شنبه, 19 فروردين 1391 ساعت 23:43

مصاحبه دیوید تریلر روزنامه نگار « یورو آسیا نت » با سفیر جمهوری اسلامی ایران

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
دیوید تریلر روزنامه نگار « یورو آسیا نت» با دکتر شعردوست در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران دیدار و مصاحبه کردند و با طرح پرسش هایی دیدگاه ایشان را در حوزه های گوناگون جویا شدند.سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به پرسش روزنامه نگار « یورو آسیا نت» در باب روند سرمایه گذاری ایران در تاجیکستان، سرمایه گذاری ایران در تاجیکستان را در 2 بخش خصوصی و دولتی در عرصه های اقتصادی نظیر ایجاد کارخانجات تولیدی، صنایع تبدیلی، مواد غذایی، صنایع پتروشیمی، کارهای عمرانی چون راه سازی، ساخت تونل و نیروگاه، بهره برداری از صنعت و تولیدات کشاورزی و در موضوعات اجتماعی نظیر کمک به بحث بهداشت و درمان مردم تاجیکستان با ایجاد بیمارستان و کلینیک های مدرن همچنین سرمایه گذاری در بخش آموزشی و علمی از طریق تبادل استاد و دانشجو و غیره تشریح نمودند.
ایشان در بخش همکاری ها و سرمایه گذاری های فرهنگی در تاجیکستان از سوی جمهوری اسلامی ایران به ساخت مجموعه خانه ایران در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان و افتتاح آن توسط ریاست محترم جمهوری جناب آقای دکتر احمدی نژاد در سفر اخیر ایشان اشاره کردند و گفتند: خانه ایران در واقع مجموعه ای از کارهای فرهنگی، هنری، بهداشتی، آموزشی و غیره می باشد که در مساحتی در حدود 28 هزار متر مربع توسط بخش خصوصی ایران از دولت تاجیکستان خریداری شده و توسط مهندسین و طراحان ایرانی احداث گردیده و با حضور ریاست محترم جمهور افتتاح شد در این مجموعه ما دارای مرکز بهداشتی و درمانی با حضور پزشکان مجرب می باشیم که به معالجه بیماران خواهند پرداخت. مرکز آموزشی با هدف آموختن زبان های سایر ملل اعم از زبان انگلیسی، فرانسه، آلمانی، روسی و غیره، سالن کنفرانس، نمایشگاه های دائمی که هنرهای اقوام مختلف ایرانی چون کرد، ترک، لر، عرب، بلوچ و غیره را به نمایش می گذارد، از دیگر بخش های این مرکز می باشد.
دکتر شعردوست، دولت و بخش خصوصی کشور ایران و تا حدودی نیز تاجران ایرانی را از مهمترین سرمایه گذاران این مجموعه فرهنگی خواندند.
سفیر کشورمان در پاسخ به چرایی دسترسی دشوار به محصولات سوختی ایران و افزایش قیمت این محصولات پس از ورود به تاجیکستان، از جمله دلایل این امر را مسافت طولانی میان دو کشور ایران و تاجیکستان و عدم وجود خط لوله برای انتقال سوخت به این کشور دانستند و در باب تصمیمات اتخاذ شده برای رفع این مشکل چنین اظهار داشتند: در نشست روسای جمهور ایران، تاجیکستان و افغانستان یادداشت تفاهمی امضا گردید که بر اساس آن موضوع ایجاد راه ارتباطی میان سه کشور و در کنار آن ایجاد خط لوله برای انتقال سوخت از جانب ایران اعم از گاز و نفت به تاجیکستان و از سوی دیگر انتقال آب به کشورهای ایران، افغانستان و برخی کشورهای خلیج فارس که با مشکل کم آبی مواجه هستند مورد توافق قرار گرفت.
در خصوص مسایل مربوط به دو کشور ازبکستان و تاجیکستان نیز دکتر شعردوست در پاسخ به آقای دیوید تریلر چنین خاطر نشان ساختند که: ما مسایل مربوط به ازبکستان و تاجیکستان را موضوع مربوط میان دو کشور می دانیم و تلاش می کنیم تا در مناسبات بین این دو کشور دخالتی نداشته باشیم. ایشان در ادامه به منافع ملی و استراتژیک کشورمان اشاره کردند و افزودند: در مواردی که احساس کنیم مخالفت های دو کشور تاجیکستان و ازبکستان با برخی از مراحل رشد تاجیکستان به نوعی با ایران نیز مربوط خواهد شد در این میان ما بر اساس منافع ملی و استراتژیک خود و با نظر داشت واقعیت های پیش رو تصمیم خواهیم گرفت. نظیر آنچه که در ساخت نیروگاه " عینی" دیدیم. حال آنکه با بررسی های به عمل آمده احداث این نیروگاه نه تنها فاقد هرگونه ضرر برای کشور ازبکستان بود بلکه دارای آثار مثبت به لحاظ مسائل منطقه ای از نظر تولید انرژی و بهرگیری بهینه از نیروی آب را نیز در پی خواهد داشت.
در خصوص طرح احیای جاده ابریشم بدون حضور ایران از سوی کشور آمریکا و سایر کشورهای غربی نیز سفیر جمهوری اسلامی ایران با غیر قابل انکار خواندن نقش اساسی ایران در آسیای مرکزی چنین اظهار داشتند: هر نقشه و ایده ای که برای آسیای مرکزی طراحی شود بدون حضور ایران امکان عملیاتی شدن نخواهد داشت و اگر بخواهند ایران را نادیده بگیرند این طرح تنها بر روی کاغذ خواهد ماند و عملی نخواهد شد. من تعجب می کنم از کسانی که هم ادعای سیاست مداری دارند و هم مراکز مهم مطالعاتی و تحقیقاتی را اداره می کنند اما نه به تاریخ گذشته های دور، نه به تاریخ گذشته های نزدیک و نه حتی به وضع امروز توجه دارند.
