چهارشنبه, 22 خرداد 1392 ساعت 04:30

پروردگان عطر وحی؛ روز پاسدار – روز جانباز

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
تعریف حیات آدمی به عقیده و جهاد و دعوت انسان به آزادگی –حتی در صورتی که عاری از معتقدات دینی باشد –کلام مرد بزرگ است که در خانۀ مولای متقیان علی ابن ابیطالب (ع)، دیده به جهان گشود. صدای پدر، صدای عدالت انسانی بود و مادر، اسوه زنان عالم، در ایام کودکی، بوی مبارک وحی را که خانۀ آنان به عطر دلاویزش معطر بود استشمام کرد، از سرچشمۀ روشنی و نور نوشید و از سفره ای روحانی طعام برگرفت و در هوای آزادگی بالید.
میراثدار رسالتی شد که پدر در ایام جوانی، در آن هنگام که پیران در خواب رخوتناک جاهلیت بودند، برای آن شمشیر زده بود و بعد از وفات پیامدار وحی، مردی که تمام هستیش حیات و سرزندگی و مبارزه و کوشش بود، بیست و پنج سال خموشانه دندان بر جگر نهاد تا تمامیت حاکمیت اسلام حفظ شود. پنج سال زعامت مسلمین را به عهده گرفت تا به کمک اندیشه های بزرگ و متعالی خویش مدینۀ فاضلۀ انسانی را بنیان نهد و عاقبت جان بر سر ایمان نهاد.
پس از شهادت پدر، برادر را یافت، که در چنبرۀ نامردمیها و نامرادیها شهید شد و پس از آن وی علم برافراختۀ محمد مصطفی (ص) را در معبر هستی آدمی برافراشت.
اباعبدالله الحسین (ع) آموزگار بزرگ شهادت و معلم پاکبازی و اخلاص است. تولد حضرتش حیات همه ملکات و ارزشهای والای انسانی است که حضرت حق، خاصان و برگزیدگان خود را بدانها زینت بخشیده است.
عظمت و بزرگی اباعبدالله (ع) و گنجای سینۀ مشروح حضرتش، بدان پایه است که هر کسی در هر کجای این گسترۀ خاکی به آزادی و انسان عشق بورزد، او را معلم و راهنمای خود می داند. اهل دیانت نیز، او را پاسدار راستین حقیقت و جوهر دین می دانند؛ بدان گونه که علی رغم کوششهایی که بعضی از جناحها کردند تا نهضت او را کمرنگ جلوه دهند و شاید از عظمت کارش اندکی بکاهند و جنایت دشمنان وی را کم اهمیت جلوه دهند، به نتیجه ای دست نیافتند و امروزه در گستره ای به وسعت دنیای اسلام از جزایر دریای کارائیب تا هند و پاکستان و عراق و ایران و لبنان و آلبانی، اسوۀ شیعیان است و دوستداران راستی و پاکی به چشم عظمت در پهنای کار وی می نگرند و خون پاک او را چشمۀ خروشانی می دانند که از صحرای آتش خیز ماریه جوشیدن آغاز کرد و در مسیر خود همۀ عصرها و نسلها را به رستاخیز خواند؛ رستاخیزی که آزادگی و حمّیت و مردانگی را به آدمی تعلیم می دهد.
خانوادۀ مولی الموحدین، علی بن ابیطالب(ع) خانواده شگفتیهاست. گویی همۀ عظمتها و ارجمندیهای تاریخ انسانی در این خانواده و در زیر یک سقف گرد آمده اند. ابوالفضل، برادر رشید حضرت امام حسین(ع) و جانباز بزرگ صحرای کربلا، تجسم سرداری جنگاور، برادری عزیز، انسانی مخلص و پاکبازی بی ریاست. جانبازی او در نبرد بزرگ عاشورا فقط برخاسته از حب برادری نبود. ایمان سترگ و روشن اندیشی عمیق وی او را به مسیری رهنمون می شد که ثمرۀ آن جز مجاهدت و شهادت نیست و ابوالفضل این همه را در خانه ای آموخته بود که هر منصفی به دیدن آن انگشت حیرت به دندان می گزد و به ستایش و تحسین واداشته می شود.
نامگذاری روز تولد آموزگار بزرگ شهادت به نام روز پاسدار و میلاد حضرت ابوالفضل به نام روز جانباز، منبعث از منشوری است که نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران آن را سرلوحۀ مشی فکری و اجتماعی خود قرار داده است.
پاسداران، جان برکفانی هستند که وظیفۀ دفاع از کیان اسلام و ایران اسلامی و آزادگی را به عهده دارند. جانبازان ولی نعمتان انقلاب اند و اینان کسانی هستند که پرچم آزادگی را که امام حسین(ع) و برادر بزرگوارش در روزگار ظلمت و وحشت برافراشتند، همچنان برافراشته می دارند و چون معلمان خویش، از بذل تمامت هستی خود دریغ ندارند.
در عین حال نشستن نام پاسدار بر روز تولد اسوۀ بزرگ آزادگی، امام حسین(ع) و نیز قرار گرفتن نام جانباز بزرگ تاریخ انسانی، حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام دو روزی که یکی از گرامی ترین ایام مورد احترام شیعیان است، نشانه نهایت تکریم و بزرگداشت مردم ایران از دو گروهی است –پاسداران و جانبازان –که ایران، استقلال و شرافت خود را مرهون ایثار و از جان گذشتگی آنان می داند و می شناسد.
خواندن 1247 دفعه آخرین ویرایش در چهارشنبه, 22 خرداد 1392 ساعت 04:30

