یکشنبه, 09 شهریور 1393 ساعت 05:18

امروز یکشنبه 9 شهریور 1393 خورشیدی برابر با 4 ذی القعده 1435 هجری و 31 آگوست 2014 میلادی

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
1
رویدادهای مهم این روز در تقویم خورشیدی
رحلت فقيه جليل، آيت‏اللَّه "محمدجعفر انصاري دزفولي" (1330ش)
آيت ‏اللَّه محمدجعفر بن مرتضي انصاري دزفولي معروف به شيخ آقابزرگ در سال 1274ش (1312 ق) در خاندان علم و فضيلت و از نوادگان شيخ مرتضي انصاري در دزفول به دنيا آمد. وي در سن 9 سالگي پدر را از دست داد و در دامن جدّش، نشو و نما داشت. آيت‏اللَّه انصاري پس از طي مقدمات و سطوح، به درس خارج استادان زمان راه يافت و پس از سالياني به درجه اجتهاد نائل آمد. ايشان داراي حافظه‏اي نيرومند بود و قرآن، تعقيبات نماز، دعاهاي ماه مبارك رمضان و بسياري از دعاهاي ديگر را از حفظ داشت. اين فقيه اصولي و متكلم رجالي و اديب برجسته، در سال‏هاي پاياني عمر خويش، به عنوان مرجع تقليد مردم منطقه، محل مراجعه خاص و عام بود و به همت ايشان، پانزده مسجد و مدرسه در اهواز و حومه ساخته شد. اين عالم رباني از لحاظ نيروي بيان و سخن و دقت نظر و شهامت و علاقه به درس و بحث و تاليف و تصنيف و اخلاق نيكو، بسيار مشهور بود. از آيت‏اللَّه انصاري، آثار متعدد علمي برجاي مانده كه شرح بر كفايه سبزواري، حاشيه بر وسيلةُ النّجاة، الذّريعه في احكام الشَّريعه و شرح مبسوط الفيه از آن جمله‏اند. اين فقيه وارسته سرانجام در نهم شهريور 1330 ش برابر با بيست و هشتم ذي قعده 1370ق در 56 سالگي وفات يافت و پس از تشييعي با شكوه، در جوار مرقد مطهر علي بن مهزيار در اهواز به خاك سپرده شد.
ناپديد شدن "امام موسي صدر" رهبر شيعيان لبنان (1357 ش)
امام موسي صدر در سال 1307 ش (1343 ق) در شهر مقدس قم ديده به جهان گشود. پس از تكميل دروس مقدماتي، از محضر علمي و معنوي آيات عظام سيدصدرالدين صدر (پدرش)، سيد محمد محقق داماد، سيد حسين بروجردي و امام خميني(ره) كسب فيض نمود. سپس عازم نجف اشرف شده و از محضر عالمان و فقيهان آن ديار نيز بهره‏مند گرديد و به درجه اجتهاد نائل آمد. امام موسي صدر پس از وفات آيت‏اللَّه سيدعبدالحسين شرف‏الدين، رهبري شيعيان لبنان را به عهده گرفت و آنان را از وضعيت ناهنجار فرهنگي، اجتماعي و سياسي رهايي بخشيد و در برابر دسيسه‏هاي دشمنان اسلام، آنان را در تشكيلات "حركت المحرومين" متشكل ساخت. اين مجاهد نستوه و خستگي‏ناپذير با هدف ايجاد اتحاد بين اعراب و جلب حمايت كشورهاي عربي و متقاعد ساختن آنان به منزوي كردن اسراييلِ متجاوز و تحريم هرگونه رابطه با اشغالگران فلسطين و به منظور تقويت جنبش محرومين و تهيه سلاح، به كشورهاي مختلف سفر مي‏كرد. امام موسي صدر، به تدريج جزء بزرگترين شخصيت‏هاي سياسي جهان به شمار آمد و در پي دعوت رسمي دولت ليبي، به اين كشور سفر نمود، وليكن براثر توطئه دشمنان انقلاب اسلامي، در همان سفر ناپديد شد. گرچه اخبار ضد و نقيضي درباره زنداني بودن وي منتشر مي‏شود، با اين حال هنوز اطلاعات موثّقي از ايشان به دست نيامده است.
رگذشت استاد "پيرنيا" پدر معماري سنتي ايران (1376 ش)