سفیر کشورمان با یادآوری واژه " جاده ابریشم " به عنوان واژه ای تاریخی، از ایران به عنوان یکی از کشورهای اصلی و مهم بر سر این راه مهم مبادلاتی و تجاری نام بردند و تصریح کردند: در موضوع مسیر جاده ابریشم هیچ گاه نمی توان ایران را نادیده گرفت این از گذشته های تاریخی در کتب معتبر تاریخی قابل رویت است. حتی در وضعیت امروز جهان هم مگر می توانید طرحی در خصوص افغانستان و تاجیکستان و سایر کشورهای جاده ابریشم با نادیده انگاشتن ایران و نقش و حضور این کشور اعمال نمایید؟ این امر غیر ممکن است.
دکتر شعردوست در ادامه مصاحبه با روزنامه نگار « یورو آسیا نت» در اشاره ایشان به تحریم های موجود بر علیه ایران از سوی آمریکا، وجود اینگونه تحریم ها و فشارها را بر وضعیت ایران موثر ندانستند و تفکر تسلیم و شکست احتمالی ایران را در برابر این فشارها تصوری اشتباه و خطا خواندند و چنین ابراز نمودند که: مردمان ایران در طول تاریخ نشان دادند که هر چه فشار بر آنها زیادتر شود آنها قوی تر، جدی تر و با انرژی بیشتر در حل مشکلات تلاش خواهند کرد. موقعیت هایی که امروز ایران در عرصه های علمی، نظامی و تسحیلاتی و غیره به دست آورده همه در اثر تحریم هایی بوده که به این کشور تحمیل شده است. بنابراین این تفکر که ایران با وجود تحریم هایی از این دست، به زانو در خواهد آمد، تصوری عبث می باشد و باید گفت که این زبان، زبان متمدنانه قرن بیستم نیست.
دکتر شعردوست در خصوص ساخت و راه اندازی تلویزیون مشترک نیز، علت عملیاتی نشدن راه اندازی این رسانه را عدم همکاری جدی افغانستان در اواخر کار راه اندازی شبکه تلویزیونی « نوروز » به دلیل مشکلاتی که این کشور با آن مواجه گردید دانستند و از تصمیمات جدید در خصوص راه اندازی تلویزیون مشترک در سفر اخیر دکتر احمدی نژاد خبر دادند و گفتند: بنا شد در صورتی که در آینده افغانستان نسبت به موضوع عملیاتی ساختن راه اندازی و آغاز به کار تلویزیون مشترک نشان ندهد، ایران و تاجیکستان خود نسبت به تأسیس تلویزیون « نوروز » اقدام کنند.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به آخرین پرسش آقای تریلر، روزنامه نگار « یورو آسیا نت » در باب موضوع قانون مسئولیت پدر و مادر در مقابل فرزندان و مسائل دینی، آئینی و مذهبی مردمان تاجیکستان خاطرنشان ساختند که: من بی آنکه بخواهم در امر حکومت داخلی تاجیکستان دخالتی بکنم، به عنوان اعتقاد شخصی می گویم که دین و اعتقاد، یک امر شخصی است و حکومت ها نباید در مقابل اعتقادات و دین مردم بایستند حتی در این امر صدور قانون و ایجاد محدودیت هم اثر نخواهد کرد زیرا مردم به آنچه که ایمان و اعتقاد دارند عمل خواهند کرد و ایستادن در مقابل اعتقادات مردم تأثیر چندانی ندارد. زیرا اگر مقابله با دین داری مردم تأثیر گذار بود 70 سال حکومت کمونیسم اثر خود را بر اعتقاد مردم نشان می داد حکومت ها می باید آن هنگام که برخی کشورها بخواهند از اعتقادات پاک مردم سوء استفاده نموده و با صرف هزینه های هنگفت آنان را به عقاید افراطی کشانند حمایت خود را نشان دهند. چراکه دیگر این بحث تنها بحث دین نیست بلکه بحث سیاست است. من اعتقاد دارم که  نمی شود با قانون، با امنیت و با بند و زندان کسی را از دین جدا کرد. تنها در جایی باید ایستادکه برای انحراف مردم دین را وسیله سیاسی قرار می دهند.
دکتر شعردوست در پایان سخنان خود همچنین به همکاری های صورت گرفته با کشور تاجیکستان در مورد باز گرداندن دانشجویان تاجیک به کشورشان که از طریق قانونی و مرزهای رسمی به ایران سفر نکرده بودند اشاره نمودند و چنین بیان داشتند که: برخی از دانشجویان تاجیک به صورت غیر رسمی وارد ایران شده بودند و در سیستان و بلوچستان تحصیل می کردند اما ما در مقابل با حکومت تاجیکستان همکاری های لازم را به عمل آوردیم تا مشکلات مربوط به پاسپورت، ویزا و اقامت غیر قانونی این عزیزان بر طرف گردد و امکانی فراهم آوردیم تا این عزیزان از راه قانونی به ایران بروند و در رشته های مورد علاقه خود تحصیل کنند در حال حاضر نیز تعدادی از آنان از طریق اداره روحانیت و تشکیلات های رسمی تاجیکستان به ما معرفی می شوند و به صورت بورسیه در حوزه های علوم دینی در مدارسی که در ایران بر اساس عقاید اهل سنت به آموزش می پردازند به صورت رسمی و قانونی تحصیل می کنند. این افراد در صورت دارا بودن همسر و فرزند می توانند با اعضای خانواده در محل تحصیل حضور داشته باشند و در پایان تحصیلات با در دست داشتن دیپلم رسمی به کشور خود باز گردند.
خواندن 1487 دفعه آخرین ویرایش در شنبه, 19 فروردين 1391 ساعت 23:43

