جمعه, 24 مرداد 1393 ساعت 19:56

امروز جمعه 24 مرداد 1393 خورشیدی برابر با 18 شوال 1435 هجری و 15 آگوست 2014 میلادی

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
1
رویدادهای مهم این روز در تقویم خورشیدی
عمليات عاشورای 2 در چنگوله در جنوب مهران توسط سپاه (1364 ش)
عمليات عاشوراي ‌۲ در چنين روزي از سال ۱۳۶۴ هجري شمسي در منطقه عملياتي جنوب مهران به مرحله اجرا درآمد. عمليات‌ محدود عاشوراي ‌۲ در ساعت ‌۲ بامداد روز بيست و چهارم مردادماه ‌۱۳۶۴ش با رمز "يا مهدي (عج) ادركني" در منطقه‌ عمومي چنگوله واقع‌ در جنوب‌ شهر مرزي‌ مهران توسط‌ نيروهاي‌ زميني‌ سپاه‌ پاسداران انقلاب اسلامي‌ به مرحله اجرا درآمد. نيروهاي رزمنده‌ خودي‌ در اين‌ حمله‌ يك‌ روزه‌ كه‌ با هدف‌ انهدام‌ نيروهاي‌ رژيم بعثي عراق‌ مستقر در منطقه‌ آغاز شده‌ بود، ضمن‌ رسيدن‌ به‌ هدف مذکور‌ و كشته‌ و زخمي‌ نمودن‌ و به اسارت درآوردن ‌۵۱۰ تن‌ از نيروهاي‌ دشمن متجاوز، به‌ گردان ‌۱ و ۲ از تيپ ‌۱۱۴ لشكر ۳۵ عراق‌ آسيب‌ رساندند. هم‌چنين‌ چندين‌ دستگاه‌ خودرو و مقاديري‌ مهمات‌ از دشمن‌ نابود شد و علاوه‌ بر به‌ غنيمت‌ گرفتن‌ چند قبضه‌ خمپاره‌انداز و مهمات‌ از نيروهاي بعثي، شماري‌ سلاح‌ سبك‌ و سنگين‌ نيز به‌ دست‌ رزمندگان‌ اسلام‌ افتاد و مهم‌تر از همه‌ اين‌كه‌ تپه‌ دوقلو و ارتفاع ‌۱۴۵ از تصرف‌ دشمن‌ خارج‌ شد.
ارتحال علامه "ميرزامحمد حسين ناييني" استاد گرانقدر حوزه علميه نجف اشرف (1315ش)
حاج ميرزا محمدحسين ناييني نجفي مشهور به ميرزاي نائيني ملقب به شيخ‏الاسلام، فقيه امامي، مرجع تقليد، اصولي، حكيم و اديب در سال 1239 ش (1276 ق) در نائين متولد شد. در اصفهان نزد ميرزا محمدباقرنجفي، حكيم جهانگيرخان قشقايي و ابوالمعالي كلباسي كسب علم نمود، سپس به عتبات رفت و در سامرا نزد ميرزاي بزرگ شيرازي و سيدمحمد فشاركي و سپس در كربلا نزد سيداسماعيل صدر و در نجف نزد آخوند خراساني سال‏ها تحصيل نمود. ميرزاي ناييني از آن پس خود در شمار مدرسان تراز اول حوزه علميه نجف درآمد و حلقه درس خود را تشكيل داد كه در اين ميان حضرات آيات عظام: سيدمحسن حكيم، سيدمحمود حسيني شاهرودي، سيدجمال الدين گلپايگاني، سيدمحمد حجت كوه‏كمره‏اي، سيدمحمدهادي ميلاني، شيخ محمدتقي آملي، سيدابوالقاسم خويي، علامه طباطبايي، ميرزا هاشم آملي و دهها فاضل و فقيه بزرگوار، خوشه‏چين معارف آن استاد بزرگ و زعيم حوزه علميه نجف اشرف بودند. در عصر ميرزا، انقلابي مردمي به منظور مهار استبداد و تحصيل استقلال و امنيت به رهبري عالمان ديني در ايران انجام شد كه به نهضت مشروطه معروف گرديد. در اين ميان ميرزاي ناييني به همراه آخوند خراساني نقش مؤثري را در پيروزي آن ايفا كرد. ايشان در بحران انقلاب مشروطه، كتاب "تنبيه الاُمَّة" را نگاشت و در آن، حاكميت اسلام ناب را با دليل و برهان قاطع اثبات كرد. ميرزاي ناييني همچنين در پي استيلاي انگلستان بر عراق، انتخاب هر حاكم كافر بر كشور مسلمان عراق را حرام دانست و موجب شورش مردمي عليه استعمار گرديد. از اين رو، استعمار پير زمينه تبعيد مراجعي همچون ميرزاي ناييني و سيد ابوالحسن اصفهاني و... را به ايران تدارك ديد. اين امر در نهايت بر اثر فشار مردم و علما، با عذرخواهي پادشاه عراق و بازگرداندن محترمانه علما به عراق پايان يافت. سرانجام ميرزاي بزرگ ناييني، پس از عمري تلاش و مجاهده در 24 مرداد 1315 ش برابر با 26 جمادي الاول 1355 ق در حدود 80 سالگي به ديدار معبود شتافت و پس از تشييعي باشكوه، در جوار بارگاه مطهر امام علي(ع) به خاك سپرده شد.
حمله هواپيماهاي عراق به جزيره نفتي خارك در جريان جنگ تحميلي (1364 ش)
با فرا رسيدن تابستان 1364، در حالي كه تهديدات عراق براي حمله مجدد به شهرها و اماكن غيرنظامي ادامه داشت، وزير اطلاعات عراق تهديد كرد كه عراق حملات خود عليه كشتيراني در خليج فارس را تشديد خواهد كرد، تا بدين وسيله ايران را وادار به نشستن بر سر ميز مذاكره كند. همچنين وزير نفت عراق نيز گفته بود، عراق به نفتكش‏هايي كه به بنادر ايران نزديك شوند حمله خواهد كرد زيرا اين بنادر شاهرگ اقتصادي ايران كه ماشين جنگي اين كشور را تغذيه مي‏كنند، مي‏باشد. به دنبال اين تهديدات، عراق سرانجام در 24 مرداد 1364، پايانه‏هاي نفتي ايران در جزيره خارك را مورد حمله قرار داد كه اين اقدام عراق به منزله بنيان نهادن گسترش دامنه جنگ ارزيابي شد. همزمان با حمله عراق به پايانه‏هاي نفت ايران در جزيره خارك، حملات هوايي عراق عليه مردم غيرنظامي در شهرها ادامه يافت.
