جمعه, 22 شهریور 1392 ساعت 04:30

دیدار اعضای هیأت بازرگانی استان البرز با دکتر شعردوست، سفیر کشورمان در تاجیکستان

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
اعضای محترم هیأت بازرگانی جمهوری اسلامی ایران طی جلسه ای با هدف بهره مندی از تجربیات کشورمان در زمینه گوناگون سرمایه گذاری، تجاری، بازرگانی، اقتصادی و غیره در کشور تاجیکستان و همچنین برخورداری از دیدگاه، نظرات و پیشنهادات سفیر کشورمان، برای ارزیابی امکان فعالیت های مناسب و ایجاد بسترهای لازم جهت استفاده بهینه از پتانسیل های موجود در کشور تاجیکستان، با دکتر شعردوست در محل سفارت ایران دیدار کردند.
سفیر جمهوری اسلامی ایران طی این دیدار در باب عملکرد بخش خصوصی در تاجیکستان، ضمن بیان و تأکید بر بکر بودن منابع و حوزه های فعالیت در این کشور، زمینه و ظرفیت های موجود در خصوص بهره وری و استفاده بهینه از امکانات طبیعی و فراهم آوردن فرصت های مناسب کاری را برای کشورها، شرکتها و افراد متقاضی و جویای فرصت با در نظرگرفتن و مغتنم شمردن زمان، قابل ملاحظه و چشمگیر ارزیابی کردند.
ایشان همچنین با اشاره به وجود تعداد کمتر از 10شرکت ثبت شده از سوی کشورمان در سال های اول وردشان به تاجیکستان در کسوت سفیر کشور ایران، در حال حاضر ثبت و گسترش فعالیت های شرکت های ایرانی با بهره گیری هدفمند و سودآور در تاجیکستان را 170 شرکت فعال ذکر کردند.
دکتر شعردوست در بیان غنی بودن منابع طبیعی و انرژی موجود در تاجیکستان، از سفر هیأت سازمان زمین شناسی ایران برای بررسی این منابع طی 4 سال گذشته، و تهیه نقشه ای کامل از مناطق مختلف این کشور با وجود میزان منابع تفکیک شده موجود در آن، و در نهایت تأیید وجود حجم قابل ملاحظه منابع گوناگون، از سوی این ارگان یاد کردند و در ذکر نمونه ای از این منابع طبیعی به برخورداری تاجیکستان از درصد قابل ملاحظه آب اشاره نموده و گفتند: تاجیکستان از نظر منابع آبی، سومین کشور پر آب دنیاست. اما تنها 5 درصد حجم آبی که از این کشور سرچشمه می گیرد، در حوزه های کشاورزی، صنعتی و شرب، استفاده می شود. و 95 درصد از این حجم به هدر می رود.
در باب دیگر امکانات موجود در تاجیکستان نیز، سفیر کشورمان به وجود زمین های مستعد کشاورزی اشاره نمودند که در حال حاضر بخش خصوصی و دولتی ایران به سرمایه گذاری در بخشی از این زمین ها پرداختنه است.
دکتر شعردوست با تأکید بر لزوم عملکرد از طریق بخش های خصوصی در زمینه ها و عرصه های گوناگون حتی حوزه فرهنگ، کشور تاجیکستان را کشوری مستعد با رشدی چشمگیر حوزه فعالیت بخش خصوصی، برای اجرای طرح ها و پروژه های گوناگون از طریق این بخش در ایران دانستند. بستر و پتانسیل های موجود در این کشور تا به آنجاست که موجب پذیرش و عضویت تاجیکستان در سازمان تجارت جهانی در سال جاری گردیده است.
سفیر جمهوری اسلامی ایران به لحاظ تجاری نیز، کشور تاجیکستان را برخوردار از ظرفیت های لازم عنوان کردند و گفتند: در زمینه تجاری کسانی که با قدرت وارد این عرصه شدند و با قدرت پیش رفتند توانستند جایگاه محکم و قابل توجهی را در بازار تاجیکستان و کشورهای اطراف آن به خود اختصاص دهند و در میان این افراد، سهم تجار و بازرگانان ما نیز سهمی قابل توجه است. فعالیت های سودمند ایران در تاجیکستان که عرصه های گوناگون را شامل می گردد تا جائیست که در این کشور جایگاه نخست فعالیت را در میان کشور های حوزه قفقاز و تمام کشورهای آسیایی دارا می باشیم. بگونه ای که مردم تاجیک در ترجیح استفاده محصولات مورد نیاز خود محصولات ایرانی با کیفیت را برمی گزینند و کالاهای ایرانی در سبد غذایی و خانه های تاجیکان از اعتبار و جایگاه چشمگیری برخوردار است.
دکتر شعردوست در پاسخ به این سوال که سفارت ایران در باب توجه و حمایت از بخش های گوناگون فعال و حوزه های فعالیتی، تا کنون چه کرده و یا چه می تواند انجام دهد، چنین پاسخ دادند:
ما در شرایط مساوی حق تقدم را به بخش خصوصی می دهیم، اما جدای از این امر سفارت ایران و اعضای این نمایندگی از ارائه هرگونه کمک و رفع هرگونه مشکل در حق هموطنان عزیز کوتاهی را بر خود جایز ندانسته و به قالب کسانی که مایل به سرمایه گذاری در کشور تاجیکستان می باشند پیشنهاد می کنیم که تا جای ممکن طرف قرار داد خود را برای حکم قرار دادن سفارت به هنگام بروز اختلافات احتمالی در جریان کار، راضی نمایند که بی شک این به نفع تاجر یا بازرگان ایرانی خواهد بود.
سفیر کشورمان در ادامه سخنان خود در پایان این جلسه افزودند: ظرفیت های تاجیکستان بخصوص در سالهای اخیر بسیار قابل ملاحظه است و این گفته را برگزاری اجلاس ها و همایش های بزرگ بین المللی در موضوعات گوناگون طی 2-3 سال اخیر تا حدی ثابت می کند. فرصت، فرصت مغتنی است و معلوم نیست که در آینده چه میزان از این ظرفیت ها و فرصت ها با وجود رقبا، موجود باشد ما با کمال میل و تمامیت پتانسیل آماده برای کمک و ارائه خدمت هستیم. در حال حاضر با وجود مشکلات طبیعی در روند کار، راه برای ایرانیان  چه برای کارهای کوتاه مدت و چه برای کارهای بلند مدت باز است. ما نیز خودمان را خدمت گزار به هر ایرانی می دانیم، مخصوصا کسانی که منشأ انجام کارهایی باشند که عزت و آبروی کشور را در تاجیکستان بلند بردارند.
خواندن 1037 دفعه آخرین ویرایش در جمعه, 22 شهریور 1392 ساعت 04:30

