یکشنبه, 24 شهریور 1392 ساعت 04:30

سفیر جمهوری اسلامی ایران: در تاجیکستان فرصتها و بسترهای مناسب برای فعالیت و سرمایه گذاری وجود دارد.

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
دکتر شعردوست، سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان شب گذشته و در جمع هیأت بازرگانی استان البرز طی جلسه ای که در محل خانه ایران به واسطه بررسی، تبادل نظر و ارائه گزارش های لازم در باب رایزنی ها و ملاقات های صورت گرفته هیأت بازرگانی کشورمان با مقامات تاجیک در این سفر، برگزار گردید، ضمن اظهار امیدواری از کسب دستاوردها و اطلاعات لازم در باب ظرفیت های موجود برای همکاری در تاجیکستان از سوی این هیأت، به برخی از خدمات ارائه شده به تاجیکستان از سوی کشورمان اشاره کردند و از جمله آن از کمک به تاجیکان در زمینه تجربیات بدست آمده در ایران یاد نمودند و در این خصوص به عنوان نمونه از اعزام هیأت های نمایندگان و مقامات مجلس تاجیکستان، به کشور پس از سفر جناب آقای دکتر لاریجانی به تاجیکستا، برای آشنایی و بعضا آموزش در زمینه چگونگی ساختار و عملکرد مرکز پژوهش های مجلس، ساختار قوانین و تجربه قانون گذاری در ایران، بویژه آشنایی با قوانینی که بواسطه عدم آشنایی و بهره گیری از نظام قانون گذاری شوروی سابق، برای آنان بیگانه و تا حدی موضوع تازه بشمار می آمد، نام بردند. موضوعاتی که بعدها به عنوان بخشی پایه و بنیادین برای قانون گذاری و گذار و تغییر برخی از قوانین گذشته در دولت و مجلس این کشور مورد استفاده قرار گرفته و بهره گیری از آن ادامه دارد.
سفیر کشورمان همچنین به وجود نوعی ایران گرایی و تقدس و بزرگی ایران در سطوح مختلف چون، تحصیل، فعالیت های علمی، اقتصادی، تجاری و بازرگانی، فرهنگی و غیره در میان تاجیکان اشاره کردند و در توضیح موارد مختلف آن به تلاش برای فراگیری الفبای نیاکان از سوی تاجیکان پرداخته و گفتند:  یکی از مشکلات فارسی زبانانی که به کشور تاجیکستان وارد می شوند با وجود تکلم مردم این کشور به زبان فارسی، مشکل نگارش به الفبای کریل است که در این زمینه این کشور تنها جمهوری از جمهوری های آسیای مرکزی و قفقاز بشمار می آید که اقدام به تصویب قانون گذار از الفبای کریل به الفبای نیکان، بر اساس قانون مصوب دوران استقلال نموده است. و در این خصوص نیز، نمونه همکاری های صورت گرفته از  سوی کشورمان تألیف، چاپ و نشر کتاب های «بیاض ادبیات»  با همکاری 2 تن از مولفان تاجیک و 2 تن از مولفات ایرانی برای آموزش الفبای نیاکان در صنف های 6 تا 11 دانش آموزان مدارس تاجیکستان می باشد. این کار در ایران و در سازمان انتشارات کتب درسی تهران انجام پذیرفت و در تیراژ بسیار وسیع پس از اتمام مراحل سخت افزاری، تصویرگری و نشر در وزارت آموزش و پرورش کشور، به وزارت معارف تاجیکستان برای توضیع در مدارس تحویل داده شد. و در حال حاضر نیز مدت 2 سال است که این کتب به عنوان یکی از دروس اصلی مدارس تدریس می گردد.
دکتر شعردوست ضمن برشمردن برخی دیگر از نظایر توفیقات بدست آمده از سوی جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان، به بازتاب جایگاه و ارزش این فعالیت و عملکردها در کشور مذکور و سخن آقای امامعلی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان اشاره کردند که طی سخنان خود ایران را شریک استراتژیک تاجیکستان خوانده و وسعت فعالیت و همکاری سازنده ایران و متخصصان آن را تاجایی دانسته که امروزه در تاجیکستان هیچ پروژه و یا طرح عمرانی یافت نمی شود که به نوعی در بخشی چه در زمینه مصالح اولیه، چه در زمینه نیروی کار، چه در زمینه نیروی متخصص و آموزش و غیره با ایران مرتبط نباشد.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در پایان بیانات خود خطاب به جمع حاضر چنین ابراز داشتند که: امروز اگر بخواهیم با کشوری هم پیمان شویم و آراء موافق سازمانی بین المللی چون سازمان ملل و نظر موافق کشورهای عضو را بدست آوریم، می باید در زمینه های مورد نیاز نیز همکاری و همگامی نماییم و بدانیم که تنها کار در حوزه های خاص چون صرف فعالیت در زمینه اقتصاد، فرهنگ و غیره ما را به این مهم نخواهد رساند چراکه کار باید مجموعه ای صورت پذیرد.