دكترمحمد كريم پيرنيا پدر معماري سنتي ايران واز اعضاي هيئت علمي دانشكده هنرهاي زيبا در گذشت . استاد پير نيا سالهاي متمادي بر حفظ و مرمت و بازسازي ميراث معماري كهن و اصيل ايراني تأكيد كرد و مرمت صدها بناي تاريخي ، مسجد ، مدرسه و همچنين ساخت مدارس جديد و در تهران و اطراف آن از جمله خدمات ارزنده استاد پيرنيا بشمار ميرود.
ارتحال فقيه جليل آيت‏ اللَّه "اسماعيل صالحي مازندراني" مدرس حوزه علميه قم (1380 ش)
حضرت آيت‏ اللَّه شيخ اسماعيل صالحي مازندراني در سال 1312 ش (1352 ق) در يكي از روستاهاي توابع قائم‏شهر در استان مازندران به دنيا آمد. وي مقدمات حوزوي را در بابل، تهران و قم آموخت و از سال 1333 ش دروس خارج را از محضر استادان مشهد مقدس فرا گرفت. آيت‏اللَّه صالحي از سال 1339 ش مقيم قم شد و از محضر درس حضرات آيات: سيد حسين بروجردي، سيد محمد محقق داماد، سيد محمدرضا گلپايگاني، ميرزاهاشم آملي، علامه طباطبايي و امام خميني(ره) استفاده‏هاي شاياني برد. وي همزمان به تدريس سطوح فقه و اصول و كلام و فلسفه و تفسير اشتغال داشت و شاگردان فراوان پرورش داد. آيت‏اللَّه صالحي مازندراني در جريان انقلاب اسلامي، در مسير مبارزه عليه رژيم پهلوي از هيچ كوششي فروگذار نمي‏كرد و نامش هماره در ذيل اعلاميه‏هاي جامعه مدرسين حوزه علميه قم ديده مي‏شد. در پي فعاليت‏هاي سياسي آيت‏اللَّه صالحي، ايشان در سال 1353 و 54، دستگير و زنداني شد. اين فقيه انقلابي همچنين در سال 1357، سخنراني‏هاي متعدد در استان يزد و كرمان عليه رژيم ايراد نمود. آيت‏اللَّه صالحي پس از پيروزي انقلاب اسلامي از خدمت به نظام باز نايستاد و عهده‏دار دو دوره نمايندگي مجلس خبرگان رهبري از استان مازندران بود. همچنين از اين فقيه جليل آثار ارزشمندي بر جاي مانده كه مفتاح البصيره در فقه در 3 جلد، استفتائات در 2 جلد، احكام جوانان و بانوان، ولايت فقيه و دوره كامل اصول فقه از آن جمله‏اند. اين عالم فقيه سرانجام در بامداد روز نهم شهريور 1380 برابر با 11 جمادي الثاني 1422 در زادگاهش بدرود حيات گفت و پس از تشييعي كم سابقه در ساري و سپس قم، در حرم مطهر حضرت معصومه(س) در قم به خاك سپرده شد.
سناتور سپهبد جهانبانی به ریاست سنّی مجلس سنا و سرلشکر همایونی به ریاست سنّی مجل شورای ملی انتخاب شدند(1350ش(
چند تن از اعضاء سفارت ایران در سوئیس به علت عدم رعایت قوانین آن کشور از سوئیس اخراج شدند(1355ش(
ولیعهد کویت بیان نمود ناآرامی ایران امنیت خلیج فارس را مختل می کند(1357ش(
مستوفی الممالک رئیس الوزراء محمدولی خان سپهدار را به سمت وزیر جنگ معرفی کرد. سپهدار قبلاً در دو نوبت مقام رئیس الوزرائی داشت. (1294ش(
نخستین کنگره بین المللی امامزادگان (1434ش)
نخستین کنگره بین‌المللی امامزادگان در جهت تبیین جایگاه ایشان در تربیت دینی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی افراد جامعه، با حضور اندیشمندان خارجی و با همکاری مجمع تقریب مذاهب اسلامی، مجمع اهل بیت‌(ع)، وزارت امور خارجه، جامعه‌المصطفی و همچنین مراکز علمی و حوزوی خارج از کشور در تهران و اصفهان برگزار شد. سازمان اوقاف و امور خیریه در راستای تکریم و بزرگداشت امامزادگان و معرفی جایگاه ویژه آنان در فرهنگ و تمدن‌سازی اسلامی و همچنین در راستای معرفی آثار و برکات آن بزرگواران در جهان اسلام کنگره بین‌المللی امامزادگان را برگزار کرد. این کنگره در دهه کرامت و در روز 5 ذی القعده همزمان با سالروز تکریم