نظر دادن

یادی از دوران نمایندگی در مجلس شورای اسلامی

پشت صحنه حضورم در برنامه زير نور ماه در شبكه جهانى سحر

تازه ها

درگذشت احياگر موسيقي «فلك» ،  صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/12/2

درگذشت احياگر موسيقي «فلك» ، صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/12/2

دوشنبه, 03 ارديبهشت 1403 09:35

استاد دولتمند خال‌اف‌ خواننده «آمدم ‌اي شاه پناهم بده» و «دور مشو، دور مشو» به ابديت پيوست.  دوست گرامي‌ام استاد دولتمند خال‌اف، آهنگساز، نوازنده و احياگر موسيقي «فلك»‌ دار فاني را...

بعثت شادابي حيات - صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/11/18

بعثت شادابي حيات - صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/11/18

پنج شنبه, 19 بهمن 1402 12:00

غبار كدورت و تيرگي فرونشسته بر جهان چنان غليظ بود كه گويي هيچ صبحي در پس پرده نيست و خورشيد روشناي خويش را براي هميشه از زمين برگرفته است و...

حضور در تئاتر لیلی و مجنون در تالار وحدت ؛ نمایشی از یعقوب صدیق جمالی

حضور در تئاتر لیلی و مجنون در تالار وحدت ؛ نمایشی از یعقوب صدیق جمالی

سه شنبه, 10 بهمن 1402 18:18

نمایش لیلی و مجنون به کارگردانی و نویسندگی یعقوب صدیق جمالی به زبان ترکی آذربایجانی بر اساس مثنوی «لیلی و مجنون» اثر حکیم ملا محمد فضولی در تالار وحدت تهران...

بزرگداشت هشتادوچهارمین سالگرد تولد استاد ساوالان

بزرگداشت هشتادوچهارمین سالگرد تولد استاد ساوالان

پنج شنبه, 21 دی 1402 18:25

روز یکشنبه سوم دی ماه کانون هنرمندان آذربایجان در تهران ، مراسمی به مناسبت هشتاد و چهار سالگی استاد حسن مجید زاده متخلص به ساوالان برگزار کرد . در این...

" جلوه رفیع جلال "، پاسداشت نیم قرن تلاش استاد جلال رفیع در عرصه روزنامه نگاری

" جلوه رفیع جلال "، پاسداشت نیم قرن تلاش استاد جلال رفیع در عرصه روزنامه نگاری

پنج شنبه, 21 دی 1402 15:22

تالار سید محمود دعائی در موسسه اطلاعات روز سه شنبه دوازدهم دی ماه شاهد مراسمی به یاد ماندنی بود . این مراسم که برای تجلیل از خدمات نیم قرن استاد"...

پای سخن شاگرد استاد شهریار ؛ بسیاری از اشعار شهریار منتشر نشده است.

پای سخن شاگرد استاد شهریار ؛ بسیاری از اشعار شهریار منتشر نشده است.

سه شنبه, 23 آبان 1402 15:34

 شاعر و نویسنده زبان و ادبیات فارسی و از شاگردان استاد شهریار بیان کرد:متاسفانه شهریار شناسی در ایران هنوز بسیار ضعیف است، درحالیکه در دانشکده های پیرامونی لااقل در دانشکده...

حق تكثير كليه محتواى تصويرى، صوتى و نوشتارى اين وبسايت متعلق است به على اصغر شعردوست .