پنج شنبه, 08 تیر 1391 ساعت 04:30

سفیر ایران در تاجیکستان:ناخرسندی برخی كشورها از استقلال تاجیكستان عامل جنگ داخلی بود.

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

به گزارش ایرنا، 27 ژوئن(هفتم تیرماه) روز به امضا رسیدن توافقنامه نهایی صلح بین (دولت و مخالفان) و روز وحدت و آشتی ملی در تاجیكستان است و هر ساله در این روز همایش ها و نشست هایی با هدف تشریح تبعات منفی جنگ داخلی و مزایای صلح و آشتی ملی و ضرورت حفظ وحدت ملی و دستاوردهای صلح و آشتی در این كشور برگزار می شود.

'علی اصغر شعردوست'روز چهارشنبه همزمان با جشن پانزدهمین سالگرد آشتی ملی در تاجیكستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: برخی عوامل داخلی نظیر تعصبات قومی، وضعیت نابسامان اقتصادی و كم تجربگی و تحمل ناپذیری گروه ها و شخصیت های سیاسی اوائل استقلال نیز در بروز درگیری های خانمان سوز میان تاجیكان تأثیرگذار بودند.

وی با اشاره به مساعدت ها و تلاش های گسترده 'امامعلی رحمان' در برقراری صلح در تاجیكستان، گفت: درآن دوره دریایی ازخون بین دولت ومخالفان جاری بود كه از این دریای خون به سلامت گذشتن وبه سرمنزل مقصود رسیدن كاری سخت ومهم بود كه این اتفاق با تلاش و همكاری همه طرفهای درگیر رخ داد.

وی با یادآوری نقش مهم ایران در پایان دادن به این خونریزی ها، افزود: جمهوری اسلامی ایران برخلاف برخی كشورها نقشی در شعله ور كردن آتش جنگ میان تاجیك ها نداشت و چون نمی توانست در این شرایط سخت برای تاجیك ها بی تفاوت باشد، برای خاتمه بخشیدن به این وضعیت پیشقدم شد و تمام تلاش خود را برای پایان دادن به خونریزی و برقراری صلح و ثبات در تاجیكستان به كار گرفت.

سفیر ایران خاطرنشان كرد: پس از اعلام آمادگی ایران، همه طرف های درگیر در جنگ داخلی از ورود كشورمان برای حل این مسأله استقبال و ایران را به عنوان میانجی قبول كردند.

شعردوست، انگیزه های بی غرضانه و خیرخواهانه جمهوری اسلامی ایران و شناخت دقیق از روحیات و خواسته های طرف های درگیر و رعایت اصل بی طرفی را از جمله دلایل استقبال عمومی همه طرف های درگیر از ایران به عنوان میانجی مرضی الطرفین عنوان و تصریح كرد: اشتراكات فراوان مردم ایران و تاجیكستان وعشق و علاقه تمام گروه های درگیر به فرهنگ و تمدن ایرانی و زبان فارسی دلیل دیگری بود كه به ایران برای ورود به این موضوع مشروعیت بخشید.

وی با اشاره به امضای توافقنامه عمومی صلح و رضایت ملی در 27 ژوئن 1997، گفت: پس از پایان جنگ داخلی و امضای توافقنامه صلح، تاجیكستان وارد یك دوره جدید شد به طوری كه هم اكنون حفظ ثبات سیاسی و وحدت ملی سرلوحه فعالیت و خط مشی اكثر گروه ها و جریانات فعال در صحنه سیاسی تاجیكستان قرار گرفته است.

این دیپلمات ایرانی ادامه داد: جریان های اسلام گرا با وجود برخورداری از حمایت گسترده مردمی، دست از به چالش كشیدن حاكمیت برداشته و شیوه تعامل را برگزیده اند و در مقابل دیگران نیز پذیرفته اند خواسته های اسلام گرایان باید در تصمیم گیری های مهم و اساسی كشور مورد توجه قرار گیرد، هرچند كه برداشت های دیگری نیز در میان اقشار مختلف جامعه تاجیكستان وجود دارد.

