پنج شنبه, 23 شهریور 1391 ساعت 04:30

اهمیت اهدای جایزه دولتی «ابوعبداله رودکی» به دکتر شعردوست از نگاه برخی اندیشمندان تاجیک

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
اهمیت اهدای جایزه دولتی « ابوعبداله رودکی» به دکتر شعردوست از سوی ریاست جمهوری تاجیکستان از نگاه برخی اندیشمندان تاجیک
در مصاحبه ای با چند تن از اساتید، ادیبان، نویسندگان و اعضای برجسته اتحادیه اتفاق نویسندگان تاجیکستان، دیدگاه این بزرگان را در باب اهمیت و ارزش اعطای جایزه « ابوعبداله رودکی» در عرصه پژوهش و ترغیب ادبیات تاجیک به دکتر علی اصغر شعردوست سفیر جمهوری اسلامی ایران جویا شدیم.
دکتر شکورزاده، رئیس شعبه نثر اتحادیه نویسندگان در توضیح جایزه دولتی « ابوعبداله رودکی» این جایزه را دارای جنبه بین المللی و برخوردار از درجه عالی ادبی، فرهنگی، علمی و هنری دانستند که به نخبگان، شخصیت های طراز اول هر 3 سال یک بار در عرصه های یاد شده اعطا می گردد.
ایشان از دکتر شعردوست به عنوان سومین اندیشمند و محقق غیر تاجیک یاد کردند که پس از استاد سعید نفیسی و دکتر بالدرف، ایرانشناس روسی موفق به دریافت این جایزه ارزشمند دولتی و بین المللی شده اند.
پروفسور شکورزاده ضمن یادآوری و تجلیل از خدمات بی دریغ و غیر قابل انکار سفیر کشورمان در تحکیم و گسترش روابط فرهنگی و ادبی ایران و تاجیکستان در کنار سایر فعالیتهای مثمر ثمر ایشان، خدمات ایشان را ستودنی، چشمگیر و شایسته تجلیل خواندند و در این خصوص از کتاب « کیمیاگر در دری » به قلم خود که منعکس کننده فعالیت های سفیر ایران می باشد یاد کردند که به زبانهای روسی، انگلیسی،فارسی و تاجیکی چاپ شده است.
رئیس شعبه نثر اتحادیه نویسندگان، دریافت چنین جایزه ارزشمند در آستانه روزهای استقلال تاجیکستان را موجب افتخار فرهنگیان تاجیک و اهالی ادب و هنر ایران دانستند و چنین اظهار داشتند که: در گذشت 20 سال از استقلال تاجیکستان و در میان 3 کشور فارسی زبان تاکنون کسی نتوانسته برای فرهنگ تاجیک آثاری ماندگار و حائز اهمیت همچون آثار دکتر شعردوست تألیف نماید علاوه بر آن ایشان موفق به طبع و چاپ تقریبا بیش از 100 عنوان کتاب شاعران و نویسندگان ایران و تاجیکستان در دو کشور شده اند که این امر بی شک در معرفی و تبلیغ شعر فارسی در تاجیکستان و آسیای میانه خدمتی ماندگار و ارزشمند می باشد.
استاد شکورزاده در باب اهمیت جایزه دولتی «ابوعبداله رودکی» زمان تصمیم گیری برای اعطای این جایزه را مربوط به سالهای وجود شوروی سابق ذکر کردند. میرزا تورسون زاده، استاد نیازی، لایق شیرعلی، عبید رجب از جمله نویسندگان و شاعرانی بودند که موفق به دریافت این نشان ارزشمند شده اند.
رئیس شعبه نثر اتحادیه نویسندگان تاجیکستان خدمات پر اهمیت دکتر شعردوست را فراتر از این جایزه دانستند و افزودند: دکتر شعردوست با محبت بسیار و استعداد فراوان در تبلیغ ادبیات تاجیکستان در ایران و بالعکس، تبلیغ ادبیات ایران در تاجیکستان همچنین آسیای میانه کوشیدند و این، امری است که تا ابد در تاریخ رابطه های بین دو کشور باقی خواهد ماند.
استاد عسگر حکیم، شاعر، محقق و ادبیات شناس تاجیکستان و برنده نشان «ابوعبداله رودکی» از دکتر شعردوست به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران یاد کردند که از نخستین روزهای فعالیت خود در تاجیکستان محبت و توجهی خاص نسبت به ادبیات و فرهنگ این کشور نشان داده اند.
استاد عسگرحکیم، ادبیات کلاسیکی ایران و تاجیکستان را دارای ریشه های مشترک خواندند و کتاب « چشم انداز شعر معاصر تاجیکستان» که به قلم سفیر کشورمان تألیف یافته و شایسته دریافت نشان شایسته « ابوعبداله رودکی» گردیده را اثری ماندگار دانستند که می باید سالها پیش از این توسط اندیشمندان تاجیک تألیف می یافت اما امروز این مهم به قلم سفیر جمهوری اسلامی ایران در اختیار علاقمندان و محققان و پژوهشگران عرصه ادبیات و نظم و نثر قرار گرفته است.
استاد عسگر حکیم همچنین این کتاب را یکی از منابع مکمل در تحقیق شعر معاصر تاجیک به شمار آوردند که بسیار شایسته و واقع بینانه به موضوع مورد بحث خود یعنی ادبیات تاجیک پرداخته است. چراکه دکتر شعردوست در این اثر توانسته اند ریشه های شعر معاصر تاجیک را که در زندگی نوین تاجیکستان فرو رفته است بسیار عمیق و بجا نشان دهند و بی تردید نامزدی این اثر برای دریافت جایزه ادبی ابوعبداله رودکی قوت آن را تصدیق می کند.
این شاعر و محقق تاجیک آثار قلمی سفیر کشورمان را در تحکیم رابطه فرهنگی دو کشور ایران و تاجیکستان حائز اهمیت دانستنه اظهار نمودند: تا زمان استقلال تاجیکستان متأسفانه کشور تاجیکستان را در ایران نمی شناختند این درحالی بود که شناخت تاجیکان از ایران بیشتر بود اما در این 20 سال پس از استقلال، خوشبختانه با همکاری های آقای شعردوست این ارتباط، گسترده تر و چشم گیر تر از گذشته شده است و دریافت این جایزه نیز به اعتقاد کامل بنده به گسترده تر شدن این روابط خدمت شایان توجهی خواهد کرد.
عبدالحمید صمد معاون رئیس اتحادیه اتفاق نویسندگان و برنده جایزه ابو عبداله رودکی نیز ضمن تبریک به سفیر جمهوری اسلامی ایران برای دریافت جایزه دولتی و بین المللی « ابوعبداله رودکی»، این جایزه را مربوط به واجدانی دانستند که آثارشان دارای ارزش ادبی و پذیرفته شده از سوی محیط خوانندگان و اهل نقد باشد.
استاد عبدالحمید صمد از کتاب چشم انداز شعر معاصر تاجیکستان به عنوان تحقیقی نو و بسیار گسترده و ارزشمند برای خوانندگان تاجیک و ایرانی یاد کردند و چنین بیان داشتند که: این اثر بسیاری از گره ها را برای اهل ادب می گشاید و راه کارهای لازم را خالصانه پیشنهاد می کند و این کاری ارزشمند است زیرا در تاجیکستان محققان تاجیک و روس کارهای قابل ملاحظه ای را در باب شعر تاجیک انجام داده اند اما « چشم انداز شعر معاصر تاجیکستان از این جهت حائز اهمیت است که محققی چون دکتر شعردوست که خود استادی صاحب نظر در ادبیات می باشند در محیط ادبی غیر از تاجیکستان به موضوع ادبیات تاجیک با دیدی محققانه پرداخته اند. و این امر نه تنها برای محیط ادبی تاجیکستان بلکه برای محیط ادبی ایران یک افتخار است.
خواندن 1222 دفعه آخرین ویرایش در پنج شنبه, 23 شهریور 1391 ساعت 04:30

