شنبه, 25 شهریور 1391 ساعت 04:30

سخنرانی دکترشعردوست درمراسم توانمندسازی بیش از هزار خانوار تاجیک تحت حمایت کمیته امدادامام خمینی(ره)

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
جشن توانمند سازی بیش از هزار خانوار تاجیک تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) با حضور جناب آقای حسین انواری سرپرست کمیته امداد امام خمینی (ره)، هیأت همراه ایشان، سفیر جمهوری اسلامی ایران، دیپلمات ها و کارکنان محترم سفارت ایران، اعضای محترم رایزنی فرهنگی، معاونین و کارکنان محترم کمیته امداد امام خمینی در تاجیکستان، کارکنان نهادهای ایرانی، تجار، صنعتگران، برخی از اعضای محترم وزارت تندرستی، وزارت کار و امور اجتماعی، اعضای کمیته زنان و جوانان تاجیکستان و برخی از خانواده های تاجیک تحت پوشش کمیته امداد در خانه ایران واقع در شهر دوشنبه پایتخت جمهوری تاجیکستان برگزار گردید.
در ابتدای این مراسم، جناب آقای رضوی، مدیر کل پیشین کمیته امداد امام خمینی تاجیکستان، این نهاد کمک رسان را منادی دوستی، پیوند و یگانگی خواندند. به گفته ایشان در حال حاضر شعب مختلف کمیته امداد در 53 منطقه تاجیکستان مشغول به خدمت رسانی هستند .
وی با اشاره به نظر فقهی امام راحل به عنوان چهره ای طراز اول در جامعه مبنی بر اینکه « برای کمک به نیازمند، مسلمانبودن شرط نیست» این عقیده را سرلوحه کار خود و همکارانشان در کمیته امداد دانستند و از کمک رسانی به خانواده های کم بضاعت روس، قرقیز، ترکمن، تاتار، افغان و غیره در کنار خانوارهای کم بضاعت تاجیک سخن بهمیان آوردند. ایشان همچنین به 350 خانواده سالمند روس که تحت حمایت کمیته امداد بوده و مستمری دریافت می کنند به عنوان نمونه ای از همراهی های این نهاد کمک رسان با سایر ملیت ها و قومیت ها در کنار تاجیکان یاد کردند.
کمک رسانی به امر ساختمان سازی، تحصیل و آموزش، درمان آسیب دیدگان حوادث طبیعی، تأمین جهیزیه و هزینه ابتدایی زندگی مشترک 1050 دختر بی سرپرست تاجیک،برگزاری کنفرانس های علمی، کمک به خانه دار شدن بیش از 500 خانواده تاجیکی، آموزش حدود 11 هزار نفر در کارگاههای آموزشی کمیته، به خودکفایی رسانیدن حدود 750 خانواده تاجیک، ارتباط گسترده و سودمند با اکثر نهادها و بخش های جامعه و سایر فعالیت های مثمر ثمر از جمله دیگر عملکردهای مورد اشاره آقای رضوی از سوی کمیته امداد امام خمینی (ره) در تاجیکستان می باشد.
رئیس پیشین کمیته امداد امام خمینی، هدف اصلی این نهاد را توانمند سازی افراد تحت پوشش خود عنوان کرد
آقای نوراله محمداله اف، رئیس اداره حفظ اجتماعی اهالی وابسته به وزارت کار و حفظ اجتماعی جمهوری تاجیکستان، ضمن بیان پیام تشکر آقای محمدامین اف، وزیر کار این کشور، به واسطه خدمات و کمک های ارزشمند کمیته امداد امام خمینی، رسالت این نهاد کمک رسان و وزارت کار و امور اجتماعی تاجیکستان را در کمک و همراهی مردم کم بضاعت و تلاش برای رفع مشکلات آنان، همسو خواندند.
ایشان با بیان اینکه جمهوری تاجیکستان دولتی اجتماعی است، مسئله حفظ اجتماعی را از جمله مهمترین مسائل این کشور و اهم سرفصل سیاست های ریاست محترم جمهوری تاجیکستان دانستند و با ابراز رضایت از فعالیت های سازنده کمیته امداد اظهار نمودند: عموما برنامه های کمیته امداد برای ما روشن و قابل قبول است و ما خواهان گسترش فعالیت های کمیته امداد امام خمینی هستیم و دراین خصوص وزارت محنت برای کمک به این امر و همچنین طرفداری از اجرای برنامه های سازنده آن آمادگی و حمایت خود را اعلام می دارد.
 
