شنبه, 25 مرداد 1393 ساعت 15:00

امروز شنبه25 مرداد 1393 خورشیدی برابر با 19 شوال 1435 هجری و 16 آگوست 2014 میلادی

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
1
رویدادهای مهم این روز در تقویم خورشیدی
اولين فرار "محمدرضا پهلوی" چند روز پيش از كودتاي آمريكايی 28 مرداد (1332 ش)
زمينه‏هاي كودتاي 28 مرداد 1332 كه از ماه‏ها قبل ايجاد شده بود، باعث گرديد كه شاه نگران حضور خود در ايران باشد و مي‏خواست هنگام كودتا عليه دكتر مصدق در كشور نباشد. در همين ايام توافق انگلستان و آمريكا براي ساقط كردن حكومت مصدق كه قبلاً طرح ريزي شده بود به مرحله اجرا درآمد. شاه در 22 مرداد حكم عزل مصدق و نخست وزيري سرلشكر زاهدي را صادر نمود و خود پس از صدور فرمان، به رامسر عزيمت كرد. در ساعت 2 بامداد فرمانده گارد شاهنشاهي فرمان را به مصدق ابلاغ كرد ولي وي هنگام خروج از منزل بازداشت شد و راديو تهران اين اقدام را كودتا خواند. دراين هنگام شاه و همسرش با يك هواپيما از طريق عراق از ايران خارج شده و به ايتاليا رفت. روزهاي 25 تا 27 مرداد، در سراسر ايران اجتماعات بزرگي تشكيل شد و از دولت لغو نظام سلطنتي درخواست گرديد. تمام اين حوادث به نفع دكتر مصدق پيش مي‏رفت تا اينكه طبق نقشه قبلي، اوضاع از بامداد 28 مرداد تغيير كرد و كودتا شكل گرفت. شاه نيز پس از دريافت خبر سقوط مصدق، در 31 مرداد همان سال به ايران بازگشت.
عمليات كوچك عاشوراي 3 در مهران توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامي (1364ش)
عمليات عاشوراي ۳ در چنين روزي از سال ۱۳۶۴ هجري شمسي توسط سلحشوران سپاه پاسداران انقلاب اسلامي به اجرا درآمد. مدتي‌ بود كه‌ به‌ تيپ‌ سيدالشهدا (ع) - كه‌ بعدها به‌ لشكر تغيير يافت - مأموريتي‌ واگذار نشده‌ بود. اين ‌تيپ‌ عنوان‌ يگان‌ خط‌‏شكن‌ را داشت‌ و حريف‌ جدي‌ لشكر گارد رياست‏جمهوري‌ عراق به‏حساب‌ مي‌آمد. بحث‌ عمليات عاشوراي ‌۳ به‌ فاصله‌ يك‌ روز پس‌ از انجام‌ عمليات‌ عاشوراي ‌۲ در منطقه‌ عمومي‌ فكه‌ مطرح‌ شد. با توجه‌ به‌ اين‏كه‌ آن‌ محور حدود عمليات‌ والفجر مقدماتي‌ و رمضان‌ بود، قسمت‌هايي‌ از ميدان‌هاي‌ مين‌ قديمي‌ در آن‌ منطقه‌ باقي‌ مانده‌ و تعدادي‌ نيز به‏واسطه‌ رمل‌ و طوفان‌ و سيلاب‌ در زير خاك‌ پنهان‌ شده‌ بود. به‏همين‌ دليل‌ كار عمليات‌ در آن‌ حدود سخت‌ و خطرناك‌ شد، اما راهكار اصلي‌ اين‌ عمليات‌ با همت‌ نيروهاي‌ گردان‌ تخريب‌ اين‌ تيپ‌ و به‌ فرماندهي‌ شهيد حاج‌ محمود نوريان باز شد تا نيروهاي‌ عمل‏كننده‌ سپاه پاسداران انقلاب اسلامي‌ در ساعت ‌۲ و ۱۹ دقيقه‌ بامداد روز ۲۵ مردادماه ‌۱۳۶۴ش با رمز "يا سيدالشهدا (ع)" دست‌ به‌ حمله‌ زده‌ و با انهدام ‌۲ گردان‌ از تيپ ‌۱۰۸ لشكر ۱۶ ارتش‌ عراق‌ در شمال‌ فكه، تعداد ۶۳۵ تن‌ از آنان‌ را كشته‌ و زخمي کرده و‌ يا به‌ اسارت‌ بگيرند. هم‏چنين‌ طي اجراي‌ حمله‌ ضربتي‌ يك‌ روزه، ‌۲ دستگاه‌ تانك و پل‌ ارتباطي، يك‌ پارك‌ موتوري، ۱۹ انبار مهمات، يك‌ دستگاه‌ لودر و تعدادي‌ از ادوات‌ و تجهيزات‌ مهندسي‌ دشمن‌ نابود شده‌ و شماري‌ سلاح‌ سبك‌ و نيمه‏سنگين‌ به‏همراه‌ چندين‌ قبضه‌ خمپاره‌انداز و وسائل‌ مخابراتي‌ و لجستيكي‌ به‌ غنيمت‌ گرفته‌ شد.
انتخاب دوباره حضرت آيت‏ اللَّه "سيدعلي خامنه ‏ای" به رياست جمهوري ايران (1364 ش)