امامزادگان مصادف با روزهای 19 و 20 شهریورماه جاری با حضور اندیشمندان و فرهیختگان کشوری و بین المللی در دو استان تهران و اصفهان برگزار می شود. دبیرخانه علمی کنگره بین المللی امامزادگان با حضور حجت الاسلام اژدری مدیر اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان،حجت الاسلام مرتضی خوشنویس زاده، معاون امور فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان،دکتر اصغر منتظرالقائم دبیرعلمی کنگره بین المللی امامزادگان ،دکتر بید هندی قائم مقام رئیس دانشگاه و رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان،دکتر علی اکبر کجباف معاون دانشجویی ، دکتر علی اکبر جعفری مدیر روابط عمومی دانشگاه اصفهان وجمعی از اعضاء هیئت علمی کنگره در محل دبیرخانه علمی واقع در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان افتتاح شد.
.........................................................................................................................................
رویدادهای مهم این روز در تقویم هجری
فات "مهلبي" كاتب و دانشمند مصري(656 ق)
مهلبي، درنظم و نثر و خط خوش سرآمد دانشمندان عصر خود بود، به طوري كه ابن خلكان، مورخ مشهور درباره‏ي او گفته است: "با او ملاقات كردم و بيش از آن چه كه شنيده بودم، ديدم". اين كاتب و اديب مسلمان، در سرودن شعر نيز توانا بود و ديوان اشعار ارزنده‏اي از او به جاي مانده است. تمامي اشعار او لطيف و ساده است و از آن جا كه ديوان اشعارش مورد پسند مردم قرار دارد، بارها درمصر و بيروت به چاپ رسيده است.
درگذشت "عطاملك جويني" سياست‏مدار و مورخ شهير ايراني(681 ق)
ابوالمظفَّر عطامَلِك علاءالدين بن بهاءالدين محمد بن محمد جُويني در سال 623 ق در جوين از توابع خراسان متولد شد. پس از خاتمه‏ي تحصيل وارد كارهاي ديواني شد، زيرا پدر و برادر وي از ديوانيان بودند. وي پيش از حمله‏ي هلاكوخان به ايران، سفرهايى به مغولستان نمود. در سال 657 ق، هلاكوخان پس از فتح بغداد، حكومت عراق را به عطاملك واگذاشت و او تا سال 680 در اين شغل باقي بود. با حضور عطاملك جويني در دستگاه اداري مغولان، اقدامات بي‏رحمانه‏ي آنان عليه مردم تا حدودي كاهش يافت و ازتباه شدن آثار فرهنگي ايران تا اندازه‏اي جلوگيري به عمل آمد. او 24 سال، اداره‏ي عراق را به عهده داشت اما دشمنانش به تدريج، خان مغول را به او بدبين كردند. بدين ترتيب اقتدار عطاملك تدريجاً افول كرد و خان مغول بر او چندان سخت گرفت كه در اثر اين فشارها وفات يافت. عطاملك جويني مؤلف تاريخ معروف جهانگشاي فارسي است كه شامل تاريخ چنگيز خان و هلاكوخان مغول و شرح جنايات آنان مي‏باشد. از آثار خيريه‏ي جويني احداث نهر نجف است. او در آن سرزمين مقدس، نهري حفر كرده و با صرف هزينه‏اي فراوان، آبِ رودِ فرات را به حوالي نجف اشرف جاري نمود. وفات جويني را در سال 681 ق نوشته‏اند.
.........................................................................................................................................
رویدادهای مهم این روز در تقویم میلادی
تولد "آمونْتون گيوم" فيزيك‏دان ناشنواي فرانسوی (1663م)
