سه شنبه, 11 شهریور 1393 ساعت 04:30

امروز سه شنبه 11 شهریور 1393 خورشیدی برابر با 6 ذی القعده 1435 هجری و 2 سپتامبر 2014 میلادی

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
1
رویدادهای مهم این روز در تقویم خورشیدی
وقوع زلزله وحشتناك در بويين زهرا و كشته شدن بيش از 25 هزار نفر (1341 ش)
مقارن ساعت يازده صبح روز يازدهم شهريور 1341، زلزله بسيار شديدي بخش وسيعي از ايران را لرزاند كه مركز اصلي آن در بويين زهرا از توابع قزوين بود. در اثر اين زلزله كه در يك قرن اخير در نوع خود منحصر به فرد به شمار مي‏رفت، متجاوز از بيست و پنج هزار نفر كشته و ده‏ها هزار نفر ديگر نيز زخمي و بي خانمان شدند. در زلزله بويين زهرا كه در سرزميني به وسعت چهل هزار كيلومتر مربع روي داد، بيش از يكصد و ده روستا با خاك يكسان گرديد.
انتخاب آيت ‏اللَّه "مهدوی كني" به نخست ‏وزيري پس از شهادت رجايي و باهنر (1360 ش)
پس از انفجار دفتر نخست وزيري و شهادت رجايي و باهنر، شوراي رياست جمهوري وظيفه اداره كشور را به عهده گرفت. در اين ميان، حضرت امام خميني(ره) تأكيد كردند كه جاي نيروهاي از دست رفته سريعاً پر شود و پست‏ها فاقد مسؤول نماند. لذا در همان ساعات اوليه پس از انفجار، مذاكره و مشاوره براي تعيين نخست وزير آغاز شد. سرانجام پس از صحبت‏هاي طولاني، شوراي موقت رياست جمهوري، آيت‏اللَّه محمدرضا مهدوي كني، وزير كشور دولت شهيد رجايي را به عنوان نخست وزير به مجلس شوراي اسلامي پيشنهاد داد و ايشان با كسب 148 رأي از 179 رأي به نخست وزيري رسيد. دوران نخست وزيري آيت‏اللَّه مهدوي كني تا انتخابات رياست جمهوري و انتخاب آيت‏اللَّه خامنه‏اي در مهرماه آن سال به طول انجاميد.
آغاز عمليات كوچك نصر در منطقه غرب تپه اللَّه ‏اكبر، به طور مشترك (1360ش(
سخنراني مهم آيت ‏اللَّه "خامنه‏اي" در اجلاس سران عدم تعهد در زيمبابوه (1365 ش)
هشتمين اجلاس سران كشورهاي عضو سازمان عدم تعهد در هراره پايتخت زيمبابوه برگزار شد و حضرت آيت‏اللَّه خامنه‏اي رييس وقت جمهوري اسلامي ايران در رأس هيئتي بلندپايه در اين اجلاس شركت كردند. ايشان در سخنراني مهم خود در جمع سرانِ اين جنبش، ضعف اراده در رهبران، ترس از رويارويي صريح با استكبار، تكيه بر كمك قدرت‏ها، باور نداشتن قدرت مردم و تكيه نكردن به آنان را مايه‏هاي اصلي انفعال و ضعف كشورهاي جهان سوم و كمك اصلي به توسعه قدرت استكبار دانسته و نفس به وجود آمدن جنبش عدم تعهد را عصيان و طغيانِ كشورهاي مستقل جهان سوم عليه نظام سلطه عنوان كردند. همچنين معظمٌ له در اين سخنراني، عمدتاً به ضعف‏هاي جنبش و علل اين ضعف‏ها اشاره كرده و صريحاً اعلام نمودند كه جنبش از وظيفه اصلي خود منحرف شده است. نطق تاريخي و پرمحتواي آيت‏اللَّه خامنه‏اي در اين اجلاس، در واقع نقطه اوج تلاش ايران براي تحقق اصول اوليه نهضت به شمار مي‏رفت. همچنين، اين نخستين بار بود كه جمهوري اسلامي ايران در اين سطح در اجلاس سران عدم تعهد شركت مي‏كرد و اولين بار بود كه رييس جمهور كشوري مواضع يك انقلاب را در اين مقياس وسيع و به نحوي عملي، صريح، ملموس و قابل اجرا براي جنبش عدم تعهد تشريح مي‏نمود. حضور نيرومند ايرانِ اسلامي توانست در مقياسي وسيع، ابرهاي تيره ناشي از تبليغاتِ استكباري را از ميان بردارد و جو تبليغاتي دشمنان اسلام و انقلاب را تحت الشعاع قرار دهد.