اشغال پاوه در كردستان توسط عناصر تجزيه طلب ضد انقلاب (1358 ش)
يك هفته پس از پيروزي انقلاب اسلامي، توطئه و تهاجم دشمن با حمله احزاب چپ به ويژه حزب دموكرات به مهاباد در اول اسفند 57 آغاز شد و به قصد تشكيل كردستان بزرگ، تهاجم وحشيانه خود را آغاز كردند. آنان قصد داشتند قسمتي از قلمرو حاكميت ملي و اسلامي ايران را جدا ساخته و نقشه‏هاي شوم دشمنان نظام اسلامي مبني بر تجزيه كشور را به اجرا درآوردند. افراد مسلح حزب منحله دموكرات در ادامه تجاوزات خود، در روز 24 مرداد 58، همه راه‏هاي ورودي شهر پاوه در استان كردستان را به محاصره و كنترل خود درآورد و به گروهان‏ها و مراكز سپاه پاسداران يورش برد. آنان پس از به دست گرفتن تمام نقاط حساس شهر و ارتفاعات مهم منطقه، به جنايات متعددي دست زدند كه در يك مورد، شهادت دلخراش 25 تن از برادران پاسدار بستري در بيمارستان شهر و چهل نفر ديگر از مردم بود. در پي اين جنايات فرمان حضرت امام خميني(ره) براي آزادسازي سريع شهر صادر گرديد و پس از جانفشاني‏هاي سردار چمران و سرلشكر فلاحي در طي نبردي سهمگين، اين شهر از لوث وجود ضدانقلاب پاك شد.
نخستین دوره خبرگان رهبری (1362ش)
در اصل ۱۰۷ قانون اساسي آمده است که پس از بنيان‌گذار جمهوري اسلامي ايران حضرت امام خميني (ره) ‌که از طرف اکثريت قاطع مردم به مرجعيت و رهبري شناخته و پذيرفته شدند، تعيين رهبر به عهده خبرگان منتخب مردم است. خبرگان رهبري، درباره همه فقهاي واجد شرايط مذکور در اصول پنجم و يک‌صد و نهم بررسي و مشورت مي‌کنند؛ هرگاه يکي از آنان را اعلم به احکام موضوعات فقهي يا مسائل سياسي - اجتماعي يا داراي مقبوليت عامه يا واجد برجستگي خاصي در يکي از صفات مذکور در اصل يک‌صد و نهم تشخيص دهند، او را به رهبري انتخاب مي‌کنند. اولين دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبري در نوزدهم آذرماه ۱۳۶۱ش برگزار شد و نزديک هجده ميليون نفر در اين انتخابات شرکت نمودند و ۷۵ نفر از نمايندگان مجلس خبرگان تعيين شدند و ‌انتخاب بقيه نمايندگان به دور دوم انتخابات موکول گرديد. اولين دوره مجلس خبرگان رهبري نيز در تاريخ بيست و چهارم مردادماه ۱۳۶۲ش با پيام حضرت امام خميني (ره) افتتاح شد. مجلس خبرگان طبق قانون اساسي وظايف مهمي بر عهده دارد. طبق اصل ۱۱۱ هرگاه رهبر از انجام وظايف قانوني خود ناتوان شد يا فاقد يکي از شرايط مذکور در اصل پنجم و يک‌صد و نهم گردد و يا معلوم شود از اول فاقد بعضي شرايط بوده از مقام خود بر کنار خواهد شد. تشخيص اين امر به عهده مجلس خبرگان مي‌باشد. درصورت فوت، کناره‌گيري يا عزل رهبر، خبرگان موظف‌اند در اسرع وقت، نسبت به تعيين و معرفي رهبر جديد اقدام نمايند.
ایران و شوروی در مورد قیمت نفت به توافق رسیدند و قرارداد تازه ای امضاء کردند(1353ش(
در پی شهادت یکی از جوانان شهرستان بهبهان در تظاهرات روز گذشته، از ساعت 8 الی 9، مراسم بزرگداشتی با حضور جمعیتی حدود..(1357ش)
2 هزار نفر در مسجد معماران این شهرستان برگزار و در پایان تظاهراتی برپا شد، همچنین اکثر مغازه های این شهرستان تعطیل بود
اطلاعیه ای با عنوان «کشتار و خونریزی در شهسوار به دستور شاه» درباره جزئیات تهاجم نیروهای مسلح رژیم به روزه داران این شهر منتشر شد.(1357ش(
در ساعت 10، پس از پایان مراسم تدفین یکی از شهدای تظاهرات داراب- استان فارس- تظاهراتی با شرکت جمعیتی حدود 2 هزار نفر بر پا شد.(1357ش)
در این تظاهرات شیشه های یکی از شعب بانک صادرات و ساختمان حزب رستاخیز شکسته شد و حدود 21 نفر به دست مأموران دستگیر شدند.
عین الدوله وزیر داخله از کار کناره گیری کرد و درنتیجه کابینه دچار بحران شد. (1292ش(
محمدعلی خان علاء السلطنه استعفای خود را تسلیم ناصرالملک نمود. (1292ش(