آمونْتون گيوم، فيزيك‏دان فرانسوي، در سي و يكم اوت 1663م متولد گرديد ودر نوجواني قوه شنوايى خود را از دست داد، اما به جاي دلسردي و يأس، توانست تمامي تلاش و كوشش خود را مصروف كارهاي علمي نمايد. وي در ابتدا به مكانيكي روي آورد و پس از تلاش ناموفق در طراحي يك ماشين با حركت دائمي، به تحصيل فيزيك و رياضيات پرداخت و با فراگيري اين علوم، به كارهاي مختلف دست زد و بر تجربيات خود افزود. گيوم در سال 1687م رطوبت سنج جديدي براي تعيين مقدار رطوبت هوا اختراع نمود، سپس فشارسنجي ساخت كه در آن از جيوه استفاده نمي‏شد. وي به مطالعات خود در نقش گازها پرداخت و يافته‏هاي خود را در سال 1699 منتشر ساخت. تلگراف نوري را تكميل و در حضور خاندان سلطنتي فرانسه مورد آزمايش قرار داد. كارهاي ديگر وي در مورد دماسنج گازي، ساعت آبي، موتور حرارتي و... بود كه درباره آنها به مطالعه پرداخت و آن‏ها را تكميل نمود. آمونتون گيوم سرانجام در 11 اكتبر 1705م در 42 سالگي درگذشت.
مرگ "شارل كولن" فيزيك‏دان برجسته فرانسوی (1806م)
شارْلْ آگوستين كولِنْ، فيزيك‏دان فرانسوي، در 31 ژوئيه 1736م در شهر پاريس فرانسه به دنيا آمد. وي پس از اتمام تحصيلات خود، به تحقيق در رشته‏هاي الكتريسيته و مغناطيس پرداخت و مورد توجه واقع شد. كولن طي سال‏هاي بعد نيز تحقيقات و مطالعات بسيار زيادي در رشته‏هاي مورد علاقه خود نمود و در اين زمينه، تاليفات متعددي نگاشت و قوانين فراواني وضع كرد كه امروزه در فيزيك مورد استفاده قرار مي‏گيرند. قوانيني كه وي در فيزيك به وجود آورده، "قوانين كولن" خوانده مي‏شود. كولن در طي اكتشافات خود، خواص عقربه مغناطيسي را كه تحت تاثير ميدان مغناطيس زمين قرار گرفته باشد شرح داد و از آنجا چنين نتيجه گرفت كه بهترين راه براي ساختمان قطب نما آن است كه عقربه را به انتهاي نخي متصل سازند و آن را به حال آزاد بياويزند به طوري كه بتواند در هر امتدادي كه مي‏خواهد ممتد شود. اين نوع تعليقْ او را واداشت كه درباره انواع مختلف نخ و اندازه‏گيري آنها مطالعه كند و اين مطالعات در نهايت باعث كشف واختراع ترازوي تاب دار گرديد كه در آن، نيروي بسيار كوچكي با استفاده از اين مقاومت، اندازه‏گيري مي‏شود. وي از سال 1785 تا 1789، حاصل بررسي‏هاي خود را كه از مجموعه آنها، اكتشاف يكي از اساسي‏ترين قوانين الكتريسته ساكن نتيجه گرديد، منتشر ساخت. كولن ثابت كرد كه قانون جاذبه نيوتني در مورد بار الكتريكي نيز صحت دارد و جسمي كه بار الكتريكي منفي دارد، جسم داراي بار الكتريكي مثبت را به خود جذب مي‏كند. شارل كولن سرانجام در 31 اوت 1806م در 70 سالگي درگذشت.
تولد "هرمان هِلْمْهولْتْز" فيزيك‏دان معروف آلماني (1821م)
هِرمان لوْدويكْ هِلْمْهولْتْزْ، فيزيك‏دان آلماني، در 31 اوت 1821م در شهر پوتسدام آلمان به دنيا آمد. وي تحصيلات خود را در رشته پزشكي گذراند و در سال 1849م به استادي فيزيولوژي و فيزيك در دانشگاه‏هاي برلين و هايدلْبِرْگْ دست يافت. هلمهولتز گرچه به عنوان فيزيك‏دان، زيست‏شناس و پزشك شهرت داشت، با اين حال، رياضي‏دان و فيلسوف نيز بود. وي دامنه استعمال قانون بقاي انرژي را بسط داد و آن را تحت فرمول رياضي درآورد. هلمهولْتْز نخستين كسي بود كه ثابت كرد حرارت غريزي، عمدتاً به واسطه عمل انقباض صورت مي‏گيرد و درهنگام كار عضله، اسيد لاكْتيك توليد مي‏شود. هلمهولتز به دانش ترموديناميك كه از رابطه انرژي‏هاي حرارتي و مكانيكي و تبديل يكي به ديگري بحث مي‏كند، مباحثي را افزود و دستگاه اوفتال‏موسكوب را براي ديدن قسمت‏هاي دروني چشم، اختراع كرد. هلمهولتز اصول هيدرو ديناميك و آيروديناميك را وضع كرد و نتيجه تحقيقاتش را در كتابي به نام موسيقي از نظر فيزيولوژي منتشر نمود. لودويك هلمهولتز سرانجام در سال 1894م در 73 سالگي درگذشت.