شهادت سردار "محمود كاوه" فرمانده لشكر ويژه شهدا (1365ش)
زندگينامه‌ محمود كاوه‌ در خرداد هزار و سيصد و چهل‌ در خانواده‌اي‌ مذهبي‌ديده‌ به‌ جهان‌ گشود. پس‌ از تحصيلات‌ ابتدايي‌ همراه‌ پدرش‌ خدمت‌ مقام‌معظم‌ رهبري‌ در مسجد امام‌ حسن‌ مجتبي‌ مي‌رسند و ايشان‌مي‌فرمايند: «اگر محمود دروس‌ كلاسيك‌ را به‌ اتمام‌ برساند و سپس‌ به‌دروس‌ حوزوي‌ بپردازد بهتر است‌.» پس‌ از آن‌ در مدرسه‌ راهنمايي‌«غزنوي‌»، ثبت‌ نام‌ و به‌ ادامه‌ تحصيل‌ مشغول‌ شد. بر اثر شركت‌ در جلسات‌ علماي‌ مبارزي‌ همچون‌ شهيد هاشمي‌نژاد وشهيد كامياب‌، تفكر مبارزاتي‌ او شكل‌ مي‌گيرد و با شروع‌ تظاهرات‌ خياباني‌در سال‌ 1357 در راهپيمايي‌ها تا مرز شهادت‌ پيش‌ مي‌رود. با تشكيل‌ سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامي‌ عضويت‌ در اين‌ نهاد مقدس‌ رابرمي‌گزيند و پس‌ از گذراندن‌ دوره‌ي‌ آموزش‌، به‌ عنوان‌ مربي‌ تاكتيك‌ پادگان‌امام‌ رضا انتخاب‌ گرديد. همزمان‌ با عزيمت‌ حضرت‌ امام‌ به‌ جماران‌، به‌ عنوان‌ سرپرست‌ يك‌گروه‌ بيست‌ نفره‌ جهت‌ حفاظت‌ از بيت‌ امام‌، به‌ تهران‌ اعزام‌ مي‌شود. با شروع‌ جنگ‌ تحميلي‌، وارد عرصه‌ي‌ نبرد با ضدانقلاب‌ داخلي‌ شده‌ ودر بدو ورود به‌ سقّز، مسؤوليت‌ خطير گروه‌ اسكورت‌ را بر عهده‌ گرفته‌ و بااتّخاذ تاكتيك‌هاي‌ هجومي‌ و چريكي‌ به‌ عنوان‌ اولين‌ فرد، عمليات‌ضدكمين‌ را عليه‌ ضدانقلاب‌ در كردستان‌ طراحي‌ و اجرا و در مدتي‌ اندك‌،وضعيت‌ نبرد در شهر سقّز و حومه‌ي‌ آن‌ را به‌ نفع‌ نيروهاي‌ خودي‌ تغيير داد. وي‌ در سمت‌ فرماندهي‌ عمليات‌ سپاه‌ سقّز، با اجراي‌ عملياتهاي‌چريكي‌، دشمني‌ را كه‌ بر شهر سيطره‌ يافته‌ بود، آواره‌ي‌ كوهها نمود. همزمان‌ با تشكيل‌ تيپ‌ ويژه‌ي‌ شهدا توسط‌ سرداران‌ شهيدمحمدبروجردي‌ و ناصر كاظمي‌، محمود به‌ عنوان‌ مسؤول‌ عمليات‌ تيپ‌معرفي‌ گرديد و ضربات‌ مهلكي‌ را بر پيكر ضدانقلاب‌ وارد ساخت‌. با تعيين‌مبلغ‌ هنگفتي‌ به‌ عنوان‌ جايزه‌ براي‌ به‌ شهادت‌ رساندن‌ كاوه‌ از سوي‌ دشمن‌نام‌ محمود كاوه‌، بر سر زبانها افتاد. آزادسازي‌ شهر بوكان‌ و سپس‌ جاده‌ي‌ مهم‌ و حياتي‌ پيرانشهر سردشت‌،از جمله‌ عملياتهاي‌ گسترده‌اي‌ است‌ كه‌ با فرماندهي‌ و جانفشاني‌ او انجام‌گرفت‌. با شهادت‌ شهيدان‌ كاظمي‌، گنجي‌زاده‌ و بروجردي‌، سكان‌ فرماندهي‌تيپ‌ ويژه‌ي‌ شهدا در سال‌ هزار و سيصد و شصت ودو به‌ او سپرده‌ شد. در همين‌ سال‌ علاوه‌ بر نبرد با ضدانقلاب‌، اقدام‌ به‌ انجام‌ عملياتهاي‌برون‌ مرزي‌ والفجر دو وسي و چهار نموده‌ و مناطق‌ مهمي‌ از ميهن‌ اسلامي‌ را آزادساخت‌. با حاكم‌ شدن‌ آرامش‌ و امنيت‌ بر كردستان‌، تلاش‌ خود را معطوف‌مبارزه‌ با ارتش‌ عراق‌ نمود و در عملياتهاي‌ بدر، قادر، والفجرو كربلاي‌صحنه‌هاي‌ غرور آفريني‌ را آفريد. آخرين‌ مجروحيت‌ وي‌ در تك‌ حاج‌ عمران‌ بود كه‌ در يك‌ نبرد تن‌ به‌ تن‌با دشمن‌ بعثي‌ تركش‌ نارنجك‌ به‌ سرش‌ اصابت‌ كرد. محمود كاوه‌ در يازدهم‌ شهريور ماه‌ 1365 در سن‌ 25 سالگي‌، هنگامي‌كه‌ به‌ منظور تصرف‌ ارتفاعات‌ مهم‌ 2519، پيشاپيش‌ رزمندگان‌ اسلام‌ درحركت‌ بود، در اثر اصابت‌ تركش‌ خمپاره‌، به‌ فيض‌ عظيم‌ شهادت‌ نايل‌ آمد.
ایران استقلال قطر را به رسمیت شناخت(1350ش(