نظر دادن

یادی از دوران نمایندگی در مجلس شورای اسلامی

پشت صحنه حضورم در برنامه زير نور ماه در شبكه جهانى سحر

تازه ها

درگذشت احياگر موسيقي «فلك» ، صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/12/2

درگذشت احياگر موسيقي «فلك» ، صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/12/2

شنبه, 19 اسفند 1402 09:38

استاد دولتمند خال‌اف‌ خواننده «آمدم ‌اي شاه پناهم بده» و «دور مشو، دور مشو» به ابديت پيوست.  دوست گرامي‌ام استاد دولتمند خال‌اف، آهنگساز، نوازنده و احياگر موسيقي «فلك»‌ دار فاني را...

بعثت شادابي حيات - صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/11/18

بعثت شادابي حيات - صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/11/18

پنج شنبه, 19 بهمن 1402 12:00

غبار كدورت و تيرگي فرونشسته بر جهان چنان غليظ بود كه گويي هيچ صبحي در پس پرده نيست و خورشيد روشناي خويش را براي هميشه از زمين برگرفته است و...

حضور در تئاتر لیلی و مجنون در تالار وحدت ؛ نمایشی از یعقوب صدیق جمالی

حضور در تئاتر لیلی و مجنون در تالار وحدت ؛ نمایشی از یعقوب صدیق جمالی

سه شنبه, 10 بهمن 1402 18:18

نمایش لیلی و مجنون به کارگردانی و نویسندگی یعقوب صدیق جمالی به زبان ترکی آذربایجانی بر اساس مثنوی «لیلی و مجنون» اثر حکیم ملا محمد فضولی در تالار وحدت تهران...

بزرگداشت هشتادوچهارمین سالگرد تولد استاد ساوالان

بزرگداشت هشتادوچهارمین سالگرد تولد استاد ساوالان

پنج شنبه, 21 دی 1402 18:25

روز یکشنبه سوم دی ماه کانون هنرمندان آذربایجان در تهران ، مراسمی به مناسبت هشتاد و چهار سالگی استاد حسن مجید زاده متخلص به ساوالان برگزار کرد . در این...

" جلوه رفیع جلال "، پاسداشت نیم قرن تلاش استاد جلال رفیع در عرصه روزنامه نگاری

" جلوه رفیع جلال "، پاسداشت نیم قرن تلاش استاد جلال رفیع در عرصه روزنامه نگاری

پنج شنبه, 21 دی 1402 15:22

تالار سید محمود دعائی در موسسه اطلاعات روز سه شنبه دوازدهم دی ماه شاهد مراسمی به یاد ماندنی بود . این مراسم که برای تجلیل از خدمات نیم قرن استاد"...

پای سخن شاگرد استاد شهریار ؛ بسیاری از اشعار شهریار منتشر نشده است.

پای سخن شاگرد استاد شهریار ؛ بسیاری از اشعار شهریار منتشر نشده است.

سه شنبه, 23 آبان 1402 15:34

 شاعر و نویسنده زبان و ادبیات فارسی و از شاگردان استاد شهریار بیان کرد:متاسفانه شهریار شناسی در ایران هنوز بسیار ضعیف است، درحالیکه در دانشکده های پیرامونی لااقل در دانشکده...

حق تكثير كليه محتواى تصويرى، صوتى و نوشتارى اين وبسايت متعلق است به على اصغر شعردوست .