یکشنبه, 19 مرداد 1393 ساعت 15:11

امروز یکشنبه 19 مرداد 1393 خورشیدی برابر با 13 شوال 1435 هجری و 10 آگوست 2014 میلادی

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
1
رویدادهای مهم این روز در تقویم خورشیدی
مرگ "محمود جم" سناتور و نخست ‏وزير دوران پهلوي (1348 ش)
محمود جم ملقب به مديرالملك در سال 1258 ش در تبريز به دنيا آمد. وي پس از طي تحصيلات، در 22 سالگي به دربار محمدعلي ميرزا وليعهد وارد شد و پس از استبداد صغير، منشي ايران در سفارت فرانسه گرديد. محمود جم در جريان كودتاي سوم اسفند 1299، آمادگي خود را براي همكاري با كودتاچيان و به ويژه رضاخان ميرپنج اعلام نمود و با توجه به در اختيار داشتن مقام خزانه داري كل كشور، تهيه پول براي كودتا كوشيد. وي پس از كودتا، چندين بار در پست‏هاي گوناگون مشغول به كار شد تا اينكه در آذرماه 1314 و پس از بركناري ذكاءالملك فروغي، مامور تشكيل هيئت وزيران گرديد. محمود جم از آن پس به مدت چهار سال نخست‏وزير و دو سال وزير دربار بود و به هنگام تبعيد رضا پهلوي، در خدمت رضاخان آخرين تلاش خود را به عمل آورد. از آن پس، كارهاي ديگر نيز به او رجوع شد و در نهايت به عنوان سناتور انتصابي به مجلس رفت. محمود جم كسي بود كه از روز اول كودتاي 1299 تا روزي كه رضاخان از ايران خارج شد، از همكاران نزديك او به شمار مي‏رفت. او به سلسله پهلوي بسيار نزديك بود و پنجاه سال تمام در رأس مقام‏هاي مهم و حساس سياسي قرار داشت. ده بار وزارت، دو بار استانداري، دو بار مسؤول سفارت، چهار بار سناتور مجلس، يك بار معاون نخست وزير و يك بار نخست وزيري، از جمله پست‏هاي حساس محمود جم، طي نيم قرن فعاليت‏هاي سياسي او محسوب مي‏گردد. او از لحاظ سياسي، فردي محافظه كار، بازيگر و زيرك بود و هيچ‏گاه دست به عملي نزد كه خصومت يا حتي مخالفت شديد گروه‏هاي سياسي را عليه خود برانگيزد. وي با سفارت انگليس نيز روابط بسيار حسنه‏اي داشت. سرانجام محمود جم اين مهره سرسپرده پهلوي پس از سال‏ها خدمت به اين رژيم، در 19 مرداد 1348 در 90 سالگي درگذشت.
ورود نيروهاي سازمان ملل به تهران و بغداد پس از قبول قطعنامه 598 شوراي امنيت (1367 ش)
پس از پذيرش قطعنامه ۵۹۸ شوراي امنيت از طرف جمهوري اسلامي ايران، آتش‏بس ميان طرفين از تاريخ ۲۹ مرداد ۱۳۶۷ش برقرار شد. شوراي امنيت پيش از آن و در تاريخ هجدهم مردادماه سال ۱۳۶۷ش، قطعنامه ۶۱۹ را تصويب كرد كه به‏موجب آن، گروه ناظران نظامي ايران و عراق و سازمان ملل (موسوم به يونيماك) كه از حدود ۴۰۰ نفر از ۲۵ مليت مختلف تشكيل شده بود، در مرزهاي دو كشور مستقر شدند. •يكي از دلايل واهي رژيم بعثي عراق براي تجاوز به حريم نظام جمهوري اسلامي ايران، اختلاف بر سر مرزهايي بوده است كه در قرارداد ۱۹۷۵م الجزاير تعيين شده بود. پس از نزديك به هشت سال جنگ نابرابر كه تمام موجوديت رژيم عراق در خطر قرار گرفت، آمريكا و ديگر متحدان و ياوران رژيم بعث عملاً وارد جنگ گرديدند و حضرت امام خميني (ره)، با در نظر گرفتن مصالح عالي نظام اسلامي و با درك توطئه‏ گسترده‏ آمريكا و غرب براي سركوب انقلاب اسلامي و مردم مسلمان و انقلابي ايران، پس از مشورت با فرماندهان عالي نظامي و مسئولان مملكتي، قطعنامه‏ ۵۹۸ شوراي امنيت را پذيرفتند. شوراي امنيت در اين قطعنامه دو كشور ايران و عراق را به برقراري آتش‏بس و صلح دعوت كرده بود. جمهوري اسلامي ايران به‏واسطه‏ ويژگي‏هاي مثبت برخي از مفاد اين قطعنامه، به‏ويژه، بندهاي مربوط به معرفي متجاوز و پرداخت غرامت جنگي، موافقت خود را با پذيرش آن اعلام كرد. اما با وجود پذيرش قطعنامه‏ ۵۹۸ توسط جمهوري اسلامي ايران، رژيم عراق كه خود نيز آن قطعنامه را پذيرفته بود، تا زمان برقراري آتش‏بس رسمي در مردادماه سال ۱۳۶۷ش (اوت ۱۹۸۸م) به تهاجمات خود عليه جمهوري اسلامي ايران ادامه داد و خوي تجاوزگري خود را بار ديگر آشكار ساخت.