.........................................................................................................................................
رویدادهای مهم این روز در تقویم هجری
وفات "ابوالحسن سهروردی" فقيه و رياضي ‏دان(533 ق)
ابوالحسن سهروردي در علوم اسلامي متبحر بود، اما شهرت او بيشتر به جهت دانش و آگاهي چشمگيرش در علم رياضي است. سهروردي مدتي نزد امام محمد غزالي عالم و نويسنده‏ي مشهور آن عصر، كسب علم كرد. اثر معروف سهروردي، اصول الجَبر و المُقابله نام داردكه امروزه به صورت نسخه‏ي خطي موجود است.
درگذشت"ابن هاني" شاعر و لغت شناس مسلمان(733 ق)
ابوعبداللَّه محمد بن علي بن هاني لَخِمي سِبتي معروف به ابن هاني، شاعر، نويسنده و لغت شناس معروف مسلمان، در جنوب اندلس متولد شد و پس از طي دوران مقدماتي تحصيل، در اوايل جواني نزد مشاهير علم و ادب آن زمان به تحصيل پرداخت. در مدت كوتاهي در علوم مختلف ادبي مهارت يافت و سپس به تدريس مشغول شد. ابن هاني، شعر نيز مي‏سروده و اشعاري از او به جاي مانده است. از جمله آثار ابن هاني، مي‏توان به كتاب شرح التَّسهيل، اُرجوزَةٌ في الفَرائض و قوتُ المُقيم اشاره كرد. ابن هاني هنگامي كه در جنگ براي باز پس‏گيري تنگه‏ي جبل الطارق شركت كرده بود، بر اثر اصابت سنگ منجنيق كشته شد.
حلت حكيمِ الهي "ميرزا ابوالحسن جلوه" عارف و استاد اخلاق(1314 ق)
ميرزا ابوالحسن جلوه در سال 1238 ق در احمدآباد هند به دنيا آمد. نَسَب ايشان با 30 پُشت به امام حسن مجتبي(ع) مي‏رسد. ايشان در كودكي به همراه خانواده به اصفهان رفت و در آن شهر به تحصيل پرداخت و راه كمال پيمود. در سال 1273 ق راهي تهران شد و بيش از چهل سال در مدرسه‏ي دارالشفا به تدريس حكمت، فلسفه و رياضيات مشغول گرديد. ميرزا طاهر تنكابني، آيت‏اللَّه محمدعلي شاه آبادي، سيد حسين بادكوبه‏اي، ملامحمد آملي، جهانگيرخان قشقايى و علامه طباطبايى و... از شاگردانِ معروف ايشان مي‏باشند. تاليفات ميرزا ابوالحسن جلوه نيز گسترده و در خور توجه است كه حاشيه بر شفا و اسفار، اثباتُ الحركةُ الجَوهَريّه و... از آن جمله‏اند. سرانجام اين حكيم الهي در شب جمعه، ششم ذي‏قعده سال 1314 ق در 76 سالگي در تهران وفات يافت ودر مرقد ابن بابْوِيْهْ مدفون گرديد.
وفات فقيه متكلم، آيت ‏اللَّه "ميرزا صادق آقا مجتهد تبريزي" (1351 ق)
آقا ميرزا صادق، فرزند عالم فقيه و متكلم، علامه ميرزا محمدآقا، معروف به مجتهد كوچك در حدود سال 1273 قمري در شهر تبريز ديده به جهان گشود. تحصيلات ابتدايى را در همان شهر به پايان رسانيد. در 19 سالگي به همراه برادر بزرگترش به نجف اشرف مهاجرت كرد و 24 سال در آنجا ماند. در نجف از محضر اساتيدي چون شيخ حسين فاضل اردكاني، ملامحمدفاضل ايرواني، محمد فاضل شرابياني، محمد حسن مامقاني و شيخ هادي تهراني استفاده نمود. در سال 1312 قمري به تهران آمد و پس از آن در زادگاه خود اقامت گزيد. مجتهد تبريزي از بنيانگذاران نهضت اسلام بر عليه زَنادقه و بي‏ديني و سياست‏هاي ضد اسلامي در كشورهاي اسلامي بوده است. او علناً با مشروطه‏ي غيرمشروعه مخالفت كرد و در راه مبارزه با استبداد رضاخاني، به كردستان تبعيد گشت. به گفته‏ي علامه اميني، او يكي از چهره‏هاي درخشان تشيع بوده است. از اين عالم بزرگ بيش از 12 اثر بر جاي مانده كه تعدادي از آن‏ها عبارتند از: المَقالات الغَريَّه في مباحث الالفاظ، رسالةٌ في المُشتَقَّات، رساله‏ي مُختَصَره و الفوائد في مسائل المُتِفَرِّقَةِ الفقهيه. اين عالم رباني سرانجام به دنبال كسالت ذات الريه در شب جمعه ششم ذي‏القعده سال 1351 قمري در 78 سالگي در شهر مقدس قم از دنيا رحلت كرد و آيت اللَّه شيخ ابوالقاسم كبير بر بدن او نماز خواند. جنازه‏ي اين عالم بزرگ را به حرم حضرت معصومه (س) حمل كردند و به هنگام حفر قبر، قبر آماده‏اي پيدا شد و مردم را به تعجب واداشت.