پس از شهادت شهيد رجايي و شهيد باهنر در 8 شهريور 1360، به پيشنهاد تعدادي از اعضاي مركزي حزب جمهوري اسلامي و اجازه حضرت امام، آيت ‏اللَّه خامنه‏اي از طرف روحانيت و ساير نهادهاي انقلابي نامزد رياست جمهوري گرديد و با راي عظيم و بي‏نظير مردم، به عنوان سومين رييس جمهوري اسلامي ايران انتخاب شدند. همچنين ايشان در 25 مرداد 1364 و براي دومين بار به دليل لياقت و كارداني، به دستور حضرت امام، كانديداي رياست جمهوري شد و با راي قاطع مردم به اين پست برگزيده شدند. مقام معظم رهبري در طول رياست جمهوري خويش به كشورهايي چون سوريه، ليبي، پاكستان، هند، چين، الجزاير، زيمبابوه، روماني، كره شمالي و آمريكا (براي ايراد نطق تاريخي خويش در اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل متحد) سفر كرده و پيام‏رسان انقلاب اسلامي بودند. در نهايت حضرت آيت‏اللَّه خامنه‏اي در سال آخر رياست جمهوري، پس از ارتحال حضرت امام خميني، از طرف مجلس خبرگان رهبري، به رهبري نظام اسلامي انتخاب شدند و تا امروز با عزت و قوت، هدايت جامعه اسلامي را برعهده دارند.
انتخاب پروفسور "حميد مولانا" به رياست انجمن بين ‏المللي تحقيقات ارتباط جمعي (1371 ش)
حمید مولانا در رشته ارتباطات تنها ایرانی با بالاترین درجه آكادمیك این رشته است وسال هاست دررسانه ها و اخبار حوزه ارتباطات ،او را با پیشوند و پسوند پروفسور معرفی می كنند. حمید مولانا این اعتبار آكادمیك را در عمل نیز به دست آورده و نظر جمعی، تأیید قابلیت ها و دیدگاه های نوین او در رشته ارتباطات بوده است. نمونه این به رسمیت شناسی و تأیید جمعی را از مجموعه بزرگداشت ها و مراسم تقدیر و پاسداشت او می توان دید و دریافت كرد.
رحلت آيت ‏اللَّه "سيد عبدالاعلي موسوي سبزواری" زعيم حوزه علميه نجف (1372 ش)
آيت ‏اللَّه سيدعبدالاعلي موسوي سبزواري در سال 1290 ش در سبزوار ديده به جهان گشود. وي پس از گذراندن دروس مقدماتي در زادگاهش، در چهارده سالگي راهي مشهد شد و سطوح عالي فقه و اصول را از استادان زمان آموخت. پس از مدتي، براي ادامه تحصيل راهي نجف اشرف شد. وي در آن شهر در محضر پرفيض حضرات آيات: سيدابوالحسن اصفهاني، ميرزاي ناييني، آقاضياء الدين عراقي، شيخ محمدحسين غروي اصفهاني، شيخ محمدجواد بلاغي و سيد حسين حكيم بادكوبه‏اي، مباني فقه، اصول تفسير، علوم قرآني، كلام، حكمت و فلسفه خود را تكميل نمود. آيت‏اللَّه سبزواري در 36 سالگي در حالي كه از بيشتر مراجع بزرگ عصر، اجازه‏هاي متعدد روايي و اجتهادي داشت، بر كرسي تدريس خارج فقه و اصول تكيه زد و در مدت قريب به نيم قرن، به عنوان يكي از برترين مدرسان حوزه بزرگ نجف، مطرح بود. جلسات تدريس ايشان در فقه، اصول، تفسير، حديث، رجال و درايه، دانشوراني را پروراند كه بعدها از مدرسان حوزه‏هاي علميه قم و نجف به شمار مي‏رفتند. آيت‏اللَّه سبزواري از انقلاب اسلامي و رهبري آن، حضرت امام خميني، كمال حمايت و پشتيباني را مي‏نمود و به هنگام همه‏پرسي نظام جمهوري اسلامي، پيامي مبني بر حمايت از آن صادر نمود. برخي از تاليفات گرانقدر اين فقيه وارسته كه بيش از هفتاد جلد مي‏باشند عبارتند از: مواهب الرحمن في تفسير القرآن در 20 جلد، مُهَذَّبُ الاحكام في بيان الحلال و الحرام در فقه استدلالي در 30 جلد، تهذيب الاصول در2 جلد، لباب المعارف در علم كلام در 2 جلد و حاشيه بر اسفار و شرح منظومه. سرانجام آن مرجع بزرگ، در حالي كه از يك سال قبل، زعامت حوزه نجف را پس از آيت‏اللَّه سيدابوالقاسم خويي برعهده داشت در 25 مرداد 1372 ش در 82 سالگي بدرود حيات گفت و در نجف به خاك سپرده شد.