برگزاري كنگره بزرگداشت يكصدمين سال رحلت "آخوند ملاحسينقلي همداني" (1373ش)
ملا حسينقلي همداني، فقيه، عابد، عارف و از بزرگان عرفاي اهل طريقت و رسيدگان سير و سلوك در سال 1239 ق در يكي از روستاهاي اطراف همدان به دنيا آمد. كودكي را به شباني گذراند و سپس در تهران در حوزه شيخ عبدالحسين تهراني معروف به شيخ العراقين در رشته معقول درس خواند. او سپس در سبزوار و نجف از محضر عالمان نامداري همچون ملاهادي سبزواري و شيخ مرتضي انصاري حكمت و فلسفه و فقه و اصول را فرا گرفت و در محضر درس اخلاق و عرفان آقا سيد علي شوشتري حاضر شد. شيخ محمدبهاري، ميرزا جواد ملكي تبريزي، سيد حسن صدر و سيد جمال الدين اسدآبادي از جمله شاگردان اين شخصيت برجسته ديني مي‏باشند. همچنين نامه‏ها و مُنشَآت در آداب سلوك، مناجات‏ها و تقريرات شيخ انصاري، از جمله آثار ملاحسينقلي همداني هستند. سرانجام اين عالم بزرگوار و عارف باللَّه در سال 1272 ش برابر با 1311 ق در هفتاد و دو سالگي در كربلاي معلّي به ديدار معبود شتافت و در همان شهر به خاك سپرده شد.
شهادت شهيد عباس عرب سلمانی (1360ش)
شهيد عباس عرب سلماني در تاريخ نهم مهرماه سال ۱۳۳۶ش در خانواده‌اي مذهبي در يکي از روستاهاي ورامين چشم به جهان هستي گشود. عباس بعد از تحصيلات مقدماتي، وارد دانشسراي تربيت معلم گرديد و موفق شد در آموزش و پرورش مشغول خدمت شود. عباس پيش از استقرار نظام جمهوري اسلامي ايران، در محافل سياسي و مذهبي حضوري فعالانه داشت و در جريان به پيروزي رسيدن انقلاب شکوهمند اسلامي نيز به سهم خود نقش تأثيرگذاري ايفا نمود. عباس به‌دنبال تجاوز رژيم بعثي عراق به مرزهاي جمهوري اسلامي ايران و آغاز جنگ تحميلي، به جبهه‌هاي نبرد حق عليه باطل شتافت تا اين‌که سرانجام در نوزدهمين روز از مردادماه سال ۱۳۶۰ هجري شمسي - در سن ۲۴ سالگي - دشت عباس مکاني براي عروج عاشقانه‌اش به صف ستارگان آسمان شهادت شد. فرازی از وصيت‌نامه: مرگ شرافتمندانه براي من از هر چيزي بهتر است و اين راهي است که انتخاب کردم. اين را بدانيد که زندگي داراي پستي و بلندي است، لحظه پايان را نمي‌دانيد پس بيش‌تر بيانديشيد و تفکر کنيد، بعد از ما امام را تنها نگذاريد و هميشه پيرو راه او و هدف او باشيد و هرچه او فرمان مي‌دهد به مرحله اجرا درآوريد و اسلام را کمک کنيد.
زادروز ملك‌جهان خزاعی؛ طراح هنری مطرح سينما (1328ش)
ملك‌جهان خزاعي سال ۱۳۲۸ش در روستاي حيدرآباد شهرستان تربت حيدريه متولد شد. در چهارده سالگي به انگلستان رفت و در سن شانزده سالگي وارد دانشگاه شد. وي در سال ۱۹۶۷م در رشته‌ هنرهاي زيبا (نقاشي و مجسمه‏سازي) از دانشگاه لندن فارغ‌التحصيل شد و در ۱۹۷۲م در رشته‌ مديريت هنري از مدرسه‌ «افليد يونيورسيتي كالج لندن» فوق ليسانس گرفت و دوره‌ كارآموزي را در «رويال‏شكسپير» گذراند. او پيش از شروع فعاليت در سينما، سال ۱۹۷۰م در «رويال‌كورت» لندن طراح صحنه‌ و لباس ‌بود. خزاعي در همين سال‏ها نويسنده‌ و تصويرگر دو كتاب «سنگ صبور» و «شاهزاده آهو» در فرانسه بود و جايزه‌ بهترين نويسنده و تصويرگر كتاب سال را دريافت كرد به‏عنوان نويسنده‌ برگزيده‌ انجمن زنان در فرانسه شناخته‌ شد. وي در آنجا طراحي صحنه و لباس نمايش‌هاي مهابهارتا، اين موجود شگفت‌انگيز، دون ژوان و رستمي ديگر اسفندياري ديگر را بر عهده گرفت و تجربيات بيش‏تري اندوخت. خزاعي در سال ۱۹۷۲م به دعوت وزارت فرهنگ ‌و هنر وقت به ايران بازگشت و با سمت طراح دائمي اداره‌ تئاتر به كار پرداخت. در اين سال‏ها با هنرمنداني چون عزت‌الله انتظامي، داوود رشيدي و ركن‌الدين خسروي در بيش از ۴۵ نمايش از جمله: "سنگ و سرنا" (نصرت پرتوي)، "بنگاه تئاترال" (علي نصيريان)، "غروب