ما خوشحالیم که جمهوری اسلامی ایران به گونه ای متعادل در همه عرصه ها از جمله عرصه اقتصادی چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی در حال فعالیت است. در تاجیکستان بسترهای مناسب برای کار وجود دارد و به دليل برخورداري از اشتراكات فرهنگي، تاريخي، زباني و جغرافيايي، سرشار از ظرفيتهاي فراواني براي سرمايه گذاري در ابعاد مختلف می باشد. در کنار اینکه گرایش، علاقه و تقاضای مردم تاجیکستان به کالاها و محصولات ایرانی نسبت به محصولات سایر کشورها نیز بیشتر است. امیدواریم استان البرز بتواند در آسیای مرکزی و کشورهای حوزه تمدنی ایران عموما و تاجیکستان که از بیشترین مشترکات با کشورمان برخوردار است، خصوصا، یکی از فعالترین استان های کشور باشد.
جناب آقای طوسی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان البرز نیز در این مجلس با اشاره به اهمیت بحث اقتصاد و تلاش برای رهایی این عرصه از وابستگی به درآمدهای حاصل از نفت، لزوم پرداختن و رسیدگی به این مهم در ایران را ، طی سالهای اخیر بویژه با واقعیت های موجود در سطح جهان از سوی کارشناسان اقتصادی و نظریه پردازان این عرصه ضروری دانستند و گفتند: نگاهی که در اوایل نسبت به مسائل اقتصادی وجود داشت، نگاهی بی اعتنا و بی توجه به فعالیت های بخش اقتصادی و در نتیجه رها کردن بخش خصوصی بود که در کنار این امر، یک بحث نظری هم وجود داشت و آن داشتن میراث فرهنگی نامبارک وجود تفکر مارکسیستی و روشنفکری بود که پیش از انقلاب و به طبع آن مدت کوتاهی پس از انقلاب در کشور رخنه داشت . تفکری که در برهه ای از زمان تفکر غالب در دنیا بود. این امر پس از انقلاب تغییر کرد و در فرامین و نگاه اقتصادی ما تأثیر گذاشت ما معتقد بودیم که سرمایه داری به سبک آمریکایی و امپریالیستی نه، اما اینکه چه چیز باید جایگزین شود را نمی دانستیم و این خود موجب ایجاد نوعی سردرگمی اقتصادی برای ما شد و از سوی دیگر درآمد حاصل از نفت نیز ما را قانع کرده و تفکر برای یافتن راهکار حل این مهم را به زمان موکول کردیم اما گذر زمان اهمیت این موضوع را برجسته ساخته و تلاش مسئولین و دست اندرکاران را متوجه خود کرد و موجب شد تا ما به تدبیری معقول برگشته و ضمن تجدید نظری مجدد، به این سمت پیش رویم که اقتصاد کشور باید با فعالیت بخش خصوصی و جریان اقتصادی بدون اتکا به فعالیت نفتی ادامه پیدا کند تا موجب رشد و توسعه اقتصاد کشور شود.
جناب آقای طوسی در ادامه سخنان خود سفر هیأت بازرگانی استان البرز به تاجیکستان را سفری پربار با برداشتی اصولی از بازار اقتصادی تاجیکستان برای همکاری های آتی ارزیابی کردند و برای موفقیت در فعالیت های سازنده استان البرز با در نظر داشت ظرفیت های این استان در کشور تاجیکستان ابراز امیدواری نمودند.
جناب آقای مختاری، رئیس بخش تعاون استان البرز نیز در بیان جایگاه اتاق تعاون و دلیل حضور هیأت بازرگانی استان البرز در کشور تاجیکستان، ضمن اشاره به رونق بخش تعاون کشور پس از تشکیل وزارت تعاون در ایران، سهم این بخش در اقتصاد جمهوری اسلامی ایران را با اختصاص دادن مبنای 25 درصدی به خود،  عنوان کردند و گفتند: باید گفت که تحقق سهم 25 درصدی بخش تعاون در اقتصاد کشور با توجه به عدم احصاء فعالیتهای این بخش در تمامی قسمت های اقتصادی کشور، کاملا قابل اندازه گیری و محاسبه نیست اما به نظر می رسد که به سهم حدود 10 درصدی خود می رسد و انتظار داریم که در برنامه پنجم بتواند به سهم 25 درصدی نائل شود.
ایشان تعداد تعاونی های ثبت شده در کشور را 200 هزار تعاونی عنوان کردند که تنها حدود 180 هزار از این تعداد در حال فعالیت بوده و 18 میلیون جمعیت را در خود جای داده است. که به عقیده وی در صورتی که مجموعه بخش تعاون بتواند بطور ویژه از بیانات مقام معظم رهبری و توصیه هایی که ایشان به دولت و دست اندکاران نظام دارند بهره گیرد و این حمایت ها ادامه پیدا کند کشور بتواند ظرف 3 یا 4 سال آینده جایگاه واقعی خود را در بخش تعاون بدست آورد.
 گفتنی است که در جریان سفر هیأت بازرگانی استان البرز به تاجیکستان، اعضای این هیأت توانستند دیدار های سازنده و ملاقات های سودمندی را با مقامات و مراکز ذی ربط و مرتبط تاجیک داشته باشند که از جمله آن می توان به ملاقات با معاون وزیر بازرگانی تاجیکستان، ملاقات با معاون وزیر صنایع، ملاقات با معاون وزیر کشاورزی تاجیکستان، دیدار با نائب رئیس اتاق بازرگانی این کشور، تشکیل جلسه گفتگو با رئیس کمیته سرمایه گذاری ریاست جمهوری و اداره اموال دولتی تاجیکستان و همچنین دیدار با جمعی از تجار و برخی از شرکت های بازرگانی و ارگان های تجاری و بازرگانی این کشور اشاره کرد.
خواندن 1197 دفعه آخرین ویرایش در یکشنبه, 24 شهریور 1392 ساعت 04:30