شهادت شهيد سيدمحمد تقوا (1366ش)
در گرماي تابستان سال ۱۳۴۵ش در روز نهم تيرماه، کودکي از سلاله زهراي اطهر (س) پا به عرصه گيتي نهاد: شهيد سيدمحمد تقوا. سيدمحمد دوران کودکي را در زادگاهش شيراز سپري کرد و سپس در سن هفت سالگي بعد از اتمام کلاس اول دبستان به تهران مهاجرت نمود، اما بعد از اتمام دوره دبستان به زادگاهش بازگشت. سيدمحمد در سال ۱۳۶۰ش با وجود اين‏که هنوز نوجوان بود، به ميدان رزم شتافت و سال اول دبيرستان را در مجتمع آموزشي رزمندگان به پايان رساند. شهيد بزرگوار در همين سال لباس سبز سپاه پاسداران انقلاب اسلامي را بر تن کرد و در ادامه، مسئوليت‌هاي بي‏شماري همچون جانشيني اطلاعات، معاونت طرح و برنامه قرارگاه نوح نبي (ع) را پذيرفت. سيدمحمد بارها و بارها در ميدان جهاد با بعثيان مجروح گشت به‏طوري‏که طي شرکت در عملياتي، از ناحيه دست و پا مورد اصابت ترکش قرار گرفت و در عملياتي ديگر گازهاي شيميايي او را به بستر بيماري انداخت. سيدمحمد سرانجام در منطقه سردشت، آخرين زخم نياز را بر جان پذيرفت و با تني مجروح از اصابت ترکش به بيمارستان امام خميني (ره) تبريز انتقال يافت. بيست و پنجم مردادماه سال ۱۳۶۶ش روز وصل سيد بود، اين شهيد بزرگوار در سن ۲۱ سالگي سبک‏بال و آرام به آسمان پر کشيد. پيکر مطهر شهيد سيدمحمد تقوا را طي مراسمي باشکوه در شيراز و در گلزار دارالرحمه به خاک سپردند.
شهادت شهيد حسين حقيقت(1364ش)
شهيد حسين حقيقت در سال ۱۳۴۳ش قدم به عرصه هستي نهاد و در پناه خانواده‌اي مذهبي رشد نمود. حسين، دوره ابتدايي را با موفقيت گذراند و وارد مقطع تحصيلي راهنمايي شد. در اين دوران، زمزمه اوج‌گيري مبارزات مردمي جهت به پيروزي رسيدن انقلاب اسلامي به گوش مي‌رسيد و او نيز به‏همراه ديگر مردان غيور کشور در صفوف مردم مبارز جاي گرفت. پس از آغاز جنگ تحميلي، حسين همراه و همسنگر سربازان سپاه توحيد به مصاف باطل رفت و حضور در عمليات‏هاي غرورآفريني هم‏چون فتح‌المبين از او دلاورمردي مقاوم و شجاع ساخت. اين جنگ‌آور بيشه توحيد، زيبا بر منبر خون نشست و شعر بلند عشق را تفسير نمود و در سپيده‏دم روز بيست و پنجم مردادماه سال ۱۳۶۴ش در جريان عمليات عاشوراي ۳ در منطقه فکه در سن ۱۹ سالگي به فيض عظيم شهادت نائل آمد. پيکر پاک شهيد حسين حقيقت در بهشت‌ زهرا (س) به خاک سپرده شده است
از طرف ناصرالملک میرزا حسن خان مستوفی الممالک به رئیس الوزرائی تعیین شد.(1292ش(
.........................................................................................................................................
رویدادهای مهم این روز در تقویم هجری
تولد "ابن منده" محدث و فقيه ايراني(434 ق)
ابوزكريا يحيى بن عبدالوهاب مشهور به ابن مَنده، محدث، فقيه و مورخ ايراني تبار، آخرين فرد از خاندان ابن منده بود. او پس از كسب علوم متداول، از دانشمندانِ هر ديار و به دست آوردن مهارت در اين علوم، به تدريس و تأليف پرداخت. دانشمندان بسياري در بغداد از محضر درس او استفاده بردند كه عبدالقادر گيلاني يكي از آنهاست. از اين مورخ ومحدث مسلمان، آثار زيادي بر جاي مانده است كه از ميان آن‏ها مي‏توان به كتاب زندگي‏نامه‏ي طبراني اشاره كرد. ابن منده سرانجام در ذي‏حجّه‏ي سال 512 ق در 78 سالگي در اصفهان وفات يافت و در همان شهر به خاك سپرده شد.
انتشار پول كاغذي در ايران توسط "گيخاتو" فرمانروای مغولي(693 ق)