روز بزرگداشت شاهچراغ
آرامگاه حضرت سيد مير احمد برادر حضرت امام رضا (عليه‏السلام) امام هشتم شيعيان، در شيراز، در کنار فلکه‏اي واقع در خيابان احمدي و در محله‏اي که به محله‏ي سردزک معروف، واقع شده است. محله‏ي سردزک در دوره‏ي قاجاريه به گفته‏ي مؤلف فارسنامه، از محلات مهم شهر شيراز بوده... و از زماني که حصار شهر را کوچک کردند، محله‏ي دشتک و محله‏ي سردزک را ادغام و به همان نام سردزک خواندند. اين محله اکنون به محله‏ي بازار مرغ و محله‏ي سر باغ و محله سنگ سياه و حصار جنوبي شهر و محله‏ي لب آب پيوسته است، مؤلف تأکيد دارد که محل امامزاده احمد بن موسي (عليه‏السلام) در محله‏ي بازار مرغ شيراز قرار دارد. معين الدين ابوالقاسم جنيد شيرازي گويد محله‏اي که هم اکنون احمد بن موسي در آن مدفون است، در اواخر قرن هشتم هجري به محله‏ي باغ قتلغ مشهور بوده است. اقوالي هم وجود دارد که مدفن آن جناب را در اسفراين خراسان دانسته‏اند. حضرت احمد (ع) در نزد پدرش امام موسی كاظم(ع)، از جایگاه و احترام ویژه ای برخوردار بوده است. نوشته اند كه حضرت احمد، مردی كریم، جلیل القدر، بزرگوار و پارسا بود. حضرت امام موسی كاظم (ع) به دلیل علاقه ای كه به حضرت احمد (ع) داشت، ملكی به نام یسیره را به او هدیه كرد، ملكی كه بعدها حضرت احمد (ع) آن را فروخت و به وسیله آن هزار اسیر را آزاد كرد. پیشنهاد شیعیان برای امامت حضرت احمد بعد از امام موسی كاظم (ع) اعتبار و جایگاه احمد(ع) در بین فرزندان امام موسی (ع) تا اندازه ای بود كه پس از شهادت امام موسی كاظم (ع)، گروهی از مردم به حمایت از امامت احمد (ع) برخاستند و فرقه ای به نام امامیه را پدید آوردند. بنا به دستور قتلغ، سربازان وی به پناهگاه حضرت احمدبن موسی(ع) حمله ور شدند آن حضرت، شجاعانه در برابر سربازان به دفاع از خود پرداخت. دشمنان كه از پس او برنمی آمدند، دیوار پشتی مخفی گاه حضرت را خراب كرده و به درون خانه او نفوذ كردند و از پشت سر با شمشیر، فرق مبارك آن حضرت را شكافتند و سپس خانه را بر بدن مطهر او ویران كردند، این واقعه در تاریخ 17 رجب رخ داده است.
.........................................................................................................................................
رویدادهای مهم این روز در تقویم میلادی
تولد "ژرژ سورا" نقاش بزرگ فرانسوي (1859م)
ژرژ سورا نقاش معروف فرانسوي در دهم ماه مارس سال 1859م در خانواده متوسطي در فرانسه به دنيا آمد. او از 17 سالگي به آموختن هنر نقاشي پرداخت و طي مدت كوتاهي، در شمار نقاشان معروف عصر خود درآمد. سورا در 19 سالگي در مدرسه هنرهاي زيباي پاريس نام نويسي كرد و در همين سال به مطالعات عميق در رشته ادبيات و هم‏چنين تحقيق علمي درباره رنگ و خط و نور پرداخت. پس از چندي، سورا و جمع ديگري از نقاشان جوان كه از روش نمايشگاه رسمي فرانسه ناراحت بودند و نظرات