پنج شنبه, 29 تیر 1391 ساعت 04:30

همسفر با رمضان

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
رمضان با نام بزرگ تو پیوند خورده است. ای مولای متقیان، سرور موحدان و شهید بزرگ تشیع، ای علی(ع)!
هر روز که در میهمانی خداوند بر خوان معرفت او حاضر می شویم، تو ای امام متقین صورت نمادینی هستی که روزه با یاد تو معنا می یابد؛ ای همسفر رمضان! مومن در سیرۀ تو مردی را می یابد که جان عبیرآمیز خویش را در بحر گوارای رمضان پاکیزه کرده و سفر به حضور عشق را آغازیده است.
هنوز صدای زخمی تو از گلوی زخمی منارۀ مسجد کوفه به گوش می رسد. ما جان خود را به نغمۀ نوازشگر تو می سپاریم و تو هر روز پیام نیکی، پارسایی و عشق را در معبر زمان در نهانخانۀ روح ما زمزمه می کنی.
ای معنا دهندۀ روزه! ای تجسم ماه صیام! پس قرنها و نسل ها هنوز هم شیعه با خاطرۀ عدالت تو زندگی می کند. ما شیعیان در میدان نبرد با ظلم و جهل و الحاد پاره های تن خویش را پشتوانۀ عشقی می کنیم که به تو و به پیام روشنی بخش تو داریم.
هر روز آوای تو در گذار زمان و مکان ما را به تقوا و حریّت می خواند و ما کلام تو را منشور زندگی خویش کرده ایم. آنجا که در ابلاغ پیام بزرگ خداوند فرمودی: «ذمتی بما اقول رهینه».
هنوز ما با تأسی از تو، ای پیشوای گردن فرازی و آزادی، بر قلۀ زمان گردن می افرازیم.
هنوز بازار داغ تهمتی که پیشانی مبارک تو زخم آن را بر خود پذیرفت بر جان خویش پذیراییم و چون تو ای بزرگ! بر درستی راه خویش پای می فشاریم.
قاسطین و مارقین و ناکثین در جهان هول انگیز حاضر ما، امت مسلمان را به جرم پیروی از تو نشانه رفته اند. تو تمامت خوبی بودی، دست خداوندی صنعتگری خویش را در خلقت آدمی به تمام و کمال در وجود تو متجلی کرد و تودر زمرۀ برگزیدگان خلقت شدی. از همین رو تمامت بدی در مقابل تو قد برافراشت. هر آنچه ناراستی و دغل بود در وجود دشمنان بسیار و متفاوت تو متجلی بود و تو با این همه مقابله می کردی.
پیام خون تو در معبر زمان خاموش نشد. هر روز کسی علم عدالت خواهی تو را بر دوش گرفت و با هر آنکه آدمی را از بندگی خداوند به بندگی خویش می خواند به مقابله ایستاد.
ای مجاهدی که تنها برای حق شمشیر می زدی و هوای نفس و خشم خویش را در گرماگرم جهاد فرو می نشاندی! هر ضربه ات آیتی بود و چه بسیار روزگاران که حیات نهضت محمد(ص) پیامبر خاتم وابسته به شمشیر تو بود، تا بدانجا که رسول در وصف تو گفت: «لافتی الاعلی لاسیف الا ذوالفقار».
از آن دست مجاهدانی بودی که خود آنان را بدین گونه شناسانده ای. «حملوا بصائرهم علی اسیافهم» ضربۀ تو هجوم بصیرت و خودآگاهی بود و در هر کوششی رنگ روشنی و صداقت از تمامی حرکاتت هویدا.
تن تبدار ما چون پیکر مقدس تو زخمی است. ما را به جرم اقامۀ حکومت علوی از چهار سوی سنگ می پرانند و دشنام می گویند و گوش زمان بر پیام آسمانی ما بسته است. در هنگامۀ خدعه و فریب و مکر، گویی گروهی مصداق عینی سخن خداوند کریم هستند که فرمود: «ختم الله علی قلوبهم و علی سمعهم و علی ابصارهم غشاوه».
تو فراتر از زمانه بودی و در حجم اندک عصر خویش نمی گنجیدی. عرصۀ تنگ افهام خلق گنجای بحر زخار سخنان تو را نداشت. سر بر چاه می کردی و دردهای خویش را در سیاهی نخلستانهای مدینه با ظلمت شب در می آمیختی؛ چرا که زمانه، زمانۀ نامرادی بود و جاهلیت این بار در لباس توحید به میدان آمده بود.
در عرصۀ جاهلیت جدید، ما پاسداران پیامهای حیاتبخش اسلام و حافظان انقلاب اسلامی، به تأسی از امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی کلام روشن تو را بر همگان فرو می خوانیم بدین امید که روزنی بر این سمج آهنین گشوده شود.
ای علی (ع) ای بزرگ بزرگان! ای تمامت تجلی حقیقت! ما بیش از هر روزگاری به تو و به آموزه های ارجمند تو نیازمندیم. شیعیان خویش را در یاب و کفی از دریای متلاطم معرفت خویش را بر کام تشنۀ ما فرو ریز.
خواندن 1311 دفعه آخرین ویرایش در پنج شنبه, 29 تیر 1391 ساعت 04:30