نظر دادن

یادی از دوران نمایندگی در مجلس شورای اسلامی

پشت صحنه حضورم در برنامه زير نور ماه در شبكه جهانى سحر

تازه ها

درگذشت احياگر موسيقي «فلك» ، صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/12/2

درگذشت احياگر موسيقي «فلك» ، صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/12/2

شنبه, 19 اسفند 1402 09:38

استاد دولتمند خال‌اف‌ خواننده «آمدم ‌اي شاه پناهم بده» و «دور مشو، دور مشو» به ابديت پيوست.  دوست گرامي‌ام استاد دولتمند خال‌اف، آهنگساز، نوازنده و احياگر موسيقي «فلك»‌ دار فاني را...

بعثت شادابي حيات - صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/11/18

بعثت شادابي حيات - صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/11/18

پنج شنبه, 19 بهمن 1402 12:00

غبار كدورت و تيرگي فرونشسته بر جهان چنان غليظ بود كه گويي هيچ صبحي در پس پرده نيست و خورشيد روشناي خويش را براي هميشه از زمين برگرفته است و...

حضور در تئاتر لیلی و مجنون در تالار وحدت ؛ نمایشی از یعقوب صدیق جمالی

حضور در تئاتر لیلی و مجنون در تالار وحدت ؛ نمایشی از یعقوب صدیق جمالی

سه شنبه, 10 بهمن 1402 18:18

نمایش لیلی و مجنون به کارگردانی و نویسندگی یعقوب صدیق جمالی به زبان ترکی آذربایجانی بر اساس مثنوی «لیلی و مجنون» اثر حکیم ملا محمد فضولی در تالار وحدت تهران...

بزرگداشت هشتادوچهارمین سالگرد تولد استاد ساوالان

بزرگداشت هشتادوچهارمین سالگرد تولد استاد ساوالان

پنج شنبه, 21 دی 1402 18:25

روز یکشنبه سوم دی ماه کانون هنرمندان آذربایجان در تهران ، مراسمی به مناسبت هشتاد و چهار سالگی استاد حسن مجید زاده متخلص به ساوالان برگزار کرد . در این...

" جلوه رفیع جلال "، پاسداشت نیم قرن تلاش استاد جلال رفیع در عرصه روزنامه نگاری

" جلوه رفیع جلال "، پاسداشت نیم قرن تلاش استاد جلال رفیع در عرصه روزنامه نگاری

پنج شنبه, 21 دی 1402 15:22

تالار سید محمود دعائی در موسسه اطلاعات روز سه شنبه دوازدهم دی ماه شاهد مراسمی به یاد ماندنی بود . این مراسم که برای تجلیل از خدمات نیم قرن استاد"...

پای سخن شاگرد استاد شهریار ؛ بسیاری از اشعار شهریار منتشر نشده است.

پای سخن شاگرد استاد شهریار ؛ بسیاری از اشعار شهریار منتشر نشده است.

سه شنبه, 23 آبان 1402 15:34

 شاعر و نویسنده زبان و ادبیات فارسی و از شاگردان استاد شهریار بیان کرد:متاسفانه شهریار شناسی در ایران هنوز بسیار ضعیف است، درحالیکه در دانشکده های پیرامونی لااقل در دانشکده...

حق تكثير كليه محتواى تصويرى، صوتى و نوشتارى اين وبسايت متعلق است به على اصغر شعردوست .