آغاز جمهوری سوم فرانسه پس از سقوط "لويي ناپلئون" (1871م)
در جريان جنگ ‏هاي پروس و فرانسه در سال 1870م پاريس محاصره شد و محاصره شهر بيش از چهار ماه به طول انجاميد. در اين زمان مجلس ملي فرانسه كه به شهر بُردو نقل مكان كرده بود، لويى ناپلئون معروف به ناپلئون سوم، امپراتور وقت فرانسه را كه به اسارت گرفته شده بود از اين مقام خلع كرد. و حكومت پادشاهي را ملغي اعلام نمود. اين مجلس، هم‏چنين آدولف تي‏ير را به عنوان اولين رئيس جمهور فرانسه انتخاب كرد و به اين ترتيب جمهوري سوم فرانسه در 31 اوت 1870م تشكيل شد. جمهوري سوم فرانسه با مخالفت بسياري از عوامل تندرو مواجه بود كه از اوضاع بد اقتصادي و سياست رهبران اين جمهوري ناراضي بودند. آنان حكومتي به نام كمون در پاريس تشكيل دادند و به مقابله با حكومت مركزي پرداختند. اما حكومت كمون طي نبردي خونين در شهر پاريس سركوب شد و جمهوري سوم از اين پس در پاريس ادامه حيات داد. جمهوري سوم فرانسه از ضعف سياسيِ بنيادين در رنج بود، چرا كه فرانسه در آن زمان تعداد زيادي حزب داشت و با تقسيم شدن آراء بين آنها، هيچ يك از احزاب فرانسه، اكثريت پارلماني را به دست نمي‏آورد تا رهبري مقتدرانه سياست كشور را به عهده بگيرد. البته فرانسه طي سال‏هاي بعد تا آغاز قرن بيستم يك امتياز غيرقابل انكار بر كشورهاي ديگر اروپا داشت و آن آزادي كامل بيان و قلم و اجتماعات بود كه در هيچ‏يك از كشورهاي ديگر اروپا نظير آن ديده نمي‏شد اما اين آزادي، عوارض نامطلوبي هم داشت، به طوري كه در كمتر از سي سال كه از عمر جمهوري سوم فرانسه مي‏گذشت، سي و هفت دولت در اين كشور بر سر كار آمدند و اين بي ثباتي سياسي از عوامل مهم كُندي پيشرفت اقتصادي كشور به شمار مي‏رفت. با اين وجود، جمهوري سوم فرانسه در برابر اين آسيب‏هاي دروني نزديك به هفتاد سال دوام آورد تا اينكه نازي‏هاي آلمان پس از اشغال فرانسه در جريان جنگ جهاني دوم در 14 ژوئن سال 1940م به عمر اين جمهوري پايان دادند.
آغاز نخستين دوره جشنواره جهاني فيلم كن در فرانسه (1939م)
جشنواره فیلم کن برای اولین بار در شهر کان در جنوب فرانسه در سپتامبر ۱۹۳۹ برگزار شد، اما پس از آن تا پایان جنگ جهانی دوم برگزاری مجدد این جشنواره متوقف ماند. در دهه ۱۹۵۰ میلادی زمان برگزاری جشنواره، از ماه سپتامبر به آوریل تغییر یافت و از سال ۱۹۵۵ میلادی، نخل طلا به عنوان جایزه اصلی جشنواره کن معرفی شد. برنامه‌های این جشنواره از هفت بخش اصلی تشکیل شده‌است که شامل بخش‌های مسابقه، خارج از مسابقه، نوعی نگاه، سینه فونداسیون (مسابقه فیلمهای کوتاه)، هفته منتقدان، دو هفته کارگردانان و بازار فیلم می‌شود.