دوشنبه, 13 خرداد 1392 ساعت 04:30

سوگواره ای به مناسبت سالگرد ارتحال امام خمینی(ره)

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
مثل هر سال سایه سنگین و تفتیدۀ خرداد را بر دوش می کشیم. افتان و خیزان، برهنه پای و شکسته دل با حسرت آویزان از سرانگشتان دستان جست و جوگر که بر ضریحت گره خورده اند. آری اکنون با نگاهی تهی از تو با منظرۀ تهی، سایۀ سنگین و تفتیده خرداد را بر دوش می کشیم.
اینک پیشانی فشرده بر ضریح تو در فوران ممتد اشکها و آتشفشان آهها، در بغض های گشوده و ناگشوده، در شکوه های گفته و ناگفته، تو را از که بخواهیم. دستها به کدام سوی بگشائیم؟ تا آغوش حسرتمندمان از حضور تو لبریز شود. از کدام پنجره آغاز می شوی، تا پشت کدام در ادامه می یابی؟ در تنگنای قاب یاد ما نمی گنجی. از حجره های نسیان می گریزی. تو حضور متجلی عصیانی. در انگاره تو، زمزمه ها، فریاد می شوند و مصلحت ها جز جٌبن معنایی پیدا نمی کنند. تو صراحت مظلوم حسین(ع) بودی، همچنان که صلابت زینب(س) را بر شانه هات داشتی.
تو را نوجوانان رزمنده و پیران سقّا چگونه شناخته بودند؟ چگونه لبخند پدرانه ات در قاب یک دیوار کاهگلی می گنجید؟ چگونه شهری جوانانش را تنها به عشق تو بدرقه می کرد. و با چه شوری مادران داغدار به پای بوس تو می آمدند. تو که بودی؟ در روزهای داغ خرداد پای برهنه از کوچه یادها می گذریم. از پس هر نگاهی نام تو را می جوییم. می خواهیم ببینیم آن لبخند شیرین در کجای این شهر پنهان شده است. و شهر این روزها بغض منقبضی است که با کوله بار خاطراتش به پابوس تو می آید. و کودکانی که تو را ندیده اند بر دوش پدران از ورای پرده اشک و آه، تو را می جویند.
تو که بودی؟ که تنها با نام تو به یاد آورده شدیم. که تنها در فریادهای تو، صدای ما شنیده شد. اینک تو را چگونه توصیف کنیم برای کودکانی که تو را ندیده اند. کودکانی که تو را می جویند و از تو می پرسند...؟
***
گرچه بیش از دو دهه است که با یاد و نام و راه تو زندگی می کنیم، اما خرداد که از راه می رسد عطر حضورت بیش از پیش فضای دل را فرا می گیرد. به کوچه و خیابان سرازیر می شویم، همه جا حضور داری، در خرمشهر، در قم، در جماران. یادها به نام عزیزت آذین بسته می شوند و روح ها در طهارت یاد تو مطهر.
با صدای ملکوتی ات خویشتن را بازیافتیم و از راه هایی که هول و هراس بر آن دام نهاده بود به شاهراه آزادگی و عزت قدم نهادیم. رایتی را که تو برافراشتی بر دوش گرفتیم و قدم به راهی نهادیم که ره به سر منزل توفیق می برد. به خویشتن و جهان نگریستیم و خویش را در عرصۀ فرهنگ جهانی سهیم کردیم؛ طرحی نو درانداختیم و آسمان سیاهی و ظلمت را شکافتیم. روشنی و نور بر حیاتمان پرتو افکند و دست های ما معمار سرنوشتمان شد.
به بام جهان برآمدیم و صدای خویش را به کلام مقدست پیوند زدیم. آواز رهایی را در کوی و برزن سر دادیم و مرگ و نیستی را به زندگی پیوند زدیم. از دریای زخار عشقت مروارید شهامت و حریت صید کردیم و پرآوازه و سربلند، جهان و جهانیان را به تماشا خواندیم.
***
آن سال ها معرکه عشق و شور و شیدایی و آزادگی بود. قهرمان عصرها و نسل های متمادی پیرمردی بود که سرانگشت تدبیر خویش قفل شهر سنگستان را گشود و زمهریر زمستان شکست و بهاران پرشکوه و آکنده از طراوت بر بستر حیاتمان خیمه زد.
***
بیش از دو دهه از هجرتت می گذرد، اما ما هنوز با یاد حضورت زنده ایم. انقلاب اسلامی، که معمار آن بودی، از محدودۀ مرزهای جغرافیایی و زبانی و ملی گذشته است. در آن سوی کرۀ خاک نیز آوازهای رهایی را از گلوی تو می خوانند؛ ای آوازگر بیداری و رهایی!
در نیمه خرداد بود که بال در بال ملایک تا دیار دوست پرواز کردی و ما را در هنگامۀ هجران خود غمزده کردی. چه می توان کرد؟ سفر به دیار باقی سرنوشت آدمی است و مرحله دیگری از حیات.
چراغی که تو برفروختی هنوز روشنگر راه ماست. کلامت خورشیدی است که سردی زندگی را به گرمایش بدل به بهار می کنیم و از آن درس می آموزیم؛ ای معمار بزرگ انقلاب اسلامی!
یادت همیشه در خاطر ما سبز است، ای سرسبزی بهاران، خمینی بزرگ.
خواندن 1135 دفعه آخرین ویرایش در دوشنبه, 13 خرداد 1392 ساعت 04:30

