چهارشنبه, 26 شهریور 1393 ساعت 04:30

جشنواره فرهنگی- ادبی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه های منطقۀ قفقاز در دانشگاه تبريز برگزار شد

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، رییس این دانشگاه روز دوشنبه درآیین افتتاحیه این جشنواره با بیان اینکه دانشگاه تبریز دومین دانشگاه ایران و بزرگترین مرکز علمی و تحقیقاتی شمالغرب است، گفت: تحصیل بیش از 20 هزار دانشجو، حضور700 نفر هیات علمی، وجود 20 دانشکده، چندین پژوهشکده، قطب علمی و آزمایشگاه های مجهز، این دانشگاه را به یکی از جامع ترین و مهمترین دانشگاه های ایران تبدیل کرده است.
دکتر محمدرضا پورمحمدی افزود: بر اساس رتبه بندی جدید دانشگاه لایدن که یکی از معتبرترین مراکز رتبه بندی دانشگاه های جهانی است و در سال 2014، 750 دانشگاه را رتبه بندی کرده، دانشگاه تبریز رتبه 492 دنیا، 63 در آسیا و رتبه دوم در ایران را کسب کرده است.
رییس دانشگاه تبریز در ادامه مشترکات فرهنگی، تاریخی، عاطفی و ارزشی ایران با منطقه قفقاز را بسیار ریشه دار عنوان کرد و گفت: در این خصوص می توان به مناسبت هایی نظیر عید باستانی نوروز، آیین های مذهبی، نوع پوشاک، مراسمات ازدواج و عروسی، اعیاد و مناسبت های فرهنگی و سبک زندگی اشاره کرد.
دکتر پورمحمدی تصریح کرد: تجلی اشتراکات تمدن بزرگ اسلامی در قفقاز به حدی است که درهمه کشورهای این منطقه نشانه های بسیاری از ادبیات، مذهب، تاریخ، زبان، فرهنگ و اشتراکات مدنی فی مابین دیده می شود و شاید در جهان کمتر کشوری دیده شود که مثل ایران و قفقاز ارتباط تنگاتنگ و صمیمی داشته باشد.
به گفته وی، این سرزمین با تاریخ چهارهزار ساله خود در طول تاریخ اهمیت فوق العاده ای داشته است، و در طول تاریخ یکی از معابر اتصال جنوب به اروپا بوده و از جنبه اقتصادی بالایی برخوردار است.
رییس دانشگاه تبریز یادآور شد: قفقاز به لحاظ سیاسی و فرهنگی نقطه اتصال آسیا به اروپا است و محل اتصال و مواجهه دو فرهنگ و تمدن اسلامی و مسیحیایی است و دانشگاه تبریز برای گسترش مناسبات ملت های منطقه آماده هر گونه همکاری است.
دکتر رمضان کورکماز، رییس اتحادیه دانشگاه های قفقاز نیز با اشاره به مشترکات فرهنگی مشترک بین کشورهای منطقه قفقاز افزود: این جشنواره در راستای تقویت این مشترکات فرهنگی و تاریخی است که امیدواریم به اهداف تعیین شده فی مابین برسیم.
وی افزود: کشورهای منطقه با اتحاد، برادری و وحدت می توانند، کارهای بزرگی برای توسعه همه جانبه کشورهای خویش انجام دهند که یکی از این راه ها برگزاری چنین جشنواره و همایش های مشترک علمی است.
رییس دانشگاه آردهان از اینکه دانشگاه بزرگ تبریز با آغوش باز از برگزاری این همایش استقبال کرده و میزبانی مهمانان را از کشورهای مختلف بر عهده داشت، قدردانی و اظهار امیدواری کرد که این کنگره سر آغازی برای همکاری جدید میان دانشگاه های عضو باشد.
دکتر توران کاراتاش، رییس مرکز فرهنگی آتاترک نیز درآیین افتتاحیه این جشنواره گفت: شهر تبریز مهد دانش و علم بوده که نویسندگان و شاعران بزرگی به منطقه و جهان معرفی کرده که نمونه بارز آن شهریار است که چهره جهانی دارد و برای همه ترک زبان شناخته شده است و باید به مردمان این شهر افتخار کرد.
وی، با اشاره به شهرت تبریز به عنوان یکی از مراکز مهم فرهنگی و تاریخی ایران گفت: در بازدیدمان از شهر تبریز این امر واقعا مشهود و نمایان بود.
دکتر قدیر گلکاریان، دبیر اجرایی اتحادیه دانشگاه های قفقاز نیز در این آیین با بیان اینکه دانشجویان امروزی که تلاشگران و تحول سازان آینده هستند، می توانند با تبادل نظر و اشتراک مساعی راهکارهای بسیار سودمندی را برای بشریت به ارمغان بیاورند، تصریح کرد: اتحادیه دانشگاه های منطقه قفقاز با باور به این که، نگاه جوان همیشه رو به افق های باز است، دومین جشنواره فرهنگی- ادبی خود را با عنوان 'نگاه جوان قفقاز- دو' به مناسبت یکصد و هشتمین سالگرد تولد استاد شهریار در میان دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاههای منطقه قفقاز برگزار می کند.
