داشتند: ما معتقدیم کشورهای آسیایی باید در جهت اتخاذ واکنش قویجهانی جامع و هماهنگ و اقدامات فوری و ابتکاری برای غلبه بر این چالش‌ها، همکاری و تلاش کنند.
 
ایشان در پایان سخنرانی خود مجدداً بر اهمیت دیدگاه ایران مبنی بر ارتقاء همکاری‌های چند جانبه از یک مجمع غیر نهادی به یک مکانیسم همکاری تکامل یافته تاکید کردند و در این راستا تجارب برگرفته از فعالیت سازمان‌هایی مانند اکو، سارک و آ سه آن را برای پیشبرد جایگاه ذاتی و سازمانی گفت‌وگوی همکاری آسیا برای تبدیل شدن به یک ابزار مهم برای رشد و توسعه کشورهای منطقه خاطرنشان ساختند.
خواندن 755 دفعه آخرین ویرایش در جمعه, 09 فروردين 1392 ساعت 04:30

نظر دادن

یادی از دوران نمایندگی در مجلس شورای اسلامی

پشت صحنه حضورم در برنامه زير نور ماه در شبكه جهانى سحر

تازه ها

درگذشت احياگر موسيقي «فلك» ،  صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/12/2

درگذشت احياگر موسيقي «فلك» ، صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/12/2

دوشنبه, 03 ارديبهشت 1403 09:35

استاد دولتمند خال‌اف‌ خواننده «آمدم ‌اي شاه پناهم بده» و «دور مشو، دور مشو» به ابديت پيوست.  دوست گرامي‌ام استاد دولتمند خال‌اف، آهنگساز، نوازنده و احياگر موسيقي «فلك»‌ دار فاني را...

بعثت شادابي حيات - صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/11/18

بعثت شادابي حيات - صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/11/18

پنج شنبه, 19 بهمن 1402 12:00

غبار كدورت و تيرگي فرونشسته بر جهان چنان غليظ بود كه گويي هيچ صبحي در پس پرده نيست و خورشيد روشناي خويش را براي هميشه از زمين برگرفته است و...

حضور در تئاتر لیلی و مجنون در تالار وحدت ؛ نمایشی از یعقوب صدیق جمالی

حضور در تئاتر لیلی و مجنون در تالار وحدت ؛ نمایشی از یعقوب صدیق جمالی

سه شنبه, 10 بهمن 1402 18:18

نمایش لیلی و مجنون به کارگردانی و نویسندگی یعقوب صدیق جمالی به زبان ترکی آذربایجانی بر اساس مثنوی «لیلی و مجنون» اثر حکیم ملا محمد فضولی در تالار وحدت تهران...

بزرگداشت هشتادوچهارمین سالگرد تولد استاد ساوالان

بزرگداشت هشتادوچهارمین سالگرد تولد استاد ساوالان

پنج شنبه, 21 دی 1402 18:25

روز یکشنبه سوم دی ماه کانون هنرمندان آذربایجان در تهران ، مراسمی به مناسبت هشتاد و چهار سالگی استاد حسن مجید زاده متخلص به ساوالان برگزار کرد . در این...

" جلوه رفیع جلال "، پاسداشت نیم قرن تلاش استاد جلال رفیع در عرصه روزنامه نگاری

" جلوه رفیع جلال "، پاسداشت نیم قرن تلاش استاد جلال رفیع در عرصه روزنامه نگاری

پنج شنبه, 21 دی 1402 15:22

تالار سید محمود دعائی در موسسه اطلاعات روز سه شنبه دوازدهم دی ماه شاهد مراسمی به یاد ماندنی بود . این مراسم که برای تجلیل از خدمات نیم قرن استاد"...

پای سخن شاگرد استاد شهریار ؛ بسیاری از اشعار شهریار منتشر نشده است.

پای سخن شاگرد استاد شهریار ؛ بسیاری از اشعار شهریار منتشر نشده است.

سه شنبه, 23 آبان 1402 15:34

 شاعر و نویسنده زبان و ادبیات فارسی و از شاگردان استاد شهریار بیان کرد:متاسفانه شهریار شناسی در ایران هنوز بسیار ضعیف است، درحالیکه در دانشکده های پیرامونی لااقل در دانشکده...

حق تكثير كليه محتواى تصويرى، صوتى و نوشتارى اين وبسايت متعلق است به على اصغر شعردوست .