دکترعلی اصغرشعردوست سفیر جمهوری اسلامی ایران در ایراد سخنان خود از کمیته امداد امام خمینی (ره) به عنوان نهاد خیریه بدور از هرگونه غلو و چشمداشت یاد کردند که تاکنون توانسته خدمات متعددی را در بخش های مختلف به نیازمندان و محتاجان تاجیک ارایه نماید.
ایشان در این مراسم که با حضور جناب آقای حسین انواری سرپرست کمیته امداد امام خمینی(ره) تشکیل شد، با اشاره به سخن رهبر معظم انقلاب حضرت آیت اله خامنه ای مبنی بر اینکه فرمودند: « این انقلاب بی نام امام خمینی (ره) در جهان شناخته شده نیست»، تصریح کردند: نام جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان با نام کمیته امداد امام گره خورده زیرا هر جا قدمی و خدمتی برای رسیدگی به محرومان فراهم شده، این نهاد خیریه ایرانی نیز در آنجا پیشقدم و پیشتاز بوده است.
دکتر شعردوست پس از برشمردن برخی از امتیازات متعدد خدمتگزاری کمیته امداد امام(ره) به مردم تاجیک چنین اظهار داشتند: با وجودی که حتی برخی از شعرا، ادبا و فرهیختگان از گرفتن جوایز خود در مجامع عمومی خودداری می کنند اما چون این نهاد خیریه را محرم راز می دانند، برای رفع مشکلات و گرفتاری های خود به آن مراجعه می کنند.ایشان همچنین با اشاره به وجود نهادهای متعدد تاثیرگذار بر وجهه ایران در داخل و خارج، ویژگی مهم تاثیرگذاری این نهاد در مقایسه با دیگر نهادها را، مزین بودن آن به نام حضرت امام خمینی بنیانگذار انقلاب اسلامی دانستند و در بیان نفوذ معنوی این نهاد کمک رسان چنین ابراز نمودند: به جرأت می توان گفت، طی 4 سال گذشته کمیته امداد امام خمینی در تاجیکستان میزان نفوذ معنوی خود را چند برابر کرده که این میزان در حساب و عدد و رقم نمی گنجد.
سفیر کشورمان مناسبات ایران و تاجیکستان را برخوردار از عمقی جدایی ناپذیر دانستند. نزدیکی و همراهی که رهبر معظم انقلاب از آن با واژه خویشاوندی یاد کرده اند و زبان مشترک رایج میان مردم ایران و تاجیکستان را جزء انفال خواندند. و این خود دلیلی دیگر بر نفوذ معنوی کمیته امداد امام خمینی (ره) در میان مردمان تاجیک است.
دکتر شعردوست همچنین در این مراسم که تودیع رئیس پیشین و انتصاب ریاست جدید کمیته امداد امام نیز در آن برگزار شد، گفتند: آقای رضوی در دوران خدمت خود نه تنها در فعالیت های معمول کمیته امداد بسیار خوش درخشیدند و خالصانه و عاشقانه فعالیت کردند، در سایر فعالیت های مرتبط با نهادهای ایرانی و مسائل عمومی مربوط به سفارت نیز یکی از ارکان مهم کمک رسان به این نمایندگی بوده اند.امید آن دارم که خدماتشان مقبول راه حقو باقی و ماندگار در میان خلق باشد.
پس از سخنان سفیر جمهوری اسلامی ایران، جناب آقای انواری سر پرست محترم کمیته امداد امام خمینی (ره) با ایراد سخن پرداختند. ایشان نیز با بیان آنکه کسب توانمندی توسط تاجیک ها مشوقی برای انجام حرکت های بعدی تولید انرژی خواهد کرد، اظهار داشتند: خدمات انسان دوستانه، حد و مرز ندارد و مرز جغرافیایی نمی شناسد به طوری که حتی به اعتقادات دینی و گرایش های سیاسی ربط پیدا نمی کند.
وی با اشاره به جایگاه انسان نزد پروردگار، چنین تاکید کردند که : هر اقدامی که در جهت ارتقا انسان ها صورت گیرد به طور قطع مقبول حضرت حق تعالی نیز خواهد بود لذا برای افزایش این جایگاه باید تلاش های لازم صورت پذیرد.
آقای انواری، توسعه اخوت، مهربانی و توانمندی را بخشی از سیاست های ایران دانستند و در ادامه سخنان خود افزودند: کمیته امداد امام خمینی(ره) در سه دهه گذشته توانسته بخشی از الگوهای برگرفته از انقلاب اسلامی را جمع کرده و بدون چشمداشت آنها را در اختیار دیگران قرار دهد.و اگر عملکرد این نهاد خیریه با اقبال و تاثیرگذاری مواجه شده همه آن بخاطر نیات خیرخواهانه امام بوده است، ضمن آنکه این صداقت در رفتار کارگزاران نیز نمایان شده است.
 