کشتی حامل احمدشاه قاجار و همراهانش که به وسیله یک کشتی رزمنا و روسی مشایعت می شد بندر انزلی را به قصد بادکوبه ترک کرد (1298ش(
.........................................................................................................................................
رویدادهای مهم این روز در تقویم هجری
رحلت فقيه بزرگ شيعه "محمد بن احمد بن ادريس حلّي" (598 ق)
فخرالدين ابوعبداللَّه محمدبن احمدبن ادريس حلّي در سال 543 قمري در شهر حلّه در عراق ديده به جهان گشود. ابن ادريس از كودكي به فراگيري قرآن و علوم ديني پرداخت به طوري كه در جواني، فقيهي متبحر و عالمي برجسته شد. او معتقد بودكه تفكر و شناخت براي انتخاب راه درست، وظيفه‏ي هر انساني است و هر كس كه از اين نعمت يعني شناخت و تفكر، استفاده نكند، به نعمت‏هاي خداوند كفر ورزيده است. به همين جهت، علما و دانشمندان معاصر و متأخر ابن ادريس حلي، وي را به خاطر داشتن شجاعت علمي و تحرك بخشيدن به فقه اسلامي و تشويق به انديشه‏ي آزاد ستوده‏اند. تا يكصد سال پس از درگذشت شيخ طوسي، تمامي مسندنشينانِ فقاهتِ شيعه، خوشه‏چينان آراء شيخ و در حقيقت، فقط منعكس كنندگانِ نظرات او بودند تا جايى كه مي‏توان گفت باب اجتهاد تا حدودي مسدود شده بود. در چنين وضعي، ابن‏ادريس پاي از دايره‏ي تقليد بيرون نهاد و به احياي اجتهاد و اظهار نظر آزاد پرداخت. ابن‏ادريس داراي آثار گرانبهاي چندي است كه معروف‏ترين آن‏ها كتابِ "السرائر" از كتب بديع فقهي مي‏باشد كه ارزش و اعتبار آن، پس از قرن‏ها به قوَّت خود باقي است. اين كتاب علاوه بر اهميَّت فقهي، به علت دارا بودنِ گزيده‏اي از احاديث، ارزش حديثي قابل توجهي دارد. اين عالم بزرگ مسلمان سرانجام در 18 شوال سال 598 قمري در 55 سالگي دار فاني را وداع گفت.
تولد "ميرزا حسين نوری" عالم و فقيه شهير مسلمان(1254 ق)
ميرزا حسين نوري، عالم وفقيه مشهور مسلمان در شهر نور از شهرهاي شمالي ايران در استان مازندران به دنياآمد. ميرزاي نوري پس از پايان تحصيلات مقدماتي در محضر عالمان بزرگي همچون حضرات آيات: ملامحمدعلي محلاتي، شيخ عبدالرحيم بروجردي، شيخ العراقين عبدالحسين تهراني، ميرزاي بزرگ شيرازي، شيخ مرتضي انصاري، ملاشيخ علي خليلي، سيدمهدي قزويني و... حاضر شد و به جايگاه رفيعي در علم دست يافت. وي پس از طي مدارج عالي علمي، سعي و كوشش خود را در جهت كسب حديث و جمع‏آوري آن متمركز كرد. ميرزا حسين نوري به تدريج يكي از محدثين تواناي اسلام شد و از آن پس به تاليف كتبِ ارزشمند پرداخت. اخبار حفظ القرآن و شاخه‏ي طوبي از جمله آثار ميرزاي نوري مي‏باشند. همچنين ده‏ها عالم فاضل در محضر اين محدث بزرگوار حاضر شده كه حضرات آيات شيخ آقابزرگ تهراني، شيخ عباس قمي، محمدحسين كاشف الغطاء، سيدعبدالحسين شرف الدين عاملي، شيخ فضل اللَّه نوري، شيخ محمدتقي بافقي، ميرزا جواد ملكي تبريزي و... از آن جمله‏اند. سرانجام اين عالم بزرگوار در سال 1320 ق در 66 سالگي رخ در نقاب خاك كشيد و در حرم امام علي(ع) مدفون گرديد.
ولادت شيخ حسين بحرانی،عالم نام ‏آشنای مسلمان(1302ق)
شيخ حسين بحراني قطيفي از نوادگان شيخ احمد آل بحراني، هجدهم شوال سال ۱۳۰۲ هجري قمري در نجف اشرف قدم به عرصه حيات گذاشت. شيخ حسين مدت‌ها همراه پدر خود در قديح زندگي ميكرد؛ از اين‏رو به قديحي نيز مشهور است. شيخ حسين بحراني قطيفي در قديح كتابخانهاي تأسيس كرد و آثار متعددي به نظم و نثر به رشته تحرير درآورد. از جمله آثار و تأليفات شيخ حسين بحراني قطيفي مي‏توان به «رياض المدح و الرثاء لسادات النجبا»، «نزهة الناظر»، «تصريح القلوب»، منظومههايي در امامت و ديوان اشعاري در رثاي ائمه اطهار عليهم‏السلام اشاره داشت. شيخ حسين بحراني قطيفي پيرامون اهميت كتاب «تحف‌العقول»، در رساله اخلاق و سلوك خود، ضمن سخنانش مي‌گويد: "خوشحالم كه در اين باب، حديث عجيب و وافي و شافي از كتاب «تحف‏العقول»، تأليف «ابن شعبه حراني» نقل مي‌كنم. او از قدماي اصحاب ماست كه شيخ مفيد از او روايت نقل كرده و روزگار مانندش را نياورده است." از جمله آثار شيخ حسين بحراني، مي‌توان «رياض المدح و الرثاء لسادات النجبا»، «نزهة الناظر»، «تصريح القلوب»، منظومههايي در امامت و ديوان اشعاري در رثاي ائمه اطهار (ع) اشاره داشت.