داوران آن را مردود مي‏دانستند گروه نقاشان مستقل را بنياد نهادند. هرچند اين گروه در ابتداي كار با استقبال مواجه نگرديد ولي به تدريج طبقه هنردوست جوان به آن پيوستند. در اين زمان، سبك‏هاي گوناگوني در نقاشي وجود داشت و كشاكش زيادي برسر شيوه نقاشي و هنر، بين مردم جاري بود. با اين حال، سورا مكتب و اصول جديدي را بنا نهاد كه تا جنگ جهاني اول ادامه يافت و در سير نقاشي تأثير شگرفي برجاي گذاشت. سورا مكتب خود را پوانتيليسم يا نقطه‏پردازي ناميد و آثار متعددي خلق كرد كه يكشنبه تابستاني در تفريح‏گاه، بيشه و مدل‏هاي نقاشي از آن جمله‏اند. سورا، در سال 1891م عقايد خود درباره نقاشي را در قالب يك كتاب تنظيم و منتشر نمود اما پس از چند ماه در 29 مارس 1891م در 32 سالگي درگذشت. باوجود كوتاهي عمر و معدود بودن آثار، سورا در جهان نقاشي اثري عميق به جا گذاشت. در حقيقت ژرژ سورا از بانيان و پيشوايان مكتب‏هاي نوين نقاشي از جمله پست امپرسيونيسم بوده است.
آغاز قيام "اردشير بابكان" سرسلسله پادشاهان ساساني عليه اشكانيان (223م)
بر اثر انحطاط دولت مركزي اشكانيان و ضعفي كه به سبب جنگ‏هاي مكرر و طولاني آن با امپراتوري روم به اين پادشاهي ايران وارد شده بود، اردشير بابكان، يكي از اميران دست نشانده پارس، قدرتي به هم رسانيد و بر ضد اردوان پنجم، بيست و هشتمين و آخرين پادشاه اشكاني سر به شورش برداشت. اردشير پس از تسخير كرمان و اصفهان، اردوان پنجم را در منطقه‏اي ميان بهبهان و شوشتر در خوزستان فعلي شكست داد و وي را كشت. با قتل اردوان پنجم، اردشير بابكان خود را شاه خواند و پس از استيلا بر تمامي ايران، سلسله پادشاهي ساسانيان را اعلام كرد. وي تمام شاهزادگان اشكاني را از دم تيغ گذراند و بدين ترتيب دولت اشكاني پس از 470سال حكومت، منقرض شد. با انقراض اشكانيان، حكومت ساسانيان آغاز شد كه حدود 430 سال به طول انجاميد. در دوره ساسانيان، آيين زرتشتي رسميت يافت و آيين مزدك نيز پديد آمد. سلطنت ساسانيان، با ظهور اسلام و شكست سپاهِ ايران از لشگر اسلام و نيز پذيرش دين مبين اسلام توسط ايرانيان، خاتمه يافت و از آن پس، ايران، جزئي از قلمرو اسلام محسوب گرديد.
مرگ "ويليام هَميلْتون" رياضي‏دان بزرگ ايرلندی (1865م)
ويليام راون هَميلْتون، رياضي‏دان ايرلندي، در چهارم اوت 1805م در دوبْلين پايتخت ايرلند به دنيا آمد. وي از كودكي نزد عمويش كه از روحانيون كليسا بود به فراگيري علوم ديني پرداخت. آثار نبوغ و هوش فراوان، از طفوليت در هميلتون نمايان شد به طوري كه در سه سالگي خواندن و نوشتن را آموخت و تا سن 14 سالگي به زبان‏هاي لاتين، يوناني، عبري، سانسْكريت، عربي و فارسي تسلط يافت. ويليام در ابتدا به آثار شعرا و نويسندگان يونان و روم علاقه داشت و اكثر اوقات خود را به مطالعه ادبيات مصروف مي‏داشت. در 15 سالگي مسير زندگي هميلتون در اثر برخورد و مصاحبه با يكي از رياضي‏دانان امريكايى به كلي تغيير كرد و از آن پس به رياضيات علاقه‏مند شد. در اين زمان اين ايده را در نظر گرفت كه هيچ چيز به قدر مطالعات و تحقيقات علمي، فكر و ذهن انسان را پرورش نمي‏دهد و او را برتر از ديگران نمي‏سازد. از اين رو كتاب‏هايى از دانشمندان بزرگي هم‏چون نيوتن و لاپْلاس را مطالعه كرد و پيشرفت قابل توجهي در رياضيات نمود، تا اين‏كه وارد كالج دوبلين شد و در 21 سالگي