در دياري غريب"، "قصه‌ ماه پنهان" و "سگي در خرمن‏جا" ( هرسه به كارگرداني عباس جوانمرد) همكاري كرد. وي در همين سال‏ها در ايران طراح صحنه و لباس چند سريال تلويزيوني از جمله: "سمك عيار" و "افسانه‌هاي كهن فارسي"؛ و هم‏چنين در اروپا، طراح صحنه و لباس فيلم‌هاي "صحراي تاتارها"، "ملاقات با مردان استثنايي"، "رقص‌هاي مقدس"، "در غربت"، "مهابهارتا" و "اولين پل" بوده است. فيلم "شازده احتجاب" (بهمن فرمان‌آرا) نخستين فيلم سينمايي است كه ملك‌جهان خزاعي طراحي صحنه و لباس آن را در ايران انجام داد. او در سال‌هاي قبل از انقلاب در چند فيلم ديگر كار كرد كه شاخص‌ترين آن‏ها "سايه‌هاي بلند باد" و "ملكوت" است. خزاعي در سال‌هاي بعد از انقلاب اسلامي پس از تجربه‌هاي فراواني كه در انگلستان و فرانسه كسب كرده‌ بود، طراحي صحنه و لباس تعداد زيادي از فيلم‌هاي سينمايي را عهده‌دار بوده كه از آن جمله مي‌توان "بلندي‌هاي صفر"، "عاشق فقير"، "دل و دشنه"، "ضيافت"، "غزال"، "فصل پنجم"، "تولد يك پروانه"، "دو زن"، "صنم"، "دختران خورشيد"، "نسل سوخته"، "تيك"، "باران"، "دختري به‌نام تندر"، "بانوي كوچك" و "دخيل" را نام ‌برد.
شهادت شهيد مهدی دولت‏آبادی (1366ش)
شهيد مهدي دولت‏آبادي در سال ۱۳۴۳ش در شهر تهران و در خانواده‌اي مذهبي و متدين ديده به جهان هستي گشود. مهدي، ساليان آغازين حيات را با شور و شوقي کودکانه در کنار خانواده‏اش سپري نمود و با فرا رسيدن هفتمين بهار زندگي، فصل آموختن را تجربه کرد و راهي مدرسه شد. دولت‏آبادي، تحصيلات خود را در تمامي مقاطع ابتدايي و راهنمايي و دبيرستان با موفقيت پشت سر گذاشت؛ وي داراي هوش سرشار و هم‏چنين خصوصيات بارز اخلاقي و حسنه بود به‏گونه‏اي‏که به‏واسطه دارا بودن خصوصيات اين‏چنيني، مهدي در ميان همسالانش ممتاز شده بود. علاوه بر اين‏ها؛ وي بسيار دقيق، نکته‏سنج و منظم بود و نسبت به پرورش حس ديني خود تلاش بسياري صرف مي‌نمود و همواره به مطالعه کتاب‏هاي مذهبي و ديني مي‌پرداخت. مهدي پس از اخذ مدرک ديپلم، توانست وارد دانشگاه شود و در رشته برق در مقطع کارداني به تحصيل بپردازد. دولت‏آبادي با آغاز جنگ تحميلي مشتاقانه به ميادين نبرد روي آورد و نزديک به دو سال در جبهه‌هاي جنگ حق عليه باطل حضوري فعالانه داشت تا اين‏که سرانجام پس از رشادت‏هاي فراوان در تاريخ بيستم مردادماه ۱۳۶۶ش در سن ۲۳ سالگي جام نوشين شهادت را سر کشيد و به ديدار دوست شتافت. مزار اين شهيد گران‏قدر در قطعه ۲۹ بهشت زهراي تهران پذيراي عاشقان شهادت مي‏باشد.
در یک مزایده یک میلیارد دلاری در تهران نفت ایران هر بشکه 16 دلار فروخته شد(1352ش(
نایب نخست وزیر و وزیر بازرگانی خارجی رومانی در رأس یک هیئت وارد تهران شد(1353ش(
نمایندگان سیاسی ایران و عراق مذاکرات خود را برای رفع اختلاف در آنکارا آغاز کردند(1353ش(
شبکه بزرگ سرقت بانک ها کشف و دستگیر شدند(1355ش(
بازار و اکثر مغازه های شیراز تعطیل شد؛ همچنین مأموران انتظامی از ورود مردم به مساجد عتیق و نو این شهر جلوگیری کردند.(1357ش)
اعلامیه ای تحت عنوان «تشیع سرخ» در منزل آیت خادمی در اصفهان توزیع شد.(1357ش(
قوای نظامی انگلیس وارد بوشهر شد و ژاندارم های ایرانی را خلع سلاح نمود. انگلیسیها درآمد تلگرافخانه بوشهر را ضبط کردند. (1294ش(
.........................................................................................................................................
رویدادهای مهم این روز در تقویم هجری
تولد "ابوعبداللَّه محمد بن اسماعيل بخاري" محدث شهير اهل سنّت(194 ق)