.........................................................................................................................................
رویدادهای مهم این روز در تقویم میلادی
تولد "ژان دو لابْرويِرْ" نويسنده و عالم علم اخلاق فرانسوی (1645م)
ژان دولابْرويِر، نويسنده فرانسوي در 15 اوت 1645م در يكي از خانواده‏هاي متوسط پاريس به دنيا آمد. وي پس از پايان تحصيلات خود در رشته حقوق، به وكالت دعاوي پرداخت اما پس از چندي اين كار را رها كرد و پس از به دست گرفتن يك شغل دولتي، به تدريس خصوصي به فرزند يك اشراف‏زاده مشغول شد. لابْروير از آن پس به تفكر و تعمق پرداخت و با مطالعه بر روي روحيات مردم، از مشاهدات خود درباره خصوصيت‏هاي اخلاقي و عادات افراد براي نوشتن الهام گرفت. لابروير در سال 1688م پس از ترجمه كتابي از يونان باستان، خود نيز درباره آداب و رسوم و اخلاق مردم قرنِ خود چيزهايى بر آن افزود و دست‏نوشته‏هاي كتاب را با عنوان سجاياي بشر به ناشر سپرد. ناشر در كمال نااميدي، كتاب را منتشر كرد، اما به محض آنكه در معرض فروش گذارد، چنان مورد استقبال قرار گرفت كه در همان سال به چاپ دوم و سوم انجاميد. كتاب سجاياي بشري در طي هشت سال بعد، هشت بار به چاپ رسيد و لابْروير در هر تجديد چاپ، مطالب تازه‏اي بر آن افزود چنان‏كه در اين مدت، حجم كتاب سه برابر شد. كتاب سجاياي بشري به ظاهر ترجمه‏اي بود از نويسنده‏اي يوناني در عهد باستان كه گروه‏هاي مختلف بشري را تصوير كرده بود، اما قسمت‏هايى كه لابروير از آداب و رسوم عصر خويش بر آن افزود، دوست‏داران بيشتري يافت. لابروير كه طرفدار نويسندگان قديم و مخالف نويسندگان عصر جديد بود، در آغاز گمان مي‏بُرد كه همه چيز به وسيله قدما گفته شده و در بشر، چيز تازه‏اي به وجود نيامده است، اما از مطالعه آثار نويسندگان معاصر خود در ساختن امثال و حكمِ كتاب خويش مايه گرفت. به ويژه آنكه كتاب را از نظر تصوير چهره‏هاي تازه و عجيب، غناي بسيار بخشيد، چنانكه خوانندگان مي‏توانستند در وراي اين چهره‏ها، بعضي از شخصيت‏هاي معاصر را بشناسند. كتاب سجاياي بشري از جنبه انتقادي و هجو نيز قابل توجه است و لابروير نه تنها معايب خود را مورد توجه قرار مي‏دهد، بلكه نقايص جامعه فساد يافته را نيز پيش چشم مي‏گذارد و به شيوه‏اي تند و گاه بي‏رحمانه، از آداب و رسوم جامعه انتقاد مي‏كند. اين فساد، از نظر لابروير از تباهي قرون پديد نيامده، بلكه ريشه‏اي اساسي دارد كه داروي آن را تنها در مذهب مي‏توان جست. بدين طريق، انتقاد لابروير بيشتر از روحي عصيانگر سرچشمه مي‏گيرد. عنصر اصلي كتاب را دو چيز تشكيل مي‏دهد: ترسيم خصائص گروه‏هايى از افراد بشر و تصوير جامعه با تعصب‏ها، حماقت‏ها، بيدادگري‏ها و حتي انتقاد از دربار و بزرگان در كنار وفاداري به شاه و مقامات روحاني دين. لابروير در اواخر زندگي، كتاب بحث‏هايى درباره اصول تسليم و ترك نفس را نگاشت و در سال 1693م به عضويت آكادمي فرانسه درآمد. آثار لابروير شاه‏كاري است از نثر فرانسه. جمله‏هاي موجز، كلام فشرده كه با ظرافت و استادي ستايش‏انگيز در عبارت‏ها جاي داده شده، زباني كه با لطافتي كم نظير، مفاهيم را بيان كرده، همه سبب شده است كه نثر لابروير از كهنگي در امان مانَد و او خود از استادان مسلم ادبيات فرانسه به شمار آيد. ژان دو لابروير سرانجام در يازدهم مه 1696م در 51 سالگي درگذشت.
روز ملي كشور اروپايي "ليخْتِنْ اشْتايْن" (1866م)
كشور ليختِن اشتايْنْ با 160 كيلومتر مربع وسعت در مركز قاره اروپا و در همسايگي سوئيس و اتريش واقع شده است. ليختن اشتاين بيش از 32 هزار نفر جمعيت دارد كه اكثريت جمعيت آن سفيدپوست بوده و مليت اروپايى دارند و پيرو آيين مسيحيت و عمدتاً كاتوليك مي‏باشند. زبان رسمي مردم ليختن اشتاين آلماني و واحد پول آنها فرانك سوئيس مي‏باشد. پيش‏بيني مي‏شود جمعيت اين كشور كوچك اروپايى تا سال 2020م بيش از 40 هزار نفر گردد. پايتخت ليختن اشتاينْ فادوتس و داراي حكومت مشروطه سلطنتي (شاهزاده‏نشين) مي‏باشد. عنوان ليختن اشتاين از نام خاندان اتريشي ليشتن اشتاين كه در قرن 18 در اين منطقه حاكم بودند، گرفته شده است. اين كشور در سال 1719م از اتحاد دو اشراف‏نشين تشكيل گرديد و از سال 1866 تحت نفوذ اتريش قرار گرفت. اين وضعيت تا فروپاشي امپراتوري اتريش در پايان جنگ جهاني اول در سال 1918 ادامه داشت. در سال 1919 به درخواست اين كشور، شوراي فدرال سوئيس نمايندگي سياسي اين اميرنشين را در حفظ منافع آن، بر عهده گرفت و بر اين اساس، سياست خارجي و امور پست و گمرك كشور ليختن اشتاين از طريق سوئيس اعمال مي‏گردد. اين كشور از لحاظ درآمد سرانه جزو بالاترين كشورهاي اروپايي است.