نظر دادن

یادی از دوران نمایندگی در مجلس شورای اسلامی

پشت صحنه حضورم در برنامه زير نور ماه در شبكه جهانى سحر

تازه ها

درگذشت احياگر موسيقي «فلك» ،  صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/12/2

درگذشت احياگر موسيقي «فلك» ، صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/12/2

دوشنبه, 03 ارديبهشت 1403 09:35

استاد دولتمند خال‌اف‌ خواننده «آمدم ‌اي شاه پناهم بده» و «دور مشو، دور مشو» به ابديت پيوست.  دوست گرامي‌ام استاد دولتمند خال‌اف، آهنگساز، نوازنده و احياگر موسيقي «فلك»‌ دار فاني را...

بعثت شادابي حيات - صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/11/18

بعثت شادابي حيات - صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/11/18

پنج شنبه, 19 بهمن 1402 12:00

غبار كدورت و تيرگي فرونشسته بر جهان چنان غليظ بود كه گويي هيچ صبحي در پس پرده نيست و خورشيد روشناي خويش را براي هميشه از زمين برگرفته است و...

حضور در تئاتر لیلی و مجنون در تالار وحدت ؛ نمایشی از یعقوب صدیق جمالی

حضور در تئاتر لیلی و مجنون در تالار وحدت ؛ نمایشی از یعقوب صدیق جمالی

سه شنبه, 10 بهمن 1402 18:18

نمایش لیلی و مجنون به کارگردانی و نویسندگی یعقوب صدیق جمالی به زبان ترکی آذربایجانی بر اساس مثنوی «لیلی و مجنون» اثر حکیم ملا محمد فضولی در تالار وحدت تهران...

بزرگداشت هشتادوچهارمین سالگرد تولد استاد ساوالان

بزرگداشت هشتادوچهارمین سالگرد تولد استاد ساوالان

پنج شنبه, 21 دی 1402 18:25

روز یکشنبه سوم دی ماه کانون هنرمندان آذربایجان در تهران ، مراسمی به مناسبت هشتاد و چهار سالگی استاد حسن مجید زاده متخلص به ساوالان برگزار کرد . در این...

" جلوه رفیع جلال "، پاسداشت نیم قرن تلاش استاد جلال رفیع در عرصه روزنامه نگاری

" جلوه رفیع جلال "، پاسداشت نیم قرن تلاش استاد جلال رفیع در عرصه روزنامه نگاری

پنج شنبه, 21 دی 1402 15:22

تالار سید محمود دعائی در موسسه اطلاعات روز سه شنبه دوازدهم دی ماه شاهد مراسمی به یاد ماندنی بود . این مراسم که برای تجلیل از خدمات نیم قرن استاد"...

پای سخن شاگرد استاد شهریار ؛ بسیاری از اشعار شهریار منتشر نشده است.

پای سخن شاگرد استاد شهریار ؛ بسیاری از اشعار شهریار منتشر نشده است.

سه شنبه, 23 آبان 1402 15:34

 شاعر و نویسنده زبان و ادبیات فارسی و از شاگردان استاد شهریار بیان کرد:متاسفانه شهریار شناسی در ایران هنوز بسیار ضعیف است، درحالیکه در دانشکده های پیرامونی لااقل در دانشکده...

حق تكثير كليه محتواى تصويرى، صوتى و نوشتارى اين وبسايت متعلق است به على اصغر شعردوست .