دوشنبه, 23 مرداد 1391 ساعت 04:30

افتتاح اردوگاه دوستی جوانان هلال احمر ایران و تاجیکستان توسط سفیر جمهوری اسلامی ایران

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
اولین دوره اردوی جوانان جمعیت هلال احمر ایران و تاجیکستان در اردوگاه بین المللی دوستی واقع در منطقه ورزاب تاجیکستان با حضور دکتر شعردوست سفیر جمهوری اسلامی ایران، جناب آقای محبت اف، دبیرکل جمعیت هلال احمر تاجیکستان، جناب آقای رستمی، رئیس درمانگاه هلال احمر جمهوری اسلامی ایران و مسئولین و جوانان کمک رسان و عضو هلال احمر 2 کشور برگزار گردید.
اردوگاه بین المللی دوستی اردوگاهی است که ساخت آن بر اساس تفاهم نامه مشترک که میان جمعیت هلال احمر ایران و تاجیکستان تنظیم و به امضاء طرفین رسیده است از نیمه دوم سال 1390 آغاز گردید و در حال حاضر نیز قابلیت پذیرش 50 نفر را بصورت شبانه روزی دارد.
اردوی مشترک برگزار شده از سوی مسئولین هلال احمر ایران و تاجیکستان که بر اساس تفاهم نامه مذکور برگزار گردید، فعالیت خود را در راستای اهداف جمعیت هلال احمر دو کشور و مطابق با برنامه های متنوع آموزشی، فرهنگی، ورزشی، تفریحی، بازدید از مراکز دانشگاهی، موزه ملی، بناهای تاریخی و فعالیت های عمرانی جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان تنظیم و تهیه نموده است.
از جمله برنامه های تدارک دیده شده در این اردوی یک هفته ای می توان به برگزاری دو برنامه شب فرهنگی، شامل مسابقات علمی و فرهنگی، انتقال تجربیات موفق در حوادث و بحرانها، اجرای زنده موسیقی سنتی تاجیک، شب شعر و حافظ خوانی و برنامه کاروان نیکوکاری که برنامه ایست مشترک در یکی از روستاهای منطقه ورزاب جهت ویزیت پزشکی و توزیع داروی گیاهی، آموزش امداد و کمک های اولیه و توزیع بسته های مواد غذایی ویژه ماه مبارک رمضان اشاره نمود.
دکتر شعردوست با حضور در مراسم افتتاحیه این اردو در نخستین برنامه تدارک دیده شده اردوگاه دوستی شرکت نمودند و آغاز به کار این اردوگاه را برگ زرین دیگری در کتاب پر حجم مناسبات ایران و تاجیکستان خواندند. کتابی که آکنده از صفحات پر نقش و نگار ماندگار و جاودان دوستی ها و همکاری های سودمند دو کشور می باشد. ایشان علت ماندگار بودن این حرکت شایسته را برخورداری بانیان این حرکت از نیروی جوان دانستند.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در بیان معنا و ارزش معنوی و شاخص افتتاح این مجموعه همراه با در نظر گرفتن بعد عملی آن اظهار داشتند: حاصل افتتاح عملی این مجموعه از آنجا قابل تأمل می باشد که امروز می توان به وضوح دوستان تاجیک و ایرانی را در این مکان کنار هم و دوشادوش یکدیگر دید که چگونه برای رسیدگی به آلام و دردهای مردم خود هم اندیشی و چاره اندیشی می كنند.
          وی ابراز امیدواری كرد درخت دوستی بین ایران و تاجیكستان كه امروز یك نهال سترگ، پر ریشه و پربار 20 ساله است روز به روز دارای ثمرات بیشتر و میوه های شیرین تر و آثار بهتری خواهد شد تا نه تنها مردم دو كشور بلكه مردم منطقه نیز بتوانند در خنكای آن براحتی زندگی و استراحت كنند.
دکتر شعردوست همچنین با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری که در دیدار جناب آقای رحمان رئیس جمهور تاجیکستان با ایشان، زبان فارسی را جزء انفال دانستند، خاطر نشان نمودند: زبان فارسی متعلق به همه مردم است و همه شریک این زبان هستند از ترمز و بخارا تا عشق آباد و مرو ، بلخ و غزنین تا اصفهان و شیراز و مشهد و تبریز. تا کولاب و خجند و بدخشان و سایر شهرهای زرخیز تاجیکستان همه در این ثروت بزرگ سهیم هستند.
گفتنی است سفیر جمهوری اسلامی ایران در طول این دیدار ضمن حضور در بخش شب شعر اردوگاه با اشاره به کتاب ارزشمند « ایران معاصر در شعر تاجیکستان» که در انتشارات علمی و فرهنگی ایران به چتپ رسیده است به قرائت اشعاری از لایق شیرعلی، شاعر بزرگ و ملک الشعرای تاجیکستان پرداختند و در پایان این جلسه چنین اظهار داشتند که:سرودتن شعر برای شاعران تاجیک در باب ایران و ایرانی یک افتخار محسوب می شود و هیچ شاعر نامداری در تاجیکستان نیست که شعری در باب ابران، بزرگان ایران، شعرای پر آوازه ای همچون سعدی، حافظ، فردوسی و افراد برجسته دوران چون حضرت امام خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و مقام معظم رهبری و سایر موضوعات شعر نسروده باشد. اما این توجه در ایران نسبت به تاجیکستان کم است. که این امر در سالهای اخیر رشد چشمگیری داشته به گونه ای که در ایران شناخت از تاجیکستان و یکا یک شهرها و مردمان این دیار و چاپ آثار منظوم و منثور بزرگان این کشور افزایش یافته است.باید گفت که هرچند مرزهای جغرافیایی ما را از هم جدا کرده است اما در دنیای کنونی ایران و تاجیکستان از یک وحدت فرهنگی برخوردار است . ما از یک ریشه برخورداریم و آنهایی که تلاش می کنند تا ما را از یکدیگر جدا سازند و در سایه این جدایی به آنچه که از آمال و آرزوهایشان است دست یابند بدانند که ایرانی و تاجیک مثل هم می اندیشند. امروز روح ایرانی و تاجیک از یک سرچشمه به اهتزاز در می آید و آن اعتلا و شکوه مردمان مسلمان ایران و تاجیکستان است . به این عظمت و به این روح، آفرین می گوییم .
پس از سخنان سفیر کشورمان نیز، دكتر رستمی رییس درمانگاه هلال احمر ایران در تاجیكستان نیز بخشی از همكاری های میان دو جمعیت را تشریح و گزارشی از آخرین وضعیت فعالیت های این مركز و برنامه های یك هفته ای اردوی هلال احمر كشورمان در تاجیكستان ارایه كردند.
خواندن 1162 دفعه آخرین ویرایش در دوشنبه, 23 مرداد 1391 ساعت 04:30