ابوعبداللَّه محمد بن اسماعيل بخاري معروف به امام بُخاري از محدثين بزرگي است كه علم و درايت و وثوق او، مورد قبول همگان مي‏باشد. امام بخاري جهت تحصيل و تصحيح احاديث نبوي به سرزمين‏هاي مختلف سفر كرد و از بزرگان حديث، استفاده‏ها نمود. وي كتاب جامع صحيح را كه به صحيح بخاري معروف است، نگاشت. اين كتاب يكي از كتب صحاح سته‏ي (كتب ششگانه‏ي حديث) اهل سنت و به قولي صحيح‏ترينِ آن‏ها بوده و حاوي نه هزار حديث نبوي است كه از ميان ششصد هزار حديث استخراج شده‏اند. معروف است كه پيش از نقل هر حديث در آن كتاب، وضو گرفته و دو ركعت نماز مي‏خواند. وفات امام بخاري در اول شوال سال 256 ق در 62 سالگي در نزديكي سمرقند افغانستان روي داد و در همان جا مدفون گشت.
ولادت "زين‏الدين بن علي شامي" معروف به "شهيد ثاني" "صاحب شرح لمعه" (911 ق)
فقيه بزرگوارو دانشمند عاليقدر شيعه، زين الدين بن نورالدين عاملي پس از تحصيلات مقدماتي نزد پدر خويش، دروس خود را ادامه داد و يكي از مفاخر نامدار شيعه گرديد. او به منظور ادامه‏ي تحصيلات علمي، مسافرت‏هاي متعددي به نقاط مختلف جهان اسلام آغاز نمود و به تحقيق و تتبع مشغول شد. وي در بعلبك مرجعيت يافت و شاگرداني فاضل را تربيت مي‏كرد. زين‏الدين عاملي آثار تأليفي فراواني را از خود به يادگار گذاشت كه شرح لمعه معروف‏ترين اثر اوست. سرانجام بر اثر توطئه‏چيني كه عليه زين الدين انجام شد، وي را دستگير كرده و در 966 ق به شهادت رساندند. از آن پس، اين عالم رباني به شهيد ثاني معروف شد.
رحلت عالم بزرگ مسلمان آيت‏اللَّه شيخ "محمد طه نجف" (1323 ق)
آيت‏اللَّه شيخ محمدطه نجف در نجف از خاندان اهل علم به دنيا آمد. شيخ محمدطه، از شاگردان استاد اعظم، شيخ انصاري بود. او در فقه، اصول فقه، حديث و تفسير از دانش بسياري برخوردار بود. شيخ محمد طه، آثار بسياري از خود به يادگار گذاشت كه شرح معالم الاصول از آن جمله است.
قيام اسلامي ملت عراق عليه استعمار انگليس به رهبري آيت اللَّه شيرازي (1338 ق)
پس از اعلان جنگ انگلستان به امپراطوري عثماني در سال1332 ق (1914 م) و تصرف بصره، علماي بزرگِ نجف، حكم به مقابله صادر كردند. در طول سال‏هاي بعد، گروه‏هايي به وجود آمدند كه مخالف حضور انگلستان در عراق بودند. اين حركت با حمايت آيت‏اللَّه‏ميرزا محمدتقي شيرازي، رنگي ديگر به خود گرفت و مردم مسلمان با فتواي جهادي ميرزا، عليه غاصبان انگليسي قيام كردند. اين حركت اسلامي به قيام 1920 م عراق مشهور است.
رحلت مرجع بزرگ تقليد حضرت آيت ‏اللَّه العظمي "سيدحسين بروجردي" (1380ق)
مرجع بزرگ شيعه آيت‏اللَّه العظمي سيد حسين طباطبايى بروجردي در سال 1292 قمري در بروجرد متولد گرديد. وي فقيه بزرگوار و عالم وارسته‏اي بود كه زندگي خويش را در راه پربار ساختن مكتب فقهي اهل‏بيت عصمت و طهارت(ع) سپري ساخت. دراصول و رجال از شاگردان حاج سيدمحمد شفيع جابلقي بود و ضمن آشنايى با تاريخ فقه، حديث و تفسير را از سيدجعفر كشفي دارابي اخذ كرد. آيت اللَّه بروجردي به حديث و رجالِ حديث، تسلط كامل داشت. دانشور بروجرد در 28 سالگي راهي نجف اشرف گرديد و در مدت هشت‏سال از محضر عالماني هم‏چون آخوند ملامحمد كاظم خراساني، شيخ‏الشريعه‏ي اصفهاني و علامه سيدمحمد كاظم يزدي بهره برد و به مقامي عالي در علم دست يافت. و طبقات روات و محدثين را كاملاً مي‏شناخت. ايشان پس از آن ساكن بروجرد گرديد ولي به درخواست علما و فضلاي قم، در سال 1363 ق راهي اين شهر شد و زعامت حوزه‏ي علميه را برعهده گرفت. اين عالم برجسته شاگردان فاضلي را پرورش داد كه حضرات آيات مرتضي مطهري، سيدمحمد حسيني بهشتي، جعفر سبحاني، محمدفاضل لنكراني، ناصر مكارم شيرازي و... از آن جمله‏اند. در زمان اين شخصيت، در اقصي نقاط جهان و ايران بناها ومساجد عظيمي بنا شد. از جمله مسجد اعظم قم و مسجد بزرگ بندر هامبورگ در آلمان را مي‏توان نام برد. تأليفات او عبارتند از: جامع احاديث شيعه، تعليقه بر اسفار، طبقات رجال، رساله‏اي در منطق، حاشيه بر كفايةالاصول، حاشيه بر كفايه‏ي شيخ طوسي. ايشان سرانجام در 10 فروردين سال 1340ش در 88 سالگي در قم رحلت نمود و در حرم حضرت معصومه(س) مدفون گرديد.