وقتي كه گيخاتوي مغول به فرمانروايى ايران رسيد به سبب آن كه از مرض شفا يافته بود، فرمان آزاد كردن زندانيان را صادر كرد و از خزانه‏ي مملكت، آنچه كه در دستش رسيد، در بين تهي‏دستان و درباريان تقسيم نمود. اين بخشش‏ها، كشور را به كمبود درآمد و فقر اقتصادي دچار ساخت و خزانه را تهي نمود. در اين هنگام وزير گيخاتو كه مي‏دانست در چين پول كاغذي رواج دارد، براي جبران كمبود مالي و برگشتِ طلا و نقره به خزانه، دستور تاسيس چاپخانه‏اي را در تبريز صادر كرد و به رواج نوعي اسكناس كه "چاو" نام داشت اقدام كرد. هرچند اين پول مورد قبول مردم واقع نشد و آن را معتبر نشمردند، ولي اين گام، زمينه‏اي براي به كارگيري پول كاغذي در معاملات روزمره‏ي مردم را فراهم آورد.
وفات شيخ "محمدغزالي" دانشمند معاصر(1416 ق)
در تاريخ 1334 هـ.ق . در يک خانواده ساده و متدين در روستاي «نکلاالعنب» واقع در استان بحيره، کودکي ديده به جهان گشود که بعدها به عنوان يکي از متفکرين بزرگ جهان اسلام معروف و مشهور شد. پدرش شيخ احمد السقا که يکي از تجار روستا به شمار مي‌آمد و دوستدار رسول‌ صلي‌الله عليه واله وسلم و آل رسول علهيم‌السلام بود. قبل از تولد محمد، خوابي شيرين ديد که او را به پسري به نام محمد غزالي بشارت دادند. او چقدر از اين رويا خوشحال بود و آرزوي تحقق آن را داشت. پس از مدتي خداوند به اين انتظار پايان داد و پسري به او عطا کرد. محمد، پس از گذراندن دوران کودکي، براي فراگيري ادبيات عرب و مقدمات علوم اسلامي، وارد مکتب خانه روستا شد. وي در بدو ورود، به حفظ قرآن مشغول و موفق شد در سن ده سالگي کل قرآن را حفظ کند. غزالي بعدها درباره آن روزها مي‌گويد: هنگامي که به حفظ قرآن مشغول بودم، صبحگاهان، هنگام استراحت، پس از نمازهاي يوميه، هنگام قدم زدن، قبل از خواب و در تنهايي قرآن را حفظ و مرور مي‌کردم. بعدها هم که بازداشت شدم، مرتب قرآن را ختم مي‌کردم و در آن تنهايي وحشت‌زا، قرآن انيس و مونس من بود. محمد، به دليل مشکلات مالي پدر، دوران کودکي را با سختي گذراند، پدرش احمد، شش فرزند داشت، و نمي‌توانست به آنها به صورت مطلوب، رسيدگي کند، لذا اتاق محمد بسيار کوچک و محقر بود، وي شب‌ها روي فرشي نازک که بر کف حجره انداخته بودند، مي‌خوابيد ولي با آن همه سختي و مرارت، تمام هدف او در آن سنين کودکي حفظ قرآن بود. تحصيل، با هدف کسب مدارج علمي به شدت نهي مي‌نمودند، و معتقد بودند که القاب علمي، اخلاص را از بين مي‌رود. کرسي تدريس غزالي با پشتکار و کوشش، پس از چهار سال تحصيل در 1360 هـ. ق. در سن 26 سالگي، موفق شد از دانشگاه الازهر فارغ‌التحصيل شود. همچنين موفق به کسب اجازه دعوت و ارشاد و اجازه تدريس در دانشگاه الازهر گرديد. غزالي در دانشکده اصول دين و مرکز بررسي‌هاي عربي و اسلامي دانشگاه الازهر مشغول تدريس و فعاليت علمي شد. همچنين سالياني چند، رياست شوراي معارف اسلامي دانشگاه عبدالقادر را به عهده داشت و به عقيده صاحبنظران، اعتبار اين دانشگاه در دوره‌هاي فوق‌ليسانس و دکتراي رشته‌هاي فرهنگ اسلامي، مباني دين و شريعت اسلام و... بيشتر مرهون کلاس‌هاي درس غزالي بوده است.
درگذشت "يعقوب ليث صفاري" فرمانروا و بنيانگذار سلسله‏ ي صفاريان(265 ق)