به گفته وی، این عملکرد و اقدام، در واقع ادامه روند همان باور و اصولی است که اتحادیه بدان پایبند است و بر این اساس نخستین جشنواره در نخجوان برگزار شد و دومین آن با همت و میزبانی دانشگاه تبریز برگزار می شود.
دکتر گلکاریان در ادامه افزود: این جشنواره از دو منظر بسیار حائز اهمیت که در مرحله نخست آنکه اتحادیه توانسته است دومین جشنواره خود را در شهری برگزار کند که شهر اولین ها است و این جشنواره نیز بر شناسنامه پر افتخار آن برای اولین بار نقش می بندد و اهمیت تبریز را نشان می دهد.
به گفته وی، از این روست که تاریخ بار دیگر تکرار می شود و تبریز شاهد مهمانان ارجمندی از کشورهای آذربایجان، ترکیه، گرجستان، قرقیزستان و قبرس است و این بار تاجران خرد و سرمایه داران اندیشه های فردا، گرد هم آمده اند تا جشنواره ای را رقم بزنند که زمینه ساز تحولات و توسعه در آینده باشد.
دبیر اجرایی اتحادیه دانشگاه های قفقاز یادآور شد: جشنواره فرهنگی- ادبی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاههای منطقه قفقاز با برنامه ریزی دو ساله و فعالیت مستمر از بهمن ماه 1392 شکل اولیه را به خود گرفت و با فراخوانی یک مرحله ای از میان مقالات رسیده به دبیرخانه21 مقاله از کشورهای منطقه قفقاز و 10 مقاله از ایران به عنوان مقالات انتخابی برتر در این جشنواره معرفی و ارایه می شوند.
دکتر حسین صبوری، دبیر اجرایی جشنواره فرهنگی - ادبی قفقاز نیز دراین آیین گفت: دانشجویان در این جشنواره ضمن ارائه دانش خود در قالب مقالات به رقابتی علمی نیز خواهند پرداخت که نتیجه آن از سوی هیئت داوران در روز اختتامیه معین خواهد شد و از این میان بر حسب تناسب منطقه ای، به 3 نفر از برگزیدگان ایرانی و 6 نفر برگزیدگان خارجی جوایزی اهداء خواهد شد و مقالات آنها در مجلات دارای ایندکس بین المللی ) ISI منتشرخواهد شد وتمامی مقالات برگزیده در مجموعه ای به عنوان مقالات جشنواره منتشر می شود.
عضو هیات علمی دانشگاه تبریز افزود: مطالعات و پژوهش های مربوط به زبان، ادبیات معاصر، ادبیات عامیانه(فولکلور)، نقد و بررسی آثار ادبی معاصر فارسی زبانان، ادبیات تطبیقی و جامعه شناسی ادبیات از جمله محورهای این جشنواره است. 
به گفته وی، با توجه به برگزاری جشنواره در ایام تولد استاد شهریار نقد و بررسی اشعار فارسی و ترکی وی، یکی از محورهای ویژه این جشنواره است. 
دکتر صبوری یادآور شد: این جشنواره در جهت شناخت فرهنگ های مختلف از سوی دانشجویان در منطقه، ایجاد زمینه های رقابت علمی و ادبی میان دانشجویان برجسته برای سرمایه گذاری علمی آینده، ایجاد فضای دوستی و همزیستی میان دانشجویان دانشگاه های عضو، تلطیف روحیه دانشجویان برجسته و حمایت از آنان برای تامین نیازهای کادر آموزشی دانشگاه های عضو، ایجاد فضای شناخت بیشتر از کشورهای عضو اتحادیه از طریق دانشجویان و ایجاد بستری مناسب برای تبادل اندیشه های علمی و تخصصی و زمینه سازی برای همیاری و همکاری ها برگزار می شود.
همچنین درآیین افتتاحیه این جشنواره استاد احمد حارید فدایی، از قبرس، دکتر مهری باقری، از ایران، دکتر نجاتی دمیر، از کشور ترکیه و دکتر علی اصغر شعردوست از جمهوری اسلامی ایران به سخنرانی پرداخت.
شرکت کنندگان در این جشنواره، روز یکشنبه گذشته نیز از بخش های مختلف دانشگاه تبریز و شهر تبریز از جمله موزه تاریخ و فرهنگ ایران دانشگاه تبریز، مقبرةالشعرا، مسجد کبود، سایت موزه عصر آهن بازدید کردند. 
در پایان این جشنواره در 26 شهریور ماه نیز از نویسندگان مقالات برتر تجلیل خواهد شد .
خواندن 1000 دفعه آخرین ویرایش در چهارشنبه, 26 شهریور 1393 ساعت 04:30