نظر دادن

یادی از دوران نمایندگی در مجلس شورای اسلامی

پشت صحنه حضورم در برنامه زير نور ماه در شبكه جهانى سحر

تازه ها

درگذشت احياگر موسيقي «فلك» ، صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/12/2

درگذشت احياگر موسيقي «فلك» ، صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/12/2

شنبه, 19 اسفند 1402 09:38

استاد دولتمند خال‌اف‌ خواننده «آمدم ‌اي شاه پناهم بده» و «دور مشو، دور مشو» به ابديت پيوست.  دوست گرامي‌ام استاد دولتمند خال‌اف، آهنگساز، نوازنده و احياگر موسيقي «فلك»‌ دار فاني را...

بعثت شادابي حيات - صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/11/18

بعثت شادابي حيات - صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/11/18

پنج شنبه, 19 بهمن 1402 12:00

غبار كدورت و تيرگي فرونشسته بر جهان چنان غليظ بود كه گويي هيچ صبحي در پس پرده نيست و خورشيد روشناي خويش را براي هميشه از زمين برگرفته است و...

حضور در تئاتر لیلی و مجنون در تالار وحدت ؛ نمایشی از یعقوب صدیق جمالی

حضور در تئاتر لیلی و مجنون در تالار وحدت ؛ نمایشی از یعقوب صدیق جمالی

سه شنبه, 10 بهمن 1402 18:18

نمایش لیلی و مجنون به کارگردانی و نویسندگی یعقوب صدیق جمالی به زبان ترکی آذربایجانی بر اساس مثنوی «لیلی و مجنون» اثر حکیم ملا محمد فضولی در تالار وحدت تهران...

بزرگداشت هشتادوچهارمین سالگرد تولد استاد ساوالان

بزرگداشت هشتادوچهارمین سالگرد تولد استاد ساوالان

پنج شنبه, 21 دی 1402 18:25

روز یکشنبه سوم دی ماه کانون هنرمندان آذربایجان در تهران ، مراسمی به مناسبت هشتاد و چهار سالگی استاد حسن مجید زاده متخلص به ساوالان برگزار کرد . در این...

" جلوه رفیع جلال "، پاسداشت نیم قرن تلاش استاد جلال رفیع در عرصه روزنامه نگاری

" جلوه رفیع جلال "، پاسداشت نیم قرن تلاش استاد جلال رفیع در عرصه روزنامه نگاری

پنج شنبه, 21 دی 1402 15:22

تالار سید محمود دعائی در موسسه اطلاعات روز سه شنبه دوازدهم دی ماه شاهد مراسمی به یاد ماندنی بود . این مراسم که برای تجلیل از خدمات نیم قرن استاد"...

پای سخن شاگرد استاد شهریار ؛ بسیاری از اشعار شهریار منتشر نشده است.

پای سخن شاگرد استاد شهریار ؛ بسیاری از اشعار شهریار منتشر نشده است.

سه شنبه, 23 آبان 1402 15:34

 شاعر و نویسنده زبان و ادبیات فارسی و از شاگردان استاد شهریار بیان کرد:متاسفانه شهریار شناسی در ایران هنوز بسیار ضعیف است، درحالیکه در دانشکده های پیرامونی لااقل در دانشکده...

حق تكثير كليه محتواى تصويرى، صوتى و نوشتارى اين وبسايت متعلق است به على اصغر شعردوست .