.........................................................................................................................................
رویدادهای مهم این روز در تقویم میلادی
افتتاح موزه بزرگ "لووْرْ" فرانسه در پاريس (1793م)
ساختمان تاريخي لووْرْ در ابتدا در سال 1204م ساخته شد در حالي كه از سبك يوناني الهام گرفته و در ميان آثار معماري، كم نظير بود. اين قصر با شكوه زماني مقر پادشاهي شاهان فرانسه بوده تا اين‏كه پس از انقلاب كبير فرانسه، كميته‏اي جهت ايجاد يك موزه در اين ساختمان تشكيل شد. در نهايت در دهم اوت 1793م موزه بزرگ لووْرْ در اين محل افتتاح گرديد و در هشتم نوامبر همان سال، به موجب قانون ملي شدن مجموعه‏هاي هنري سلطنتي، اين موزه به صورت ملي درآمد. از آن پس شاه‏كارهاي فراواني از سراسر اروپا و جهان در آن جمع‏آوري شد به طوري كه تعداد اين آثار در موزه، بالغ بر 280 هزار قطعه تخمين زده شده است كه از اين تعداد، 5600 اثر را نقاشي و شاه‏كارهاي هنرمندان معروف جهان تشكيل مي‏دهند. لازم به ذكر است بسياري از اين اشياء به ويژه آثار عتيقه و باستاني موجود در موزه لووْرْ، توسط مستشرقان اروپايى واستعمارگران فرانسوي ازنقاط مختلف جهان از جمله ايران به يغما رفته‏اند و يا از دلالان آثار باستاني خريداري شده‏اند. اهميت موزه لوور تنها به دليل وسعت و تعداد آثار نگهداري شده در آن نيست بلكه كيفيت آثار هنري موجود در موزه، وسعت تالارها و ارزش مجموعه‏هاي موجود در آن، اين بنا را پراهميت‏ترين مركز نگهداري آثار هنري جهان ساخته است. در حال حاضر، ساليانه ميليون‏ها نفر از سراسر جهان، براي بازيد از اين موزه، راهي فرانسه و شهر پاريس مي‏شوند و درآمد هنگفتي را نصيب آن مي‏سازند.
روز ملي و استقلال اوليه "اكوادور" از استعمار اسپانيا (1809م) (ر.ك: 24 مه)
اكوادور در چنين روزي از سال ۱۸۲۲ ميلادي پس از شكست از اسپانياي استعمارگر، به عضويت فدراسيون كلمبياي بزرگ درآمد. اين فدراسيون كه متشكل از پاناما، كلمبيا و ونزوئلا بود بعد از مدتي به خواست كلمبيا منحل شد. در پي آن، دولتمردان كشور نظام جمهوري را در اكوادور اعلام كردند و خوآن خوزه فلوره نيز نخستين رئيس‏جمهور اکوادور شد. •جمهوري اکوادور کشوري در آمريکاي لاتين است که جمعيت آن را مجموعه‌اي از قبايل بومي تشکيل مي‌دهد. اکوادور از شمال با کلمبيا و از شرق و جنوب با پرو همسايه است. در غرب اين کشور، اقيانوس آرام قرار دارد. اکوادور عضو سازمان ملل و تعداد زيادي از سازمان‌هاي منطقه‌اي نظير گروه ريو، نظام اقتصادي آمريکاي لاتين، سازمان انرژي آمريکاي لاتين و معاهده آند مي‏باشد. شواهدي از تمدن انساني متعلق به ۳۵۰۰ سال پيش در سرزمين اکوادور يافت شده است. بسياري از تمدن‌ها نيز در اکوادور پا گرفته‌اند. تمدن‌هاي والديويا و ماچالييا در سواحل اکوادور، تمدن کيتوس (در نزديکي شهر امروزي کيتو) و تمدن کانياري (در کوئنکاي امروزي) شکل گرفته بودند. هرکدام از اين تمدن‌ها؛ اديان، معماري و سفالگري ويژه خود را داشتند. پس از سال‌ها مقاومت تمدن کانياري و ساير قبايل، در نبرد تعيين‏کننده ياهوارکوچا (درياچه خون)، اکوادور ضميمه امپراتوري اينکاها شد. پس از مرگ اينکا هواينا کاپاک، امپراطوري اينکاها به دو بخش تقسيم شد. آتائوالپا بر منطقه شمالي به پايتختي کيتو حکومت کرد و حکومت مناطق جنوبي به پايتختي کاسکو نصيب هواسکار شد. در سال ۱۵۳۰م آتائوالپا، هواسکار را شکست داد و بخش جنوبي را نيز ضميمه بخش شمالي امپراتوري اينکاها به پايتختي کيتو کرد. اما يک سال بعد نيرو‌هاي اسپانيايي تحت فرماندهي فرانسيسکو پيسارو به