دوشنبه, 27 شهریور 1391 ساعت 04:30

پیام سفیر جمهوری اسلامی ایران دکتر شعردوست به مناسبت درگذشت استاد محمدجان شکوری

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
یاران و دوستان همه بر غــم نشسته‌اند
دلخســتگان به وعدة مرهــم نشسته‌اند
برخاســت عالم کـــرم و لطف از میان
واکنون به سوگ او همه عالم نشسته‌اند
از تنگــنای خانــــة دلهـــا به ماتمـش
اندوه و رنــج و محنت، با هم نشسته‌اند
 
طلوع خورشید در روز یکشنبه 16 سپتامبر 2012 در آسمان گیتی، مصادف گشت با غروب خورشید درخشانی دیگر در آسمان علم و فرهنگ اصیل فارسی‌زبانان جهان. و چه ناباورانه چشم و دل همگی را در سوگ خویش اشکبار و خونشار نمود. براستی که زبان و کلام از وصف جایگاه این بزرگمرد عرصة علم و فرهنگ عاجز و ناتوان است. استاد محمدجان شکوری، تنها یک شخص در جامعة علم و فرهنگ نبود، بلکه جایگاهی رفیع از جامعة فرهنگی بود که فقدان وجود عزیز ایشان، سالها خالی خواهد بود و سالیان سال پدر پیر فلک را صبر بباید تا مادر گیتی همچون وی را بزاید.
زندگی او شکوهمند بود، همچنانکه مرگ ناباورانة وی. مردی که بیش از هفتاد سال برای بالیدن فرهنگ نالید و بار رنج و آلام ملت خود را در قلب خویش گریست.
استاد محمدجان شکوری، سفیر و بلکه پیشرو رسمیت بخشیدن به زبان فارسی و خودشناسی ملی بود. در مدت زندگی پربرکت خویش بیش از پنجاه کتاب و صدها مقاله در زمینة خودشناسی ملی، زبان و بازیابی هویت ملی و میهنی به رشتة تحریر در آورد و تداومگر راه پرفروغ سلف دانشمند بزرگوار خویش، شریف‌جان مخدوم صدر ضیا بود.
استاد محمدجان شکوری بخارایی، در کنار استاد صدرالدین عینی، جلال اکرامی، رحیم هاشم، ساتم‌الغ‌زاده و برخی دیگر، از جمله بنیانگذاران فرهنگ نوین تاجیک محسوب می‌شوند.
خدمات نمایان و شایستة استاد شکوری در عرصة بین‌المللی موجب گردید تا در سال 1996 به عنوان عضو پیوستة فرهنگستان زبان و ادب جمهوری اسلامی برگزیده گردد و در سال 2005 میلادی به عنوان «چهرة ماندگار» در جمهوری اسلامی ایران شناخته شد.
پروردگار چنان توفیقی به استاد شکوری داده بود که تحقیقاً بیش از هفتاد سال از عمر گرانمایة خویش را وقف تحقیق نمود. کسانی که از نَفَسِ گرم همنشینی او برخوردار بوده‌اند، جز صفا و صمیمیت از او چیزی به یاد ندارند و کسانی که اهل علم و دانش بوده‌اند، آثار متعدد او راهگشای مشکلاتشان بوده است.
امروز در سوگ یکی از بزرگترین، عزیزترین و شریف‌ترین فرزندان شایستة ملت تاجیک به سوگ نشسته‌ایم. بی‌تردید بار این کوهِ عظیمِ غم تا سالها بر دوش دوستداران و عزیران وی سنگینی خواهد کرد. اینجانب به عنوان یکی از دوستان نزدیک و از دوستداران ایشان و سالها از نفس گرم حضرت ایشان بهره‌مند بوده‌ام، تسلیت و همدردی و تسلیت خویش را ابراز می‌دارم. غم از دست دادن این بزرگوار امروز بر دوش همة ما سنگینی می‌کند.
غریبان را دل از بهر تو خون استدل خویشان نمی‌دانم که چون است!
برای زندگی جسمانی آدمی، نقطه‌ای پایانی به نام مرگ وجود دارد، اما برای حیات معنوی بزرگان، پایانی نیست. جسم به خاک می‌پیوندد، روح به عالم باقی و نام و راه آنان برای آیندگان.
فقدان این دانشور و فرهیختة بزرگوار، بدون تردید ضربه‌ای عظیم بر پیکرة علمی و فرهنگی کشورهای تاجیکستان، ایران، افغانستان و اصولاً تمام فارسی‌زبانان جهان است. اینجانب به نمایندگی از دولت و ملت ایران،  این ضایعة دردناک را به جامعة فرهنگی و علمی سه کشور همدین و هم‌فرهنگ و همزبان تاجیکستان، افغانستان و ایران تسلیت عرض می‌کنم و برای خانوادة بزرگوار و شریف وی از پروردگار بزرگ رحمت صبر جمیل را آرزو می‌نمایم.
یاد ایشان همواره گرامی باد.
 