رساله‏اي به آكادمي سلطنتي ايرلند فرستاد. وي در اين رساله در صدد آن بود كه هندسه نور را از نو بنيان نهد و روشي واحد براي حل كليه مسائل مربوط به آن ابداع كند. اين كار باعث شد، تا علي‏رغم اين‏كه هنوز تحصيلات دانشگاهي را به پايان نبرده بود، در 23 سالگي به استادي كرسي نجوم كالج ايرلند برگزيده شود و به تدريس بپردازد. او ضمن يك رشته سخنراني در باب نجوم و رابطه آن با فيزيك و حكمت الهي، چنان مهارت خود را در اين زمينه ثابت كرد كه همه را وادار به تحسين نمود. هميلتون در 43 سالگي به رياست آكادمي سلطنتي ايرلند رسيد و پس از چندي به كشف بزرگ‏تري در رياضيات نائل آمد و آن، حساب كواتِرْنيون بود. كواترنيون، نوعي از اعداد مختلط است كه در تعبير و تفسير فضاي چهار بُعدي مورد استفاده قرار مي‏گيرد. از آن پس، هميلتون تمام تلاش خود را مصروف پيشرفت و تكامل دستگاه محاسبه جديد نمود و با به دست آوردن قاعده ديگري در موضوع جبر و مقابله، مكتب جديدي در رياضيات بنيان نهاد. ويليام راون هميلتون به عنوان بزرگ‏ترين رياضي‏دان بريتانيايي پس از اسحاق نيوتن، سرانجام در دوم سپتامبر 1865م در شصت سالگي درگذشت.
روز ملي و استقلال كشور "جمهوري دموكراتيك ويتنام" از فرانسه (1945م)
كشور جمهوري سوسياليستي ويتنام با 331/041 كيلومتر مربع مساحت، در جنوب شرقي آسيا و در همسايگي چين، لائوس و كامبوج واقع شده است. جمعيت ويتنام بيش از 80 ميليون نفر است كه بيشتر مردم از نژاد زرد و پيرو آيين بودا مي‏باشند. پايتخت ويتنام، هانُويْ و واحد پولش دونْگْ است. پيش‏بيني مي‏شود كه جمعيت ويتنام تا سال 2025م در حدود 108 ميليون نفر گردد. ويتنام محل سكونت اقوام كهن آسيايى است كه در هزاره قبل از ميلاد، در جنوب چين زندگي مي‏كردند و با گسترش امپراتوري چين، در سرزمين كنوني ويتنام سكني گزيدند. با اين حال از حدود 200 سال قبل از ميلاد مسيح(ع) به مدت 10 قرن تحت سلطه چين قرار داشتند. از قرن دهم ميلادي، پادشاهي "هندو بودائي" در آن منطقه، كه آنام ناميده مي‏شد، شكل گرفت كه تا قرن شانزدهم ادامه يافت. تجزيه پادشاهي آنام با نفوذ اروپائيان در اين منطقه هم‏زمان شد. پس از گسترش دامنه حضور كشورهاي استعمارگر غربي، از اوائل قرن نوزدهم، فرانسويان بر ديگر رقبا برتري يافتند و با تصرف تمامي اين منطقه، آن را "هندوچين فرانسه" ناميدند. قرن بيستم، شاهد آغاز قيام‏هاي پراكنده عليه استعمارگران فرانسوي بود و در فاصله دو جنگ جهاني، اين مبارزات، سازمان يافته‏تر گرديد. پس از اتمام جنگ، شورش‏هاي استقلال‏طلبانه مردم به رهبري هوشي‏مينه شدت گرفت و سرانجام در دوم سپتامبر 1945م تأسيس جمهوري دموكراتيك ويتنام رسماً اعلام شد. كشور ويتنام با توطئه غرب به ويژه امريكا، در سال 1955م به دو ناحيه شمالي و جنوبي تقسيم شد و جنگي مرگبار به اين كشور تحميل گرديد. در نهايت با شكست خفّت بار امريكا در اين جنگ، هر دو ناحيه ويتنام در سال 1976، با هم متحد شده و جمهوري واحدي را تشكيل دادند.
تسليم نهايي كشور ژاپن در برابر متفقين و پايان يافتن كامل جنگ جهاني دوم (1945م)