[ در جشنواره بین‌المللی فیلم کن، فیلم‌ها در دو بخش اصلی و فرعی از اقصا نقاط جهان با یکدیگر رقابت می‌کنند. مهم‌ترین و پر افتخارترین جایزه در جشنواره بین‌المللی فیلم کن جایزه نخل طلائی(Palme d'Or) است. عباس کیارستمی فیلمساز مطرح ایرانی در سال ۱۹۹۷ برای فیلم طعم گیلاس برنده نخل طلائی جشنواره کن و تاکنون ۳ بار نامزد دریافت نخل طلائی جشنواره بین‌المللی فیلم کن شده‌است. از دیگر ویژگی‌های جشنواره فیلم کن خصوصی بودن آن است که در آن بزرگ ‌ترین ستارگان سینما و مطرح‌ترین تهیه کنندگان عرصه سینما حضور به هم می‌رسانند. قابل ذکر است که فقط اهالی سینما حق شرکت در جشنواره، آنهم با کارت دعوت ویژه را دارند. جشنواره بین‌المللی فیلم کن محل بسیار مناسبی برای تهیه کنندگان سینما از تمام نقاط جهان است که در آن فرصت می‌یابند تا فیلم‌های خود را به شرکت‌های عظیم فیلمسازی عرضه کنند.
روز استقلال "ازبكستان" از اتحاد جماهير شوروی سابق (1991م)
در سرزميني كه امروزه آن را ازبكستان مي‏نامند، در روزگاران گذشته، از واحدهاي كشاورزي متعددي پديد آمد و پايه‏گذار تجمع اقوام هند و اروپايى را فراهم كرد. سرزمين ازبكستان در قرن ششم قبل از ميلاد جزو قلمرو امپراتوري ايراني هخامنشي بود و پس از ظهور اسلام، اين آيين مقدس در اين سرزمين رواج يافت. حمله مغولان در قرن سيزدهم ميلادي، زمينه را براي تسلطِ قوم ازبك بر اين كشور فراهم كرد. نفوذ روس‏ها در ازبكستان از اواخر قرن هجدهم آغاز شد و رفته رفته گسترش يافت به طوري كه در سال 1876 به تصرف روسيه درآمد. و به عنوان يكي از جمهوري‏هاي اتحاد جماهير شوروي محسوب گرديد. سرانجام اين كشور در سال‏هاي آخر دهه 1980 و فروپاشي شوروي، ابتدا خود مختاري بيشتري به دست آورد و در 31 اوت 1991 استقلال خود را اعلام كرد. ازبكستان با بيش از 447 هزار كيلومتر مربع مساحت، در همسايگي قزاقستان، قرقيزستان، تاجيكستان، تركمنستان و افغانستان واقع شده است. جمعيت اين كشور بيش از 24 ميليون نفر بوده كه اكثريت آنانْ مسلمان و پيرو آيين مقدس اسلام هستند. پايتخت ازبكستان تاشكند و واحد پول آن سوْمْ مي‏باشد. زبان رسمي مردم ازبكي و خط آنها لاتين و سيريلي است. بيشتر سكنه ازبكستان از نژاد ازبك و بقيه روس، تاجيك و... مي‏باشند. پيش‏بيني مي‏شود كه جمعيت ازبكستان تا سال 2025 بيش از 33 ميليون نفر خواهد بود. سمرقند، بخارا و نمنگان از شهرهاي مهم اين كشور هستند. ازبكستان پس از استقلال، نظام سياسي خود را جمهوري اعلام نمود.
روز ملي و استقلال "قرقيزستان" از اتحاد جماهير شوروی سابق (1991م)
درحدود دو هزار سال پيش از ميلاد، سرزمين قرقيزستان به وسيله اقوامي كشاورز و دامدار، مسكوني شد. اين منطقه در طي سده‏هاي بعد، اقوام گوناگوني را در خود جاي داد تا اينكه ورود قوم قرقيز به قرقيزستان كنوني از قرن سيزدهم ميلادي آغاز شد اما از سال 1876م اين سرزمين تحت تسلط روسيه قرار گرفت. مهاجرت گروه زيادي از روس‏ها به اين كشور و اشغال مرغوب‏ترين اراضيِ كشاورزي آن، باعث نارضايتي مردم قرقيزستان و آغاز قيام‏هايى عليه روسيه شد كه تا سال 1922م ادامه داشت. قرقيزستان نظير ساير جمهوري‏هاي شوروي در جريان فروپاشي شوروي، در روز 31 اوت 1991م استقلال خود را اعلام كرد. قرقيزستان با چين، قزاقستان، ازبكستان و تاجيكستان همسايه است و بيش از 198 هزار كيلومتر مربع وسعت دارد. جمعيت آن نزديك به 5 ميليون نفر بوده كه اكثريت آنان مسلمان مي‏باشد. پايتخت قرقيزستان بيشگك و واحد پول آن سومْ مي‏باشد. نزديك به 60% سكنه اين كشور مليت قرقيزي داشته و به زبان قرقيزي و روسي صحبت مي‏كنند. جلال آباد، اوش و قراكون از شهرهاي مهم قرقيزستان هستند. پيش‏بيني مي‏شود كه جمعيت قرقيزستان تا سال 2025 بيش از 6 ميليون نفر گردد. 31 اوت روز استقلال اين كشور در سال 1991 از شوروي به عنوان روز ملي آن نام گرفته است.
