پنج شنبه, 01 فروردين 1392 ساعت 03:30

مراسم آغاز سال 1392 شمسی در میان جمع ایرانیان مقیم تاجیکستان جشن گرفته شد

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
بهار آمد بهار آمد، چمن شد پر گل و ریحان
نگار آمد نگار آمد، دو عالم شد در او حیران
بهار آمد بهار آمد، روان را تازه کن ای دل
نگار آمد نگار آمد، به جانان زنده شو ای دل
مراسم تحویل سال نو و فرا رسیدن نوروز 1392 با حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران، میهمانان عالی رتبه و مسئولین دولتی از کشورهای تاجیکستان، آذربایجان، افغانستان، از جمله سفیر محترم جمهوری آذربایجان و رایزن محترم فرهنگی جمهوری اسلامی افغانستان در جمهوری تاجیکستان، شعرا، نویسندگان، اندیشمندان و همچنین اقشار مختلف ایرانیان مقیم تاجیکستان، در خانه ایران، برگزار گردید و آغاز سالی دیگر همراه با بهار طبیعت جشن گرفته شد.
در این مراسم که با تلاوت آیاتی چند از کلام اله مجید و پخش سرود مقدس جمهوری اسلامی ایران و سپس قرائت جمعی دعای لحظه تحویل سال نو در کنار سفره هفت سین آغاز گردید، سفیر جمهوری اسلامی ایران پس از اعلام لحظه تحویل سال 1392 به ایراد سخن و بیان پیام تبریک نوروزی  پرداختند و با اشاره به نمادهای سفره هفت سین و توصیف مفهوم موجودیت آن بر سر سفره عید، در نخستین ساعات ورود به سال جدید چنین گفتند: در کنار سفره هفت سین که به آییته به نشانه یکرنگی و صفا، به آب و سبزه و سمنو و سیب و سیر و سایر نعمتهای خداوندی و در رأس آنها به کلام نورانی  خداوند متعال قرآن مجید آراسته است، هیچ آرزو و خواسته ای نمی توان داشت الا اینکه همراه با طبیعت و تمامی نعمت های الهی، در این لحظه جانمان را از هرچه زنگار، کینه، حسد، بخل، ناراستی و رنجش، تازه کنیم و جان را به نور خداوندی آراسته گردانیم. 
دکتر شعردوست در سخنان خود  ضمن نگاهی اجمالی به پیام های مقام معظم رهبری در  4 سال اخیر با هدف مرور نقشه راه و استراتژی منظم رهبر معظم انقلاب برای ربع قرن گذشته در کشورمان برای جمع حاضر، مهمترین بخش ها و فرازهای پیام های نوروزی ایشان از سال 69 شمسی تا کنون را برای حضار قرائت کردند و به بازگویی عنوان های منتخب مقام معظم رهبری در نام گذاری هر سال، پرداختند و چنین بیان داشتند: عناوین منتخب برای نامیدن هر سال، از سوی مقام معظم رهبری بر اساس مطالعات و نیاز سنجی کشور از سوی عالی ترین مقام جمهوری اسلامی ایران، رهبر معظم، انتخاب می شود و از طریق مجلس اعلام می گردد و بدین ترتیب ، دولت، مجلس، قوه قضاییه و سایر مسئولین موظف و مکلف به تدوین و اجرای نقشه راه، استراتژی و برنامه های خود بر اساس آن  می باشند.
سفیر کشورمان در ادامه سخنان خود همچنین متن پیام نوروزی جناب آقای دکتر احمدی نژاد، ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران به ریاست محترم جمهور تاجیکستان و مردم این کشور و نیز متن پیام تبریک نوروزی جناب آقای علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران را  در این مراسم قرائت کردند .