نظر دادن

یادی از دوران نمایندگی در مجلس شورای اسلامی

پشت صحنه حضورم در برنامه زير نور ماه در شبكه جهانى سحر

تازه ها

درگذشت احياگر موسيقي «فلك» ،  صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/12/2

درگذشت احياگر موسيقي «فلك» ، صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/12/2

دوشنبه, 03 ارديبهشت 1403 09:35

استاد دولتمند خال‌اف‌ خواننده «آمدم ‌اي شاه پناهم بده» و «دور مشو، دور مشو» به ابديت پيوست.  دوست گرامي‌ام استاد دولتمند خال‌اف، آهنگساز، نوازنده و احياگر موسيقي «فلك»‌ دار فاني را...

بعثت شادابي حيات - صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/11/18

بعثت شادابي حيات - صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/11/18

پنج شنبه, 19 بهمن 1402 12:00

غبار كدورت و تيرگي فرونشسته بر جهان چنان غليظ بود كه گويي هيچ صبحي در پس پرده نيست و خورشيد روشناي خويش را براي هميشه از زمين برگرفته است و...

حضور در تئاتر لیلی و مجنون در تالار وحدت ؛ نمایشی از یعقوب صدیق جمالی

حضور در تئاتر لیلی و مجنون در تالار وحدت ؛ نمایشی از یعقوب صدیق جمالی

سه شنبه, 10 بهمن 1402 18:18

نمایش لیلی و مجنون به کارگردانی و نویسندگی یعقوب صدیق جمالی به زبان ترکی آذربایجانی بر اساس مثنوی «لیلی و مجنون» اثر حکیم ملا محمد فضولی در تالار وحدت تهران...

بزرگداشت هشتادوچهارمین سالگرد تولد استاد ساوالان

بزرگداشت هشتادوچهارمین سالگرد تولد استاد ساوالان

پنج شنبه, 21 دی 1402 18:25

روز یکشنبه سوم دی ماه کانون هنرمندان آذربایجان در تهران ، مراسمی به مناسبت هشتاد و چهار سالگی استاد حسن مجید زاده متخلص به ساوالان برگزار کرد . در این...

" جلوه رفیع جلال "، پاسداشت نیم قرن تلاش استاد جلال رفیع در عرصه روزنامه نگاری

" جلوه رفیع جلال "، پاسداشت نیم قرن تلاش استاد جلال رفیع در عرصه روزنامه نگاری

پنج شنبه, 21 دی 1402 15:22

تالار سید محمود دعائی در موسسه اطلاعات روز سه شنبه دوازدهم دی ماه شاهد مراسمی به یاد ماندنی بود . این مراسم که برای تجلیل از خدمات نیم قرن استاد"...

پای سخن شاگرد استاد شهریار ؛ بسیاری از اشعار شهریار منتشر نشده است.

پای سخن شاگرد استاد شهریار ؛ بسیاری از اشعار شهریار منتشر نشده است.

سه شنبه, 23 آبان 1402 15:34

 شاعر و نویسنده زبان و ادبیات فارسی و از شاگردان استاد شهریار بیان کرد:متاسفانه شهریار شناسی در ایران هنوز بسیار ضعیف است، درحالیکه در دانشکده های پیرامونی لااقل در دانشکده...

حق تكثير كليه محتواى تصويرى، صوتى و نوشتارى اين وبسايت متعلق است به على اصغر شعردوست .