نظر دادن

یادی از دوران نمایندگی در مجلس شورای اسلامی

پشت صحنه حضورم در برنامه زير نور ماه در شبكه جهانى سحر

تازه ها

درگذشت احياگر موسيقي «فلك» ،  صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/12/2

درگذشت احياگر موسيقي «فلك» ، صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/12/2

دوشنبه, 03 ارديبهشت 1403 09:35

استاد دولتمند خال‌اف‌ خواننده «آمدم ‌اي شاه پناهم بده» و «دور مشو، دور مشو» به ابديت پيوست.  دوست گرامي‌ام استاد دولتمند خال‌اف، آهنگساز، نوازنده و احياگر موسيقي «فلك»‌ دار فاني را...

بعثت شادابي حيات - صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/11/18

بعثت شادابي حيات - صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/11/18

پنج شنبه, 19 بهمن 1402 12:00

غبار كدورت و تيرگي فرونشسته بر جهان چنان غليظ بود كه گويي هيچ صبحي در پس پرده نيست و خورشيد روشناي خويش را براي هميشه از زمين برگرفته است و...

حضور در تئاتر لیلی و مجنون در تالار وحدت ؛ نمایشی از یعقوب صدیق جمالی

حضور در تئاتر لیلی و مجنون در تالار وحدت ؛ نمایشی از یعقوب صدیق جمالی

سه شنبه, 10 بهمن 1402 18:18

نمایش لیلی و مجنون به کارگردانی و نویسندگی یعقوب صدیق جمالی به زبان ترکی آذربایجانی بر اساس مثنوی «لیلی و مجنون» اثر حکیم ملا محمد فضولی در تالار وحدت تهران...

بزرگداشت هشتادوچهارمین سالگرد تولد استاد ساوالان

بزرگداشت هشتادوچهارمین سالگرد تولد استاد ساوالان

پنج شنبه, 21 دی 1402 18:25

روز یکشنبه سوم دی ماه کانون هنرمندان آذربایجان در تهران ، مراسمی به مناسبت هشتاد و چهار سالگی استاد حسن مجید زاده متخلص به ساوالان برگزار کرد . در این...

" جلوه رفیع جلال "، پاسداشت نیم قرن تلاش استاد جلال رفیع در عرصه روزنامه نگاری

" جلوه رفیع جلال "، پاسداشت نیم قرن تلاش استاد جلال رفیع در عرصه روزنامه نگاری

پنج شنبه, 21 دی 1402 15:22

تالار سید محمود دعائی در موسسه اطلاعات روز سه شنبه دوازدهم دی ماه شاهد مراسمی به یاد ماندنی بود . این مراسم که برای تجلیل از خدمات نیم قرن استاد"...

پای سخن شاگرد استاد شهریار ؛ بسیاری از اشعار شهریار منتشر نشده است.

پای سخن شاگرد استاد شهریار ؛ بسیاری از اشعار شهریار منتشر نشده است.

سه شنبه, 23 آبان 1402 15:34

 شاعر و نویسنده زبان و ادبیات فارسی و از شاگردان استاد شهریار بیان کرد:متاسفانه شهریار شناسی در ایران هنوز بسیار ضعیف است، درحالیکه در دانشکده های پیرامونی لااقل در دانشکده...

حق تكثير كليه محتواى تصويرى، صوتى و نوشتارى اين وبسايت متعلق است به على اصغر شعردوست .