خواندن 987 دفعه آخرین ویرایش در دوشنبه, 27 شهریور 1391 ساعت 04:30

نظر دادن

یادی از دوران نمایندگی در مجلس شورای اسلامی

پشت صحنه حضورم در برنامه زير نور ماه در شبكه جهانى سحر

تازه ها

درگذشت احياگر موسيقي «فلك» ،  صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/12/2

درگذشت احياگر موسيقي «فلك» ، صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/12/2

دوشنبه, 03 ارديبهشت 1403 09:35

استاد دولتمند خال‌اف‌ خواننده «آمدم ‌اي شاه پناهم بده» و «دور مشو، دور مشو» به ابديت پيوست.  دوست گرامي‌ام استاد دولتمند خال‌اف، آهنگساز، نوازنده و احياگر موسيقي «فلك»‌ دار فاني را...

بعثت شادابي حيات - صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/11/18

بعثت شادابي حيات - صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/11/18

پنج شنبه, 19 بهمن 1402 12:00

غبار كدورت و تيرگي فرونشسته بر جهان چنان غليظ بود كه گويي هيچ صبحي در پس پرده نيست و خورشيد روشناي خويش را براي هميشه از زمين برگرفته است و...

حضور در تئاتر لیلی و مجنون در تالار وحدت ؛ نمایشی از یعقوب صدیق جمالی

حضور در تئاتر لیلی و مجنون در تالار وحدت ؛ نمایشی از یعقوب صدیق جمالی

سه شنبه, 10 بهمن 1402 18:18

نمایش لیلی و مجنون به کارگردانی و نویسندگی یعقوب صدیق جمالی به زبان ترکی آذربایجانی بر اساس مثنوی «لیلی و مجنون» اثر حکیم ملا محمد فضولی در تالار وحدت تهران...

بزرگداشت هشتادوچهارمین سالگرد تولد استاد ساوالان

بزرگداشت هشتادوچهارمین سالگرد تولد استاد ساوالان

پنج شنبه, 21 دی 1402 18:25

روز یکشنبه سوم دی ماه کانون هنرمندان آذربایجان در تهران ، مراسمی به مناسبت هشتاد و چهار سالگی استاد حسن مجید زاده متخلص به ساوالان برگزار کرد . در این...

" جلوه رفیع جلال "، پاسداشت نیم قرن تلاش استاد جلال رفیع در عرصه روزنامه نگاری

" جلوه رفیع جلال "، پاسداشت نیم قرن تلاش استاد جلال رفیع در عرصه روزنامه نگاری

پنج شنبه, 21 دی 1402 15:22

تالار سید محمود دعائی در موسسه اطلاعات روز سه شنبه دوازدهم دی ماه شاهد مراسمی به یاد ماندنی بود . این مراسم که برای تجلیل از خدمات نیم قرن استاد"...

پای سخن شاگرد استاد شهریار ؛ بسیاری از اشعار شهریار منتشر نشده است.

پای سخن شاگرد استاد شهریار ؛ بسیاری از اشعار شهریار منتشر نشده است.

سه شنبه, 23 آبان 1402 15:34

 شاعر و نویسنده زبان و ادبیات فارسی و از شاگردان استاد شهریار بیان کرد:متاسفانه شهریار شناسی در ایران هنوز بسیار ضعیف است، درحالیکه در دانشکده های پیرامونی لااقل در دانشکده...

حق تكثير كليه محتواى تصويرى، صوتى و نوشتارى اين وبسايت متعلق است به على اصغر شعردوست .