تولد "ناپلئون بُناپارت" پادشاه كشورگشای فرانسه (1769م)
ناپلئون بُناپارت، امپراتور نام‏آور فرانسه در پانزدهم اوت 1769م در جزيره كُرْسْ در جنوب ايتاليا واقع در درياي مديترانه به دنيا آمد. وي در كودكي راهي فرانسه شد و پس از ورود به مدرسه نظام، در خدمت حكومت هيأت مديره انقلاب كبير فرانسه درآمد. ناپلئون در جريان سركوبي قيام اكتبر سال 1795م پاريس به قدري به سردمداران حكومت خوش خدمتي كرد كه به فرماندهي نيروهاي فرانسه در ايتاليا منصوب گرديد. وي در سال‏هاي بعد با پيروزي‏هاي پياپي در برابر دشمنان رژيم جديد و توسعه قلمرو حكومت فرانسه، محبوبيت زيادي در ميان مردم فرانسه به دست آورد كه اين امر زمينه‏ساز به دست گرفتن مقام كنسول اولي فرانسه توسط بُناپارت را فراهم نمود. در اين دوران، ناپلئون هم‏زمان با فتوحات نظامي خود، قانون اساسي جديدي براي فرانسه تدوين كرد و حقوق مدني و مقررات قضايى را كه تامين آزادي‏هاي اساسي را تضمين مي‏كرد، به اجرا گذاشت. با انجام اين اصلاحات، ناپلئون مي‏توانست خود را وارث و دنبال كننده هدف‏هاي انقلاب فرانسه و يا به قول طرفدارانش، ناجي انقلاب بخواند. ولي واقعيت امر اين است كه وي از همان روز اول، در فكر به دست گرفتن قدرت مطلقه بود. او پس از چندي خود را كنسول مادام العمر فرانسه خواند و در سال 1804م تصميم گرفت تا در قالب عنوان امپراتور فرانسه، رژيم سلطنتي موروثي را به فرانسه باز گردانَد. از اين رو در دوم دسامبر آن سال تاج‏گذاري كرد و دوران ده ساله امپراتوري خود را با فتوحات پي‏درپي و گسترش قلمرو امپراتوري خود در سراسر اروپا آغاز نمود. اما حمله ناپلئون به روسيه در سال 1812م پايان اين فتوحات بود. با شكست او در اين لشكركشي، برخي كشورهاي اروپايى از جمله انگلستان، روسيه، پروس، اتريش و سوئد كه از قدرت گرفتن روزافزون ناپلئون واهمه داشتند، با تشكيل اتحادي عليه وي، امپراتوري ناپلئون را به اضمحلال كشانده و او را در بيستم آوريل 1814م به جزيره اِلْبْ در درياي مديترانه تبعيد كردند. با اين حال ده ماه بعد، ناپلئون بار ديگر با تدارك مقدماتي به فرانسه بازگشت و حكومت را در دست گرفت. ولي حكومت دوم ناپلئون نيز بيش از يك‏صد روز به طول نينجاميد و اتحاد جديدي عليه او به سرعت ايجاد گرديد. با شكست دوباره بُناپارت از نيروهاي انگليس، پروس و بلژيك در نبرد واترلو، زندگي سياسي وي نيز پايان يافت و اين بار به جزيره دور افتاده سِنْتْ‏هِلنْ در اقيانوس اطلس تبعيد شد. ناپلئون بُناپارت از سال 1815 تا 1821م به مدت شش سال در اين جزيره به سر برد تا اينكه در پنجم مه 1821م در 52 سالگي درگذشت.
افتتاح رسمي كانال پاناما و اتصال اقيانوس آرام و اطلس (1914م)
در اول ژانويه 1880م يك شركت فرانسوي، حفر كانال پاناما را آغاز كرد و 11 سال بعد در سال 1891م در حالي كه 33 كيلومتر از حفر كانال به پايان رسيده بود، به علت سوء استفاده‏هاي مالي و ورشكستگي، از ادامه حفاري باز ماند. در سال 1902م دولت امريكا شركت فرانسوي را خريداري كرد و در سال بعد، كار حفاري را به شرط تسلط بر نواري به عرض 16 كيلومتر در دو طرف كانال و هم‏چنين استيلا بر آب‏هاي دو دهانه كانال آغاز كرد. امريكا با اين كار، ثروت قابل توجهي را براي خود به ارمغان آورد و با ايجاد پادگان نظامي در منطقه، امريكاي لاتين را تحت كنترل و نظارت گرفت. در نهايت، كار حفاري كانال پاناما به طول بيش از 60 كيلومتر كه دو اقيانوس اطلس و آرام را به هم متصل مي‏كرد، در روز 15 اوت 1914م پايان پذيرفت و در اين روز افتتاح شد. مردم پاناما طي سال‏هاي بعد با حضور نيروهاي امريكا در منطقه مخالف بودند. از اين رو با مبارزات خود، قراردادِ حضور نيروهاي امريكا را منسوخ كردند و طي قراردادي، در سال 1977م قرار بر اين شد كه امريكا تا سال 2000م خاك پاناما را ترك كند و در نهايت در سال 2000م پس از يك قرن، خاك پاناما از قواي امريكايي تخليه شد