خصلت ‏هاي جوان‏مردانه‏ي يعقوب ليث صفار، باعث جذب مردم به سوي وي شد و پس از مدتي، مردم سيستان در جنوب شرقي ايران، او را به اميري برگزيدند. يعقوب ليث پس از چندي، قدرت يافت و با كمك هوادارانِ خود، چندين شهر ايران را تصرف كرد و دولتي منسجم و يكپارچه در ناحيه‏ي سيستان ايجاد نمود. يعقوب در سال 261 ق با سپاهي عظيم عازم فتح بغداد، پايتخت حاكمان عباسي شد ولي از قواي عباسي شكست خورد و عقب نشيني نمود. وي كه سلسله‏ي صفاريان را در جنوب شرقي ايران تاسيس كرده بود بعد از اين شكست، در حال تجهيز قواي ديگري بود كه بيمار شد و پس از چندي درگذشت.
.........................................................................................................................................
رویدادهای مهم این روز در تقویم میلادی
تولد "توماس لورنس" جاسوس انگلستان در كشورهاي عربي (1888م)
توماس ادوارد لورنس (به انگلیسی: Thomas Edward Lawrence) ‏(۱۶ اوت ۱۸۸۸ - ۱۹ مه ۱۹۳۵) طی جنگ جهانی اول به عنوان رایزن نظامی انگلستان برای رهبران عرب حجاز کار می‌کرد. حجاز در آن زمان تحت تسلط ترک‌های عثمانی بود. ترکیه در جنگ جهانی اول متحد آلمان بود و به همین دلیل دشمن انگلستان محسوب می‌شد. در اين دوران پادشاهي و امارت حجاز در دست شریف حسین بود و سرهنگ «لورنس» نماینده دولت انگلیس در دربار وي بود. در عربستان، لورنس فرهنگ اعراب را مطالعه می‌کرد و نه تنها زبان عربی را به خوبی فرا گرفته بود، بلکه لهجه‌های قبایل مختلف را هم آموخت. او از پوشیدن لباس عربی و زندگی مثل مردان قبایل بیابانی احساس غرور می‌کرد و به همین دلیل هم لقب لورنس عربستان به او داده شد. در مشاهدات لورنس به نکات جالبی در فرهنگ عرب اشاره شده است. فیلم لورنس عربستان که در آن پیتر اوتول نقش لورنس را بازی می کند براساس زندگی وی در عربستان ساخته شده است.
مرگ خانم "مارگارت ميچل" نويسنده معروف امريكايي (1949م)
خانم مارگارت ميچل، نويسنده معروف امريكايى در هشتم نوامبر 1900م در آتلانتا امريكا به دنيا آمد. وي در ابتدا به تحصيل دانشگاهي در رشته پزشكي پرداخت اما مرگ مادرش، زندگي او را تغيير داد و تحصيل خود را رها كرد. ميچل در بيست سالگي كار داستان‏نويسي و تهيه گزارش براي برخي روزنامه‏هاي آتلانتا را آغاز كرد اما شش سال بعد، آسيبي كه بر اثر حادثه‏اي بر پايش وارد آمد، او را از ادامه كار روزنامه‏نگاري بازداشت. در همين سال بود كه مارگارت، نوشتن رمان تاريخي و معروف خود به نام بر باد رفته را آغاز كرد و طي ده سال آن را به صورت داستاني هزار صفحه‏اي درآورد. اين كتاب در سال 1936م به چاپ رسيد و پيروزي برق آسايى به دست آورد. به طوري كه تا مدت‏ها روزانه پنجاه هزار نسخه از اين داستان در ايالات متحده به فروش مي‏رفت برباد رفته به سرعت به شانزده زبان ترجمه شد و حتي به شيوه خط نابينايان به چاپ رسيد. اين كتاب هم‏چنين جايزه پوليتْزِر را براي مارگارت ميچل به ارمغان آورد. برباد رفته سرگذشت غم‏انگيز مردم جنوب امريكا در جريان جنگ‏هاي داخلي و پس از آن است. در داستان بر بادرفته، همه عناصر لازم خاص داستاني وجود دارد كه از نبوغ فراوان نويسنده در نقل و روايت و تركيب نمايشي داستان حكايت مي‏كند. در اين اثر، قهرمانان و سرگذشت‏هايشان چنان در نظر خواننده، زنده و گويا مي‏آيد كه تصور مي‏كند با همه آن‏ها آشنايي داشته است. در سال 1937م از بر باد رفته فيلمي ساخته شد كه به صورت پرفروش‏ترين فيلم تاريخ سينما در آن زمان درآمد. مارگارت ميچل سرانجام در 16 اوت 1949م در اثر تصادف در 49 سالگي درگذشت.
اوج‏گيري شورش سياهان "لس ‏آنجلس" در اعتراض به تبعيض نژادی (1965م)