به دنبال حملات هوايى ژاپن به امريكا در جريان جنگ جهاني دوم، نيروهاي امريكايى نيز به شدت به ژاپن و متصرفاتش حمله برده و تلفات سنگيني به ژاپن وارد آوردند. پس از مرگ روزولت رئيس جمهور امريكا كه در آوريل 1945 اتفاق افتاد، معاونش هاري ترومن به رياست جمهوري امريكا دست يافت و او بود كه اجازه استفاده از بمب هسته‏اي را در جنگ عليه ژاپن صادر كرد. درنتيجه، در ششم و نهم اوت همان سال، دو بمب هسته‏اي بر روي شهرهاي هيروشيما و ناكازاكي فرو ريخته شد. در اثر انفجار عظيم اين دو بمب و تاثيرات تشعشعات راديواكتيويته ناشي از انفجار آن‏ها، بيش از 200 هزار ژاپني كشته و ده‏ها هزار نفر ديگر مصدوم شدند و خسارات فراواني به بار آمد. در نهايت پس از آن كه در هشتم مه، تمامي واحدهاي آلمان در اروپا تسليم شدند، در 14 اوت همان سال، ژاپن شكست خود را اعلام كرد و تسليم بي‏قيد و شرط را پذيرفت. با خاموش شدن آتش جنگ جهاني دوم، ژاپن نيز در دوم سپتامبر 1945م به طور كامل خود را تسليم متفقين كرد و با اين تسليم جنگ در آسيا كه از ژوئيه 1937م آغاز شده بود پس از هشت سال پايان يافت.پس از شكست ژاپن، متفقين به مدت هفت سال ژاپن را تحت اشغال خود داشتند. استعمال بمب هسته‏اي در ژاپن كه به انهدام كامل دو شهر پرجمعيت ژاپن و كشتار فجيع صدها هزار نفر انجاميد بزرگ‏ترين فاجعه بشري در طول جنگ جهاني دوم به شمار مي‏آيد.
مرگ "ايليا اِرِنْبورْگْ" اديب و نويسنده بزرگ روس (1967م)
ايليا گريگوريويچ اِرِنْبورْگْ، داستان پرداز، منتقد و نمايش‏نامه‏نويس بزرگ روسي در 17 ژانويه 1891م در كيِف اوكراين به دنيا آمد و از بيست سالگي به سرودن اشعار پرداخت. او از دوران دانشجويي به فعاليت‏هاي انقلابي روي آورد و پس از چندي، راهي فرانسه شد تا اين‏كه هم‏زمان با پيروزي انقلاب شوروي در سال 1917م به كشورش بازگشت. اِرِنبورگ سال‏هاي طولاني با سمت خبرنگاري، در اروپاي غربي و فرانسه به سر برد و در طي دوران جنگ داخلي اسپانيا راهي اين كشور گرديد. از اين رو به علت فعاليت‏هاي هنري خويش و به ويژه خبرنگاري، به دريافت عالي‏ترين نشان‏هاي ادبي و اجتماعي كشور شوروي نائل آمد. در مورد ارزيابي آثار ارنبورگ بايد گفت كه كيفيت و حاصل كار رمان‏ها و داستان‏هاي كوتاه او، ناموزونند. ايده‏هاي محوري آن‏ها معمولاً جالب توجه، و طنز او، گزنده است. با اين همه، شخصيت‏هاي داستان‏هاي او بد پرورده شده‏اند، به زبان خودشان سخن نمي‏گويند و بي‏روح مي‏مانند. بدين سان مي‏توان گفت كه ارنبورگ، روزنامه‏نگار و خاطره‏نويسي برجسته، شاعري ميان‏مايه و رمان‏نويس و داستانِ كوتاه‏نويسي خوب و گاه عالي بود. اِرِنبورگ تنها نويسنده شوروي زمان خويش بود كه درباره زندگي و فرهنگ غرب، آگاهي وسيعي دارد و با ادراك عميق و لحن انتقادآميز درباره آن بحث مي‏كند. مقاله‏هاي بي شمار وي پيوسته مورد پسند عامه مردم قرار داشت و در مقاومت مردم شوروي در برابر ارتش آلمان در جريان جنگ جهاني دوم از نفوذ فراوان برخوردار بود. اِرِنبورگ در وصف و صراحتِ بيان، استادي و نيرومندي خاص دارد. مجموع آثارش كه حاكي از احساس پرشور برادري و همبستگي افراد بشر با يك‏ديگر و نمودار ادبيات زمان جنگ است، در خارج از روسيه، محبوبيت عام يافته و به زبان‏هاي متعدد ترجمه شده است. از اِرِنبورگ آثار متعددي برجاي مانده كه راه‏هاي اروپا، انديشه‏هايي درباره آينده، حكايات جنگي، صلح، توفان و رويدادهاي زمين از آن جمله‏اند. هم‏چنين ماجراهاي شگفت‏انگيز ژوليو ژورِنيتو را كه هجو غرب است بهترين كار او مي‏دانند. ايلْيا اِرِنْبورْگْ سرانجام در دوم سپتامبر 1967م در 76 سالگي درگذشت.
 