شعردوست تاكید كرد: تقویت انسجام و یكپارچگی ملی، رشد اقتصادی، ایفای نقش فعال تاجیكستان در تحولات منطقه ای و جهانی از جمله دستاوردهای این كشور پس از آشتی ملی است.

خواندن 1664 دفعه آخرین ویرایش در پنج شنبه, 08 تیر 1391 ساعت 04:30

نظر دادن

یادی از دوران نمایندگی در مجلس شورای اسلامی

پشت صحنه حضورم در برنامه زير نور ماه در شبكه جهانى سحر

تازه ها

درگذشت احياگر موسيقي «فلك» ، صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/12/2

درگذشت احياگر موسيقي «فلك» ، صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/12/2

شنبه, 19 اسفند 1402 09:38

استاد دولتمند خال‌اف‌ خواننده «آمدم ‌اي شاه پناهم بده» و «دور مشو، دور مشو» به ابديت پيوست.  دوست گرامي‌ام استاد دولتمند خال‌اف، آهنگساز، نوازنده و احياگر موسيقي «فلك»‌ دار فاني را...

بعثت شادابي حيات - صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/11/18

بعثت شادابي حيات - صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/11/18

پنج شنبه, 19 بهمن 1402 12:00

غبار كدورت و تيرگي فرونشسته بر جهان چنان غليظ بود كه گويي هيچ صبحي در پس پرده نيست و خورشيد روشناي خويش را براي هميشه از زمين برگرفته است و...

حضور در تئاتر لیلی و مجنون در تالار وحدت ؛ نمایشی از یعقوب صدیق جمالی

حضور در تئاتر لیلی و مجنون در تالار وحدت ؛ نمایشی از یعقوب صدیق جمالی

سه شنبه, 10 بهمن 1402 18:18

نمایش لیلی و مجنون به کارگردانی و نویسندگی یعقوب صدیق جمالی به زبان ترکی آذربایجانی بر اساس مثنوی «لیلی و مجنون» اثر حکیم ملا محمد فضولی در تالار وحدت تهران...

بزرگداشت هشتادوچهارمین سالگرد تولد استاد ساوالان

بزرگداشت هشتادوچهارمین سالگرد تولد استاد ساوالان

پنج شنبه, 21 دی 1402 18:25

روز یکشنبه سوم دی ماه کانون هنرمندان آذربایجان در تهران ، مراسمی به مناسبت هشتاد و چهار سالگی استاد حسن مجید زاده متخلص به ساوالان برگزار کرد . در این...

" جلوه رفیع جلال "، پاسداشت نیم قرن تلاش استاد جلال رفیع در عرصه روزنامه نگاری

" جلوه رفیع جلال "، پاسداشت نیم قرن تلاش استاد جلال رفیع در عرصه روزنامه نگاری

پنج شنبه, 21 دی 1402 15:22

تالار سید محمود دعائی در موسسه اطلاعات روز سه شنبه دوازدهم دی ماه شاهد مراسمی به یاد ماندنی بود . این مراسم که برای تجلیل از خدمات نیم قرن استاد"...

پای سخن شاگرد استاد شهریار ؛ بسیاری از اشعار شهریار منتشر نشده است.

پای سخن شاگرد استاد شهریار ؛ بسیاری از اشعار شهریار منتشر نشده است.

سه شنبه, 23 آبان 1402 15:34

 شاعر و نویسنده زبان و ادبیات فارسی و از شاگردان استاد شهریار بیان کرد:متاسفانه شهریار شناسی در ایران هنوز بسیار ضعیف است، درحالیکه در دانشکده های پیرامونی لااقل در دانشکده...

حق تكثير كليه محتواى تصويرى، صوتى و نوشتارى اين وبسايت متعلق است به على اصغر شعردوست .