هرچند سياه پوستان امريكا، پس از ورود مهاجرانْ در امريكا حضور داشتند اما همواره مورد ظلم و ستم سفيدپوستان و نژاد پرستان قرار مي‏گرفتند. با اين حال با توجه به مسائل سياسي و براي بهره‏برداري از شعارهاي دموكراسي و برابري، در سال 1863م اعلاميه آزادي بردگان منتشر شد، اما نود سال بعد، در سال 1953م، تفكيك و جداسازي مدارس سياهان و سفيدپوستان غيرقانوني اعلام گرديد. ولي تمامي اين مسائل در چهارچوب نوشتارها باقي ماند و در مقام عملْ بيشتر مواقع خلاف آن انجام شده است. در اين ميان در حالي كه مقامات عالي رتبه امريكا شعار برابري وعدم تبعيض نسبت به سياهان را سر مي‏دادند از طرف ديگر، مقامات محلي و ايالتي، همچنان به سخت‏گيري نسبت به آنها دست مي‏زدند. با گسترده‏تر شدن اين اقدامات، از اوايل سال 1963م، مبارزه بزرگ حقوق مدني به رهبري مارتين لوتركينگ رهبر سياهان امريكا آغاز شد كه با سركوبي و بازداشت بسياري از سياهان مواجه گرديد. اين اعتراضات در اوت 1965م به اوج خود رسيد تا آنجا كه در لس آنجلس، چندين هزار نقطه به آتش كشيده شد و حدود 200 ميليون دلار خسارت به بار آورد. هرچند پس از اين اعتراضات، قسمتي از تبعيضات عليه سياه‏پوستان كم شد، اما سياست‏هاي تبعيض نژادانه سران امريكا در مقام عمل همچنان ادامه دارد.
بازداشت لوركا؛ شاعر بلندآوازه اسپانيا (1936م)
فدريكو گارسيا لوركا در گراندا چشم به جهان گشود. از زمان انتشار "ترانه‏هاي كولي" نخستين كتاب شعر لوركا در سال ۱۹۲۸ ميلادي، وي در زمره مشهورترين شاعران و نويسندگان زمان خود قرار گرفت. لوركا به‏سبب خلاقيت در آثار هنري‏اش و نيز به‏واسطه دفاع از مظلومان در مبارزات اجتماعي و عدالت‏خواهانه همواره مورد تحسين جهانيان بوده است. او عاشق شعر و موسيقي بود و ادبيات را با همه وجودش مي‏كاويد و در كنار آن، از موسيقي در هماهنگي بخشيدن به نوشته‏ها و نمايشنامه‏هايش سود مي‏جست. ادبا در تجليل از لوركا، او را غزل ادبيات اسپانيا لقب داده‏اند. از مهم‏ترين آثار لوركا شعر "شاعر در نيويورك" و نمايشنامه "تماشاچي" را مي‏توان نام برد. فدريكو گارسيا لوركا در شانزدهمين روز از ماه اوت سال ۱۹۳۶ ميلادي بازداشت و پس از چندي به جوخه اعدام سپرده و تيرباران شد.
تأسیس جمهوری اندونزی توسط سوکارنو (1945م)
شانزدهم آگوست ۱۹۴۵م - هفدهم به وقت جاکارتا - دكتر احمد سوكارنو (۱۹۷۰-۱۹۰۱) تقريباً بلافاصله پس از اعلام پايان جنگ جهاني دوم در خاور دور - به‏دنبال تأسيس يك دولت موقت - استقلال وطنش را اعلام كرد و آن مجمع‏الجزاير را جمهوري اندونزي خواند و با سلاح‏هايي كه ژاپني‏ها در اختيار وي قرار داده بودند، دست به ايجاد يك ارتش انقلابي زد تا مانع بازگشت هلندي‏هاي استعمارگر گردد. نيروهاي ژاپني پس از دريافت دستور پايان جنگ جهاني دوم، در اندونزي برخي از سلاح‏هاي خود را به سوکارنو داده بودند. اندونزي از جمله مناطق اشغالي ژاپن در جريان جنگ جهاني دوم بود که ژاپني‏ها اشغال آن را با شعار "اخراج غرب از آسيا" آغاز کرده بودند. نيروهاي ژاپني پس از اخراج هلندي‏ها، جاي آنان را در اندونزي گرفته بودند. سال‏ها طول کشيد تا استقلال اندونزي تحقق يافت. به اين مناسبت، اندونزيايي‏ها هفدهم آگوست هر سال را به‏عنوان روز ملي خود برگزار مي‏کنند و جشن مي‏گيرند.
استقلال قبرس از بريتانيا (1960م)