نظر دادن

یادی از دوران نمایندگی در مجلس شورای اسلامی

پشت صحنه حضورم در برنامه زير نور ماه در شبكه جهانى سحر

تازه ها

درگذشت احياگر موسيقي «فلك» ،  صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/12/2

درگذشت احياگر موسيقي «فلك» ، صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/12/2

دوشنبه, 03 ارديبهشت 1403 09:35

استاد دولتمند خال‌اف‌ خواننده «آمدم ‌اي شاه پناهم بده» و «دور مشو، دور مشو» به ابديت پيوست.  دوست گرامي‌ام استاد دولتمند خال‌اف، آهنگساز، نوازنده و احياگر موسيقي «فلك»‌ دار فاني را...

بعثت شادابي حيات - صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/11/18

بعثت شادابي حيات - صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/11/18

پنج شنبه, 19 بهمن 1402 12:00

غبار كدورت و تيرگي فرونشسته بر جهان چنان غليظ بود كه گويي هيچ صبحي در پس پرده نيست و خورشيد روشناي خويش را براي هميشه از زمين برگرفته است و...

حضور در تئاتر لیلی و مجنون در تالار وحدت ؛ نمایشی از یعقوب صدیق جمالی

حضور در تئاتر لیلی و مجنون در تالار وحدت ؛ نمایشی از یعقوب صدیق جمالی

سه شنبه, 10 بهمن 1402 18:18

نمایش لیلی و مجنون به کارگردانی و نویسندگی یعقوب صدیق جمالی به زبان ترکی آذربایجانی بر اساس مثنوی «لیلی و مجنون» اثر حکیم ملا محمد فضولی در تالار وحدت تهران...

بزرگداشت هشتادوچهارمین سالگرد تولد استاد ساوالان

بزرگداشت هشتادوچهارمین سالگرد تولد استاد ساوالان

پنج شنبه, 21 دی 1402 18:25

روز یکشنبه سوم دی ماه کانون هنرمندان آذربایجان در تهران ، مراسمی به مناسبت هشتاد و چهار سالگی استاد حسن مجید زاده متخلص به ساوالان برگزار کرد . در این...

" جلوه رفیع جلال "، پاسداشت نیم قرن تلاش استاد جلال رفیع در عرصه روزنامه نگاری

" جلوه رفیع جلال "، پاسداشت نیم قرن تلاش استاد جلال رفیع در عرصه روزنامه نگاری

پنج شنبه, 21 دی 1402 15:22

تالار سید محمود دعائی در موسسه اطلاعات روز سه شنبه دوازدهم دی ماه شاهد مراسمی به یاد ماندنی بود . این مراسم که برای تجلیل از خدمات نیم قرن استاد"...

پای سخن شاگرد استاد شهریار ؛ بسیاری از اشعار شهریار منتشر نشده است.

پای سخن شاگرد استاد شهریار ؛ بسیاری از اشعار شهریار منتشر نشده است.

سه شنبه, 23 آبان 1402 15:34

 شاعر و نویسنده زبان و ادبیات فارسی و از شاگردان استاد شهریار بیان کرد:متاسفانه شهریار شناسی در ایران هنوز بسیار ضعیف است، درحالیکه در دانشکده های پیرامونی لااقل در دانشکده...

حق تكثير كليه محتواى تصويرى، صوتى و نوشتارى اين وبسايت متعلق است به على اصغر شعردوست .