قلمرو اينکاها، قلمرويي که اينک دوپاره شده و به‏واسطه جنگ‌هاي داخلي به ضعف نهاده بود، پاگذاشتند. اسپانيايي‌ها قواي خود را در قلعه‌اي در کاخامارکا مستقر کردند و آتائوالپا را که خواستار وحدت امپراطوري اينکاها بود در پي نبرد کاخامارکا دستگير کردند. اسپانيايي‌ها سپس اعلام کردند که حاضرند در ازاي دريافت غرامت، آتائولپا را آزاد کنند. اينکاها براي آزادي آتائولپا يک اتاق مملو از طلا و اتاقي ديگر مملو از نقره به اسپانيايي‌ها تقديم کردند، اما اسپانيايي‌ها که توسط اينکاها به محاصره درآمده بودند، آتائولپا را اعدام کردند. در سال‌هاي اوليه حاکميت اسپانيا بر اکوادور، جمعيت سرخ‏پوست‌هاي اين منطقه به‏دليل بيماري و کار براي زمين‏داران اسپانيايي رو به کاهش گذاشت. در سال ۱۵۶۳م کيتو به مرکز يکي از بخش‌هاي تحت حاکميت اسپانيا بدل شد و تحت حاکميت نايب‏السلطنه ليما درآمد. پس از آن نيز تحت حاکميت نووا گرانادا قرار گرفت. در سال ۱۸۲۰م، گوياکيل اولين شهر در اکوادور بود که توانست از استعمار اسپانيا به استقلال برسد. در ۲۴ مه ۱۸۲۲ (موسوم به انقلاب افتخارآميز ماه مه) پس از شکست نيرو‌هاي اسپانيايي در برابر نيرو‌هاي فيلدمارشال انتونيو خوسه د سوکره در نبرد پيچينچا در نزديکي کيتو، ساير مناطق اکوادور نيز از اسپانيا به استقلال رسيدند.
تجزيه امپراتوري عثماني در پي شكست در جنگ جهاني اول و نيرنگ استعمار (1920م)
پس از شكست امپراتوري عثماني در جنگ جهاني اول، طرف‏هاي پيروز تصميم به تجزيه اين امپراتوري و الحاق متصرفات عثماني به سرزمين خود گرفتند. در اين راستا پيمان استعماري سايْكْسْ - پيكو، كه توسط وزراي امور خارجه انگلستان و فرانسه تهيه و امضا شده بود، شرايط سياسي منطقه را براي تفكيك اراضي خاورميانه و تجزيه مستملكات آسيايى امپراتوري عثماني فراهم آورده بود. در قرارداد سايكس - پيكو كه نوعي تباني استعماري و توسعه طلبانه متفقين به شمار مي‏آيد، منطقه خاورميانه عربي بين سه كشور فرانسه، انگليس و روسيه تقسيم شد. به موجب اين پيمان بخش‏هاي شرقي تركيه در محدوده‏اي به وسعت پنجاه هزار مايل به روسيه واگذار شد. فرانسوي‏ها هم قسمت‏هاي ديگري از تركيه همراه با خاك سوريه و لبنان را از آن خود ساختند و بالاخره انگليسي‏ها توانستند قسمت‏هاي عمده سرزمين عراق و نيز فلسطين را صاحب شوند. فرانسه و انگليس توافق كردند تا متصرفات خاورميانه‏اي خويش را به اميرنشين‏هاي متعدد تبديل نمايند و در هر اميرنشين، احساسات قومي، نژادي، زباني و مذهبي را عليه عثماني تحريك كنند تا راه شكست نهايى عثماني از اين طريق فراهم شود. از سوي ديگر اشغال مناطق گسترده‏اي از اراضي اين امپراتوري توسط نيروهاي روس، انگليس و ايتاليا، باعث شد تا دولت عثماني با عقد قرارداد سور در سال 1920م موافقت نمايد. امضاي اين قرارداد در واقع به معناي پايان امپراتوري عثماني و رسميت يافتن تجزيه آن بود. از اين پس بود كه علي‏رغم تجزيه و فروپاشي امپراتوري عثماني، قيام‏هاي مردمي در اين نواحي عليه استعمارگران آغاز شد و زمينه‏هاي استقلال برخي كشورها از جمله تركيه و عراق فراهم آمد.
جدا شدن اتريش از آلمان (1806م)
امپراتور اتريش پس از جدايي آلمان با عنوان فرانسواي اول حكومتش را بر اتريش آغاز كرد. جدايي آلمان از اتريش و استقلال كشور اتريش از نتايج مهم ايجاد اتحاديه امارات منطقه رن در ژوئيه همان سال يعني ۱۸۰۶م بود که سرانجام به انحلال امپراتوري مقدس روم و ژرمن انجاميد. •جمهوري اتريش يکي از کشورهاي اروپاي مرکزي است. قدمت کشور اتريش مدرن به قرن نوزدهم ميلادي برمي‌گردد. اين کشور با کشورهاي آلمان و جمهوري چک از شمال، اسلواکي و مجارستان از شرق، اسلووني و ايتاليا از جنوب و سوئيس و ليختن‌اشتاين از غرب همسايه است. قسمت اعظم اتريش را کوه‌هاي آلپ و ساير