حمله هواپيماهاي آلمان نازي به انگلستان در جريان جنگ جهاني دوم (1940م)
با فروزان شدن شعله‏هاي جنگ جهاني دوم و تصرف فرانسه توسط نيروهاي آلمان نازي، هيتلر بار ديگر به تلاش براي صلح نمايشي و كنار آمدن با انگليسي‏ها دست زد. وي در روز 19 ژوئيه 1940م طي نطقي گفت كه آلمان قصد تصرف جزيره انگليس را ندارد و دليلي براي جنگ بين دو كشور نمي‏بيند. هيتلر در همين نطق، چرچيلْ نخست‏وزير انگلستان را مورد حمله قرار داد و گفت: اصرار چرچيل به ادامه جنگ با آلمان، به نابودي انگليس منجر خواهد شد. برخلاف انتظار هيتلر، تزلزلي در اراده انگليسي‏ها براي ادامه جنگ به وجود نيامد و انگلستان با اين‏كه در برابر آلمان تنها مانده بود، تصميم گرفت به جنگ ادامه دهد. هيتلر نيز براي به زانو درآوردن انگلستان، فرمان اجراي طرح بمباران‏هاي وسيع هوايى لندن و تاسيسات صنعتي و نظامي انگليس را صادر كرد. اما اين طرح كه از پانزدهم اوت 1940م تا سپتامبر آن سال توسط بيش از 2500 هواپيماي آلمان به اجرا درآمد با وجود خسارات و تلفات سنگيني كه بر انگلستان وارد آورد با شكست آلمان مواجه شد، زيرا نيروي هوايى آلمان در جريان اين عمليات بيش از يك هزار و هفت‏صد هواپيماي خود را از دست داد. انگليسي‏ها نيز در مقابل حملات هوايي آلمان، شهرها و مراكز صنعتي آلمان را مورد حمله قرار دادند و به موجب آمارهاي خود، در جريان اين عمليات و جنگ‏هاي هوايي با آلمان، 915 هواپيماي خود را از دست دادند.
روز ملي و استقلال "كره جنوبي" (روز جمهوري) (1945م)
كشور كره جنوبي با 99/268 كيلومتر مربع وسعت در شرق آسيا و در همسايگي كره شمالي قرار دارد. جمعيت كره جنوبي در حدود 47 ميليون نفر است كه بيشتر بودايى مسلك مي‏باشند. سئول پايتخت كره جنوبي است و وون واحد پول آن مي‏باشد. مردم كره جنوبي مليت كره‏اي داشته و از نژاد زرد هستند. زبان رسمي آنها كره‏اي و پيش‏بيني مي‏شود كه جمعيت اين كشور تا سال 2025 در حدود 52 ميليون نفر خواهد بود. بوسان، تائگو و اولسان از شهرهاي مهم كره جنوبي هستند. شبه‏جزيره كره تا پايان جنگ جهاني دوم، يك كشور متحد را تشكيل مي‏داد.در آخرين روزهاي جنگ، نيروهاي شوروي از شمال كره وارد خاك اين كشور شدند و پيش از رسيدن نيروهاي امريكا، كه قسمت جنوبي اين شبه‏جزيره را به اشغال خود درآورده بودند، نيمه شماليِ كره را تصرف كردند. براين اساس، كره در مدار 38 درجه عرض جغرافيايى به دو قسمت تقسيم شد. بعد از آن كه به علت سياست‏هاي استكباريِ دو ابر قدرت زمان، تلاش‏ها و اميدهاي مردم براي يك‏پارچگي و اتحاد از ميان رفت. در قسمت جنوبي اين شبه‏جزيره، انتخاباتي برگزار گرديد و كشور جمهوري كره جنوبي در 15 اوت 1948م شكل گرفت. نظام اين كشور جمهوري چند حزبي با يك مجلس قانون‏گزاري است.
روز استقلال "هند" از استعمار انگليس (1947م)
نهضت استقلال‏طلبي در شبه قاره هند در سال‏هاي دهه 1930م اوج گرفت و طي سال‏هاي جنگ دوم جهاني قدرت بيشتري يافت. اين امر انگليسي‏ها را وادار كرد كه بلافاصله بعد از پايان جنگ، آمادگي خود را براي اعطاي استقلال به اين كشور اعلام نمايند. ولي آنان در عين حال با ايجاد اختلاف بين رهبران هندو و مسلمان از تحقق يافتن اين امر جلوگيري مي‏كردند. اين اختلافات سرانجام با توافق درباره تقسيم هندوستان به دو كشور هند و پاكستان حل شد و قانون استقلال هند كه منجر به تشكيل دو حكومت جداگانه در هندوستان شد، روز هجدهم ژوئيه 1947م از تصويب پارلمان انگليس گذشت. به موجب اين قانون، دو حكومت جديد كه دومينيون يا قلمرو حكومتي خوانده مي‏شدند، در عين خودمختاري همچنان تحت سرپرستي انگلستان باقي مي‏ماندند و كميسر عالي انگليس به نمايندگي پادشاه انگلستان بر امور اين كشورها نظارت مي‏كرد. قانون استقلال هند هم‏چنين مهاراجه‏ها و شاهزادگان بي‏شمار هندي را نيز كه هر يك داراي