نظر دادن

یادی از دوران نمایندگی در مجلس شورای اسلامی

پشت صحنه حضورم در برنامه زير نور ماه در شبكه جهانى سحر

تازه ها

درگذشت احياگر موسيقي «فلك» ، صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/12/2

درگذشت احياگر موسيقي «فلك» ، صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/12/2

شنبه, 19 اسفند 1402 09:38

استاد دولتمند خال‌اف‌ خواننده «آمدم ‌اي شاه پناهم بده» و «دور مشو، دور مشو» به ابديت پيوست.  دوست گرامي‌ام استاد دولتمند خال‌اف، آهنگساز، نوازنده و احياگر موسيقي «فلك»‌ دار فاني را...

بعثت شادابي حيات - صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/11/18

بعثت شادابي حيات - صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/11/18

پنج شنبه, 19 بهمن 1402 12:00

غبار كدورت و تيرگي فرونشسته بر جهان چنان غليظ بود كه گويي هيچ صبحي در پس پرده نيست و خورشيد روشناي خويش را براي هميشه از زمين برگرفته است و...

حضور در تئاتر لیلی و مجنون در تالار وحدت ؛ نمایشی از یعقوب صدیق جمالی

حضور در تئاتر لیلی و مجنون در تالار وحدت ؛ نمایشی از یعقوب صدیق جمالی

سه شنبه, 10 بهمن 1402 18:18

نمایش لیلی و مجنون به کارگردانی و نویسندگی یعقوب صدیق جمالی به زبان ترکی آذربایجانی بر اساس مثنوی «لیلی و مجنون» اثر حکیم ملا محمد فضولی در تالار وحدت تهران...

بزرگداشت هشتادوچهارمین سالگرد تولد استاد ساوالان

بزرگداشت هشتادوچهارمین سالگرد تولد استاد ساوالان

پنج شنبه, 21 دی 1402 18:25

روز یکشنبه سوم دی ماه کانون هنرمندان آذربایجان در تهران ، مراسمی به مناسبت هشتاد و چهار سالگی استاد حسن مجید زاده متخلص به ساوالان برگزار کرد . در این...

" جلوه رفیع جلال "، پاسداشت نیم قرن تلاش استاد جلال رفیع در عرصه روزنامه نگاری

" جلوه رفیع جلال "، پاسداشت نیم قرن تلاش استاد جلال رفیع در عرصه روزنامه نگاری

پنج شنبه, 21 دی 1402 15:22

تالار سید محمود دعائی در موسسه اطلاعات روز سه شنبه دوازدهم دی ماه شاهد مراسمی به یاد ماندنی بود . این مراسم که برای تجلیل از خدمات نیم قرن استاد"...

پای سخن شاگرد استاد شهریار ؛ بسیاری از اشعار شهریار منتشر نشده است.

پای سخن شاگرد استاد شهریار ؛ بسیاری از اشعار شهریار منتشر نشده است.

سه شنبه, 23 آبان 1402 15:34

 شاعر و نویسنده زبان و ادبیات فارسی و از شاگردان استاد شهریار بیان کرد:متاسفانه شهریار شناسی در ایران هنوز بسیار ضعیف است، درحالیکه در دانشکده های پیرامونی لااقل در دانشکده...

حق تكثير كليه محتواى تصويرى، صوتى و نوشتارى اين وبسايت متعلق است به على اصغر شعردوست .