دوشنبه, 20 خرداد 1392 ساعت 04:30

جشن بعثت رسول اکرم (ص) در میان ایرانیان مقیم تاجیکستان برگزار گردید

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
جشن مبعث خاتم النبیین، آن کریم السجایا، شفیع الامم و مهبط پیام آور وحی، محمد مصطفی (ع) با حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان، قائم مقام محترم وزیر آموزش و پرورش و رئیس امور بین الملل آن وزارتخانه و جمعی از اقشار مختلف ایرانیان مقیم تاجیکستان، در مسجد سفارت ایران برگزار گردید.
در این مراسم پس از اجرای برنامه های مختلف سفیر جمهوری اسلامی ایران، طی سخنانی ضمن تبریک مبعث حضرت ختمی مرتبت (ص)، عید مبعث را عید تمام بشریت به ویژه مسلمانان خواندند. ایشان با اشاره به این که مبعث، بزرگ‌ترین عید اسلامی است این عید بزرگ مسلمانان را احیاگر بشریت و رهایی از جاهلیت دانستند و با اشاره به تأکید فرشته وحی از سوی حق به پیامبر خاتم بر امر خواندن و همچنین نزول کامل‌ترین دین الهی در این واقعه خجسته، خاطرنشان کردند که: وجود نورانی پیامبر خاتم (ص) سبب اصلی آفرینش است. ما همه به طفیل وجود مبارک پیامبر است که نفس می کشیم و  روح حیات در وجودمان جاری است.
سفیر ایران در ادامه سخنان خود، وجود مقدس حضرت محمد(ص) به عنوان آخرین پیامبر الهی را تضمین سعادت خوشبختی تمام مخلوقات و موجودات در دنیا و آخرت عنوان كردند و گفتند: پیامبر عظیم الشان اسلام شخصیت ممتازی بودند كه در عصر جاهلیت و توحش و زمانی كه جامعه آن روز عربستان، بزرگی را در زر و زور، شمشیرهای بران، داشتن اسبی راهوار و دیگر ظواهر دنیوی می دید با آیات نورانی از جانب خداوند برای اتمام فضایل اخلاقی در روح بشریت ظهور كرد و جامعه بشری را كه در ذلت به سر می برد به اوج عزت رسانید. وی با بیان آنكه ما افتخار می كنیم اولین آیه ای كه بر پیامبر مكرم اسلام(ص) نازل شد كلمه قرائت و خواندن بود، افزودند: قرآن كریم معجزه جاویدان و ماندگار پیامبر اسلام است كه می توان با استناد به آیات الهی آن از اسلام و مسلمانان در برابر فتنه ها محافظت كرد. معجزه پیامبر ما یک کتاب است و در یک چنین شبی بر سینه پیامبر اکرم از سوی پروردگار نزول کرد و پس از آن به تدریج آیات آن بر مسلمانان توسط پیامبر خوانده شد.
دکتر شعردوست با بیان این حدیث حضرت رسول (ص) که " من مبعوث شدم تا مکارم اخلاقی را به مسلمانان بیاموزم"، هدف از بعثت را اتمام مکارم اخلاق دانستند و چنین ابراز داشتند که: بکارگیری سیره حضرت رسول (ص) در زندگی بشریت، ضامن رفع همه مشکلات بشری است و می توانیم با بکار گیری مکارم اخلاقی آن حضرت به عنوان دستورالعمل زندگی خود بر بسیاری از مشکلات و سختی های حاکم بر جوامع بزرگ و حتی جامعه کوچک خانواده فائق آییم .
سفیر کشورمان همچنین در پایان سخنان خود مبعث را یكی از بزرگترین و مهمترین اعیاد اسلامی و برترین نعمت ها عنوان كردند و اظهار داشتند: خداوند برای هیچ یك از نعمت هایی كه بر ما ارزانی داشته به غیر از نعمت بی بدیل بعثت رسول مکرم اسلام، منت نگذاشته، زیرا پیامبری از میان مردم برای بشریت برگزیده كه آنها را به تزكیه فرا می خواند و قرآن و حكمت را به آنها می آموزد.