قبرس در سال ۱۹۶۰م استقلال خود را از بريتانيا کسب کرد و حکومت مستقل قبرس براساس مشارکت جوامع ترک و يوناني در اداره امور اين جزيره اعلام موجوديت کرد و بريتانيا، يونان و ترکيه حق حاکميت دولت قبرس را تضمين کردند. در سال ۱۹۶۳م، نمايندگان اقليت ترک در پي اختلاف بر سر نحوه اجراي اين توافق از دولت قبرس خارج شدند و در پي بروز درگيري بين دو طرف، سازمان ملل متحد در سال ۱۹۶۴م يک نيروي پاسدار صلح را به اين جزيره اعزام داشت که مأموريت آن تاکنون تمديد شده ‌است. در سال ۱۹۷۴م دولت سراسقف ماکاريوس رئيس‏جمهور وقت قبرس در کودتايي به تحريک حکومت نظاميان يونان سرنگون شد و ترکيه با استناد به موقعيت خود به‏عنوان يکي از تضمين‏کنندگان حق حاکميت قبرس، واحدهاي ارتش خود را در شمال اين سرزمين مستقر کرد که عملاً باعث تقسيم اين جزيره شد. جمهوري قبرس، کشوري جزيره‌اي در شرق درياي مديترانه است که پايتخت آن نيکوزيا مي‏باشد. اين کشور به دو بخش ترک‌نشين و يوناني‌نشين تقسيم مي‌شود که در آن، هر دو زبان ترکي و يوناني رسمي هستند. يوناني‌ها ارتودوکس و ترک‌ها مسلمان هستند. جزيره قبرس از اغاز استقلال مبتني بر نظام بازار آزاد بوده ‌است. صادرات عمده قبرس شامل محصولات کشاورزي (گندم، جو، سيب‏زميني و مرکبات)، ميوه‌هاي مختلف، تنباکو، محصولات صنعتي، انواع البسه، کفش و صنايع دستي بوده ‌است. واردات عمده نيز شامل مواد خوراکي، دام زنده، نفت و محصولات شيميايي مي‌باشد. قبرس شامل ۶ بخش زير مي‌باشد: نيکوزيا (پايتخت). فاماگوستا. ليماسول. پافوس. لارنکا. کايرنيا. بر طبق آمار سازمان سي‌آي‌اي در سال ۲۰۰۱م مردم قبرس ۷۷ درصد يوناني‏تبار، ۱۸ درصد ترک‌تبار و ۵ درصد نيز از ساير اقوام هستند. قسمت شمالي قبرس فرهنگي برگرفته از ترکيه و بخش جنوبي آن فرهنگي برگرفته از يونان دارد. قبرس داراي تابستان‌هاي گرم و خشک و زمستان‏هاي معتدل است. حدود ۱۲ درصد زمين‌هاي آن زير کشت بوده و در آن مرکبات، سيب‏زميني، گندم، زيتون و جو به‏عمل مي‌آيد. پرورش گوسفند، بز و خوک نيز رايج است. صنايع قبرس چندان پيشرفته نيست و شامل صنايع دستي و محلي مي‌باشد. توريسم، منبع درآمد مهمي براي قبرس محسوب مي‌شود.
تولد جیمز فرانسیس کامرون ، کارگردان آمریکایی (1954م)
او در شهر کوچکی به نام کپوس کیسینگ در حومه انتاریو کانادا، نزدیک آبشار نیاگارا، به دنیا آمد. در پانزده سالگی هم‌زمان با تحصیلات متوسطه فیلم یک ادیسه فضایی (استنلی کوبریک) را دید و به سینما علاقه مند شد. خودش در این باره گفته‌است: «با دیدن این فیلم به فیلمسازی علاقه مند شدم. نمی‌توانستم تصور کنم که کوبریک چگونه این کارها را انجام داده‌است. مایل بودم آنچه را او انجام داده بود فرا بگیرم. چاره‌ای نبود جز اینکه دوربین سوپر هشت پدرم را قرض بگیرم و سعی کنم با سرعت‌های مختلف از اشیای دور و اطرافم فیلمبرداری کنم، و بعد نتیجه را روی پرده ببینم. او یک بار در زمانی که مسئول جابجایی غذای مدارس بود به سینما میرود و فیلم جنگ ستارگان را می بیندو زمانی که بیرون می آید به دوست خود میگوید:باید این فیلم را من می ساختم.» فیلم موفق دیگر کامرون فیلم آواتار بود. فیلم نه تنها پرفروش‌ترین فیلم سال 2009 بود، بلکه پرفروش‌ترین فیلم تمام تاریخ سینماست. این فیلم علمی تخیلی باعث شد که کامرون برای بار دوم (بعد از تایتانیک) برای بدست آوردن جایزهٔ گلدن گلوب بهترین کارگردانی به روی سن برنده برود. او همچنین برای اسکار بهترین کارگردانی نیز کاندید شد هر چند که به همسر سابقش کاترین بیگلو و فیلم موفق او (مهلکه) باخت.
 