دکتر شعردوست همچنین با یادآوری تصویب نوروز به عنوان جشنی جهانی از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد که با همکاری کشورهای منطقه و حوزه تمدنی نوروز یعنی ایران، افغانستان، آذربایجان، پاکستان و برخی کشورهای آسیای مرکزی اتفاق افتاد، به برگزاری این جشن بزرگ در  ایران طی 2 سال پیاپی، و برگزاری آن در تاجیکستان در سال گذشته اشاره نموده و خاطرنشان ساختند که: با تصویب نوروز به عنوان جشنی جهانی از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد ، می توان گفت که اگر تا به آن روز ما نوروز را جشن ملی باستانی ایرانیان می نامیدیم با تصویب سازمان ملل، از آن روز به بعد نوروز به عنوان آیینی جهانی شناخته شد و امسال که چهارمین سال بعد از تصویب این جشن جهانی است کشور ترکمنستان میزبان نوروز، این نماد مهمی از تمدن بشری است که زادگاه آن کشورهای همین حوزه تمدنی است.
ایشان، در بیانات خود با اشاره به حضور روسای محترم جمهور ایران و تاجیکستان در شهر عشق آباد به مناسبت برگزاری جشن جهانی نوروز در کشور ترکمنستان، گفتگو در زمینه همکاری های دوجانبه و مسائل منطقه ای و نیز برنامه سفر جناب آقای دکتر احمدی نژاد به جمهوری تاجیکستان را از مهمترین موضوعات در برنامه  دیدار روسای جمهور دو کشور ایران و تاجیکستان در این سفر عنوان کردند و ادامه مراسم، در بیان اهمیت نوروز، منشأ آداب و رسون نهفته در آن و سایر موضوعات موجود در این زمینه، یکی از دلایل ماندگاری نوروز در طول تاریخ را آداب و رسوم زیبایی دانستند که در طلیعه این جشن با شکوه اتفاق می افتند که خود ریشه در فرهنگ مشترک مردم کشورهای حوزه تمدنی نوروز یا حوزه تمدنی ایرانی دارد و حتی مهمتر از آن اینکه پس از اسلام ، ستوده شدن و تکریم این عید از جانب رسول مکرم اسلام و ائمه هدی بی شک حاکی از اصالت این آیین می باشد.
سفیر کشورمان از نوروز به عنوان جنبش بزرگ طبیعت و جشن بزرگ آغاز حیات در کائنات یاد کردند که نشان از زیبایی شناسی مردمان ایرانی تبار در همراه کردن آغاز سال نو با گردش طبیعت و آغاز بهار دارد. ایشان در این زمینه چنین تصریح نمودند: امروز ما افتخار داریم که نورورز به عنوان یک جشن جهانی در دنیا مطرح است. ما افتخار داریم که نوروز همچون بسیاری از دیگر آداب و رسوم های بزرگ جهان، از آن ماست، آئینی که  همگان در هر بار فرارسیدن آن و همگام با ورود به سالی دیگر آرزوی صلح و عدالت جهانی را تکرار می کنند.
گفتنی است که در این مراسم پس از سخنان سفیر محترم جمهوری اسلامی ایران، از میان مقامات حاضر در جشن تحویل سال نو، سفیر محترم جمهوری آذربایجان و رایزن محترم جمهوری اسلامی افغانستان هر یک پیام نوروزی و تبریکات خود را طی ایراد سخنانی ابراز نمودند. تجلیل و بزرگ داشت 2 تن از موی سپیدان ایرانی  که از سالیان دور تاجیکستان را به عنوان محل سکونت خود برگزیدند، توسط سفیر کشورمان از جمله دیگر برنامه های جشن نوروز بود. در پایان این جشن باشکوه نیز نمایشگاه کتاب مشتمل بر 6000 عنوان نسخه در موضوعات گوناگون از 100 ناشر برجسته کشورمان، توسط دکتر شعردوست و با حضور سایر مقامات عالی رتبه کشورهای یاد شده و همچنین ایرانیان مقیم افتتاح گردید و مورد استفاده علاقمندان و بازدید کنندگان قرار گرفت.
لازم به توضیح است که نمایشگاه کتاب و صنایع دستی تا ششم فروردین ماه سال 1392 در محل خانه ایران واقع در شهر دوشنبه دایر خواهد بود و کتاب های مورد نیاز بازدید کنندگان را جهت فروش در اختیار آنان قرار خواهد داد.
خواندن 806 دفعه آخرین ویرایش در پنج شنبه, 01 فروردين 1392 ساعت 03:30