سرپرست کمیته امداد امام خمینی (ره) در ادامه از خانواده های بی سرپرست، فقرا و نیازمندان خواست که از نعمات الهی موجود به نحو مطلوب استفاده کنند چراکه انسانها در مسیر مشکلات به خودسازی و گام نهادن به جلو دست می یابند و با بهره گیری از نعمات حق و بالفعل کردن پتانسیل ها می توان زمینه رشد و توسعه کشور در بخش های مختلف را فراهم کنند.ایشان در این خصوص چنین ابراز نمودند: فقر برابر با ذلت و کوچکی نیست بلکه امتحان الهی است چراکه ذلت دانستن فقر و بی سرپرست بودن در مکتب پیامبر ما جایی ندارد. ما همیشه در معرض امتحان خداوند هستیم. اگر باور کنیم که تمام ذرات وجود، وهم و ذهنیات ما در نزد خداوند وجود دارد، اگر آنچه را که خداوند فرمان داده، انجام دهیم بی شک ظرفیت های وجودی ما بارور خواهد شد و استعداد ها شکوفا می گردد. و باید دانست که سردرگمی های دنیای امروز بخاطر این است که نمی خواهند از ظرفیت ها و استعدادهای موجود استفاده نمایند.
شما دختران و پسران و خواهران من، شما آدم های بزرگ و دارای توانمندی های بسیار هستید که باید این توانمندی ها شکوفا شود. فرزندانی که از دامان شما دختران و مادران تربیت می شود هریک انسان های مهمی در این کشور خواهند شد. آینده این کشور در اختیار شماست و من تلاش، کار و نشاط را برایتان آرزو می کنم.
گفتنی است که در این مراسم افراد تحت پوشش کمیته امداد که با کمک این نهاد به خودکفایی دست یافته بودند به بازگویی تجربیات خود و حمایت های کمیته امداد از تلاش های سازنده شان پرداختند همچنین گروهی از روشندلان و دانش آموزان تحت پوشش نیز به اجرای سرود و ارائه دستاوردهای حاصل از آموزش در این نهاد خدمت رسان اقدام نمودند.
خواندن 997 دفعه آخرین ویرایش در شنبه, 25 شهریور 1391 ساعت 04:30

نظر دادن

یادی از دوران نمایندگی در مجلس شورای اسلامی

پشت صحنه حضورم در برنامه زير نور ماه در شبكه جهانى سحر

تازه ها

درگذشت احياگر موسيقي «فلك» ،  صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/12/2

درگذشت احياگر موسيقي «فلك» ، صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/12/2

دوشنبه, 03 ارديبهشت 1403 09:35

استاد دولتمند خال‌اف‌ خواننده «آمدم ‌اي شاه پناهم بده» و «دور مشو، دور مشو» به ابديت پيوست.  دوست گرامي‌ام استاد دولتمند خال‌اف، آهنگساز، نوازنده و احياگر موسيقي «فلك»‌ دار فاني را...

بعثت شادابي حيات - صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/11/18

بعثت شادابي حيات - صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/11/18

پنج شنبه, 19 بهمن 1402 12:00

غبار كدورت و تيرگي فرونشسته بر جهان چنان غليظ بود كه گويي هيچ صبحي در پس پرده نيست و خورشيد روشناي خويش را براي هميشه از زمين برگرفته است و...

حضور در تئاتر لیلی و مجنون در تالار وحدت ؛ نمایشی از یعقوب صدیق جمالی

حضور در تئاتر لیلی و مجنون در تالار وحدت ؛ نمایشی از یعقوب صدیق جمالی

سه شنبه, 10 بهمن 1402 18:18

نمایش لیلی و مجنون به کارگردانی و نویسندگی یعقوب صدیق جمالی به زبان ترکی آذربایجانی بر اساس مثنوی «لیلی و مجنون» اثر حکیم ملا محمد فضولی در تالار وحدت تهران...

بزرگداشت هشتادوچهارمین سالگرد تولد استاد ساوالان

بزرگداشت هشتادوچهارمین سالگرد تولد استاد ساوالان

پنج شنبه, 21 دی 1402 18:25

روز یکشنبه سوم دی ماه کانون هنرمندان آذربایجان در تهران ، مراسمی به مناسبت هشتاد و چهار سالگی استاد حسن مجید زاده متخلص به ساوالان برگزار کرد . در این...

" جلوه رفیع جلال "، پاسداشت نیم قرن تلاش استاد جلال رفیع در عرصه روزنامه نگاری

" جلوه رفیع جلال "، پاسداشت نیم قرن تلاش استاد جلال رفیع در عرصه روزنامه نگاری

پنج شنبه, 21 دی 1402 15:22

تالار سید محمود دعائی در موسسه اطلاعات روز سه شنبه دوازدهم دی ماه شاهد مراسمی به یاد ماندنی بود . این مراسم که برای تجلیل از خدمات نیم قرن استاد"...

پای سخن شاگرد استاد شهریار ؛ بسیاری از اشعار شهریار منتشر نشده است.

پای سخن شاگرد استاد شهریار ؛ بسیاری از اشعار شهریار منتشر نشده است.

سه شنبه, 23 آبان 1402 15:34

 شاعر و نویسنده زبان و ادبیات فارسی و از شاگردان استاد شهریار بیان کرد:متاسفانه شهریار شناسی در ایران هنوز بسیار ضعیف است، درحالیکه در دانشکده های پیرامونی لااقل در دانشکده...

حق تكثير كليه محتواى تصويرى، صوتى و نوشتارى اين وبسايت متعلق است به على اصغر شعردوست .