روز ملي و استقلال "مالزی" (1957م)
كشور فدراسيون مالزی با 329/758 كيلومتر مربع مساحت در جنوب شرقي آسيا و در همسايگي اندونزي و تايلند واقع شده است. جمعيت مالزي بيش از 22 ميليون نفر مي‏باشد كه بيش از 47% از مردم آن مسلمان هستند. كوالالامپور پايتخت مالزي و رينگيت واحد پول آن مي‏باشد. زبان رسمي و مليت مردم مالزي، مالايى و خط آنها انگليسي و مالايى است. پيش‏بيني مي‏شود تا سال 2025م جمعيت مالزي نزديك به 33 ميليون نفر خواهد شد. از شهرهاي مهم مالزي، ايپوه، كلانگ و سلايانگ است. شبه‏جزيره مالايا؛ در هزاره‏هاي قبل از ميلاد، توسط بوميانِ جنگل‏نشين، مسكوني گرديده بود. در قرون بعدي، ابتدا چيني‏ها و سپس هندي‏ها وارد اين جزاير شده و به رواج كشاورزي و فلزكاري و نيز عقائد و باورهاي مذهبي پرداختند. از قرن پانزدهم ميلادي، به تدريج اسلام جاي‏گزين آيين بودا شد و تجارت و داد و ستد بازرگاني بر رونق اقتصادي منطقه افزود. سپس پرتغال، هلند و سرانجام انگلستان به اشغال اين مناطق پرداخت كه به جنگ ميان دول استعماري نيز انجاميد. در سال 1895 توسط انگلستان، فدراسيوني مركب از مالاگا، سنگاپور و برونئي به وجود آمد. اين فدراسيون به پايتختي كوالالامپور و تحت‏الحمايه انگلستان بود و تا بعد از جنگ جهاني دوم، دوام آورد. در سال 1948 اين فدراسيون به صورتي ديگر ادامه حيات يافت، اما سرانجام مخالفت‏هاي مردمي، به استقلال اين منطقه، تحت عنوان فدراسيون مالزيا در 31 اوت 1957 انجاميد. در سال 1963 ايالات صباح، ساراواك و سنگاپور به اين فدراسيون پيوستند اما در سال 1965، سنگاپور از اين فدراسيون كناره گرفت.31 اوت، روز استقلال اين كشور از انگلستان به عنوان روز ملي نام‏گذاري گرديد. نظام سياسي حاكم بر مالزي از سال 1963م به بعد مشروطه سلطنتي فدرال با دو مجلس قانون‏گزاري مي‏باشد.
روز ملي و استقلال "ترينيداد و توباگو" از استعمار انگليس (1962م)
كشور جمهوري ترينيداد و توباگو با 5/128 كيلومتر مربع وسعت در شمال امريكاي جنوبي، در نزديكي سواحل ونزوئلا در درياي كارائيب واقع شده است. جمعيت آن بيش از يك ميليون نفر بوده كه بيشتر مسيحي مي‏باشند. زبان رسمي مردم اين كشور انگليسي و خط آنها لاتين است. مردم ترينيداد و توباگو از مليت‏هاي مختلف هندي، چيني و... هستند و نژاد اكثريت آنها سياه است. پيش‏بيني مي‏شود كه جمعيت آن تا سال 2025 در حدود 1/5 ميليون نفر گردد. پايتخت ترينيداد و توباگو، "پرت آواسپاين" و واحد پول آن دلار مي‏باشد. چاگواناس، سان - فرناندو و آريما از شهرهاي مهم اين كشور هستند. اين جزاير از سال 1802م تحت سلطه انگلستان قرار داشت و در سال 1958 اين جزاير، مركز فدراسيون جزاير هند غربي شد ولي در سال 1962م پس از انحلال فدراسيون، با نوع حكومت فرمانداري كل مستقل شدند. در سال 1976 نوع حكومت ترينيداد وتوباگو، جمهوري اعلام گرديد. روز استقلال اين كشور در 31 اوت سال 1962 روز ملي اين كشور نام‏گذاري شده است.
خواندن 1327 دفعه آخرین ویرایش در یکشنبه, 09 شهریور 1393 ساعت 05:18