قلمرو حكومتي يا اميرنشين بودند در انتخاب خودمختاري يا پيوستن به يكي از دو كشور هند و پاكستان مخير مي‏نمود. قانون استقلال هند در عمل مشكلات زيادي به وجود آورد زيرا اولا جمعيت مسلمانان هندوستان در سراسر شبه قاره هند پراكنده بودند و بين اقليت مسلمان و اكثريت هندو در قلمرو حكومت هند، و بين اقليت هندو و اكثريت مسلمان در قلمرو حكومت پاكستان برخوردهاي خونيني روي داد و يك جو خصومت و اختلاف بين دو كشور به وجود آورد. با نزديك شدن خاتمه نفوذ و استعمار چند صد ساله انگلستان در هند و به دنبال آن، طرح تأسيس يك حكومت مستقل اسلامي در ناحيه مسلمان‏نشين اين شبه قاره، كشور پاكستان متشكل از دو ناحيه شرقي (بنگلادش) و غربي (پاكستان) در اوضاعي آشفته تشكيل شد. در همين زمان آخرين نايب‏السلطنه هند، در پانزدهم اوت 1947م استقلال هند و پاكستان پس از 200 سال استعمار را اعلام كرد و گاندي رهبري هند و محمدعلي جناح مسئوليت اداره پاكستان را به عهده گرفتند. در اين زمان هر يك از ايالاتْ حق پيوستن به كشورهاي مسلمان‏نشين هند و يا پاكستان را داشتند. پس از مدتي قسمت شرقي پاكستان به صورت كشور بنگلادش استقلال يافت. از آن زمان تا كنون نيز درگيري‏هاي مرزي بر سر ناحيه جامو و كشمير ميان هند و پاكستان جريان دارد.
وز ملي و استقلال كامل كشور افريقايي "كنگو" از استعمار فرانسه (1960م)
كشور جمهوري كنگو با 342 هزار كيلومتر مربع وسعت در غرب قاره افريقا و در همسايگي كشورهاي افريقاي مركزي، كامرون، گابُن، زئير و آنگولا واقع شده است. جمعيت آن در حدود 3 ميليون نفر است كه به آيين مسيحيت و مذاهب بومي اعتقاد دارند. زبان رسمي مردم كنگو فرانسوي و از نژاد سياه مي‏باشند. پايتخت كنگو برازاويل نام دارد و پوانت نوار، لوبومو و اكايى از شهرهاي مهم آن هستند. واحد پول اين كشور افريقايى فرانك سي اف آ است. پيش‏بيني مي‏شود كه جمعيت آن تا سال 2025 در حدود 5 ميليون نفر خواهد بود. اين سرزمين از قديم الايام محل سكونت قبايل بومي بوده است و از قرن شانزدهم، استعمار پرتغال بر اين منطقه آغاز شد. در طول سال‏هاي طولاني، اين محل، پايگاهي براي جمع‏آوري بردگان و پس از آن، تجارت كائوچو و روغن نخل به حساب مي‏آمد. از سال 1880 استعمارگرانِ فرانسوي وارد اين منطقه شدند و به بهره‏كشي ظالمانه از مردم بومي پرداختند. نتيجه فشارهاي فرانسه، پيدايش جنبش استقلال‏خواهي در ميانه دو جنگ جهاني در نيمه اول قرن بيستم بود. اما پس از جنگ جهاني دوم، اين جنبش، دامنه گسترده‏تر و عميق‏تري پيدا كرد تا اينكه مبارزاتِ كارگري و دانشجويي و فراگير شدن آن، سرانجام در نيمه اوت 1960 به نتيجه رسيد و اين كشور از استعمار فرانسه رهايي يافت. نظام سياسي حاكم بر كشور كنگو دولت انتقالي با يك مجلس قانون‏گزاري مي‏باشد.
روز استقلال "بحرين" از انگلستان (1971م)
سرزمين بحرين از زمان قبل از اسلام در دست ايرانيان بود و پس از اسلام بارها به دست قدرت‏هاي گوناگون افتاده است. از قرن شانزدهم، پرتغالي‏ها بر اين جزيره دست يافتند و هشتاد سال آن را اداره كردند. از آن زمان به بعد به تصرف شاه عباس صفوي درآمد و پس از 220 سال بار ديگر نفوذ بيگانگان در آن آغاز شد. سرانجام استعمار انگلستان زمام امور آن را به دست گرفت و در سال 1914 به طور كلي تحت الحمايه انگليس واقع شد، هر چند دولت ايران بر مالكيت آن اصرار داشت. ولي سرانجام دولت ايران در سال 1971 م (1350ش) مراجعه به آراي عمومي با نظارت سازمان ملل را پذيرفت و در نتيجه راي‏گيري كه در 15 اوتِ 1971 انجام شد، بحرين به استقلال دست يافت. بحرين مجمع‏الجزايري است واقع در آب‏هاي جنوبي خليج فارس و جنوب غربي آسيا كه از 33 جزيره بزرگ و كوچك تشكيل شده است. مساحت بحرين 694 كيلومتر مربع و جمعيت آن 691 هزار نفر مي‏باشد. پايتخت بحرين منامه نام دارد و محرق و رفاع از شهرهاي مهم آن هستند. واحد پول بحرين دينار و مليت مردم آن عرب است. زبان رسمي مردم اين كشور، عربي و دين آنها اسلام است. پيش‏بيني شده است جمعيت بحرين تا سال 2025 نزديك به 860 هزار نفر باشد. نوع حكومت بحرين پادشاهي است.
روز مقدس مسيحيان و جشن عروج حضرت عيسي بن مريم(ع) به آسمان
 