دکتر یزدانی، قائم مقام محترم وزیر آموزش و پرورش نیز در این مراسم طی ایراد سخنانی ضمن اشاره به اعمال شب 27 ماه مبارک رجب از جمله مهمترین این اعمال را قرائت زیارت امیرالمومنین خواندند و گفتند: از جمله اعمال ماه رجب قرائت زیارت امیرالمومنین علی (ع) است و ما در این وادی و در این شب باید به دنبال رشته های اعظمی باشیم که ما را به قرب الهی برساند چراکه ما در سیر معنوی چالاک نیستیم و بدون تردید اعمال ما در حد بضاعت ماست. افعال ما آغشته به عصیان و ضعف است. اگر مدد الهی و تمسک به کاربردی ترین اعمال اثرگذار در کار ما نباشد راه به جایی نخواهیم برد.
رئیس امور بین الملل آموزش و پرورش در ادامه برشمردن اعمال مستحب در روز بعثت به قرائت دعای این روز اشاره کردند و افزودند: این دعا دارای عظمت معرفتی و معنایی بسیار بوده که شاید تجلی اعظم از آن همین تعبیر امام راحل باشد که فرمودند: " از ازل تا به ابد روزی به عظمت بعثت نیامده است". این دعا قللی دارد که بلندترین قله آن به فرموده امام باقر (ع) این تعبیر کوتاه است که تمامی ســعی مــا می باید معطوف به این شود که قلب واله و شیفته ای پیدا کنیم که جز عشق به خدا در آن چیزی نباشد. قله بلند دعای روز بعثت این است: " همانا برترین تـوشه مسافر به سوی تو عــظم و اراده ای است که تو را بر می گزیند" و حال ما باید از خود بپرسیم که آیا ما از این عظم و اراده برخوردار هستیم؟
دکتر یزدانی این ایام و ساعات را فرصتی مناسب برای آموختن آداب الهی دانستند که خود متصف شدن به صفت ادب بندگی را برای آدمی به ارمغان خواهد آورد. ایشان همچنین به اهمیت رسالت رسول اکرم اشاره نمودند و زیباترین شیوه بیان شده آن را در آیه دوم سوره جمعه عنوان کردند و اظهار داشتند: این پیغمبری که خداوند در باب او می فرماید: " انا ارسلناک شاهدا مبشرا و نذیرا و داعی الی الله و سراجا منیرا..." چه شخصیتی است. 40 سال از عام الفیل گذشته است. در شب 27 رجب چه اتفاقی افتاده است؟ که بی شک فهم بشر قادر به درک اتفاقات این شب نخواهد بود.
قائم مقام وزیر آموزش و پرورش کشورمان با بیان اوضاع حاکم بر زمان بعثت در جزیره العربی که فرهنگ، اعتقاد، مدنیــت و مسائل اجتماعی، مسائل ســیاسی، مسائل اقتصادی در اوج انحطاط قرار داشــته و حتی عبادت نیز به سخیف ترین شکل ممکن بجا آورده می شد، گفتند: در اوضاع نامناسب و آشفته جزیره العرب پیامبر ما از بی رحم ترین انسانها، انسانهایی ساخت که وقتی سپاه اسلام قصد حرکت برای جنگ را داشت فرمانده سپاه وقتی می بیند که بر تیرک یکی از خیمه ها پرنده ای لانه ساخته و تخم گذاشته است، به سربازان فرمان رها کردن آن خیمه با کلیه وسایل را می دهد تا مبادا این پرنده بترسد و لانه و آشیانه و تخم ها را رها کند و جوجه ها به ثمر نرسند. در شب بعثت، پیامبر آغاز نفخه صور را در حیات ظاهری جاری ساخت و قیامت را برپا ساخت تکمیل و اتمام همه آنچه که انبیاء الهی با خود آورده اند و تکمیل اخلاق توسط پیامبر اسلام به نهایت خود رسید آن هم در شرایــطی دشوار که او را متهم به شاعری و دیــوانگـی می کنند و حتی از آزار و اذیت ذهنی و ظاهری او از هیچ عملی دریغ ندارند. آری این بعثت و رسالت در 23 سال و در ســخت ترین شرایط انجام می گیرد. تا ما را از جهالت و ظلمت به نور و هدایت رهنمون سازد و ما از جمله امت چنین پیغمبری بشمار آییم. بدانیم که نزدیک ترین افراد به خداوند این پیغمبر است و وجود ظاهری و باطنی او رحمت بر خلق است و لذا ما به هر اندازه ای که بتوانیم به پیغمبر نزدیک شویم به خداوند نزدیک تر شده ایم.
خواندن 1050 دفعه آخرین ویرایش در دوشنبه, 20 خرداد 1392 ساعت 04:30