کوهستان‌ها در قسمت غرب و جنوب در بر گرفته، قسمت‌هاي شرقي و شمالي آن نسبتاً کم‏ارتفاع هستند. آب و هواي اتريش در زمستان‌ها سرد و در تابستان‌ها ملايم همراه با بارندگي نسبتاً زياد است. سرزمين فعلي اتريش از قرن چهارم پيش از ميلاد، مسکن قوم سلت بوده است. در همان قرن اين سرزمين به‏دست رومي‌ها افتاد و طي قرن‌ها مرکز تاخت و تاز مهاجمان شد. اتريش از سال ۱۴۵۳م عنوان دوک‏نشين پيدا کرد. در سال ۱۹۱۴م که آغاز جنگ جهاني اول بود اتريش نقش بزرگي در آن داشت. بهانه‌اي که باعث برافروختن آتش جنگ شد قتل فرانتس فرديناند، وليعهد اتريش، در سفري به صربستان بود. او به‏دست يک دانشجوي صرب به‏نام پرنزيپ ترور شد. دولت اتريش پس از اين واقعه خواستار اعزام نمايندگاني براي تحقيق شد ولي با مخالفت صربستان، اتريش در بيست و هشتم ژوئيه سال ۱۹۱۴م به آن کشور اعلان جنگ داد. با شروع جنگ، روسيه به نيروهاي خود آماده باش داد و در پي آن آلمان به حمايت از اتريش وارد جنگ شد. در سال‌هاي اوليه پيروزي بيش‏تر با متحدين (اتريش، آلمان، عثماني، بلغارستان) بود ولي سرانجام شکست‌ها آغاز شد. در اواخر سال ۱۹۱۸م اتريش شکست نهايي را پذيرفت. در سال ۱۹۳۸م هم‏زمان با اوج پيشرفت هيتلر و نازيسم در آلمان، نازي‌ها اتريش را تحت اشغال خود درآورده و تا پايان جنگ دوم اين الحاق وجود داشت. در سال ۱۹۴۵م اتريش به‏وسيله متفقين تسخير شد و بار ديگر داراي حکومت جمهوري شد. اتريش در سال ۱۹۹۵م عضو اتحاديه اروپا شد اما از نظر قانون اساسي همانند برخي ديگر از کشورها چون سوئد بي‌طرف باقي ماند.
استقلال كلمبيا از استعمار اسپانیا (1819م)
سرزمين كلمبيا در چنين روزي از سال ۱۸۱۹ ميلادي از استعمار اسپانیا به استقلال رسيد. اين سرزمين در قرن ۱۵ ميلادي به‏دست كاشفان اسپانيايي كشف شد و از همان زمان تحت سلطه و نفوذ اين كشور قرار گرفت. مبارزات آزادي‏خواهانه مردم كلمبيا از سال ۱۷۸۱م آغاز شد. اما از نيمه دوم قرن ۱۹ با رهبري سيمون بوليوار به نتيجه رسيد. بوليوار در كنار مردم كلمبيا سال‏ها با اشغالگران اسپانيايي مبارزه كرد و سرانجام در چنين روزي بر آن‏ها پيروز شد و به حكومت اسپانيا در كلمبيا خاتمه داد. •کلمبيا در شمال غربي آمريکاي جنوبي واقع شده است. اين کشور از شرق با ونزوئلا و برزيل، از جنوب با اکوادور و پرو و از شمال با اقيانوس اطلس و از شمال غربي با پاناما و از غرب با اقيانوس آرام هم‏مرز است. اين جمهوري هم‏چنين داراي مرز دريايي با کشور‌هاي حوزه درياي کارائيب نظير جامائيکا، هائيتي، جمهوري دومينيکن و کشور‌هاي آمريکاي مرکزي نظير هندوراس و نيکاراگوئه است. کلمبيا بيست و ششمين کشور دنيا و چهارمين کشور آمريکاي جنوبي (پس از برزيل، آرژانتين و پرو) با دو برابر مساحت فرانسه است. اين کشور هم‏چنين سومين کشور پرجمعيت در منطقه آمريکاي لاتين پس از برزيل و مکزيک است. کلمبيا يکي از پرجمعيت‏ترين کشور‌هاي آمريکاي جنوبي است که فرهنگ اين کشور از سوي بسياري از کشور‌هاي جهان مورد شناسايي قرار گرفته. اين کشور از نظر صنعتي نيز يکي از بزرگ‏ترين کشور‌هاي صنعتي آمريکاي جنوبي محسوب مي‌شود. کلمبيا هم‏چنين يکي از کشور‌هاي داراي گسترده‏ترين تنوع قومي در آمريکاست. اين تنوع قومي مديون مهاجرت‌هايي است که طي سال‌هاي قرن بيستم به اين کشور شده و افزايش جمعيت اين کشور را در پي آورده است. درگيري‌ها با نيرو‌هاي شبه نظامي گروه فارک (نيرو‌هاي مسلح انقلابي کلمبيا)، قاچاق مواد مخدر و فساد در شهر‌هاي کوچک و برخي از شهر‌هاي بزرگ اين کشور، از عمده چالش‌هاي دولت کلمبيا محسوب مي‌شوند. درگيري‌هاي داخلي در کلمبيا از سال‌هاي ۱۹۶۴-۱۹۶۶م و در زمان تأسيس نيرو‌هاي مسلح انقلابي کلمبيا و ارتش آزادي‏بخش کلمبيا و آغاز جنگ‌هاي چريکي اين دو گروه با دولت‌ کلمبيا رقم خورد.
 