خواندن 1407 دفعه آخرین ویرایش در جمعه, 24 مرداد 1393 ساعت 19:56

نظر دادن

یادی از دوران نمایندگی در مجلس شورای اسلامی

پشت صحنه حضورم در برنامه زير نور ماه در شبكه جهانى سحر

تازه ها

درگذشت احياگر موسيقي «فلك» ، صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/12/2

درگذشت احياگر موسيقي «فلك» ، صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/12/2

شنبه, 19 اسفند 1402 09:38

استاد دولتمند خال‌اف‌ خواننده «آمدم ‌اي شاه پناهم بده» و «دور مشو، دور مشو» به ابديت پيوست.  دوست گرامي‌ام استاد دولتمند خال‌اف، آهنگساز، نوازنده و احياگر موسيقي «فلك»‌ دار فاني را...

بعثت شادابي حيات - صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/11/18

بعثت شادابي حيات - صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/11/18

پنج شنبه, 19 بهمن 1402 12:00

غبار كدورت و تيرگي فرونشسته بر جهان چنان غليظ بود كه گويي هيچ صبحي در پس پرده نيست و خورشيد روشناي خويش را براي هميشه از زمين برگرفته است و...

حضور در تئاتر لیلی و مجنون در تالار وحدت ؛ نمایشی از یعقوب صدیق جمالی

حضور در تئاتر لیلی و مجنون در تالار وحدت ؛ نمایشی از یعقوب صدیق جمالی

سه شنبه, 10 بهمن 1402 18:18

نمایش لیلی و مجنون به کارگردانی و نویسندگی یعقوب صدیق جمالی به زبان ترکی آذربایجانی بر اساس مثنوی «لیلی و مجنون» اثر حکیم ملا محمد فضولی در تالار وحدت تهران...

بزرگداشت هشتادوچهارمین سالگرد تولد استاد ساوالان

بزرگداشت هشتادوچهارمین سالگرد تولد استاد ساوالان

پنج شنبه, 21 دی 1402 18:25

روز یکشنبه سوم دی ماه کانون هنرمندان آذربایجان در تهران ، مراسمی به مناسبت هشتاد و چهار سالگی استاد حسن مجید زاده متخلص به ساوالان برگزار کرد . در این...

" جلوه رفیع جلال "، پاسداشت نیم قرن تلاش استاد جلال رفیع در عرصه روزنامه نگاری

" جلوه رفیع جلال "، پاسداشت نیم قرن تلاش استاد جلال رفیع در عرصه روزنامه نگاری

پنج شنبه, 21 دی 1402 15:22

تالار سید محمود دعائی در موسسه اطلاعات روز سه شنبه دوازدهم دی ماه شاهد مراسمی به یاد ماندنی بود . این مراسم که برای تجلیل از خدمات نیم قرن استاد"...

پای سخن شاگرد استاد شهریار ؛ بسیاری از اشعار شهریار منتشر نشده است.

پای سخن شاگرد استاد شهریار ؛ بسیاری از اشعار شهریار منتشر نشده است.

سه شنبه, 23 آبان 1402 15:34

 شاعر و نویسنده زبان و ادبیات فارسی و از شاگردان استاد شهریار بیان کرد:متاسفانه شهریار شناسی در ایران هنوز بسیار ضعیف است، درحالیکه در دانشکده های پیرامونی لااقل در دانشکده...

حق تكثير كليه محتواى تصويرى، صوتى و نوشتارى اين وبسايت متعلق است به على اصغر شعردوست .