خواندن 1480 دفعه آخرین ویرایش در شنبه, 25 مرداد 1393 ساعت 15:00

نظر دادن

یادی از دوران نمایندگی در مجلس شورای اسلامی

پشت صحنه حضورم در برنامه زير نور ماه در شبكه جهانى سحر

تازه ها

درگذشت احياگر موسيقي «فلك» ، صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/12/2

درگذشت احياگر موسيقي «فلك» ، صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/12/2

شنبه, 19 اسفند 1402 09:38

استاد دولتمند خال‌اف‌ خواننده «آمدم ‌اي شاه پناهم بده» و «دور مشو، دور مشو» به ابديت پيوست.  دوست گرامي‌ام استاد دولتمند خال‌اف، آهنگساز، نوازنده و احياگر موسيقي «فلك»‌ دار فاني را...

بعثت شادابي حيات - صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/11/18

بعثت شادابي حيات - صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/11/18

پنج شنبه, 19 بهمن 1402 12:00

غبار كدورت و تيرگي فرونشسته بر جهان چنان غليظ بود كه گويي هيچ صبحي در پس پرده نيست و خورشيد روشناي خويش را براي هميشه از زمين برگرفته است و...

حضور در تئاتر لیلی و مجنون در تالار وحدت ؛ نمایشی از یعقوب صدیق جمالی

حضور در تئاتر لیلی و مجنون در تالار وحدت ؛ نمایشی از یعقوب صدیق جمالی

سه شنبه, 10 بهمن 1402 18:18

نمایش لیلی و مجنون به کارگردانی و نویسندگی یعقوب صدیق جمالی به زبان ترکی آذربایجانی بر اساس مثنوی «لیلی و مجنون» اثر حکیم ملا محمد فضولی در تالار وحدت تهران...

بزرگداشت هشتادوچهارمین سالگرد تولد استاد ساوالان

بزرگداشت هشتادوچهارمین سالگرد تولد استاد ساوالان

پنج شنبه, 21 دی 1402 18:25

روز یکشنبه سوم دی ماه کانون هنرمندان آذربایجان در تهران ، مراسمی به مناسبت هشتاد و چهار سالگی استاد حسن مجید زاده متخلص به ساوالان برگزار کرد . در این...

" جلوه رفیع جلال "، پاسداشت نیم قرن تلاش استاد جلال رفیع در عرصه روزنامه نگاری

" جلوه رفیع جلال "، پاسداشت نیم قرن تلاش استاد جلال رفیع در عرصه روزنامه نگاری

پنج شنبه, 21 دی 1402 15:22

تالار سید محمود دعائی در موسسه اطلاعات روز سه شنبه دوازدهم دی ماه شاهد مراسمی به یاد ماندنی بود . این مراسم که برای تجلیل از خدمات نیم قرن استاد"...

پای سخن شاگرد استاد شهریار ؛ بسیاری از اشعار شهریار منتشر نشده است.

پای سخن شاگرد استاد شهریار ؛ بسیاری از اشعار شهریار منتشر نشده است.

سه شنبه, 23 آبان 1402 15:34

 شاعر و نویسنده زبان و ادبیات فارسی و از شاگردان استاد شهریار بیان کرد:متاسفانه شهریار شناسی در ایران هنوز بسیار ضعیف است، درحالیکه در دانشکده های پیرامونی لااقل در دانشکده...

حق تكثير كليه محتواى تصويرى، صوتى و نوشتارى اين وبسايت متعلق است به على اصغر شعردوست .