خواندن 1376 دفعه آخرین ویرایش در یکشنبه, 19 مرداد 1393 ساعت 15:11

نظر دادن

یادی از دوران نمایندگی در مجلس شورای اسلامی

پشت صحنه حضورم در برنامه زير نور ماه در شبكه جهانى سحر

تازه ها

درگذشت احياگر موسيقي «فلك» ،  صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/12/2

درگذشت احياگر موسيقي «فلك» ، صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/12/2

دوشنبه, 03 ارديبهشت 1403 09:35

استاد دولتمند خال‌اف‌ خواننده «آمدم ‌اي شاه پناهم بده» و «دور مشو، دور مشو» به ابديت پيوست.  دوست گرامي‌ام استاد دولتمند خال‌اف، آهنگساز، نوازنده و احياگر موسيقي «فلك»‌ دار فاني را...

بعثت شادابي حيات - صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/11/18

بعثت شادابي حيات - صفحه اول روزنامه اعتماد 1402/11/18

پنج شنبه, 19 بهمن 1402 12:00

غبار كدورت و تيرگي فرونشسته بر جهان چنان غليظ بود كه گويي هيچ صبحي در پس پرده نيست و خورشيد روشناي خويش را براي هميشه از زمين برگرفته است و...

حضور در تئاتر لیلی و مجنون در تالار وحدت ؛ نمایشی از یعقوب صدیق جمالی

حضور در تئاتر لیلی و مجنون در تالار وحدت ؛ نمایشی از یعقوب صدیق جمالی

سه شنبه, 10 بهمن 1402 18:18

نمایش لیلی و مجنون به کارگردانی و نویسندگی یعقوب صدیق جمالی به زبان ترکی آذربایجانی بر اساس مثنوی «لیلی و مجنون» اثر حکیم ملا محمد فضولی در تالار وحدت تهران...

بزرگداشت هشتادوچهارمین سالگرد تولد استاد ساوالان

بزرگداشت هشتادوچهارمین سالگرد تولد استاد ساوالان

پنج شنبه, 21 دی 1402 18:25

روز یکشنبه سوم دی ماه کانون هنرمندان آذربایجان در تهران ، مراسمی به مناسبت هشتاد و چهار سالگی استاد حسن مجید زاده متخلص به ساوالان برگزار کرد . در این...

" جلوه رفیع جلال "، پاسداشت نیم قرن تلاش استاد جلال رفیع در عرصه روزنامه نگاری

" جلوه رفیع جلال "، پاسداشت نیم قرن تلاش استاد جلال رفیع در عرصه روزنامه نگاری

پنج شنبه, 21 دی 1402 15:22

تالار سید محمود دعائی در موسسه اطلاعات روز سه شنبه دوازدهم دی ماه شاهد مراسمی به یاد ماندنی بود . این مراسم که برای تجلیل از خدمات نیم قرن استاد"...

پای سخن شاگرد استاد شهریار ؛ بسیاری از اشعار شهریار منتشر نشده است.

پای سخن شاگرد استاد شهریار ؛ بسیاری از اشعار شهریار منتشر نشده است.

سه شنبه, 23 آبان 1402 15:34

 شاعر و نویسنده زبان و ادبیات فارسی و از شاگردان استاد شهریار بیان کرد:متاسفانه شهریار شناسی در ایران هنوز بسیار ضعیف است، درحالیکه در دانشکده های پیرامونی لااقل در دانشکده...

حق تكثير كليه محتواى تصويرى، صوتى و نوشتارى اين وبسايت متعلق است به على اصغر شعردوست .