خواندن 1299 دفعه آخرین ویرایش در سه شنبه, 11 شهریور 1393 ساعت 04:30

نظر دادن

یادی از دوران نمایندگی در مجلس شورای اسلامی

پشت صحنه حضورم در برنامه زير نور ماه در شبكه جهانى سحر

تازه ها

درگذشت احياگر موسيقي «فلك» ، صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/12/2

درگذشت احياگر موسيقي «فلك» ، صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/12/2

شنبه, 19 اسفند 1402 09:38

استاد دولتمند خال‌اف‌ خواننده «آمدم ‌اي شاه پناهم بده» و «دور مشو، دور مشو» به ابديت پيوست.  دوست گرامي‌ام استاد دولتمند خال‌اف، آهنگساز، نوازنده و احياگر موسيقي «فلك»‌ دار فاني را...

بعثت شادابي حيات - صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/11/18

بعثت شادابي حيات - صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/11/18

پنج شنبه, 19 بهمن 1402 12:00

غبار كدورت و تيرگي فرونشسته بر جهان چنان غليظ بود كه گويي هيچ صبحي در پس پرده نيست و خورشيد روشناي خويش را براي هميشه از زمين برگرفته است و...

حضور در تئاتر لیلی و مجنون در تالار وحدت ؛ نمایشی از یعقوب صدیق جمالی

حضور در تئاتر لیلی و مجنون در تالار وحدت ؛ نمایشی از یعقوب صدیق جمالی

سه شنبه, 10 بهمن 1402 18:18

نمایش لیلی و مجنون به کارگردانی و نویسندگی یعقوب صدیق جمالی به زبان ترکی آذربایجانی بر اساس مثنوی «لیلی و مجنون» اثر حکیم ملا محمد فضولی در تالار وحدت تهران...

بزرگداشت هشتادوچهارمین سالگرد تولد استاد ساوالان

بزرگداشت هشتادوچهارمین سالگرد تولد استاد ساوالان

پنج شنبه, 21 دی 1402 18:25

روز یکشنبه سوم دی ماه کانون هنرمندان آذربایجان در تهران ، مراسمی به مناسبت هشتاد و چهار سالگی استاد حسن مجید زاده متخلص به ساوالان برگزار کرد . در این...

" جلوه رفیع جلال "، پاسداشت نیم قرن تلاش استاد جلال رفیع در عرصه روزنامه نگاری

" جلوه رفیع جلال "، پاسداشت نیم قرن تلاش استاد جلال رفیع در عرصه روزنامه نگاری

پنج شنبه, 21 دی 1402 15:22

تالار سید محمود دعائی در موسسه اطلاعات روز سه شنبه دوازدهم دی ماه شاهد مراسمی به یاد ماندنی بود . این مراسم که برای تجلیل از خدمات نیم قرن استاد"...

پای سخن شاگرد استاد شهریار ؛ بسیاری از اشعار شهریار منتشر نشده است.

پای سخن شاگرد استاد شهریار ؛ بسیاری از اشعار شهریار منتشر نشده است.

سه شنبه, 23 آبان 1402 15:34

 شاعر و نویسنده زبان و ادبیات فارسی و از شاگردان استاد شهریار بیان کرد:متاسفانه شهریار شناسی در ایران هنوز بسیار ضعیف است، درحالیکه در دانشکده های پیرامونی لااقل در دانشکده...

حق تكثير كليه محتواى تصويرى، صوتى و نوشتارى اين وبسايت متعلق است به على اصغر شعردوست .