نظر دادن

یادی از دوران نمایندگی در مجلس شورای اسلامی

پشت صحنه حضورم در برنامه زير نور ماه در شبكه جهانى سحر

تازه ها

درگذشت احياگر موسيقي «فلك» ،  صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/12/2

درگذشت احياگر موسيقي «فلك» ، صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/12/2

دوشنبه, 03 ارديبهشت 1403 09:35

استاد دولتمند خال‌اف‌ خواننده «آمدم ‌اي شاه پناهم بده» و «دور مشو، دور مشو» به ابديت پيوست.  دوست گرامي‌ام استاد دولتمند خال‌اف، آهنگساز، نوازنده و احياگر موسيقي «فلك»‌ دار فاني را...

بعثت شادابي حيات - صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/11/18

بعثت شادابي حيات - صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/11/18

پنج شنبه, 19 بهمن 1402 12:00

غبار كدورت و تيرگي فرونشسته بر جهان چنان غليظ بود كه گويي هيچ صبحي در پس پرده نيست و خورشيد روشناي خويش را براي هميشه از زمين برگرفته است و...

حضور در تئاتر لیلی و مجنون در تالار وحدت ؛ نمایشی از یعقوب صدیق جمالی

حضور در تئاتر لیلی و مجنون در تالار وحدت ؛ نمایشی از یعقوب صدیق جمالی

سه شنبه, 10 بهمن 1402 18:18

نمایش لیلی و مجنون به کارگردانی و نویسندگی یعقوب صدیق جمالی به زبان ترکی آذربایجانی بر اساس مثنوی «لیلی و مجنون» اثر حکیم ملا محمد فضولی در تالار وحدت تهران...

بزرگداشت هشتادوچهارمین سالگرد تولد استاد ساوالان

بزرگداشت هشتادوچهارمین سالگرد تولد استاد ساوالان

پنج شنبه, 21 دی 1402 18:25

روز یکشنبه سوم دی ماه کانون هنرمندان آذربایجان در تهران ، مراسمی به مناسبت هشتاد و چهار سالگی استاد حسن مجید زاده متخلص به ساوالان برگزار کرد . در این...

" جلوه رفیع جلال "، پاسداشت نیم قرن تلاش استاد جلال رفیع در عرصه روزنامه نگاری

" جلوه رفیع جلال "، پاسداشت نیم قرن تلاش استاد جلال رفیع در عرصه روزنامه نگاری

پنج شنبه, 21 دی 1402 15:22

تالار سید محمود دعائی در موسسه اطلاعات روز سه شنبه دوازدهم دی ماه شاهد مراسمی به یاد ماندنی بود . این مراسم که برای تجلیل از خدمات نیم قرن استاد"...

پای سخن شاگرد استاد شهریار ؛ بسیاری از اشعار شهریار منتشر نشده است.

پای سخن شاگرد استاد شهریار ؛ بسیاری از اشعار شهریار منتشر نشده است.

سه شنبه, 23 آبان 1402 15:34

 شاعر و نویسنده زبان و ادبیات فارسی و از شاگردان استاد شهریار بیان کرد:متاسفانه شهریار شناسی در ایران هنوز بسیار ضعیف است، درحالیکه در دانشکده های پیرامونی لااقل در دانشکده...

حق تكثير كليه محتواى تصويرى، صوتى و نوشتارى اين وبسايت متعلق است به على اصغر شعردوست .