نظر دادن

یادی از دوران نمایندگی در مجلس شورای اسلامی

پشت صحنه حضورم در برنامه زير نور ماه در شبكه جهانى سحر

تازه ها

درگذشت احياگر موسيقي «فلك» ،  صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/12/2

درگذشت احياگر موسيقي «فلك» ، صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/12/2

دوشنبه, 03 ارديبهشت 1403 09:35

استاد دولتمند خال‌اف‌ خواننده «آمدم ‌اي شاه پناهم بده» و «دور مشو، دور مشو» به ابديت پيوست.  دوست گرامي‌ام استاد دولتمند خال‌اف، آهنگساز، نوازنده و احياگر موسيقي «فلك»‌ دار فاني را...

بعثت شادابي حيات - صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/11/18

بعثت شادابي حيات - صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/11/18

پنج شنبه, 19 بهمن 1402 12:00

غبار كدورت و تيرگي فرونشسته بر جهان چنان غليظ بود كه گويي هيچ صبحي در پس پرده نيست و خورشيد روشناي خويش را براي هميشه از زمين برگرفته است و...

حضور در تئاتر لیلی و مجنون در تالار وحدت ؛ نمایشی از یعقوب صدیق جمالی

حضور در تئاتر لیلی و مجنون در تالار وحدت ؛ نمایشی از یعقوب صدیق جمالی

سه شنبه, 10 بهمن 1402 18:18

نمایش لیلی و مجنون به کارگردانی و نویسندگی یعقوب صدیق جمالی به زبان ترکی آذربایجانی بر اساس مثنوی «لیلی و مجنون» اثر حکیم ملا محمد فضولی در تالار وحدت تهران...

بزرگداشت هشتادوچهارمین سالگرد تولد استاد ساوالان

بزرگداشت هشتادوچهارمین سالگرد تولد استاد ساوالان

پنج شنبه, 21 دی 1402 18:25

روز یکشنبه سوم دی ماه کانون هنرمندان آذربایجان در تهران ، مراسمی به مناسبت هشتاد و چهار سالگی استاد حسن مجید زاده متخلص به ساوالان برگزار کرد . در این...

" جلوه رفیع جلال "، پاسداشت نیم قرن تلاش استاد جلال رفیع در عرصه روزنامه نگاری

" جلوه رفیع جلال "، پاسداشت نیم قرن تلاش استاد جلال رفیع در عرصه روزنامه نگاری

پنج شنبه, 21 دی 1402 15:22

تالار سید محمود دعائی در موسسه اطلاعات روز سه شنبه دوازدهم دی ماه شاهد مراسمی به یاد ماندنی بود . این مراسم که برای تجلیل از خدمات نیم قرن استاد"...

پای سخن شاگرد استاد شهریار ؛ بسیاری از اشعار شهریار منتشر نشده است.

پای سخن شاگرد استاد شهریار ؛ بسیاری از اشعار شهریار منتشر نشده است.

سه شنبه, 23 آبان 1402 15:34

 شاعر و نویسنده زبان و ادبیات فارسی و از شاگردان استاد شهریار بیان کرد:متاسفانه شهریار شناسی در ایران هنوز بسیار ضعیف است، درحالیکه در دانشکده های پیرامونی لااقل در دانشکده...

حق تكثير كليه محتواى تصويرى، صوتى و نوشتارى اين وبسايت متعلق است به على اصغر شعردوست .