نظر دادن

یادی از دوران نمایندگی در مجلس شورای اسلامی

پشت صحنه حضورم در برنامه زير نور ماه در شبكه جهانى سحر

تازه ها

درگذشت احياگر موسيقي «فلك» ، صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/12/2

درگذشت احياگر موسيقي «فلك» ، صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/12/2

شنبه, 19 اسفند 1402 09:38

استاد دولتمند خال‌اف‌ خواننده «آمدم ‌اي شاه پناهم بده» و «دور مشو، دور مشو» به ابديت پيوست.  دوست گرامي‌ام استاد دولتمند خال‌اف، آهنگساز، نوازنده و احياگر موسيقي «فلك»‌ دار فاني را...

بعثت شادابي حيات - صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/11/18

بعثت شادابي حيات - صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/11/18

پنج شنبه, 19 بهمن 1402 12:00

غبار كدورت و تيرگي فرونشسته بر جهان چنان غليظ بود كه گويي هيچ صبحي در پس پرده نيست و خورشيد روشناي خويش را براي هميشه از زمين برگرفته است و...

حضور در تئاتر لیلی و مجنون در تالار وحدت ؛ نمایشی از یعقوب صدیق جمالی

حضور در تئاتر لیلی و مجنون در تالار وحدت ؛ نمایشی از یعقوب صدیق جمالی

سه شنبه, 10 بهمن 1402 18:18

نمایش لیلی و مجنون به کارگردانی و نویسندگی یعقوب صدیق جمالی به زبان ترکی آذربایجانی بر اساس مثنوی «لیلی و مجنون» اثر حکیم ملا محمد فضولی در تالار وحدت تهران...

بزرگداشت هشتادوچهارمین سالگرد تولد استاد ساوالان

بزرگداشت هشتادوچهارمین سالگرد تولد استاد ساوالان

پنج شنبه, 21 دی 1402 18:25

روز یکشنبه سوم دی ماه کانون هنرمندان آذربایجان در تهران ، مراسمی به مناسبت هشتاد و چهار سالگی استاد حسن مجید زاده متخلص به ساوالان برگزار کرد . در این...

" جلوه رفیع جلال "، پاسداشت نیم قرن تلاش استاد جلال رفیع در عرصه روزنامه نگاری

" جلوه رفیع جلال "، پاسداشت نیم قرن تلاش استاد جلال رفیع در عرصه روزنامه نگاری

پنج شنبه, 21 دی 1402 15:22

تالار سید محمود دعائی در موسسه اطلاعات روز سه شنبه دوازدهم دی ماه شاهد مراسمی به یاد ماندنی بود . این مراسم که برای تجلیل از خدمات نیم قرن استاد"...

پای سخن شاگرد استاد شهریار ؛ بسیاری از اشعار شهریار منتشر نشده است.

پای سخن شاگرد استاد شهریار ؛ بسیاری از اشعار شهریار منتشر نشده است.

سه شنبه, 23 آبان 1402 15:34

 شاعر و نویسنده زبان و ادبیات فارسی و از شاگردان استاد شهریار بیان کرد:متاسفانه شهریار شناسی در ایران هنوز بسیار ضعیف است، درحالیکه در دانشکده های پیرامونی لااقل در دانشکده...

حق تكثير كليه محتواى تصويرى، صوتى و نوشتارى اين وبسايت متعلق است به على اصغر شعردوست .